Bolkraan schoonmaken/desinfecteren

Gestart door trebvuister, 16-07-2020 14:58 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

trebvuister

Om een bolkraan schoon te maken en/of te desinfecteren is het dan nodig om deze geheel te demonteren?
Ik meen zoiets op het forum te hebben gelezen maar kan het niet meer vinden


trebvuister

Citaat van: André de Laat op 16-07-2020  19:19 uBedoel je dit misschien?

https://ssbrewtech.zendesk.com/hc/en-us/articles/206717083-Can-I-break-down-the-3-8-ball-valve-for-cleaning-
Deels. Dat de kraan uit elkaar kan wist ik al
De vraag is of het nodig is

André de Laat

Citaat van: trebvuister op 16-07-2020  19:37 uDeels. Dat de kraan uit elkaar kan wist ik al
De vraag is of het nodig is

Die van mijn brewbuckets doe ik na elke vergisting. Kost me hooguit 10 minuutjes.

CeesM

Citaat van: trebvuister op 16-07-2020  19:37 uDeels. Dat de kraan uit elkaar kan wist ik al
De vraag is of het nodig is
Voor mijn Chronical hoef ik het gelukkig niet uit elkaar te halen. ;)

Jeroen76

Ik reinig mijn kogelkranen en dergelijke in een ultrasoonreiniger. Voorheen wel eens uit elkaar gehaald maar met een ultrasoonreiniger werkt het top. Wel schrikken de eerste keer als je ziet wat er naar buiten marcheert aan vuil. Ik denk dus dat demonteren bij reinigen zonder ultrasoonreiniger noodzakelijk is gezien het vuil wat zich toch verstopt in zo'n kraan.

Heb een vrij grote (3 liter) maar voor normale kleine kranen werkt een kleine reiniger ook prima en die komen regelmatig voorbij bij de Lidl of Aldi en anders op Marktplaats.

Gr. Jeroen

SVB

Was laatst bij een medebrouwer (eigenlijk commercieel qua volume) die zet zijn bolkranen weg in een pot met 80-90% alcohol. Klonk niet geheel onlogisch

André de Laat

Citaat van: SVB op 17-07-2020  22:03 uWas laatst bij een medebrouwer (eigenlijk commercieel qua volume) die zet zijn bolkranen weg in een pot met 80-90% alcohol. Klonk niet geheel onlogisch

Ik wil niet mauwen/mouwen, maar ik leg ze in een natriumhydroxide (caustic soda) oplossing. Als nieuw! Je wil niet weten wat er uit komt :)

Aljseblieft. Begin niet opnieuw de discussie over caustic soda.

Jacques

Citaat van: André de Laat op 17-07-2020  22:33 uIk wil niet mauwen/mouwen, maar ik leg ze in een natriumhydroxide (caustic soda) oplossing. Als nieuw! Je wil niet weten wat er uit komt :)

Aljseblieft. Begin niet opnieuw de discussie over caustic soda.

Alsjeblieft: promoot natriumhydroxide niet als reinigingmiddel. Dat spul is te gevaarlijk.

Jacques

Citaat van: Jeroen76 op 17-07-2020  13:08 uIk reinig mijn kogelkranen en dergelijke in een ultrasoonreiniger. Voorheen wel eens uit elkaar gehaald maar met een ultrasoonreiniger werkt het top. Wel schrikken de eerste keer als je ziet wat er naar buiten marcheert aan vuil. Ik denk dus dat demonteren bij reinigen zonder ultrasoonreiniger noodzakelijk is gezien het vuil wat zich toch verstopt in zo'n kraan.

Het schoonmaken van bolkranen met een ultrasoonreiniger werkt inderdaad erg goed, zeker als je de kraan een paar keer keert en wat beweegt.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.