Bier blender voor botteling

Gestart door bierbert, 13-07-2020 19:12 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

bierbert

Hey,

Ik vroeg me af of er hier mensen zijn die hetzelfde bier in verschillende vergistingsvaten laten vergisten en die vervolgens blenden alvorens het te bottelen om zo toch een homogeen product te krijgen. We zouden namelijk graag een 70 tal liter bier willen bekomen maar hebben slechts een ketel van 50

Wat zijn hier de dingen waarop je moet letten? Hoe pakken jullie dit praktisch juist aan?

Fractus

Ik heb hier zelf geen ervaring mee, maar ik weet wel dat de grote (pils)brouwerijen dit trucje toepassen om de smaak zo constant mogelijk te houden.

Heb wel ooit omdat het niet paste een deel van mijn bier vergist in een groot vat en een klein beetje ernaast in een 5 liter fles. Zelfde wort, zelfde gist. Toch zag het er na twee weken anders uit. Apart gebotteld en smaak was ook iets anders volgens mij, ik kan het me niet heel goed meer herinneren...

Maar als je het bier mengt voor het bottelen merk je daar niets van, zeker niet als er geen vergelijkingsmateriaal is. Dus tenzij je dit bier heel vaak brouwt en men nu gaat proeven dat het 'anders' is, zou ik me geen zorgen maken ;)

Enige waar je op moet letten lijkt me is dat je met het mengen van het bier in een groot vat de oxidatie binnen de perken houdt

Jacques

Citaat van: bierbert op 13-07-2020  19:12 uHey,

Ik vroeg me af of er hier mensen zijn die hetzelfde bier in verschillende vergistingsvaten laten vergisten en die vervolgens blenden alvorens het te bottelen om zo toch een homogeen product te krijgen. We zouden namelijk graag een 70 tal liter bier willen bekomen maar hebben slechts een ketel van 50

Wat zijn hier de dingen waarop je moet letten? Hoe pakken jullie dit praktisch juist aan?

Als je bedoeling is meer liters te vergisten dan de capaciteit van je brouwketel en wel de beschikking hebt over een voldoende groot gistvat kun je twee dingen doen.
1. Twee keer kort achter elkaar brouwen. Dit wordt heel veel gedaan door commerciƫle brouwerijen. Het eerste brouwsel brengt men aan het gisten met weinig gist. Het tweede brouwsel gaat vervolgens bij het eerste brouwsel. Doordat de gist zich vermenigvuldigd heeft is er voldoende gist.
2. Je brouwt veel zwaarder bier dan het beoogde begin SG en verdun het afgekoelde wort voor de vergisting met water.

Heuvinger brouwerij

Citaat van: Jacques op 14-07-2020  22:34 u1. Twee keer kort achter elkaar brouwen.
Ik brouw regelmatig 2 batches achter elkaar.
Meestal is de gisting in de eerste batch al bezig als ik net de tweede batch afgekoeld heb.
Natuurlijk met CML Lille saison gist.

Fractus

Volgens mij bedoelt de TS dat hij bier apart vergist in meerdere vergistingsvaten, en deze voor het bottelen mengt. Ik zou denken juist omdat hij niet een groot genoeg gistvat heeft? ;)

Oosterling

Dit zou in principe wel kunnen, al zitten er wel een aantal haken en ogen aan. De ene gistsoort gist verder door als de andere. Het zou dus kunnen dat je in het ene vat nog vergistbare suikers hebt, terwijl je biergist al gestopt is. Meng je dat dan met het andere bier (en dus ook het gist) dan kan dat gist de nog fermenteerbare suikers gaan aanpakken. Dit zorgt er voor dat je onvoorzien nog gisting krijgt in de flessen, met een grote kans op overlopende flessen of dat ze zelfs uit elkaar spatten. Mocht je dit gaan doen, zorg dan dat je twee bieren neemt met het zelfde start SG en eind SG. Het liefst ook nog de zelfde gistsoort.

Echter zie ik het nut niet zo in van deze techniek. Als je twee vaten hebt waar wort in kan fermenteren, waarom zou je dan twee aparte bieren gaan produceren om daarna bij elkaar in te gooien. Je zou ook gewoon direct 50/50 van beide wort in de twee vaten kunnen verdelen. Als het gaat om het combineren van smaken, dan zou ik eens gaan kijken naar hoe ik mijn brouw en fermenteerproces inricht, in plaats van smaken bier op het laatst te gaan combineren.

Als je iets meer kunt vertellen, over wat je van plan bent, dan kan ik wat doeltreffender antwoord geven.

Cheers.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.