Bier inblikken

Gestart door Thomas, 19-07-2020 17:17 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Thomas

Hallo allemaal,

Er zijn al een aantal topics over, maar ik ben aan het rondkijken naar een inblikmachine om 50 cl blikken te gebruiken bij batches van ca. 20 L.
Zo kwam ik bijvoorbeeld deze tegen:
https://shop.humle.se/en/equipment/canning/cannular-can-seamer

Zijn er verder al nieuwe ontwikkelingen of producten sinds de overige topics? Ideeën, tips?

Alvast bedankt!

CeesM

Als ik er op Google zie ik dezelfde soort producten. Alleen jammer dat de verzendkosten 3x zoveel zijn als het product zelf.
Het product wat de site die jij aangeeft verkoopt komt ook uit China, en hij zal wel een grotere partij besteld hebben om de vrachtkosten gering te houden. Maar ja, wat kost de verzending van uit Zweden?

André de Laat

Citaat van: CeesM op 19-07-2020  21:19 uAls ik er op Google zie ik dezelfde soort producten. Alleen jammer dat de verzendkosten 3x zoveel zijn als het product zelf.
Het product wat de site die jij aangeeft verkoopt komt ook uit China, en hij zal wel een grotere partij besteld hebben om de vrachtkosten gering te houden. Maar ja, wat kost de verzending van uit Zweden?

179 Zweedse Kronen, iets van € 17,31. (DHL Business/Home Delivery)
https://shop.humle.se/en/shipping

joenedu

Erg gaaf, maar zijn die lege blikken ook wel een beetje verkrijgbaar?

breda82

Voor mij nu nog een te grote investering maar wat zou ik graag overstappen op blik. Geen flessen sparen, schoonmaken etc lijkt me heerlijk.

Hopelijk gaat dit in prijs dalen en zijn de blikken ook te krijgen.

Wolter

Volgens mij is inblikken voor hobbybrouwers een (te) dure bezigheid. Daarnaast vraag ik mij af hoe de gemiddelde hobbybrouwer dat dan gaat doen. Hergisten op blik? Onder druk vergisten? Koelen naar <2 C? Afvullen zonder zuurstofinslag?
Waarschijnlijk zal het afvullen op fles en evt fustjes nog heel lang de gangbare methoden blijven.

Heuvinger brouwerij

Ik heb best interesse in inblikken van bier, doch om aan de €600 voor zoeen aparaat uit te geven, toch maar niet.
Het bottelen gaat hiet steeds efficienter.
Iedere leeg gedronken bierfles gaat standaard omgespoeld in de krat.
Door de week 's avonds 100 flessen spoelen, in de flessenboom hangen en zo op een zaterdagmorgen bottelen met de vulautomaat.
Kegs hoef ik niet, want ik vind dat mijn bier veel fijner oudert op fles.

de Machtige Wil

Citaat van: joenedu op 20-07-2020 &nbsp;08:06 uErg gaaf, maar zijn die lege blikken ook wel een beetje verkrijgbaar?

Bij ali zijn er verschillende levernaciers bijvoorbeeld https://dutch.alibaba.com/product-detail/jima-empty-25cl-33cl-50cl-500ml-aluminum-beer-cans-and-12oz-16-oz-aluminum-beverage-cans-manufacturers-60670369835.html?spm=a2700.galleryofferlist.0.0.e8c2200bwKVMUO

Dat apparaat is wel prijzig maar het zou me geweldig lijken over te gaan op blik.

Flessen wassen vind ik het minst leuk en is het meest bewerkelijke onderdeel van het brouwen bij mij. Daarnaast, beter voor je bier en beter voor het milieu. win win win  :biersmile:

Oscar

Citaat van: de Machtige Wil op 20-07-2020 &nbsp;20:07 ubeter voor het milieu. win win win  :biersmile:

Volgens mij is het hergebruiken van flessen toch net iets beter voor het milieu dan je gebruikte blikken weggooien en nieuwe blikken kopen... :brouwen: ^-^

William

Het lijkt me zo'n ellende om stapels van die lege blikjes op voorraad te hebben die bij het minste of geringste omvallen of wegrollen als je er iets mee gaat doen. Eénmaal gevuld lijkt het me ideaal.

Is zo'n blik zonder lid een beetje stevig? Lijkt me niet zo crush-resistant. Wat jij Wolter😉?

Wolter

Citaat van: William op 20-07-2020 &nbsp;21:03 uHet lijkt me zo'n ellende om stapels van die lege blikjes op voorraad te hebben die bij het minste of geringste omvallen of wegrollen als je er iets mee gaat doen. Eénmaal gevuld lijkt het me ideaal.

Is zo'n blik zonder lid een beetje stevig? Lijkt me niet zo crush-resistant. Wat jij Wolter😉?

Mijn idee William wat betreft de kwetsbaarheid tijdens opslag.

Die stevigheid is leeg erg ver te zoeken. Zelf mij lukt het om ze een crush te bezorgen.

Heuvinger brouwerij

Citaat van: de Machtige Wil op 20-07-2020 &nbsp;20:07 uBij ali zijn er verschillende levernaciers bijvoorbeeld
Hmm, bij een minimale afname van 100 stuk $0,15 (=€0,13) per stuk en dan komen verzendkosten er nog overheen.
Ze hebben wel van die schattige blikjes van 25 cl!
Citaat van: Wolter op 20-07-2020 &nbsp;21:34 uDie stevigheid is leeg erg ver te zoeken.
Na de hergisting staan ze onder druk en schijnen dan wel stevig te zijn.

Oscar

Citaat van: Brouwerij Hulzebos op 20-07-2020 &nbsp;21:42 uNa de hergisting staan ze onder druk en schijnen dan wel stevig te zijn.

Boven de 3 bar zou ik blikken niet vertrouwen. Flessen tot 6 bar wel... ^-^

de Machtige Wil

Citaat van: Oscar op 20-07-2020 &nbsp;20:56 uVolgens mij is het hergebruiken van flessen toch net iets beter voor het milieu dan je gebruikte blikken weggooien en nieuwe blikken kopen... :brouwen: ^-^

Wanneer je je eigen flessen steeds hergebruikt is dat natuurlijk zo maar als een (groot) deel van je voorraad de deur uit gaat dan ben je die flessen ook kwijt. Daarbij bespaar je enorm op water en is het weggegooide blik 100% te recyclen  :brouwen:

Heuvinger brouwerij

Citaat van: Oscar op 20-07-2020 &nbsp;21:52 uBoven de 3 bar zou ik blikken niet vertrouwen.
Een blikje welke openbarst door de druk heb ik nog nooit meegemaakt, flessen wel.
Bij een fles gaat de bodem eruit.

Wolter

Citaat van: Brouwerij Hulzebos op 20-07-2020 &nbsp;21:42 uNa de hergisting staan ze onder druk en schijnen dan wel stevig te zijn.
Die hergisting is iets waar ik mij zorgen over zou maken. Commerciële brouwerijen vullen normaal gesproken af in blik zonder hergisting. Blikken kunnen even wat minder hebben qua druk waardoor ze ook weer kwetsbaarder zijn.

Wolter

Citaat van: Brouwerij Hulzebos op 20-07-2020 &nbsp;21:59 uEen blikje welke openbarst door de druk heb ik nog nooit meegemaakt, flessen wel.
Bij een fles gaat de bodem eruit.
Ik heb al heel wat situaties gehoord mbt gesproken blikken. Laatst nog een hele partij van Tiny Rebel waarvan de meeste blikken gesprongen zijn.

Derp

Citaat van: Heuvinger brouwerij op 20-07-2020 &nbsp;15:08 uIk heb best interesse in inblikken van bier, doch om aan de €600 voor zoeen aparaat uit te geven, toch maar niet.
Het bottelen gaat hiet steeds efficienter.
Iedere leeg gedronken bierfles gaat standaard omgespoeld in de krat.
Door de week 's avonds 100 flessen spoelen, in de flessenboom hangen en zo op een zaterdagmorgen bottelen met de vulautomaat.
Kegs hoef ik niet, want ik vind dat mijn bier veel fijner oudert op fles.

Ben wel benieuwd naar die vulautomaat. Is dat betaalbaar voor een thuisbrouwer?


Wallie

Citaat van: Oscar op 20-07-2020 &nbsp;20:56 uVolgens mij is het hergebruiken van flessen toch net iets beter voor het milieu dan je gebruikte blikken weggooien en nieuwe blikken kopen... :brouwen: ^-^

Blik is veel beter te recyclen dan glas toch?

Jan de Graaff

Citaat van: Oscar op 20-07-2020 &nbsp;20:56 uVolgens mij is het hergebruiken van flessen toch net iets beter voor het milieu dan je gebruikte blikken weggooien en nieuwe blikken kopen... :brouwen: ^-^
Nee hoor, niet 'net iets beter' maar 'heel veel beter'.
Blikken kunnen maar 1x gebruikt worden en, indien juist weggegooid, 100% herbruikt worden.
Glazen flessen kunnen (BNR) >40x herbruikt worden (voor hobby doeleinden wellicht 60 tot 80x) en zijn, indien juist weggegooid of ingeleverd, 100% herbruikbaar. Die rekensom is best makkelijk.

Ik kan mij voorstellen dat professionele craft brouwerijen (Kees, Uiltje, ed.) hun IPAs op blik willen. Glas is hoe dan ook funest voor ze, want ze hebben totaal geen controle hoe hun bier bewaard wordt of in de etalage geplaatst wordt. Dan is blik ideaal en komt het er alleen nog maar op aan dat de consument hun bier zo vers mogelijk drinkt. Bij IPAs, waarbij het succes en de smaak 100% afhankelijk is van de hop welke snel verwaterd onder invloed van licht is het blokkeren van licht van groot belang.
In ieder andere situatie lijkt mij persoonlijk glas prima. En ik bewaar mijn bier in de kelder en die is 100% donker als ik het licht uit doe, dus mijn IPAs in flesjes (BNR) staan daar prima.

Davester

Wij blikken ons bier,  nooit problemen mee. Gewoon afvullen net als een flesje, deksel erop en draaien met die handel.
Hergisten met net geen 3 gram suiker, afvullen tot de knik.
We bottelen elke batch ook 1 krat en we merken dat geblikt bier beter schuimt, voller is van smaak en nog gekker: blijft beter op kleur. Dat snappen we nog niet want de flessen en blikken staan in een donkere loods naast elkaar te rijpen.

En ja, lege blikjes zijn extreem kwetsbaar en licht van gewicht

biking rebel

Citaat van: Davester op 25-08-2020 &nbsp;18:36 uWij blikken ons bier,  nooit problemen mee. Gewoon afvullen net als een flesje, deksel erop en draaien met die handel.
Hergisten met net geen 3 gram suiker, afvullen tot de knik.
We bottelen elke batch ook 1 krat en we merken dat geblikt bier beter schuimt, voller is van smaak en nog gekker: blijft beter op kleur. Dat snappen we nog niet want de flessen en blikken staan in een donkere loods naast elkaar te rijpen.

En ja, lege blikjes zijn extreem kwetsbaar en licht van gewicht
Kroonkurken laten zuurstof minimaal door, het kleurverschil komt waarschijnlijk door oxidatie (vind ik bij donkere bieren zelfs wenselijk).

Davester

Citaat van: biking rebel op 25-08-2020 &nbsp;18:45 uKroonkurken laten zuurstof minimaal door, het kleurverschil komt waarschijnlijk door oxidatie (vind ik bij donkere bieren zelfs wenselijk).
Ik vermoed ook dat dat het is.

biertje

De Cannular is nu ook te pre orderen bij Bouwland. Best prijzig, maar eerlijk gezegd lijkt het me fantastisch om mijn bier in te blikken. Wat zouden ongeveer de benodigdheden zijn om hiermee aan de slag te kunnen? Ook al zou het mogelijk zijn om in blik te vergisten lijkt het me onwenselijk gezien oxidatie. Zijn er mensen die ervaring hebben met een beer gun? En sluit je die dan aan op een keg?

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.