Nylon hopzak ontsmetten

Gestart door Doc Jo, 15-07-2020 17:56 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Doc Jo

Beste brouwvrienden,
ik ga morgen voor de eerste maal koudhoppen in een nylon hopzak en vroeg mij af hoe ontsmet ik mijn nylon hopzak?
Koken of mag het ook in een badje met Puro San gedompeld worden?

Koen S

Ik heb me die vraag deze week ook gesteld toen ik wou koudhoppen in een hopsock. Koken durfde ik niet, daarom eventjes wat Star San erop en even uitgespoeld met water.

jpt

Koken is altijd de beste ontsmetting.  Misschien kun je het zelfs stomen in een snelkookpan?

André de Laat

Gewoon een hopsok drenken in Star San. Hop erin, dichtknopen, klaar. Doe ik al ruim een jaar op die manier. Niet te moeilijk doen. Of koop bij CrossMyLoof hop in van die handige theezakjes. Kun je er zo in knikkeren.  :brouwen: :proost:

André.

Jan de Graaff

Voor koudhoppen gebruik ik zo'n RVS 300 micron filter 'bus' van Ali, zoals deze.
Best handig, goed te ontsmetten (koken en alle chemicaliën kunnen) en doordat het metaal is zakt het beter in het jongbier dan zo'n theezakje (bleef bij mij altijd bovenop het bier drijven, werd er gek van. En met een knikker erin lag ie gelijk op de bodem tussen de trub).
Je moet alleen wel een vergistingsvat hebben waar je 'm in kunt gooien – een brewbucket of emmer bijvoorbeeld – want een carboy met z'n smalle hals werkt niet...

On topic: volgens mij kan nylon tegen temperaturen tot zo'n 150 ºC, dus moet koken kunnen. Volgens Wikipedia is het smeltpunt zelfs ±263 ºC [bron]
Star San of Oxi kunnen ook prima met nylon is mijn ervaring.

André de Laat

Citaat van: JanDeGraaff op 15-07-2020  22:28 uVoor koudhoppen gebruik ik zo'n RVS 300 micron filter 'bus' van Ali, zoals deze.
Best handig, goed te ontsmetten (koken en alle chemicaliën kunnen) en doordat het metaal is zakt het beter in het jongbier dan zo'n theezakje (bleef bij mij altijd bovenop het bier drijven, werd er gek van. En met een knikker erin lag ie gelijk op de bodem tussen de trub).
Je moet alleen wel een vergistingsvat hebben waar je 'm in kunt gooien – een brewbucket of emmer bijvoorbeeld – want een carboy met z'n smalle hals werkt niet...

On topic: volgens mij kan nylon tegen temperaturen tot zo'n 150ºC, dus moet koken kunnen. Volgens Wikipedia is het smeltpunt zelfs ±263ºC [bron]
Star San of Oxi kunnen ook prima met nylon is mijn ervaring.

Ik bind die touwtjes van het ¨theezakje¨ vast aan een stukje vislijn. Die knoop ik aan een gedesinfecteerde RVS moer... Blijft ie mooi hangen :) ;)

Jeroen76

Citaat van: André de Laat op 15-07-2020  23:06 uIk bind die touwtjes van het ¨theezakje¨ vast aan een stukje vislijn. Die knoop ik aan een gedesinfecteerde RVS moer... Blijft ie mooi hangen :) ;)
Tsja hoe simpel kan het zijn.... Bedankt voor de tip!

Gr. Jeroen


André de Laat

Citaat van: Jeroen76 op 16-07-2020  00:20 uTsja hoe simpel kan het zijn.... Bedankt voor de tip!

Gr. Jeroen

Zo zie je maar Jeroen. Ook ík heb soms goede tips hè?

André.

Jeroen76

Citaat van: André de Laat op 16-07-2020  00:26 uZo zie je maar Jeroen. Ook ík heb soms goede tips hè?

André.
Oh die heb je heel vaak hoor. Misschien zijn we gewoon te enthousiast en onbeholpen in onze reacties ;-)

Gr. Jeroen


Doc Jo

Allemaal bedank voor jullie reactie  :groots:
Ik heb het in Star San gedaan dit vond ik eigenlijk het makkelijkste.

Jacques

Citaat van: Doc Jo op 15-07-2020  17:56 uBeste brouwvrienden,
ik ga morgen voor de eerste maal koudhoppen in een nylon hopzak en vroeg mij af hoe ontsmet ik mijn nylon hopzak?
Koken of mag het ook in een badje met Puro San gedompeld worden?

Zorg er steeds voor dat je hopzak schoon is. Dat doe je door na gebruik deze een tijdje te laten weken in Biotex en Enzybrew 10. Daarna uitwassen in de wasmachine. Voor gebruik kun je volstaan met een beperkte desinfectie met een oxiproduct of Star San.
Schoon is de basis!

Doc Jo

Dank je wel Jacques een goede tip!

Rinus

ik heb laatst voor mij bootjesbier kloon voor de koudhop weer van die groentenzakjes van AH gebruikt.
Ontsmet met Puro San, aan een touwtje naar buiten om hem vast te houden en na 5 dagen op te kunnen vissen.
Deze kosten eigenlijk zo weinig dat ik ze niet eens meer schoonmaak maar gewoon met hop en al weg gooi.

mvrgr,

Rinus

John

Citaat van: JanDeGraaff op 15-07-2020  22:28 uEn met een knikker erin lag ie gelijk op de bodem tussen de trub).

Citaat van: André de Laat op 15-07-2020  23:06 uDie knoop ik aan een gedesinfecteerde RVS moer... Blijft ie mooi hangen

Dit begrijp ik niet: elke keer als ik koudhop heb ik er moeite mee om de hop te laten zinken; ik krijg dat niet klaar met een moer of wat knikkers...

Jacques

Citaat van: John op 21-07-2020  20:57 uDit begrijp ik niet: elke keer als ik koudhop heb ik er moeite mee om de hop te laten zinken; ik krijg dat niet klaar met een moer of wat knikkers...

Je gebruikt zeker hopbloemen? Hoppellets drijft veel minder (geen blaadjes waar koolzuurbellentjes blijven hangen). Hoppellets geven ook sneller hun hoparoma vrij.

John

Klopt, (thuis wel) maar komt er bij pellets niet veel meer gruis/prut door het hopzakje heen?

Jan de Graaff

Citaat van: John op 21-07-2020  23:43 uKlopt, (thuis wel) maar komt er bij pellets niet veel meer gruis/prut door het hopzakje heen?
Valt mee, John, is mijn ervaring. Zeker als je zo'n leeg theezakje gebruikt. Het nadeel van die dingen vind ik dat ze zo makkelijk blijven drijven. Andre gebruikt een RVS moer om ze onder te houden.
Ik heb zelf ook wel meegemaakt dat de hop van de pellets dermate opzwol, dat het theezakje onder spanning kwam te staan en uiteindelijk scheurde, nog voor het bottelen, dus dat was een beetje jammer.. De les: neem de zakjes niet te klein en meerdere zakjes per keer gebruiken! Beter een zakje teveel dan een zakje geknapt.

Ik zelf gebruik een 300 micron "hopspider-bus" en die laat we iets door, maar heel weinig. Door het eigen gewicht blijft ie goed onder en door het formaat ligt ie niet volledig onder de trublaag.
Ik zou voor hoppellets niet zo'n 'traditionele hopzak' gebruiken; die zijn veel te grof in mijn optiek.

de Machtige Wil

Citaat van: Jacques op 21-07-2020  23:07 uJe gebruikt zeker hopbloemen? Hoppellets drijft veel minder (geen blaadjes waar koolzuurbellentjes blijven hangen). Hoppellets geven ook sneller hun hoparoma vrij.

Wanneer ik koudhop met hopbloemen doe ik een dikke knikker in de hopzak. Het blijft dan wel redelijk aan het oppervlak drijven maar alle hop komt in contact met het bier dus voor mij is dat voldoende.

Jacques

Citaat van: John op 21-07-2020  23:43 uKlopt, (thuis wel) maar komt er bij pellets niet veel meer gruis/prut door het hopzakje heen?

Niet als je fijnmazige hopsocks gebruikt...

https://www.brouwstore.nl/the-hop-sock
he Hop Sock is ideaal voor dry hopping: verstuif een voedingsmiddelengeschikt reinigingsmiddel en vul The Hop Sock met hop, laat vallen of hangen in een vat of vergistingsemmer.

100% polyester gaas
afmetingen: diameter x hoogte = 7,5 x 58,0 cm
gemakkelijk schoon te maken: om hopoliën uit te wassen, was met de hand met warm water en afwasmiddel. Spoel na met schoon water en hang op om te laten drogen.
sterke, herbruikbare Hop Sock die je keer op keer kunt gebruiken



Overigens kun je deze zakken prima reinigen met Enzybrew 10 of Biotex zoals ik hiervoor ook al schreef. Gebruik water van 50 à 60  ºC. Laat de zak een nachtje staan. Daarna wassen in de wasmachine.

BikerEddy

Waarom heet dit eigenlijk "dry hopping"? En niet "After hopping"?

Jacques

Citaat van: BikerEddy op 22-07-2020  22:31 uWaarom heet dit eigenlijk "dry hopping"? En niet "After hopping"?

Op het forum noemen we het koudhoppen omdat de hop aan de koude kant van het brouwproces wordt gebruikt.

De Engelse term verwijst naar het feit dat het toevoegen van koudhop zorgt voor een droger bier. Dit komt door het zogenaamde hop creep effect. Daarmee wordt het vrijkomen van enzymen uit de hop bedoeld die "onvergistbare suikers" alsnog afbreken. Het gevolg is dat de vergistingsgraad hoger wordt. Dit gaat heel langzaam, vandaan creep = kruipen.

BikerEddy

Citaat van: Jacques op 22-07-2020  22:36 uOp het forum noemen we het koudhoppen omdat de hop aan de koude kant van het brouwproces wordt gebruikt.

De Engelse term verwijst naar het feit dat het toevoegen van koudhop zorgt voor een droger bier. Dit komt door het zogenaamde hop creep effect. Daarmee wordt het vrijkomen van enzymen uit de hop bedoeld die "onvergistbare suikers" alsnog afbreken. Het gevolg is dat de vergistingsgraad hoger wordt. Dit gaat heel langzaam, vandaan creep = kruipen.
Tjonge Jaques, bedankt voor je antwoord, top!

André de Laat

Citaat van: Jacques op 22-07-2020  21:52 uNiet als je fijnmazige hopsocks gebruikt...

https://www.brouwstore.nl/the-hop-sock
he Hop Sock is ideaal voor dry hopping: verstuif een voedingsmiddelengeschikt reinigingsmiddel en vul The Hop Sock met hop, laat vallen of hangen in een vat of vergistingsemmer.

100% polyester gaas
afmetingen: diameter x hoogte = 7,5 x 58,0 cm
gemakkelijk schoon te maken: om hopoliën uit te wassen, was met de hand met warm water en afwasmiddel. Spoel na met schoon water en hang op om te laten drogen.
sterke, herbruikbare Hop Sock die je keer op keer kunt gebruiken



Overigens kun je deze zakken prima reinigen met Enzybrew 10 of Biotex zoals ik hiervoor ook al schreef. Gebruik water van 50 à 60  ºC. Laat de zak een nachtje staan. Daarna wassen in de wasmachine.

Ik weet niet hoe flexibel zo´n hopzak is, maar als je ´m binnenste buiten draait, goed afspoelt en in de vaatwasser zou leggen, wordt ie dan ook niet schoon? Ik reinig mijn hopspider ook in de vaatwasser. Wel eerst goed uitspoelen om het grove eruit te krijgen.

Jacques

Citaat van: André de Laat op 23-07-2020  06:57 uIk weet niet hoe flexibel zo´n hopzak is, maar als je ´m binnenste buiten draait, goed afspoelt en in de vaatwasser zou leggen, wordt ie dan ook niet schoon? Ik reinig mijn hopspider ook in de vaatwasser. Wel eerst goed uitspoelen om het grove eruit te krijgen.

Om allerlei eiwitten en hopharsen kwijt te raken doe je er goed aan eerst een reiniger gebruiken die enzymen bevat die eiwitten oplossen.
De hopsock is in feite textiel. Dat kun je het beste in de wasmachine reinigen.

BikerEddy

Citaat van: Jacques op 23-07-2020  16:52 uOm allerlei eiwitten en hopharsen kwijt te raken doe je er goed aan eerst een reiniger gebruiken die enzymen bevat die eiwitten oplossen.
De hopsock is in feite textiel. Dat kun je het beste in de wasmachine reinigen.
Mjammie, ruiken de kleren lekker naar hop en bier  :P

Jacques

Citaat van: BikerEddy op 23-07-2020  22:13 uMjammie, ruiken de kleren lekker naar hop en bier  :P

Nee hoor. Door de Enzybrew 10 of Biotex ben je het meeste kwijt.

BikerEddy

Citaat van: Jacques op 23-07-2020  23:07 uNee hoor. Door de Enzybrew 10 of Biotex ben je het meeste kwijt.
He, das nou jammer...   :(

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.