Welke Brew Monk zou jij kopen? De 30 liter of 50 liter?

Gestart door Jurpar, 21-07-2020 15:18 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Jurpar

Hi,

Ik ben van plan binnenkort mijn eerste aankoop te doen, een automatische brouwketel. Ik twijfel alleen tussen de 30 l variant en de 50 l.
De vraag die ik mijzelf stel is ''werkt een groter formaat niet handiger als je batches van tussen de 20-30 l brouwt? Of is dat verwaarloosbaar?
Ik ga niet echt grote batches brouwen in het begin, hooguit iets van 20 liter a 25 liter, zodat ik geregeld wat nieuws kan maken en kan experimenteren... Graag jullie bevindingen.


LeonRodenburg

Ik heb de 30 L-variant, en brouw altijd tussen de 20-25 liter. Daarmee heb ik voor mij al genoeg 'ruimte' om ook zwaardere bieren te brouwen. Ik vind 20 liter voor mij een prima hoeveelheid, net genoeg om eer van je harde werk te hebben en net niet zoveel dat je het niet op krijgt.

Ik denk dat het vooral de vraag is wat je in de toekomst wilt gaan doen. Denk je in de nabije toekomst (zeg even, 3 jaar) genoeg te hebben aan de 20-25 liter batches of verwacht je snel meer te willen brouwen? In dat geval zou ik de 50 liter-variant kopen op de groei. Maar daar staat dan een hogere investering tegenover. Die je anders bijvoorbeeld in grondstoffen of een vergistingskast kunt stoppen.

Voor de handigheid hoef je het, naar mijn (bescheiden) ervaring, niet te doen.

Jurpar

@ LeonRodenburg,

Bedankt voor je reactie...
Ik denk dat het om te beginnen een 30 L gaat worden. Ik zie uiteindelijk wel hoe het me bevalt en anders kan ik over een tijdje nog verkopen en de grotere aanschaffen...
Om te beginnen is het wellicht verstandiger de extra 100 euro die ik me dan uitspaar te investeren in de rest van het materiaal... Het tikt anders ook enorm aan zo voor de eerste aanschaf :)

LeonRodenburg

Lijkt me een prima idee  :duimop:

De volgende vraag zou namelijk zijn: hoe groot wil je je vergistingsvaten dan hebben? En je vergistingskast? En je voorraad flessen? Enzovoorts. Is allemaal direct of indirect afhankelijk van het volume dat je gaat brouwen, en dus van hoeveel ruimte er (potentieel) in je ketel is. In eerste instantie klein beginnen, met een liter of 20 en alle vaten / apparatuur dus ook geschikt voor 20-30L, is vaak een slimme zet. Zoals je zei kun je dan zien hoe het bevalt. En opschalen kan altijd nog.

BertusBeensteen

Ik heb de 30 liter versie, en die bevalt mij prima.
Tot dusver nog niet de wens gehad om meer dan 21 L te brouwen. Veel.meer wil ik ook niet in mijn Brewbucket hebben trouwens, maar voor mij genoeg bier om te delen met vrienden, en op tijd de boel weer leeg voor een nieuw bier.

Als je echt nog begint is het inderdaad verstandiger om te investeren in een gistkast. 40 L matig bier is veel om op te moeten drinken, dan heb je liever controle en 20 L lekker bier.

André de Laat

Citaat van: LeonRodenburg op 21-07-2020  16:23 uLijkt me een prima idee  :duimop:

De volgende vraag zou namelijk zijn: hoe groot wil je je vergistingsvaten dan hebben? En je vergistingskast? En je voorraad flessen? Enzovoorts. Is allemaal direct of indirect afhankelijk van het volume dat je gaat brouwen, en dus van hoeveel ruimte er (potentieel) in je ketel is. In eerste instantie klein beginnen, met een liter of 20 en alle vaten / apparatuur dus ook geschikt voor 20-30L, is vaak een slimme zet. Zoals je zei kun je dan zien hoe het bevalt. En opschalen kan altijd nog.

Andersom kan ie altijd nog afschalen. De grotere vergistingsvaten kan ie dan blijven gebruiken.

Rinus

Ik ben begonnen met de 30L, heb nu de 50L (binnen een jaar) maar wil eigenlijk wel naar de 70L.
Zo ging het bij mij, net steeds weer een ietsje meer ruimte omdat het voor de brouwdag niet veel uitmaakt of je nu 30 of 100 L brouwt het is net zo veel werk, dus wil je liefst zoveel mogelijk....
Ik brouw wel zwaardere bieren dus graag wat meer volume, ik zit nu rond de 35 Liter opbrengst bij een stort van ca 10-12 Kg, bieren van rond de 8-12 % (hoogste was 13.5% bij zo'n 30L).
Ik gebruik de 30L nu voor het spoel water, dus nog altijd handig.
Fermenteren doe ik nu liefst in (2-3) PET flessen van 18L, dus kan je redelijk makkelijk opschalen (als je genoeg koelkast ruimte hebt natuurlijk).....

joenedu

Ik heb een ander merk ketel, maar wel een 30 liter variant. We hebben het er al vaak over gehad om op te schalen naar een 50 liter ketel, juist omdat het bier zo hard gaat bij vrienden en familie. Juist om de bijkomende dingen als flesjes, gistvaten etc. hebben we het nog niet gedaan.
Aan de andere kant zijn we ook erg blij met dit volume hoor, het bevalt verder prima.

Jeroen76

Wij gaan voor de 70 liter. Met zn tweeën is de 35 liter die we nu aan opbrengst hebben zo op/weg. ;)

30 liter vind ik al snel te klein. En inderdaad is het niet veel meer werk om een groter volume te brouwen.

Gr. Jeroen


Jurpar

Hi allen,

Vandaag wordt ie geleverd, in 30 l variant...

Om te beginnen meer dan voldoende en we zien wel hoe het loopt..

Allemaal bedankt voor de adviezen en info!

Snelbier

Jij bedankt voor posten van je besluit.
Zou ik graag meer zien, maakt het voor 'adviserenden' cq reaguurders ook leuker. Teveel topics waar geen feedback vanuit starter meer komt.
Na-brander: Met wat creativiteit kan je met een 30 L-All-in-One-automaat prima 35 L licht bier maken, maar géén 20 L zwaar bier..
Toch 40 L zwaar bier gewenst? Met een beetje oefenen 2 brouwsels op een dag met 2 vingers in de neus.
Succes met dat ding, moet goed komen.
  Proost, Snelbier

LeonRodenburg

Citaat van: André de Laat op 21-07-2020  20:17 uAndersom kan ie altijd nog afschalen. De grotere vergistingsvaten kan ie dan blijven gebruiken.

Klopt helemaal, al is 20 liter vergisten in een 50-60 liter vat wellicht wat onhandig qua formaat. Uiteindelijk is het een kwestie van voorkeur. Ik probeer liever met een iets kleinere investering te achterhalen of iets bij mij past, in dit geval dus brouwen. En als je dan meer hebt geleerd en veel beter begrijpt wat er te verbeteren valt aan het proces en waarom je de duurdere apparatuur nodig hebt, doe je die jezelf cadeau voor je verjaardag. Voor de kleinere vaten en apparatuur vind je dan vaak nog wel een toepassing (split batches, vrienden blij maken, noem maar op).

Citaat van: Jurpar op 22-07-2020  12:59 uHi allen,

Vandaag wordt ie geleverd, in 30 l variant...

Om te beginnen meer dan voldoende en we zien wel hoe het loopt..

Allemaal bedankt voor de adviezen en info!

Veel plezier en succes!

rfrins

Citaat van: Jurpar op 22-07-2020  12:59 uHi allen,

Vandaag wordt ie geleverd, in 30 l variant...

Om te beginnen meer dan voldoende en we zien wel hoe het loopt..

Allemaal bedankt voor de adviezen en info!

Ga je geen spijt van krijgen, ik heb dezelfde en maak batches van 22 - 25 Liter.

Echt perfect, ben er zeer tevreden mee!

Heuvinger brouwerij

Citaat van: LeonRodenburg op 23-07-2020  13:25 uKlopt helemaal, al is 20 liter vergisten in een 50-60 liter vat wellicht wat onhandig qua formaat.
Er zijn van die gisten die die ruimte nodig zijn, CML Lille saison of Westmalle kunnen heel verrassend zijn!

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.