Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Kan kveik gist tegen hoge temperaturen tijdens bewaring  (gelezen 431 keer)

Offline André de Laat

• Super lid
  • Land: nl
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
Kan kveik gist tegen hoge temperaturen tijdens bewaring
« Gepost op: 14-07-2020 19:12 u »
Dit is een afgesplitst topic.

Begin april had ik enkele zakjes korrelgist besteld maar door omstandigheden zijn ze een week of zo in de auto blijven liggen. Auto die toen bij mooi weer enkele keren buiten stond. Daardoor zou de korrelgist wel eens behoorlijk warm kunnen geworden zijn. Iemand ervaring of deze nog bruikbaar is, of toch maar geen risico mee nemen en nieuwe bestellen?

https://www.brouwstore.nl/lallemand-lalbrew-gedroogde-biergist-voss-kveik-ale-11-g

Ik zou het risico niet nemen voor € 3,95.

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de bovenstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline joenedu

• Super lid
  • In hops we trust
Re: Kan kveik gist tegen hoge temperaturen tijdens bewaring
« Reactie #1 Gepost op: 15-07-2020 14:43 u »
https://www.brouwstore.nl/lallemand-lalbrew-gedroogde-biergist-voss-kveik-ale-11-g

Een kveik vindt warmte toch juist wel lekker?

Offline hansHalberstadt

• Super lid
  • meten is weten
« Reactie #2 Gepost op: 15-07-2020 16:15 u »
Boven de 42 graden beginnen eiwitten te denatureren. ook de kveik zal dat niet zo prettig vinden, maar kan wel goed omgaan met temperaturen daar net onder.

Online Oosterling

• Junior lid
  • **
« Reactie #3 Gepost op: 15-07-2020 20:33 u »

Dat vraag ik me af, als een gist (of kveik) niets heeft om mee te reageren. De warmte beïnvloed in principe de snelheid van de stofwisseling van de eencellige. Lagere temperatuur betekent latere stofwisseling, net als bij amfibieën.   Maar wanneer deze nog in een ongeslagen smackpack zit en niets heeft om mee te reageren... lijkt me niet optimaal..

Online Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
  • Brouw ze, roer ze en Proost!
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #4 Gepost op: 15-07-2020 22:34 u »
Dit is een afgesplitst topic.

Het topic is gesplitst omdat de discussie nu gaat over kveik gist terwijl de oorspronkelijke topicstarter het niet over deze specifieke gisten gesproken heeft.

Offline hansHalberstadt

• Super lid
  • meten is weten
« Reactie #5 Gepost op: 15-07-2020 22:41 u »
Dat vraag ik me af, als een gist (of kveik) niets heeft om mee te reageren. De warmte beïnvloed in principe de snelheid van de stofwisseling van de eencellige. Lagere temperatuur betekent latere stofwisseling, net als bij amfibieën.   Maar wanneer deze nog in een ongeslagen smackpack zit en niets heeft om mee te reageren... lijkt me niet optimaal..

Dat denk ik ook. als de suiker op is dan gaat de gist interen op zijn reserves en gaat daarna ook afsterven met autolyse als gevolg. En hoe hoger de temperatuur hoe sneller dat gaat. Dat geldt voor alle gisten, dus nooit aan te bevelen als je een gist wilt bewaren of bier is uitgegist.

Online Oosterling

• Junior lid
  • **
« Reactie #6 Gepost op: 16-07-2020 12:00 u »
Dat denk ik ook. als de suiker op is dan gaat de gist interen op zijn reserves en gaat daarna ook afsterven met autolyse als gevolg. En hoe hoger de temperatuur hoe sneller dat gaat. Dat geldt voor alle gisten, dus nooit aan te bevelen als je een gist wilt bewaren of bier is uitgegist.

Dankjewel voor je aanvullende informatie.

Tags: