Grainfather Conical fermenter: past niet?

Gestart door DJF3, 13-07-2020 18:07 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

DJF3

Team,

Ik ben aan het kijken naar een Grainfather Conical Fermenter. Prachtige oplossing maar ik vind de Glycol Chiller te duur (> € 700) en te groot.

Vraag: is er een alternatieve methode om de Conical fermenter te koelen?

  • Koelkast: ben bang dat deze net niet hoog genoeg is (zie plaatje) behalve als ik de achterste zwarte 'voetjes' kan demonteren
  • Ander soort koeling voor de bestaande koel aansluitingen?

NOTE: Ik heb wel de "Conical fermenter cooling pump kit" gevonden waarmee je dmv water het gistvat kan koelen. Waar komt dat water vandaan en waar gaat het naartoe? (zonde om grote hoeveelheden drinkwater te gebruiken om een beetje te koelen)



Alvast bedankt!
DJ

André de Laat

Die afmetingen, vooral de hoogte, is dat inclusief waterslot? Die zou je kunnen vervangen door een blowoff, dat scheelt behoorlijk.

ExPeteriment

Citaat van: DJF3 op 13-07-2020  18:07 uNOTE: Ik heb wel de "Conical fermenter cooling pump kit" gevonden waarmee je dmv water het gistvat kan koelen. Waar komt dat water vandaan en waar gaat het naartoe? (zonde om grote hoeveelheden drinkwater te gebruiken om een beetje te koelen)
Rondpompen vanuit een vat wat wel in je koelkast past.

Appiehappie

Citaat van: ExPeteriment op 13-07-2020  20:20 uRondpompen vanuit een vat wat wel in je koelkast past.

Inderdaad ExPeteriment. Dat is wat ik heb gedaan met een oude koelkast. Zie onderstaande link:

https://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,40766.msg626127.html#msg626127

Werkt uitstekend. Koelkast 15 euro.  :biersmile:

GizmoGonzales

Ik heb hem een tijd in gebruik en gebruik een camping koelkast van de Aldi (120 eur0)met compressor. Ik heb hier een uv-lamp ingehangen (8 euro) en de cooling kit die je kan kopen. Ik ben nu rood-fruit bier aan het lageren. Met een aquarium thermostaat van Ali (8 euro) hou ik de koeltemperatuur van de het koelwater op 0,5-0,7 graden. Foto's zijn van het begin, dus temperaturen hierop zijn nog niet zoals ze nu zijn. Ik lager met 4 graden (kouder kan de fermenter niet).


https://myalbum.com/album/mpQq2zmx9wPf

DJF3

Citaat van: André de Laat op 13-07-2020  19:07 uDie afmetingen, vooral de hoogte, is dat inclusief waterslot? Die zou je kunnen vervangen door een blowoff, dat scheelt behoorlijk.

Dat was exclusief waterslot :-)

DJF3

Citaat van: ExPeteriment op 13-07-2020  20:20 uRondpompen vanuit een vat wat wel in je koelkast past.

Dat is op zich geen gekke gedachte. Ik zal eens kijken naar een serieus klein koelkastje!

UPDATE: misschien is dit wel een goed model: prijs: € 70
https://www.blokker.nl/p/mini-koelkast-38-liter/1112597

DJF3

Citaat van: GizmoGonzales op 13-07-2020  22:34 uIk heb hem een tijd in gebruik en gebruik een camping koelkast van de Aldi (120 eur0)met compressor. Ik heb hier een uv-lamp ingehangen (8 euro)

Waarom de UV lamp?

ExPeteriment

Citaat van: DJF3 op 14-07-2020  15:57 uDat is op zich geen gekke gedachte. Ik zal eens kijken naar een serieus klein koelkastje!
Wel opletten dat het een koelkastje met compressor is. Het type dat je op het oog hebt is dat wel denk ik.

D.R.K.

Citaat van: DJF3 op 14-07-2020  15:58 uWaarom de UV lamp?

UV licht dood bacteriën

DJF3

Citaat van: D.R.K. op 14-07-2020  18:53 uUV licht dood bacteriën

"Just to be sure" of echt noodzakelijk?

André de Laat

Citaat van: DJF3 op 14-07-2020  18:57 u"Just to be sure" of echt noodzakelijk?

UV licht is schadelijk voor de mens, In aquaria/vijvers worden ze inderdaad gebruikt om schadelijke bacteriën te doden. De lamp zit dan in een zwart huis waar het water doorheen stroomt. Ze ziet ´m dus niet branden. Of gebruik je die lamp om te verwarmen?

André.

D.R.K.

Citaat van: DJF3 op 14-07-2020  18:57 u"Just to be sure" of echt noodzakelijk?

Mijn vermoeden is dat als je water zo lang open laat staan dat het wel wat gaat ruiken, je zou mogelijk als alternatief iets van Hadex (chloor voor in drinkwater) erin kunnen doen.
Bij twijfel kan je altijd eerst het zonder iets doen en daarna verder kijken of je iets extras erbij doet.

PiWi

Zou antivries (van de auto) een mogelijk vloeistof kunnen zijn die je hiervoor gebruikt? Het komt niet in aanraking met het product dus dat zou volgens mij moeten lukken. Of zie ik iets over het hoofd?

ExPeteriment

Citaat van: D.R.K. op 14-07-2020  22:12 uMijn vermoeden is dat als je water zo lang open laat staan dat het wel wat gaat ruiken, je zou mogelijk als alternatief iets van Hadex (chloor voor in drinkwater) erin kunnen doen.
Bij twijfel kan je altijd eerst het zonder iets doen en daarna verder kijken of je iets extras erbij doet.
Per brouwsel vers water nemen, dan zal het toch wel meevallen, zeker omdat het zo nu en dan stroomt? Ga je er ook mee verwarmen, of doe je dat op een andere manier?

GizmoGonzales

Citaat van: PiWi op 15-07-2020  16:36 uZou antivries (van de auto) een mogelijk vloeistof kunnen zijn die je hiervoor gebruikt? Het komt niet in aanraking met het product dus dat zou volgens mij moeten lukken. Of zie ik iets over het hoofd?

Ik zou hiervoor een voedsel veilige gebruiken, ik heb een tijd die van kroon-oil gebruikt (https://www.kroon-oil.com/nl/catalogus/product/2502/coolant-non-toxic-45-burst/5673/). Dit kan prima, heb dit eerder ook gedaan. Echter wil ik deze koelkast ook nog voor de vakantie gebruiken, en aangezien er olie in de coolant zit heb ik geen zin in gesmeed in de koelkast.  Maar mocht je de koelkast echt alleen hiervoor gebruiken dan zou ik dit wel aanraden. Ik heb inderdaad de UV lamp erin gehangen om bacterie groei, nare geurtjes en aangroei van "slijm" op de wanden en slangen tegen te gaan. Ik werk met Fermonsters en de grainfather cct en ben echt van fan van laatst genoemde. De temperatuur regelt hij helemaal zelf, en de schema's kan je instellen.

josstegman

Dit is mijn oplossing. Geen koelkast, maar een koelbox gevuld met koud water. Hierin doe ik plastic flessen met bevroren water en koelelementen uit de diepvries. Die wissel ik 1 a 2 maal per dag. Ik heb er recent een vergisting op 16 graden mee gedaan. Gaat prima. Je moet alleen in die vergistingperiode niet vele dagen achter elkaar weg gaan. Is een goedkope oplossing waar ik al een paar jaar plezier van heb.

Jeroen76

Citaat van: josstegman op 17-07-2020  13:10 uDit is mijn oplossing. Geen koelkast, maar een koelbox gevuld met koud water. Hierin doe ik plastic flessen met bevroren water en koelelementen uit de diepvries. Die wissel ik 1 a 2 maal per dag. Ik heb er recent een vergisting op 16 graden mee gedaan. Gaat prima. Je moet alleen in die vergistingperiode niet vele dagen achter elkaar weg gaan. Is een goedkope oplossing waar ik al een paar jaar plezier van heb.
Mooi bedacht maar in mijn ogen neemt dit meer ruimte in en is het ook nog eens een stuk bewerkelijker.  Daarbij de vraag of het een beetje constant is te houden?

Gr. Jeroen


josstegman

Het is koeling met behulp van de "cooling pump kit" Ik heb er de afgelopen 2 weken nog een vergisting gehad van Kolsch en de temperatuur bleef mooi constant op 17 graden. Ik geef toe, bij 30+ graden zal dat zeker moeilijker zijn. Verder denk ik dat een koelkast meer ruimte in neemt.
Voor (veel) meer geld zijn er zeker mooiere oplossingen. Maar dit is  vrij goedkoop en het werkt.

DJF3

Citaat van: ExPeteriment op 14-07-2020  18:37 uWel opletten dat het een koelkastje met compressor is. Het type dat je op het oog hebt is dat wel denk ik.

Wat zou beter zijn?
- koelkastje € 70 Blokker (42 L, 60 W thermo-elektrisch, met fan/peltier element - geen compressor)
- koelkastje zoals hierboven maar dan met compressor, € 95 (40 L)
- vriezertje € 95 Amazon (32 L)

Bij de laatste heb je misschien eerder kans op bevriezing als je uitsluitend water gebruikt
Ohja, ik wil een STC-1000 gebruiken om de koelkast aan te sturen.
Ook belangrijk: hoe ga je om met een cold-crash? Dat krijg je volgens mij nooit voor elkaar met een klein vriezertje.

Zou het misschien dan interessanter zijn om een soort 'deur extensie' te maken voor een zwaardere koelkast om zo de leidingen binnen te krijgen zonder gaten te hoeven boren?

ExPeteriment

Citaat van: DJF3 op 20-07-2020  23:43 uWel opletten dat het een koelkastje met compressor is. Het type dat je op het oog hebt is dat wel denk ik.
Citaat van: DJF3 op 20-07-2020  23:43 uWat zou beter zijn?
- koelkastje € 70 Blokker (42 L, 60 W thermo-elektrisch, met fan/peltier element - geen compressor)
- koelkastje zoals hierboven maar dan met compressor, € 95 (40 L)
- vriezertje € 95 Amazon (32 L)

Bij de laatste heb je misschien eerder kans op bevriezing als je uitsluitend water gebruikt
Ohja, ik wil een STC-1000 gebruiken om de koelkast aan te sturen.
Ook belangrijk: hoe ga je om met een cold-crash? Dat krijg je volgens mij nooit voor elkaar met een klein vriezertje.

Zou het misschien dan interessanter zijn om een soort 'deur extensie' te maken voor een zwaardere koelkast om zo de leidingen binnen te krijgen zonder gaten te hoeven boren?

Ik zou sowieso voor een compressor gaan ivm koelvermogen en rendement. Dan voorkeur voor koelkast, vriezer moet meer schakelen denk ik. Afhankelijk hoe je gaat regelen (temp en/of pompsturen) maakt dit ook de regeling makkelijker.

Extensie op deur heb ik ook gemaakt voor mijn tapkoelkast. Ik zal vanavond wat foto's posten, het ging mij om extra ruimte, maar ook leidingen erdoor gedaan. Op zich heb ik ook wel zonder problemen door bovenkant geboord.

Rinus

Voor de koeling gebruik in een wunderbar biertap koeler, zoek maar eens op Marktplaats, staan er nu 2 op.
Slechts een paar tientjes ben je klaar en die heeft een echte compressor en werkt voor mij perfect!
Ik heb er nu 2 Grainfathers op zitten, kan hij met gemak aan!

p.s. ik moet nog wel een keer wat gaten in de deksel maken, tot nu toe vond ik dat zonde en staat de deksel open vanwege de slangen die erin hangen. Daardoor ontstaat er ijsvorming, ik spray regelmatig wat alcohol om schimmelvorming tegen te gaan....

ExPeteriment

Citaat van: DJF3 op 20-07-2020  23:43 uzou het misschien dan interessanter zijn om een soort 'deur extensie' te maken voor een zwaardere koelkast om zo de leidingen binnen te krijgen zonder gaten te hoeven boren?
Hierbij mijn tapkoelkast extensie om er 4 kegs in kwijt te kunnen. Plank erop en eronder (moet nog geschilderd, maar ja, staat maar in een bijkamer). Zelfgemaakte geisoleerde panelen ervoor. Daar gaan de CO2 slangen door. Tap slangen gaan door de bovenkant. Deur sluit met magneetsluiting tegen verkeerd om gemonteerde metalen gordijnrails.

tdp

Citaat van: GizmoGonzales op 15-07-2020  20:14 uIk zou hiervoor een voedsel veilige gebruiken, ik heb een tijd die van kroon-oil gebruikt (https://www.kroon-oil.com/nl/catalogus/product/2502/coolant-non-toxic-45-burst/5673/). Dit kan prima, heb dit eerder ook gedaan. Echter wil ik deze koelkast ook nog voor de vakantie gebruiken, en aangezien er olie in de coolant zit heb ik geen zin in gesmeed in de koelkast.  Maar mocht je de koelkast echt alleen hiervoor gebruiken dan zou ik dit wel aanraden. Ik heb inderdaad de UV lamp erin gehangen om bacterie groei, nare geurtjes en aangroei van "slijm" op de wanden en slangen tegen te gaan. Ik werk met Fermonsters en de grainfather cct en ben echt van fan van laatst genoemde. De temperatuur regelt hij helemaal zelf, en de schema's kan je instellen.

Zou je deze dan onverdund, of verdund gebruiken? Ik heb namelijk een Gamko koeler, daar gaat nog aardig wat vloeistof in, en dan wordt het met dit goedje wel een dure grap...

GizmoGonzales

Citaat van: tdp op 09-09-2020  13:33 uZou je deze dan onverdund, of verdund gebruiken? Ik heb namelijk een Gamko koeler, daar gaat nog aardig wat vloeistof in, en dan wordt het met dit goedje wel een dure grap...

Je kan het verdund gebruiken, want -40 zul je waarschijnlijk toch niet halen. Wat de mengverhouding is zul je dan even moeten uitzoeken, of bellen met hun technische dienst (+31 (0)546-818165).

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.