Een beergun is op zich handig, maar alleen als je een druktank hebt. Een druktank als in een cct waarin je onder druk kunt vergisten, of een fust. Als je bier gereed is kun je het bewaren in de druktank.
Als je flesjes wil vullen na een tijdje kan dat ook, bijv. met een beergun (of counterpressure filler). Het bier is verzadigd met CO2, je hoeft dus geen nagisting te doen op de fles. Het zuurstof in de headspace wordt dan ook niet verbruikt door gist. Daarom flushen ze de fles dan eerst met een beetje CO2, zodat na vullen, ook de headspace CO2 bevat en geen lucht.
Oké,
Dat klinkt inderdaad logisch.
ik denk dat er nog veel meer lucht je bier in gaat diffunderen , maar ik kan het mis hebben.
Is de hergisting op fles niet simpelweg een soort mini brouwsel?
Er zijn veel brouwers die met open fermenters werken. Als ik het goed herinner wordt Westvleteren zelfs in open vaten gefermenteerd. Als je dit nabootst in een flesje met al een dopje op, maar niet helemaal aangespannen zou het toch niet al teveel problemen mogen vormen? En eens de CO2 gevormd wordt gaat de slechte lucht langs de mini opening weg.
In ieder geval lijkt het erop dat ik het hele principe niet helemaal juist interpreteer of het net iets te simplistisch zie...
Toch blijf ik wat geïntrigeerd door het idee.
Ik zal bij wijze van test een 10tal flesjes met de "losse stopjes techniek" bottelen.
Moesten er geïnteresseerden zijn in het resultaat dan kom ik hier binnen een paar maanden nog eens terug lang met mijn bevindingen.
Laat maar weten!
Groeten