Troebel bier en lageren

Gestart door Laikea, 15-07-2020 18:17 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Laikea

He allemaal!

Ik heb afgelopen zondag twee bieren gebrouwen (2x 5 L). Hierbij heb ik 1 pak Wyeast door de helft gedaan en aan de twee afzonderlijke bieren toegevoegd.  Nadat de bieren de eerste dagen hevig borrelden zijn ze nu stil. Ik heb net de SG gemeten (hetzelfde als berekende eind SG) maar ga deze morgen nogmaals meten.
Ik vind het zelf logisch dat de bieren snel uitgegist zijn door de hoeveelheid gist. Kan dit kloppen?
Nu mijn hoofdvraag:
Ik heb de emmers in de woonkamer staan bij +- 20 graden. Beide emmers geven, nadat ik een beetje aftap troebele bieren. Bij een ben ik er bijna zeker van dat het gist is, maar de andere is bijna weizen (dus eiwit?). Ik heb veel gelezen over lageren cq overhevelen cq bottelen en dan voor drinken koud zetten om heldere bieren te krijgen, maar weet zelf nu niet meer wat wijsheid is. Helder bier is mooi, maar zelf weet ik ook dat troebelere bieren ook zeer smaakvol kunnen zijn.
Moet ik morgen overhevelen en dan lageren, niet overhevelen en tot zaterdag wachten en dan via het kraantje naar een bottelvat en bottelen, nu koud zetten en dan zaterdag bottelen of helemaal iets anders?
Gezien de meesten op dit forum grote hoeveelheden brouwen kon ik mijn vraag niet echt vinden in andere draadjes.

Alvast bedankt!
Vincent

Koen S

Met zo een kleine hoeveelheden zou ik niet overhevelen, in verhouding te veel verlies. Laat het nog een week of 2 staan, je bier zal wat rijpen en helderder worden en dan bottelen.

Laikea

Dank voor je snelle bericht! Heb ik door de hoeveelheid gist niet veel meer kans op autolyse als ik het nog 2 weken laat staan?
Daarnaast wilde ik eigenlijk geen bottelgist toevoegen, gaat dit dan ook nog goed?

Koen S

Citaat van: Laikea op 15-07-2020  18:47 uDank voor je snelle bericht! Heb ik door de hoeveelheid gist niet veel meer kans op autolyse als ik het nog 2 weken laat staan?
Daarnaast wilde ik eigenlijk geen bottelgist toevoegen, gaat dit dan ook nog goed?
Autolyse zal wel meevallen in die korte periode, laat je niet bang maken.👻
Bottelgist is zeker niet nodig, ook al hevel je over met een helder resultaat: er zal nog genoeg actieve gist in suspensie zijn.

Laikea

Haha top! Ik heb zoveel gelezen over de nadelige effecten van autolyse etc dat ik me er een beetje door heb laten beïnvloeden (lees dat ik zo snel mogelijk wil bottelen)
Klinkt als een plan! Ik denk (gezien mijn hoeveelheid) dat het het makkelijkste is om een beetje bottelsuiker toe te voegen aan elk flesje en dan vanuit het gistvat te bottelen?

Koen S

Nee, zeker niet! Voorzichtig overhevelen naar een bottelvat of emmer, hoeveelheid suiker even koken in de dubbele hoeveelheid water en dan toevoegen aan de bottelemmer, voorzichtig roeren met een ontsmette lepel en dan bottelen met een ontsmet bottelpijpje op je kraantje.

Laikea

Ah toch wel! Oke gaan we doen!   :D super bedankt voor je hulp

Jacques

Citaat van: Koen S op 15-07-2020  18:52 uAutolyse zal wel meevallen in die korte periode, laat je niet bang maken.👻

Autolyse is een complexer verhaal dan vaak gedacht wordt en is niet alleen een kwestie van tijd...
Ook de hoeveelheid gist, het gistras en de temperatuur tijdens de nagisting maken aan.

Als je weinig gist geënt hebt en de temperatuur laag hebt gehouden kan het meevallen.


Overigens vonden veel hobbybrouwers in het verleden dat oxidatie ook niet speelde bij hun bieren. Er werd hier op het forum gesproken over het oxidatiespook. Inmiddels weten we beter.
Autolyse is geen spook, het komt veel vaker voor dan menig hobbybrouwer in de gaten heeft...

Zie https://beerandbrewing.com/dictionary/DQXAk4DwuE/ voor meer informatie over autolyse.

Koen S

Citaat van: Jacques op 17-07-2020  23:11 uAutolyse is een complexer verhaal dan vaak gedacht wordt en is niet alleen een kwestie van tijd...
Ook de hoeveelheid gist, het gistras en de temperatuur tijdens de nagisting maken aan.

Als je weinig gist geënt hebt en de temperatuur laag hebt gehouden kan het meevallen.
Als je voorzichtig overhevelt en niet te veel gist meeneemt naar het bottelvat, is er geen probleem. Zeker voor 5 liter zou ik me dan niet te veel zorgen maken, die zijn zo op.

Laikea

Thanks voor je reactie! Ik heb het artikel van lageren er even bij gepakt en lijkt mij dat 1 week lageren inderdaad een minimum is. Ik was benieuwd of dit op kleine schaal allemaal veel sneller kom, maar ben iets te veel bezig met mijn 'chemie' te optimaliseren volgensmij.
Een nadelig iets als je gewend bent om alles zo snel mogelijk te moeten doen 😉

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.