Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Hopbellen (bloemen) te lang meetrekken in hete wort  (gelezen 491 keer)

Offline Enos

• Vol lid
  • Land: nl
  • heerlijk eerlijk bier
Hopbellen (bloemen) te lang meetrekken in hete wort
« Gepost op: 12-07-2020 21:22 u »
ik heb een andere methode gebruikt om mijn wort te filteren met mijn Easybrew 30.
Ik stort de hopbellen los in de pan, en laat ze meekoken volgens het recept.
Maar als de kooktijd is verstreken whirlpool ik en laat het p/m 25 min bezinken en rusten.

Nu is mijn vraag door de rusttijd van p/m 25 min zit de hop wel in de hete wort, gaat de bitterheid  nu ook naar boven en de aroma minderen. Het gaat mij dan om de hop die je de laatste 10 a 15 min toevoegt.
De hop heeft dan n.l geen 10 min in de pan gezeten maar 35 min, voor het door de koeler gaat.

Hoe zit dit?

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de bovenstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
  • Brouw ze, roer ze en Proost!
    • Hobbybrouwen.nl
Re: Hopbellen (bloemen) te lang meetrekken in hete wort
« Reactie #1 Gepost op: 12-07-2020 22:10 u »
ik heb een andere methode gebruikt om mijn wort te filteren met mijn Easybrew 30.
Ik stort de hopbellen los in de pan, en laat ze meekoken volgens het recept.
Maar als de kooktijd is verstreken whirlpool ik en laat het p/m 25 min bezinken en rusten.

Nu is mijn vraag door de rusttijd van p/m 25 min zit de hop wel in de hete wort, gaat de bitterheid  nu ook naar boven en de aroma minderen. Het gaat mij dan om de hop die je de laatste 10 a 15 min toevoegt.
De hop heeft dan n.l geen 10 min in de pan gezeten maar 35 min, voor het door de koeler gaat.

Hoe zit dit?

In feite geef je een vlamuit hopgift.
Dat geeft een zekere bitterheid van je bier. Zie ook het topic Hoeveel bitterheid geeft hop bij flame off.

Uiteraard verdampen er hoparomastoffen...

Offline Andert

• Junior lid
  • **
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
« Reactie #2 Gepost op: 25-07-2020 16:35 u »
Je kunt dus beter eerst koelen en daarna whirlpoolen.

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
  • Brouw ze, roer ze en Proost!
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #3 Gepost op: 25-07-2020 21:18 u »
Je kunt dus beter eerst koelen en daarna whirlpoolen.

Ja, dat heeft twee voordelen.
Ten eerste vlokken er meer eiwitten uit.
Ten tweede komt er zuurstof in je wort die de gist kan gebruiken voor de aanmaak van onverzadigde vetzuren en sterolen. Hierdoor krijg je vitalere gistcellen.
Overigens is het beluchten van afgekoeld wort het enige moment in het brouwproces dat zuurstof gewenst is.

Tags: