Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Rare metingen  (gelezen 690 keer)

Offline Doc Jo

• Boven 10 berichten
  • *
  • Land: be
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
Rare metingen
« Gepost op: 19-07-2020 08:28 u »
Goede morgen,
Onlangs kocht ik mij 2 refractometers aan via Aliexpress.
Toen gisteren mijn totale vergisting al 2 dagen was gestopt ben ik beginnen met bottelen.
Met het restje dat nog over was kon ik geen flesje meer vullen dus heb ik daar mijn metingen op gedaan.
Tijdens de vergisting gaf de Brewbrain float vrij juiste metingen weer. 
Toen ik de meting deed met de hydrometer gaf deze 1006 als SG wat het moest zijn, maar toen ik de meting deed met de refractometer gaf deze 1020 weer als SG.
Nieuwe meting gedaan met de andere refractometer deze gaf dan 2018 als SG weer?
Dan terug meting gedaan met een andere hydrometer en deze gaf eveneens 1006 weer als sg?
Ik veronderstel dat de hydrometer het meest betrouwbare is of niet en wat te doen met de refractometers? Weggooien of niet?

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de bovenstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline Snelbier

• Senior lid
  • Land: nl
Re: rare metingen
« Reactie #1 Gepost op: 19-07-2020 08:43 u »
Correctiefactor gebruikt voor de refractometer? Zie oa topic https://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,38129.msg577909.html#msg577909
Zo gauw er alcohol in het jongbier zit gaat refractometer afwijken ivm andere lichtbreking. Vandaar die correctie.
2 Defecte meters zou kunnen, maar is wel erge pech.  Succes, Snelbier

Offline CeesM

• Super lid
  • Niet mouwen, lekker brouwen.
« Reactie #2 Gepost op: 19-07-2020 09:12 u »
Ik zou die refractometers zeker niet weggooien. Meetapparatuur voor consumenten hebben bij de productie onderling een meetafwijking. De fabrikant stelt het afwijkingspercentage vast waar binnen de afwijking mag vallen. Ook professioneel meetapparatuur kan meetafwijkingen hebben, maar met een lager afwijkingspercentage. De afwijking tussen jouw refractometers is slechts 2%. Dat zou zelfs 1% kunnen zijn als de één een bovenafwijking heeft en de ander er onder.

Offline André de Laat

• Super lid
« Reactie #3 Gepost op: 19-07-2020 09:31 u »
Zeker niet weggooien. Heb je de refractometer gekalibreerd? En tijdens de vergisting, zodra er alcohol is gevormd, niet meer gebruiken.

Offline Roelof

• Super lid
  • Brouwerij Duvelsver.
    • Wortketel
« Reactie #4 Gepost op: 19-07-2020 10:35 u »
https://www.northernbrewer.com/pages/refractometer-calculator

Hier kun je je meet waardes invullen. En diverse brouwsoftware hebben vaak ook een formule ingebouwd.

Offline Koen S

• Super lid
  • This member is no longer active
    • Sint Franciscus Home Brewery
« Reactie #5 Gepost op: 19-07-2020 11:03 u »
Of installeer BrewKing op je telefoon, erg handig.

Offline goom

• Super lid
  • lekker bier = niet vies
« Reactie #6 Gepost op: 19-07-2020 11:38 u »
Haha die is erg leuk.
Maar even serieus, heb jij je wel eens verdiept in de materie?
Een goed boek is van Adrie Otte: Verander water in bier.
Daar staat het antwoord op jouw vraag. En op meerdere toekomstige vragen.

En anders staan er over dit onderwerp vele artikelen op de site incl omrekentabellen.

Offline hansHalberstadt

• Super lid
  • meten is weten
« Reactie #7 Gepost op: 19-07-2020 14:03 u »
Goede morgen,
Toen gisteren mijn totale vergisting al 2 dagen was gestopt ben ik beginnen met bottelen.
Met het restje dat nog over was kon ik geen flesje meer vullen dus heb ik daar mijn metingen op gedaan.
Toen ik de meting deed met de hydrometer gaf deze 1006 als SG wat het moest zijn, maar toen ik de meting deed met de refractometer gaf deze 1020 weer als SG.
Dan terug meting gedaan met een andere hydrometer en deze gaf eveneens 1006 weer als sg?
Ik veronderstel dat de hydrometer het meest betrouwbare is of niet en wat te doen met de refractometers? Weggooien of niet?
Naast de juiste omrekening gebruiken zijn er nog wat puntjes waar je op moet letten:
1) na gebruik reinigen met gedestilleerd water en goed droog maken
2) nooit een meting doen als het prisma niet droog is of nog vies van vorige meting. Dan krijg je menging met water en grote afwijkingen, immers je meet maar 1 druppeltje en kleine restjes water of restanten van vorige meting zijn dan funest, kan zo 10% fout geven.
3) kokende wort meten door opzuigen met injectiespuitje en dat eerst in het injectiespuitje helemaal laten afkoelen anders verdampt er heel veel en meet je veel te hoge waardes.
4) bij vage streep op het display heb je gist of ander kleine deeltjes en moet je eerst filteren.

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
  • Brouw ze, roer ze en Proost!
    • Hobbybrouwen.nl
Re: Rare metingen
« Reactie #8 Gepost op: 19-07-2020 22:07 u »
Goede morgen,

Welk programma gebruik je voor het omrekenen?

Wat waren de Brix-waarden voor en na de vergisting?

Offline Doc Jo

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #9 Gepost op: 20-07-2020 09:55 u »
Om eerlijk te zijn heb ik geen programma gebruikt voor het omrekenen (ik dacht dat dit niet nodig was het is de eerste maal dat ik een refractometer gebruikt) want ik veronderstelde dat de waarden in s.g. die mijn refractometer weergaf de juiste waren dus naar de brix waarden heb ik niet gekeken.
Na al jullie  reacties en wat opzoek werk begrijp ik dat hier meer bij komt kijken dan alleen wat aflezen van de refractometer.
Dus inderdaad verdiepen in deze materie is zeker nodig  en wat het boek betreft, Verander water in bier dit heb ik maar ben er maar net aan begonnen.
De vraag van mij was bij nader inzien wel misschien een domme vraag maar mijn eerste reactie was van wow deze meting  klopt helemaal niet.

Offline hansHalberstadt

• Super lid
  • meten is weten
« Reactie #10 Gepost op: 20-07-2020 10:27 u »
Na al jullie  reacties en wat opzoek werk begrijp ik dat hier meer bij komt kijken dan alleen wat aflezen van de refractometer.
Dus inderdaad verdiepen in deze materie is zeker nodig  en wat het boek betreft, Verander water in bier dit heb ik maar ben er maar net aan begonnen.

Voor jouw huidige bier is het denk ik wel van belang om te weten wat de status is van de vergisting. Daarvoor is je begin SG nodig wat je met de refractometer hebt gemeten en het huidige SG of brix wat je met de refractometer hebt gemeten. Dan kun je daarna rustig de noodzakelijke kennis vergaren lijkt mij.

Tags: