Wai Iti SmaSh

Gestart door D.R.K., 13-07-2020 13:15 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

D.R.K.

Nu het eerste brouwsel op de fles zit is het op naar de volgende, omdat ik zelf erg benieuwd was naar het hop profiel en smaak van Wai Iti hop, besloten om een SmaSh recept in elkaar te draaien. Ook mede omdat ik in dit recept eens wil kijken hoe je het waterprofiel aan kan passen en ook hoe snel het gaat.
Zijn er mensen die een soortgelijk waterprofiel hebben die een indicatie kunnen geven over wat ze aanpassen en wanneer de toevoegingen zijn?

Nu heeft de Wai Iti hop alleen een relatief laag alfazuur % dus er gaat redelijk wat in, tenzij ik de kookperiode langer maak (denk ik)
Hebben jullie nog tips en tricks hiervoor of over het algemeen opmerking over het recept? Toekomstplan is om deze basis ook als recept gaan gebruiken voor andere soorten hop.

Alvast bedankt
Groet
Thomas

BrouwHulp Recept uitdraai


Basis
OmschrijvingWaarde
KenmerkDRK002
Naam receptWai-iti SmaSh-er
Brouwdatum10-07-2020
BierstijlPale Ale (American)
Volume21.0 l
Begin SG1.048 SG
Berekende kleur (Morey)12 EBC
Berekende bitterheid (Rager)37 IBU
Brouwzaalrendement75.0 %
Kooktijd70 min.

Water en brouwzouten
HoeveelheidIngrediënt
23.00 lWater uit Groningen
7.54 lSpoelwater

Waterprofiel behandeld water
CaMgNaHCO3ClSO4
79 mg/l7 mg/l27 mg/l231 mg/l52 mg/l18 mg/l

Vergistbare ingrediënten
HoeveelheidNaamMouterijKleur%
4.50 kgPale Ale moutDingemans7 EBC100.0 %

Maischschema
OmschrijvingTemperatuurStap tijdRust tijdBeslagdikte
Amylaserust67.0 °C1 min.60 min.5.1 l/kg
Uitmaischen78.0 °C10 min.10 min.5.1 l/kg

Hop
HoeveelheidNaamType% alfazuurKooktijd/toevoegingIBU
65.0 gWai itibellen2.6%60 min.24.1 IBU
25.0 gWai itibellen2.6%45 min.8.3 IBU
25.0 gWai itibellen2.6%25 min.3.7 IBU
20.0 gWai itibellen2.6%0 min.1.2 IBU

Gist
HoeveelheidNaamType
10.0 gSafale American (US-05)bovengist


Jacques

Citaat van: D.R.K. op 13-07-2020  13:15 u... Ook mede omdat ik in dit recept eens wil kijken hoe je het waterprofiel aan kan passen en ook hoe snel het gaat.
Zijn er mensen die een soortgelijk waterprofiel hebben die een indicatie kunnen geven over wat ze aanpassen en wanneer de toevoegingen zijn?

Je gebruikt BrouwHulp...

Je kunt ook andere software gebruiken voor de aanpassing van het waterprofiel.
De grootste vraag is overigens wat voor smaakprofiel je wilt hebben. Wil je naar droog bitter of naar wat ronder en voller.

D.R.K.

Klopt, heb daar wel wat mee zitten spelen en kom dat op 7 ml melkzuur en 4 g Calcium Sulfaat om de waardes in het groen te krijgen.
Dit zou mijn dan een pH van 5.4 en een CL/SO4 verhouding van 0.5 geven.

Dit zegt mij buitenom de cijfers alleen niet heel veel en dan heb jij het nog over droog&bitter of ronder & voller, die link heb ik nog niet gelegd.

Vermoed even terug naar de schoolbanken, lezen en hopen wat wijzer te worden. Zag al een artikel staan op de site zelf dus zal daar ook eens doorheen pluizen.

Koen S

Citaat van: D.R.K. op 14-07-2020  12:57 uKlopt, heb daar wel wat mee zitten spelen en kom dat op 7 ml melkzuur en 4 g Calcium Sulfaat om de waardes in het groen te krijgen.
Dit zou mijn dan een pH van 5.4 en een CL/SO4 verhouding van 0.5 geven.

Dit zegt mij buitenom de cijfers alleen niet heel veel en dan heb jij het nog over droog&bitter of ronder & voller, die link heb ik nog niet gelegd.

Vermoed even terug naar de schoolbanken, lezen en hopen wat wijzer te worden. Zag al een artikel staan op de site zelf dus zal daar ook eens doorheen pluizen.
De kleuren in BrouwHulp zou ik echt negeren: ze zijn enkel gebaseerd op de bitterheidsindex (verhouding begin sg/IBU), terwijl je het brouwwater wil aanpassen aan het biertype en je persoonlijke smaak.
Kijk eens naar de waterprofielen in Bru'n Water, kies daar eentje uit dat past bij het biertype (bv. Yellow balanced) en pas dat wat aan aan je persoonlijke smaak.
Persoonlijk zou ik eerder gaan naar een verhouding van 0,8 voor een niet te scherpe bitterheid.

SVB

Gewoon een idee... maar zou je niet eerst is gewoon gaan brouwen en daarna, als je wat verder bent, gaan kijken naar je waterprofiel?

Als ik dit aanpas staat het in het groen klinkt nou niet echt als een gefundeerde aanpassing... doen ze ook bij ons in projecten 'gewoon aanpassen, dan is de foutmelding weg en is het groen' ik ga altijd even koffie drinken dan*... (en kom de volgende dag wel is terug als iedereen weer bijzinnen is)

* niet elke verandering is een verbetering, elke verbetering is wel een verandering... dat idee.

Heuvinger brouwerij

Citaat van: Koen S op 14-07-2020  13:13 uKijk eens naar de waterprofielen in Bru'n Water,
Gekeken bij Bru'n Water, het is zo'n M$ excel ding met macro's.
Daar kan ik niks mee.
BrouwHulp bevalt met wel.

Koen S

Citaat van: Brouwerij Hulzebos op 14-07-2020  22:33 uGekeken bij Bru'n Water, het is zo'n M$ excel ding met macro's.
Daar kan ik niks mee.
BrouwHulp bevalt met wel.
Ik werk zelf al jaren met BrouwHulp, prima programma, maar de suggesties voor waterbehandeling trekken op niets. Ik heb gewoon de waterprofielen van Bru'n Water manueel ingebracht in BrouwHulp en kan daar nu uit kiezen. Maar zelfs dan volg ik de suggesties op basis van doelwater niet helemaal, ik gebruik ze als basis om zelf aan te passen.

Heuvinger brouwerij

Citaat van: Koen S op 14-07-2020  22:45 uMaar zelfs dan volg ik de suggesties op basis van doelwater niet helemaal,
Morgen komt er CaSO4 en CaCl2 binnen, komend weekend wil ik gaan brouwen met waterbehandeling volledig naar de instrukties van BrouwHulp.
Ik denk dat ik alles nu goed ingevuld heb in BrouwHulp.

D.R.K.

Bru'n Water is wel wat uitgebreid en oogt daarbij wel wat complex voor mij als beginner maar ga er wel eens voor zitten.
Ondertussen ook nog wat zitten zoeken op Internet en vond dit wel handig:

"Hoe lager de chloride/sulfaatverhouding (Cl / SO4), hoe meer de bitterheid wordt geaccentueerd. Hoe hoger deze verhouding, hoe meer de zoetheid wordt geaccentueerd."

en voor pH:

"Bij een pH van tussen 5,2 en 5,6 verlopen de gewenste enzymatische processen tijdens het maischen het best, vlokken eiwitten goed uit tijdens het koken en verloopt de extractie van bitterstoffen uit de hop goed. Een lagere en vooral een hogere pH is niet gewenst."

Bron: http://roodetoren.nl/index.php/artikelen-over-brouwen/6-waterbehandeling

Nu lijkt het mij makkelijker om met de pH te spelen omdat dit zeker ook te meten is en de CL/SO4 verhouding wat moeilijker is, nu lijkt deze op een 2.9 verhouding te zitten in mijn leiding water dus kan het altijd iets naar beneden halen om ook eens te kijken wat de eigen voorkeur voor smaak is

Buitenom de tips over waterbehandeling, zijn er ook nog tips voor het bier recept, want ondanks dat het voor een groot deel uit water bestaat heb ik nog steeds liever lekker bier dan lekker water  :proost:

SVB

Nogmaals: waarom wil je waterbehandeling toepassen? Het recept heb je nog nooit gemaakt... wat wil je bereiken, wat is je doel? Je weet niet wat de uitkomst van het recept is, dus weet je ook niet wat je wijziging toevoegt in dit geval. (Maar zo zie ik het)

Verder ken ik de wai uit niet, maar het is een smash, dus veel kan er niet mis gaan. Zelfde idee brouw ik ook, maar dan met andere hop.

D.R.K.

Citaat van: SVB op 15-07-2020  07:39 uNogmaals: waarom wil je waterbehandeling toepassen? Het recept heb je nog nooit gemaakt... wat wil je bereiken, wat is je doel? Je weet niet wat de uitkomst van het recept is, dus weet je ook niet wat je wijziging toevoegt in dit geval. (Maar zo zie ik het)

Verder ken ik de wai uit niet, maar het is een smash, dus veel kan er niet mis gaan. Zelfde idee brouw ik ook, maar dan met andere hop.

Voor mij gaat het om kennis op doen en eens zien of ik al iets merk aan het bier t.o.v. de eerder gebrouwen bieren, maar ook of het makkelijk is om te doen of niet.
Als het brouwsel mislukt of niet lekker is.... ach de afvoer lust elke vorm van bier dus daar kan het altijd heen.

Waar ik zelf meer benieuwd naar ben of dat langer koken een voordeel gaat hebben voor de verhouding tussen bitterheid en hoeveelheid hop, dit omdat het alfazuur percentage zo laag is in de Wai-iti

SVB

Langer koken dan 60 min heeft weinig tot geen nut (meer hop eerder toevoegen wel)... je kan je echter afvragen of deze hop wel als bitter hop gebruikt moet worden in dit geval. Je voegt heel veel toe om de bitterheid wat hoger te krijgen, je kan ook met een andere beginnen en dan wai iti als aroma hop gebruiken.

D.R.K.

Heb er wel over nagedacht want het kost aardig wat hop zo, maar wou dit biertje helemaal om dit soort hop laten gaan omdat die niet al te bekend is en daarmee juist dit smaakprofiel daarboven te halen.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.