Vitamine C toevoeging

Gestart door D.R.K., 13-07-2020 16:09 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

D.R.K.

Dit is een afgesplitst topic.



Citaat van: BikerEddy op 13-07-2020  14:36 uHoi MO
Mooi overzicht, en ik wil je bedanken voor de vitamine c tip, dat voegde ik vroeger altijd toe, was ik helemaal vergeten.
 :hoera:

Hoeveel vitamine C voeg je dan toe? En is dit een "pure" vorm of kan bij wijze van spreken ook uit het potje van de drogist?

BikerEddy

Citaat van: D.R.K. op 13-07-2020  16:09 uHoeveel vitamine C voeg je dan toe? en is dit een "pure" vorm of kan bij wijze van spreken ook uit het potje van de drogist?
Hoi,
Gewoon die kleine vitamine C pilletjes van de drogist,  even fijn vijzelen tot poeder.
De hoeveelheid weet ik niet meer, ik heb nog niet al mijn notities van vroeger terug gevonden....
Misschien dat iemand hier dat weet?

Jacques


wernerthefox

Citaat van: BikerEddy op 13-07-2020  20:29 uHoi,
Gewoon die kleine vitamine C pilletjes van de drogist,  even fijn vijzelen tot poeder.
De hoeveelheid weet ik niet meer, ik heb nog niet al mijn notities van vroeger terug gevonden....
Misschien dat iemand hier dat weet?
Tabletten bevatten ook vulmiddelen en stabilisatoren. Niet heel erg spannend maar denk niet dat je dat in je bier wilt.

pincopallino

Citaat van: wernerthefox op 15-07-2020  08:28 uTabletten bevatten ook vulmiddelen en stabilisatoren. Niet heel erg spannend maar denk niet dat je dat in je bier wilt.

Je gebruikt mouten en granen welke niet biologisch geteeld zijn. Pesticiden en ander chemische stoffen zijn erger dan vulmiddelen en stabilisatoren...

hansHalberstadt

Even voor de duidelijkheid: waarom zou je vitamine C toevoegen?

D.R.K.

Citaat van: hansHalberstadt op 15-07-2020  13:54 uEven voor de duidelijkheid: waarom zou je vitamine C toevoegen?

Als anti-oxidant volgens mij, kan het oude topic alleen niet meer vinden.

hansHalberstadt

Dit was de originele link:
https://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,1798.msg628407.html#msg628407
antioxidant inderdaad. Maar voeg je het dan toe bij het bottelen of hoofdgisting of daarvoor nog. Bottelen lijkt me dan meer van toepassing omdat daar zuurstof een nadelige rol speelt.

Koen S

Citaat van: hansHalberstadt op 15-07-2020  16:06 uDit was de originele link:
https://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,1798.msg628407.html#msg628407
antioxidant inderdaad. Maar voeg je het dan toe bij het bottelen of hoofdgisting of daarvoor nog. Bottelen lijkt me dan meer van toepassing omdat daar zuurstof een nadelige rol speelt.
Mijn goeie collega Serge Vl heeft me ooit de raad gegeven het te gebruiken bij elke open bewerking. Ik gebruik sindsdien een halve gram per 20 liter bij overhevelen en dezelfde dosis bij bottelen.

D.R.K.

Citaat van: Koen S op 15-07-2020  16:17 uMijn goeie collega Serge Vl heeft me ooit de raad gegeven het te gebruiken bij elke open bewerking. Ik gebruik sindsdien een halve gram per 20 liter bij overhevelen en dezelfde dosis bij bottelen.

Voeg jij het toe in poedervorm, dus als vermalen pil? En heb jij ooit wel eens als 2 batches gebotteld, dus 1 met vitamine c en 1 zonder en dan kijken of er een waarneembaar effect was na een X aantal maanden?

Groet
Thomas

Koen S

Citaat van: D.R.K. op 15-07-2020  17:51 uVoeg jij het toe in poedervorm, dus als vermalen pil? En heb jij ooit wel eens als 2 batches gebotteld, dus 1 met vitamine c en 1 zonder en dan kijken of er een waarneembaar effect was na een X aantal maanden?

Groet
Thomas
Poedervorm, eerst gekocht bij de apotheek, nu bij Brouwland of was het een andere leverancier.
Nog nooit de helft gebotteld met en de andere helft zonder, dus ik kan niet vergelijken. Ik heb gewoon vertrouwen in mijn ervaren collega.

Jacques

Citaat van: D.R.K. op 15-07-2020  14:04 u
Citaat van: hansHalberstadt op 15-07-2020  13:54 uEven voor de duidelijkheid: waarom zou je vitamine C toevoegen?

Als anti-oxidant volgens mij, kan het oude topic alleen niet meer vinden.

Inderdaad als anti-oxidant.

Zie ook het topic Hoeveelheden en toevoegingen Antioxin SBT/Ascorbinezuur/Kaliummetabisulfiet

Oscar

Citaat van: hansHalberstadt op 15-07-2020  16:06 uBottelen lijkt me dan meer van toepassing omdat daar zuurstof een nadelige rol speelt.

Als thuisbrouwer heb je daar, met een beetje ervaring, vrij weinig last van (als je het goed doet.)  ;)

BikerEddy

Ach, als je snel hevelt en bottelt is de inwerking van zuurstof nihil, daar moet ik Oscar gelijk in geven, maar wat ik mij wel afvraag is of de vitamine C de werking van het hergisten beïnvloedt.
Ik voegde destijds de vitamine C alleen tijdens het mouten toe nooit bij het bottelen.
Heeft een van jullie hier een idee over of ervaring mee?
Ben benieuwd....

Oosterling

Let er wel op, dat vitamine C of ascorbinezuur een redelijk sterk zuur is. Zo kan het ook gebruikt worden om je wort aan te zuren, of om de smaak van je bier te beïnvloeden. Ik heb even een topic uit 2011 opgegraven, waar hier meer over verteld wordt.

https://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php?topic=17949.0


Groetjes!

BikerEddy

Citaat van: Oosterling op 16-07-2020  12:05 uLet er wel op, dat vitamine C of ascorbinezuur een redelijk sterk zuur is. Zo kan het ook gebruikt worden om je wort aan te zuren, of om de smaak van je bier te beïnvloeden. Ik heb even een topic uit 2011 opgegraven, waar hier meer over verteld wordt.

https://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php?topic=17949.0


Groetjes!

Bedankt!

Koen S

Citaat van: BikerEddy op 16-07-2020  11:27 uAch, als je snel hevelt en bottelt is de inwerking van zuurstof nihil, daar moet ik Oscar gelijk in geven, maar wat ik mij wel afvraag is of de vitamine C de werking van het nagisten beïnvloed.
Ik voegde destijds de vitamine C alleen tijdens het mouten toe nooit bij het bottelen.
Heeft een van jullie hier een idee over of ervaring mee?
Ben benieuwd....
Ik heb gisteren een flesje gekraakt dat ik 5 dagen geleden gebotteld heb met 0,5 g ascorbinezuur en 0,5 g bottelsuiker/20 liter. Na 5 dagen op 24°C al helemaal op druk, veel koolzuur en schuim. En die vitamine C proef je echt niet in die kleine hoeveelheid.

Novice77

Citaat van: Koen S op 16-07-2020  13:23 u0,5 g bottelsuiker/20 liter
:weetniet: Dat is weinig!
Doen jullie er ook sulfiet bij of is de ascorbinezuur voldoende tegen zuurstof bij het bottelen?

Koen S

Citaat van: Novice77 op 16-07-2020  14:19 u:weetniet: Dat is weinig!
Doen jullie er ook sulfiet bij of is de ascorbinezuur voldoende tegen zuurstof bij het bottelen?
Ik doe er geen sulfiet bij, met sulfiet zal het effectiever zijn, maar dat is voor mij een stap te ver.

BikerEddy

Citaat van: Koen S op 16-07-2020  13:23 uIk heb gisteren een flesje gekraakt dat ik 5 dagen geleden gebotteld heb met 0,5 g ascorbinezuur en 0,5 g bottelsuiker/20 liter. Na 5 dagen op 24°C al helemaal op druk, veel koolzuur en schuim. En die vitamine C proef je echt niet in die kleine hoeveelheid.
Da's goed nieuws,  kunnen we na 5 dagen al de boel opdrinken
 :proost2:

hansHalberstadt

Citaat van: Oscar op 16-07-2020  00:28 uAls thuisbrouwer heb je daar, met een beetje ervaring, vrij weinig last van (als je het goed doet.)  ;)

Bedoel je dat er dan vrijwel geen zuurstof in je flesje komt of dat de zuurstof snel verbruikt wordt?

Jacques

Citaat van: Koen S op 16-07-2020  14:29 uIk doe er geen sulfiet bij, met sulfiet zal het effectiever zijn, maar dat is voor mij een stap te ver.

Je kunt Antioxin SBT toevoegen. Daar zit ook sulfiet in. Sulfiet is vooral een anti-oxidant.

hansHalberstadt

Citaat van: Jacques op 16-07-2020  22:54 uJe kunt Antioxin SBT toevoegen. Daar zit ook sulfiet in. Sulfiet is vooral een anti-oxidant.
Maar dat moet je toch wel goed doseren? Je wilt immers geen sulfiet overhouden dus precies zoveel toevoegen dat alle sulfiet precies de zuurstof verbruikt en omgezet wordt in sulfaat? Te weinig en je houdt oxidatie en teveel en je houdt sulfiet in je bier over. Maar je weet nooit precies hoeveel zuurstof erin je bier zit dus wel een dilemma volgens mij.

Jacques

Citaat van: hansHalberstadt op 16-07-2020  18:03 uBedoel je dat er dan vrijwel geen zuurstof in je flesje komt of dat de zuurstof snel verbruikt wordt?

Laten we die discussie niet over doen...

Jacques

Citaat van: hansHalberstadt op 16-07-2020  23:06 uMaar dat moet je toch wel goed doseren? Je wilt immers geen sulfiet overhouden dus precies zoveel toevoegen dat alle sulfiet precies de zuurstof verbruikt en omgezet wordt in sulfaat? Te weinig en je houdt oxidatie en teveel en je houdt sulfiet in je bier over. Maar je weet nooit precies hoeveel zuurstof erin je bier zit dus wel een dilemma volgens mij.

De aanbevolen hoeveelheid is gering...

https://shop.humle.se/shop/11011/files/ANTIOXIN_SBT_TDS.pdf
0,05 tot 0,1 gram per liter.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.