Extra gist toevoegen

Gestart door Timdehart, 19-07-2020 23:17 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Timdehart

Goedeavond,
Momenteel ben ik bezig om mijn tweede batch bier te brouwen. Het gaat om een neipa. 20 liter.
Tijdens de brouwdag wou ik gist gebruiken van Wyeast london ale 1028 gebruiken. Op de verpakking stond dat ik de gist moest activeren door het zakje aan de binnenkant kapot te slaan. Blijkbaar heb ik dit toch niet goed gedaan want het toen ik het toe wou voegen kwam ik er achter dat het binnenzakje niet kapot was. Ik heb dit zakje los toegevoegd aan het bier.

Nu 1 dag verder zie ik het wort helaas niet echt gisten. Ik zie geen bubbels in mijn luchtslot en het schuimt ook niet. Ik heb nog een zakje gist korrels liggen voor 10l. Kan ik deze alvast toevoegen en dan over 1/2 dagen als ik nieuwe gist heb dit er extra bij doen? Zodat ik genoeg heb voor 20l.

hansHalberstadt

Citaat van: Timdehart op 19-07-2020  23:17 uOp de verpakking stond dat ik de gist moest activeren door het zakje aan de binnenkant kapot te slaan. Blijkbaar heb ik dit toch niet goed gedaan want het toen ik het toe wou voegen kwam ik er achter dat het binnenzakje niet kapot was. Ik heb dit zakje los toegevoegd aan het bier.

Nu 1 dag verder zie ik het wort helaas niet echt gisten. Ik zie geen bubbels in mijn luchtslot en het schuimt ook niet. Ik heb nog een zakje gist korrels liggen voor 10l. Kan ik deze alvast toevoegen en dan over 1/2 dagen als ik nieuwe gist heb dit er extra bij doen? Zodat ik genoeg heb voor 20l.
Door beide componenten (gist en voeging) bij elkaar te brengen gaat de gist delen en gaat het zakje opbollen ten teken dat er gisting is. Dat opbollen is dus de check die je zekerheid geeft dat je voldoende cellen hebt. Jij hebt nu de gist bij je brouwsel gedaan zonder dat die de kans heeft gehad om zich voldoende te vermenigvuldigen en van voeding te voorzien. Dus heb je nu te weinig gist. Je kunt korrelgist toevoegen, maar als die gist dan heeft het geen zin meer om dan alsnog de geactiveerde vloeibare gist erbij te doen want die is dan ver in de minderheid en kan niet meer groeien omdat de andere gist al alle voeding heeft opgebruikt. Als je nu niets doet dan gaat de gist ook wel groeien, maar zal waarschijnlijk met onvoldoende cellen eindigen met als resultaat een slepende gisting. Je zou wel het wort nu een keer goed kunnen beluchten en dan over 6 uur nog een keer en een klein beetje gistivoeding erbij bv 1 gram per 20 liter. Dan is de kans groot dat je wel voldoende gist krijgt na 1 of 2 dagen om de klus te klaren. 

Drents Hopbier

Citaat van: hansHalberstadt op 19-07-2020  23:29 uDoor beide componenten (gist en voeging) bij elkaar te brengen gaat de gist delen en gaat het zakje opbollen ten teken dat er gisting is. Dat opbollen is dus de check die je zekerheid geeft dat je voldoende cellen hebt. Jij hebt nu de gist bij je brouwsel gedaan zonder dat die de kans heeft gehad om zich voldoende te vermenigvuldigen en van voeding te voorzien. Dus heb je nu te weinig gist. Je kunt korrelgist toevoegen, maar als die gist dan heeft het geen zin meer om dan alsnog de geactiveerde vloeibare gist erbij te doen want die is dan ver in de minderheid en kan niet meer groeien omdat de andere gist al alle voeding heeft opgebruikt. Als je nu niets doet dan gaat de gist ook wel groeien, maar zal waarschijnlijk met onvoldoende cellen eindigen met als resultaat een slepende gisting. Je zou wel het wort nu een keer goed kunnen beluchten en dan over 6 uur nog een keer en een klein beetje gistivoeding erbij bv 1 gram per 20 liter. Dan is de kans groot dat je wel voldoende gist krijgt na 1 of 2 dagen om de klus te klaren.

Mij werd door Wyeast verteld dat het opbollen betekent dat de gist geactiveerd is. Nog niet aan het vermeerderen. Dus het aantal cellen wat in het zakje oorspronkelijk zit, is het aantal cellen dat je toevoegt.

Hopbier

Timdehart

Dankjewel voor het beantwoorden van mijn vraag. Het lijkt nu langzaam wat op te komen en het schuimt. Ik krijg als het goed is morgen gist voeding binnen. Dan zal ik dit er nog bij doen om er zeker van te zijn dat het goed gaat.

hansHalberstadt

Citaat van: Drents Hopbier op 20-07-2020  10:50 uMij werd door Wyeast verteld dat het opbollen betekent dat de gist geactiveerd is. Nog niet aan het vermeerderen. Dus het aantal cellen wat in het zakje oorspronkelijk zit, is het aantal cellen dat je toevoegt.

Hopbier
Dat zal inderdaad wel zo zijn als de gist heel vers is omdat dan de koolzuurproductie snel op gang komt met heel veel cellen. Maar met een oud pakje tegen de datum zou ik verwachten dat er nog maar weinig levende cellen inzitten. Dus zal de koolzuurproductie veel langzamer gaan en voordat je dan genoeg koolzuur hebt zullen de nog levende cellen toch wel flink aan het delen zijn. Ik vermoed ook dat dat een soort helpend effect is om ze zorgen dat ook een vers of oud pakje toch een min of meer constante hoeveelheid cellen levert. Maar eea is een vermoeden, geen bewijs.

hansHalberstadt

Citaat van: Timdehart op 20-07-2020  18:24 uDankjewel voor het beantwoorden van mijn vraag. Het lijkt nu langzaam wat op te komen en het schuimt. Ik krijg als het goed is morgen gist voeding binnen. Dan zal ik dit er nog bij doen om er zeker van te zijn dat het goed gaat.
Morgen ben je een dag verder en waarschijnlijk al op  of over de gistingspiek. Ik verwacht niet dat je dan nog veel kunt bereiken met gistvoeding omdat de goeifase dan al over is. Maar goed, een grammetje erbij zal geen kwaad kunnen. Soms moet je ook niet alles wat fout is gegaan willen corrigeren. Gewoon afwachten en kijken wat voor effect het heeft leer je veel meer van. Dus misschien beter om het gewoon zo te laten. Mocht het echt een slepende gisting worden dan kun je altijd nog voorzichtig overhevelen in een schoon vat met achterlating van de gistslurry op de bodem. Daar dan wat moutextract oplossing bij doen bv 2 liter SG=1040 (of horizon gerstemoutstroop kopen, dat is heel makkelijk om even snel wat wort mee te maken) en dan dat met dat grammetje gistvoeding, beluchten 1 of nog eens na een uurtje en na een uurtje of 5-8 als dat weer goed gist alles weer bij je gistende wort gooien. Dan ga je verder met veel meer cellen en zul je zien dat het dan wel uitgist.     

Timdehart

Bedankt voor al het advies Hans.
Haha leren zal ik nog genoeg moeten doen. Volgende keer begin ik toch maar om de dag van te voren een gist starter te maken.
Nog even een laatste vraag. Hoe herken ik een slepende gisting?

hansHalberstadt

Citaat van: Timdehart op 20-07-2020  20:15 uNog even een laatste vraag. Hoe herken ik een slepende gisting?
Dan gaat de gisting heel langzaam, bv waterslot met 1 belletje per minuut, terwijl het normaal bv 1 belletje per seconde is. Meestal dan ook maar een heel dun laagje schuim.

Jacques

Citaat van: Timdehart op 20-07-2020  18:24 uDankjewel voor het beantwoorden van mijn vraag. Het lijkt nu langzaam wat op te komen en het schuimt. Ik krijg als het goed is morgen gist voeding binnen. Dan zal ik dit er nog bij doen om er zeker van te zijn dat het goed gaat.

Als het begin SG van NEIPA niet veel hoger is dan 1050 à 1060 komt het allemaal goed.
Je zult zien dat er morgen veel meer activiteit is. Doordat de gist niet eerder is geactiveerd loopt de vergisting een paar uur achter. Gaat goed komen.

hansHalberstadt

Citaat van: Jacques op 20-07-2020  23:15 uAls het begin SG van NEIPA niet veel hoger is dan 1050 à 1060 komt het allemaal goed.
Je zult zien dat er morgen veel meer activiteit is. Doordat de gist niet eerder is geactiveerd loopt de vergisting een paar uur achter. Gaat goed komen.
Precies. Daarom zou het ook mooi zijn om gewoon af te wachten. De gist gaat toch wel groeien, maar loopt qua aantal cellen wat achter en zal dat daarna weer inhalen met circa een verdubbeling elk uur en doorgroeien totdat er ergens een tekort ontstaat. 

Timdehart

Oké top! Beginwaarde was 1050. Volgens recept moest ik op dag 3 de hops toevoegen voor drooghoppen. Zal ik dit een dagje verder zetten aangezien de gisting ook een dag later is begonnen?

hansHalberstadt

Citaat van: Timdehart op 21-07-2020  13:07 uOké top! Beginwaarde was 1050. Volgens recept moest ik op dag 3 de hops toevoegen voor drooghoppen. Zal ik dit een dagje verder zetten aangezien de gisting ook een dag later is begonnen?
Ja je gisting begon een dag later toch en kwam ook nog langzaam op gang, dus misschien wel 2 dagen vertraging nu.

Jacques

Citaat van: hansHalberstadt op 21-07-2020  03:37 uPrecies. Daarom zou het ook mooi zijn om gewoon af te wachten. De gist gaat toch wel groeien, maar loopt qua aantal cellen wat achter en zal dat daarna weer inhalen met circa een verdubbeling elk uur en doorgroeien totdat er ergens een tekort ontstaat.
Het feit dat de binnenzak (waarin gistvoeding ziet) niet kapotgeslagen is maakt niet uit voor het aantal gistscellen waarmee je begint. Tijdens het opbollen van de verpakking komen er maar heel weinig cellen bij. De hoeveelheid wort in het binnenzakje is immers gering.

Het is daarom niet te verwachten dat er tekort ontstaat aan voedingstoffen. Voor een slepende vergisting hoef je ook niet bang te zijn, ondanks de trage start.

Jacques

Citaat van: Timdehart op 21-07-2020  13:07 uOké top! Beginwaarde was 1050. Volgens recept moest ik op dag 3 de hops toevoegen voor drooghoppen. Zal ik dit een dagje verder zetten aangezien de gisting ook een dag later is begonnen?

Mijn advies is een gedeelte van koudhop (de helft) nu al toe te voegen en het andere gedeelte als de vergisting minder begint te worden. Op die manier heb je wat minder last van het hop creep effect. Verder versterkt dit ook het hoparoma.

Het is zelfs mogelijk al helemaal aan het begin van de vergisting een kleine hoeveelheid koudhop toe te voegen.

Danny-L

Citaat van: Jacques op 21-07-2020  22:25 uMijn advies is een gedeelte van koudhop (de helft) nu al toe te voegen en het andere gedeelte als de vergisting minder begint te worden. Op die manier heb je wat minder last van het hop creep effect. Verder versterkt dit ook het hoparoma.

Het is zelfs mogelijk al helemaal aan het begin van de vergisting een kleine hoeveelheid koudhop toe te voegen.
Is het niet beter Jacques om koudhop toe te voegen als er al voldoende alcohol is gevormd om evt infecties de kop in te drukken. Zelf kijk ik altijd of er om het kwartier nog een bubbeltje is omdat er na het dryhoppen de binnen gekomen zuurstof weggedrukt wordt door de koolzuur die in de laatste uren van de hoofdvergisting nog wordt gevormd. Kortom: overhevelen op einde hoofdvergisting, dan meteen dryhop erbij, week laten staan en dan bottelen.

Jacques

Citaat van: Danny-L op 25-07-2020  15:55 uIs het niet beter Jacques om koudhop toe te voegen als er al voldoende alcohol is gevormd om evt infecties de kop in te drukken. Zelf kijk ik altijd of er om het kwartier nog een bubbeltje is omdat er na het dryhoppen de binnen gekomen zuurstof weggedrukt wordt door de koolzuur die in de laatste uren van de hoofdvergisting nog wordt gevormd. Kortom: overhevelen op einde hoofdvergisting, dan meteen dryhop erbij, week laten staan en dan bottelen.

Beter is het om eerder koudhop toe te voegen. Als je bang bent voor infecties kun je de koudhop de tweede dag toevoegen van de vergisting. De pH is dan al flink gezakt, er is koolzuur aangemaakt en een klein beetje alcohol. Er zijn namelijk meerdere factoren die er voor zorgen dat infecties dan alleen alcohol.
Overigens heeft hop sowieso antibacteriële werking, maar dat wil niet zeggen dat je geen infecties kunt krijgen.

Door de koudhop eerder toe te voegen kunnen suikers die gevormd worden door de werking van de enzymen uit de hop vergist worden tijdens de hoofd- en nagisting. Op die manier heb je minder last van hop creep nadat je het bier gebotteld hebt.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.