Hydrometer wijkt af

Gestart door Fossé, 17-07-2020 13:30 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Fossé

Ik hebt het idee dat de metingen van mijn hydrometer niet kloppen. Mijn tilt geeft bijvoorbeeld 1,082 aan en mijn hydrometer dan 1,070. Nu heb ik het geprobeerd te controleren door 90 gram water + 10 gram suiker op te lossen en dit moet dan 1040 zijn. Mijn hydrometer geeft hier 1032 aan. Daarnaast heb ik 21,7 gram opgelost in 100 gram water. Dit moet 1073 zijn en hier geeft hij 1060 aan. Kan het zijn dat mijn hydrometer zo afwijkt? Hij is namelijk net nieuw.  Heb ik het met het oplossen van de suiker goed gedaan?

brouwerwaldonk

Toch een klein foutje gemaakt. Om een oplossing te maken van 1040 van suiker en water neem je 10,38 gram suiker die je in een maatglas doet en aanvult met water tot 100 ml. Dat is niet 10 g suiker met 90 ml water.

Jan de Graaff

Hier staat een artikel dat je kan helpen.
Het is bedoeld om een iSpindel te kalibreren, maar geeft je ook een goed handvat om je hydrometer te controleren.
Het geeft vrij nauwkeurig hoeveel suiker en hoeveel water welke SG/Plato geven.

Fossé

Met 10,38 geeft de hydrometer 1,034 aan

brouwerwaldonk

Heb mij ook vergist, bij ware densiteit 20°/4° geeft 10,87 gr suiker een densiteit van 1,04000
Met 10,38 g suiker moet je 1,03814 halen
Je mag besluiten dat uw hydrometer inderdaad afwijkt.

Oosterling

Citaat van: Fossé op 17-07-2020  14:35 uMet 10,38 geeft de hydrometer 1,034 aan

Even goed kijken of je hydrometer goed geijkt is. Ik had laatst dit probleem zelf ook. Regulier kraanwater op 20 graden Celsius moet een SG van 1.000 hebben.
Zie de op de foto's hoe het er uit ziet als je hydrometer dus niet goed geijkt is. Zelf had ik dit probleem omdat mijn hydrometer een meetstaaf heeft die na een aantal keer in een meetbeker te laten zakken, kan gaan verschuiven. Als dat ook jouw probleem is, probeer dan de gradering te laten zakken of stijgen door de hydrometer (eventueel op de kop gedraaid) te tikken, tot hij weer een dichtheid van 1000 aangeeft in water van 20 graden Celsius.



CeesM

Citaat van: Oosterling op 17-07-2020  15:18 uRegulier kraanwater op 20 graden Celsius moet een SG van 1.000 hebben.
Fout! Dat moet een SG van 0.998 zijn. ;)

hansHalberstadt

Citaat van: brouwerwaldonk op 17-07-2020  13:56 uToch een klein foutje gemaakt. Om een oplossing te maken van 1040 van suiker en water neem je 10,38 gram suiker die je in een maatglas doet en aanvult met water tot 100ml. Dat is niet 10 gr suiker met 90 ml water.
Volgens mij is dat wel hetzelfde.


hansHalberstadt

Citaat van: CeesM op 17-07-2020  21:30 uFout! Dat moet een SG van 0.998 zijn. ;)
Een hydrometer meet is als het goed is geijkt in specific gravity en dat is het sg tov het SG van zuiver water bij de ijktemperatuur, dus per definitie 1000. Meestal is de ijktemperatuur 20 graden.

hansHalberstadt

Bijna 13 SG punten verschil is wel een hele grote afwijking. wat meet je met water?
En weet je zeker dat je weegschaal wel goed weegt? Die kun je trouwens simpel vergelijken met die in een supermarkt (die zijn geijkt). bv een fles frisdrank en daar exact het gewicht van noteren in de supermarkt en dan thuis vergelijken.

André de Laat

Ik heb hier demi water. 0,00 micro siemens (Droge stof of Totaal Vaste stof (Total Dissolved Solids - TDS) is de term, waarmee geleidbaarheid en vaste stofdeeltjes in een vloeistof (vaak water) mee worden aangeduid. Doorgaans wordt de term gebruikt bij wateranalyse of bepaling van de samenstelling van drinkwater. Ik kalibreer daarmee zowel mijn hydrometer als mijn refractometer.

hansHalberstadt

Citaat van: André de Laat op 17-07-2020  22:28 uIk heb hier demi water. 0,00 micro siemens (Droge stof of Totaal Vaste stof (Total Dissolved Solids - TDS) is de term, waarmee geleidbaarheid en vaste stofdeeltjes in een vloeistof (vaak water) mee worden aangeduid. Doorgaans wordt de term gebruikt bij wateranalyse of bepaling van de samenstelling van drinkwater. Ik kalibreer daarmee zowel mijn hydrometer als mijn refractometer.
Mijn ervaring is dat  gewoon kraanwater meer dan voldoende nauwkeurig is. met minder dan 250 mg opgeloste zouten is dat hooguit 0.1 SG punt. Dus als je demiwater hebt is dat mooi (zeker nodig om je refractometer mee af te spoelen na gebruik) maar maakt voor de aflezing weinig uit.

Laikea

Citaat van: André de Laat op 17-07-2020  22:28 uIk heb hier demi water. 0,00 micro siemens (Droge stof of Totaal Vaste stof (Total Dissolved Solids - TDS) is de term, waarmee geleidbaarheid en vaste stofdeeltjes in een vloeistof (vaak water) mee worden aangeduid. Doorgaans wordt de term gebruikt bij wateranalyse of bepaling van de samenstelling van drinkwater. Ik kalibreer daarmee zowel mijn hydrometer als mijn refractometer.

Kun je je hydrometer ook nog kalibreren? Lijkt mij dat het het afgesloten buisje niet echt open te krijgen is toch? Of reken je dan met de 'nieuwe' SG waardes als je SG in demi afwijkt?

Jacques

Citaat van: Fossé op 17-07-2020  14:35 uMet 10,38 geeft de hydrometer 1,034 aan

Wat was de temperatuur van het monster?

Fossé

Citaat van: Jacques op 18-07-2020  23:36 uWat was de temperatuur van het monster?
20,5 graden

André de Laat

Ik zou een andere kopen. Zo duur zijn ze niet :) ;) Of een refractometer.

https://www.hobbybrouwshop.nl/hydrometer

Succes,

André.

Johan_vL

Citaat van: André de Laat op 17-07-2020  22:28 uIk heb hier demi water. 0,00 micro siemens (Droge stof of Totaal Vaste stof (Total Dissolved Solids - TDS) is de term, waarmee geleidbaarheid en vaste stofdeeltjes in een vloeistof (vaak water) mee worden aangeduid. Doorgaans wordt de term gebruikt bij wateranalyse of bepaling van de samenstelling van drinkwater. Ik kalibreer daarmee zowel mijn hydrometer als mijn refractometer.

Siemens/cm is de weerstand van water (Ohm), daarmee druk je de elektrische geleidbaarheid uit. Hoe meer zout hoe meer dat het water geleid. Je kunt dit vertalen naar TDS.

CeesM

Hoe heb je de suiker opgelost? Door het te verwarmen in een pannetje op een kookplaat?
In dat geval verdampt er wat water waardoor je een hoger SG krijgt dan je berekening.

hansHalberstadt

Citaat van: CeesM op 19-07-2020  09:42 uHoe heb je de suiker opgelost? Door het te verwarmen in een pannetje op een kookplaat?
In dat geval verdampt er wat water waardoor je een hoger SG krijgt dan je berekening.
Nauwkeurig werken is zeker een uitdaging om te voorkomen dat de afwijking die je maakt in het bereiden van de oplossing groter is dan de fout die je wilt meten. Als je een elektronische keuken weegschaal gebruikt hiervoor dan zou ik zeker minimaal 100 g suiker afwegen, maar liefst meer om niet al gelijk in resolutieproblemen te komen. Ook een hoog SG van bv 1100 maken (meeste weegschalen hebben 1 of 2 g resolutie dus met 100 g is dat al 1 of 2 SG punten tolerantie als je een SG oplossing van SG=1100 maakt) en na het mengen/afkoelen opnieuw aanvullen tot het exacte totaalgewicht op de gram af. Daarbij is het ook nodig om het gewicht van je pan waar je het in oplost exact te wegen. (Nullen van de weegschaal met pan erop vooraf kan ook, maar de meeste weegschalen gaan stiekem ineens uit en dan ben je alle info kwijt en kun je opnieuw beginnen) 

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.