Kroonkurken "los" laten tot CO2 begint te vormen om lucht uit flesjes te laten?

Gestart door Sam Pintens, 13-07-2020 19:11 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Sam Pintens

Hey iedereen,

De titel zegt het eigenlijk al maar ik ben dus niet zeker of het ook zou werken. Vandaar deze vraag naar jullie bedenkingen.

Een tijdje geleden zag ik een filmpje over de BeerGun die het flesje afvult met CO2 om zo het bier langer te bewaren.

Nu dacht ik bij mezelf, vermits ik toch mijn CO2 bekom met hergisten op fles, als ik nu wacht met de dopjes helemaal vast te zetten tot de gisting start, dan duwt de CO2 vanzelf de lucht uit de flesjes.

Praktisch zou ik simpelweg elk 10de flesje bijvoorbeeld een ballonnetje over de hals trekken. Als alle ballonnetjes beginnen op te zwellen kan ik de dopjes verder aanspannen.

Klinkt dit logisch? Klinkt dit doenbaar?

Graag jullie mening 😉

Groeten,

Samn

Johan_vL

Openlaten na bottelen? Zou ik niet doen, dat leidt tot besmettingsrisico's denk ik... Het hele kleine beetje lucht in de headspace, is dacht ik niet zo erg, omdat de gist die de CO2 produceert, tevens de aanwezige zuurstof verbruikt.
Er is dus geen oplossing nodig voor een probleem, dat geen probleem is  :nut:

Sam Pintens

Bedankt voor je inzicht Johan!

Als dat klopt dat de gist de zuurstof opgebruikt dan ben ik weer maar eens te ver aan het nadenken 😅

Wel vraag ik me dan af waarom men in vredesnaam zo'n investering in die BeerGun zou overwegen 🤣

Moesten er nog andere bedenkingen zijn... Welkom!

Groeten

Alexander_H

ik denk dat er nog veel meer lucht je bier in gaat diffunderen, maar ik kan het mis hebben.

Oscar

Citaat van: Sam Pintens op 13-07-2020  19:11 uKlinkt dit logisch?

Nee

Johan_vL

Een beergun is op zich handig, maar alleen als je een druktank hebt. Een druktank als in een cct waarin je onder druk kunt vergisten, of een fust. Als je bier gereed is kun je het bewaren in de druktank.
Als je flesjes wil vullen na een tijdje kan dat ook, bijv. met een beergun (of counterpressure filler). Het bier is verzadigd met CO2, je hoeft dus geen nagisting te doen op de fles. Het zuurstof in de headspace wordt dan ook niet verbruikt door gist. Daarom flushen ze de fles dan eerst met een beetje CO2, zodat na vullen, ook de headspace CO2 bevat en geen lucht.

Sam Pintens

Citaat van: Johan_vL op 13-07-2020  21:07 uEen beergun is op zich handig, maar alleen als je een druktank hebt. Een druktank als in een cct waarin je onder druk kunt vergisten, of een fust. Als je bier gereed is kun je het bewaren in de druktank.
Als je flesjes wil vullen na een tijdje kan dat ook, bijv. met een beergun (of counterpressure filler). Het bier is verzadigd met CO2, je hoeft dus geen nagisting te doen op de fles. Het zuurstof in de headspace wordt dan ook niet verbruikt door gist. Daarom flushen ze de fles dan eerst met een beetje CO2, zodat na vullen, ook de headspace CO2 bevat en geen lucht.

Oké,

Dat klinkt inderdaad logisch.

Citaat van: Alexander_H op 13-07-2020  20:34 uik denk dat er nog veel meer lucht je bier in gaat diffunderen ,  maar ik kan het mis hebben.

Is de hergisting op fles niet simpelweg een soort mini brouwsel?
Er zijn veel brouwers die met open fermenters werken. Als ik het goed herinner wordt Westvleteren zelfs in open vaten gefermenteerd. Als je dit nabootst in een flesje met al een dopje op, maar niet helemaal aangespannen zou het toch niet al teveel problemen mogen vormen? En eens de CO2 gevormd wordt gaat de slechte lucht langs de mini opening weg.

In ieder geval lijkt het erop dat ik het hele principe niet helemaal juist interpreteer of het net iets te simplistisch zie...
Toch blijf ik wat geïntrigeerd door het idee.

Ik zal bij wijze van test een 10tal flesjes met de "losse stopjes techniek" bottelen.

Moesten er geïnteresseerden zijn in het resultaat dan kom ik hier binnen een paar maanden nog eens terug lang met mijn bevindingen.
Laat maar weten!

Groeten

GizmoGonzales

Citaat van: Sam Pintens op 13-07-2020  21:54 uOké,

Dat klinkt inderdaad logisch.

Is de hergisting op fles niet simpelweg een soort mini brouwsel?
Er zijn veel brouwers die met open fermenters werken. Als ik het goed herinner wordt Westvleteren zelfs in open vaten gefermenteerd. Als je dit nabootst in een flesje met al een dopje op, maar niet helemaal aangespannen zou het toch niet al teveel problemen mogen vormen? En eens de CO2 gevormd wordt gaat de slechte lucht langs de mini opening weg.

In ieder geval lijkt het erop dat ik het hele principe niet helemaal juist interpreteer of het net iets te simplistisch zie...
Toch blijf ik wat geïntrigeerd door het idee.

Ik zal bij wijze van test een 10tal flesjes met de "losse stopjes techniek" bottelen.

Moesten er geïnteresseerden zijn in het resultaat dan kom ik hier binnen een paar maanden nog eens terug lang met mijn bevindingen.
Laat maar weten!

Groeten

Graag! Ik denk dat zulke onderzoeken altijd interessant en het delen waard zijn. Ik hoor graag over je bevindingen.

Jacques

Citaat van: Sam Pintens op 13-07-2020  19:11 uHey iedereen,

De titel zegt het eigenlijk al maar ik ben dus niet zeker of het ook zou werken. Vandaar deze vraag naar jullie bedenkingen.

Een tijdje geleden zag ik een filmpje over de BeerGun die het flesje afvult met CO2 om zo het bier langer te bewaren.

Nu dacht ik bij mezelf, vermits ik toch mijn CO2 bekom met hergisten op fles, als ik nu wacht met de dopjes helemaal vast te zetten tot de gisting start, dan duwt de CO2 vanzelf de lucht uit de flesjes.

Praktisch zou ik simpelweg elk 10de flesje bijvoorbeeld een ballonnetje over de hals trekken. Als alle ballonnetjes beginnen op te zwellen kan ik de dopjes verder aanspannen.

Klinkt dit logisch? Klinkt dit doenbaar?

Graag jullie mening 😉

Groeten,

Samn

Geen goed idee. Het duurt even voordat de bottelsuiker vergist wordt. Tot die tijd kan er zuurstof bij je bier komen. Alleen een dopje op de fles leggen is niet voldoende om dit te voorkomen.
Zie https://www.mbaa.com/publications/tq/tqPastIssues/1990/Abstracts/tq90ab25.htm

Het is overigens een misvatting dat alle zuurstof in de fles verbruikt wordt door de gist. Hierover is de laatste tijd veel discussie geweest.

hansHalberstadt

Een methode die ook vaker langs is gekomen op het forum is om te zorgen dat er bij het bottelen wat oververzadiging is met koolzuur van je te bottelen bier. Dat kan door niet te lang te wachten met bottelen of ipv een waterslot een slang te gebruiken en die bv in een fles te zetten met water bv 20 cm onder het wateroppervlak. Zo gist je onder iets hogere druk en lost er meer koolzuur op in je bier. bij het bottelen komt die koolzuur dan als schuim vrij in je slang waarmee je bottelt. door je flesje te vullen vanaf de bodem duwt het schuim dan de lucht uit je flesje en als je dan precies stopt als het schuim tot de dop zit dan heb je vrijwel geen lucht in je flesje.  alternatief is om het laatste deel van de gisting de temperatuur een aar graden lager te zetten zodat er ook meer koolzuur oplost en dan een paar uur voor het bottelen de temperatuur weer wat omhoog.

Sam Pintens

Citaat van: Jacques op 13-07-2020  23:27 uGeen goed idee. Het duurt even voordat de bottelsuiker vergist wordt. Tot die tijd kan er zuurstof bij je bier komen. Alleen een dopje op de fles leggen is niet voldoende om dit te voorkomen.
Zie https://www.mbaa.com/publications/tq/tqPastIssues/1990/Abstracts/tq90ab25.htm

Het is overigens een misvatting dat alle zuurstof in de fles verbruikt wordt door de gist. Hierover is de laatste tijd veel discussie geweest.

Bedankt Jacques,

Interessante bevindingen in dat artikel! Nooit had ik gedacht dat, ondanks de drukopbouw in het flesje, nog zuurstof door de stopjes zou kunnen komen.

Citaat van: hansHalberstadt op 13-07-2020  23:53 uEen methode die ook vaker langs is gekomen op het forum is om te zorgen dat er bij het bottelen wat oververzadiging is met koolzuur van je te bottelen bier. Dat kan door niet te lang te wachten met bottelen of ipv een waterslot een slang te gebruiken en die bv in een fles te zetten met water bv 20 cm onder het wateroppervlak. Zo gist je onder iets hogere druk en lost er meer koolzuur op in je bier. bij het bottelen komt die koolzuur dan als schuim vrij in je slang waarmee je bottelt. door je flesje te vullen vanaf de bodem duwt het schuim dan de lucht uit je flesje en als je dan precies stopt als het schuim tot de dop zit dan heb je vrijwel geen lucht in je flesje.  alternatief is om het laatste deel van de gisting de temperatuur een aar graden lager te zetten zodat er ook meer koolzuur oplost en dan een paar uur voor het bottelen de temperatuur weer wat omhoog.

Bedankt Hans,

Dat is een goed plan!
Ik heb inderdaad de tube gebruikt in plaats van het normale waterslot en heb dus al een klein beetje CO2 aanwezig.

Momenteel staat mijn brouwsel uit te klaren bij 2°C met wat toegevoegde gelatine.

Bij het bottelen zal ik in de gaten houden of er iets van schuim vrij komt en in dat geval volg ik jou raad op!

Groeten,

Sam

Tambier


GizmoGonzales

Citaat van: Tambier op 15-07-2020  08:26 uWaarom gebruik je geen O2 absorberende dopjes?

Iemand hier ervaring mee?

Sam Pintens

Citaat van: Tambier op 15-07-2020  08:26 uWaarom gebruik je geen O2 absorberende dopjes?

Dat is inderdaad nog een totaal andere oplossing.

Maar dat zou nog geen antwoord geven of mijn "veronderstelling" van de losse dopjes techniek al dan niet correct is.

Die absorberende dopjes hou ik zeker in mijn achterhoofd!

Bedankt,

Sam

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.