Ontgeuren gistingsvat?

Gestart door SanderZ, 08-04-2006 14:16 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

SanderZ

Ik heb vandaag een 30 l gistingsvat gemaakt van HDPE gekocht. Voor ik deze in gebruik ga nemen wil ik 'm eerst ontgeuren, want hij stinkt behoorlijk (naar plastic). Iemand suggesties over hoe je dit doet??

Edgar

Heet water met chemipro werkt uitstekend. Ik denk dat heet water met gewoon natronloog (NaOH oftewel caustic soda oftewel natriumhydroxide) ook wel zal werken. Kortom met heet water en een niet-geparfumeerd reinigingsmiddel zal het wel lukken.

Barry

Anders eerst een hypochloriet oplossing, spoelen en dan inderdaad gootsteenonstopper of een sodaoplossing. (Gootsteenondstopper is NaOH.)

SanderZ

Welke Chemipro? En wat is hypochloriet oplossing?

Barry

hypochlories is een duur woord voor bleekwater (chloor water of hoe je het ook wilt noemen.

Hopmans

Citeerhypochlories is een duur woord voor bleekwater (chloor water of hoe je het ook wilt noemen.
Ik hoop niet dat het vat nu met bleekwater behandeld is, want dan kan je 'm bij deze wegflikkeren.

Hoe komt het trouwens dat het vat naar plastic stinkt? Is het wel voedingsmiddelenveilig?

 :degroeten:

Barry

hoezo in de levensmiddelenwereld desinfecteren we vaak met chlooroplossingen als hypochloriet. ook plastic atributen.

Jacques

Klopt helemaal Barry!

Chloorhoudende oplossingen zoals bleek water of Chemipro Causic zijn uitstekende desinfectanten. Als je deze goed naspoeld met leidingwater is er helemaal niets aan de hand. Heel wat anders is dat het geval met sulfietoplossingen! Sulfiet is maar een zeer matig werkende desinfectant. Voor mij is het een raadsel waarom dit middel nog steeds gebruikt wordt door sommige hobbybrouwers.

De verhalen over schimmelinfecties in sulfietoplossingen bevestigen mijn oordeel.

jeroentjecross

Citaat van: Hoppie op 09-04-2006  14:57 uIk hoop niet dat het vat nu met bleekwater behandeld is, want dan kan je 'm bij deze wegflikkeren.

Hoe komt het trouwens dat het vat naar plastic stinkt? Is het wel voedingsmiddelenveilig?

 :degroeten:


een plastic vat ruikt altijd naar "nieuw" ik gebruik ook altijd de plastic vaten en als je ze een maand of zo niet gebruikt gaan ze toch weer naar plastic ruiken met chempro caustic en goed naspoelen is de geur helemaal weg en ruikt je vat weer neutraal

Edgar

Citaat van: Barry op 08-04-2006  22:23 uAnders eerst een hypochloriet oplossing, spoelen en dan inderdaad gootsteenonstopper of een sodaoplossing. (Gootsteenondstopper is NaOH.)

Is er een reden dat je die volgorde aanhoudt? Ik zou het eerder andersom doen: Eerst reinigen (NaOH), dan desinfecteren (chloor).

Hopmans

Citeereen plastic vat ruikt altijd naar "nieuw" ik gebruik ook altijd de plastic vaten en als je ze een maand of zo niet gebruikt gaan ze toch weer naar plastic ruiken met chempro caustic en goed naspoelen is de geur helemaal weg en ruikt je vat weer neutraal
Mijn vaten ruiken naar bier. Het plastic is doordrongen door bier.

Citeerhoezo in de levensmiddelenwereld desinfecteren we vaak met chlooroplossingen als hypochloriet. ook plastic atributen.
misschien heb je helemaal gelijk hoor (Hoppie houdt je bij de leest), maar het zal niet de eerste keer zijn dat men hier
op het forum loopt te piepen dat het bier naar chloor smaakt. Het lijkt mij dat die chloorlucht in plastic gaat zitten.
Sulfiet stinkt naar zwavel, maar dat is een biereigen stof. Dan valt het niet op.

Maar goed, ik zal er wel helemaal naast zitten. Maken jullie de vaten maar schoon met chloor.
Proost !  :biersmile:

 :degroeten:

Edgar

Het is een inmiddels uitgediscussieerd gegeven dat je van het verstandig gebruik van chloor (-houdend reinigingsmiddel) bij een plastic vat, geen chloorsmaak aan je bier krijgt.

SanderZ

Oh jee! Een hele discussie.
Ik heb nog niets met het vat gedaan. Het zou levensmiddelenveilig moeten zijn. Dat staat erop en het is ook bestemd als gistingsvat. Ik neem aan dat het naar plastic ruikt omdat 'ie nieuw is.
Het gaat me niet zozeer om het desinfecteren, maar meer om het kwijtraken van de geur...

Barry

Ik desinfecteer thuis altijd met chloor en ik heb geen problemen met een chloorsmaak/geur.

Als je goed naspoel is er niks aan de hand. Precies als Jacbier zei.

Als je een chloorsmaak heb komt dat door niet goed naspoelen. Niet door het gebruik van chloor.

Sulfiet is ook de stof die bij wijn een co-du-migraine veroorzaakt. en veel zwavel gaat er uit bij het koken van het wort dus denk je dat het in het bier hoort maar je zit gewoon sulfiet te proeven.


Jeroen - Soest

Ik gebruik altijd sterinet (=Chempro). Goed naspoelen met schoon water is belangrijk, als je dat doet geen probleem.

Gr.
Jeroen  ;)

Hopmans

Citeeren veel zwavel gaat er uit bij het koken van het wort dus denk je dat het in het bier hoort maar je zit gewoon sulfiet te proeven.

Bepaalde gisten produceren stoffen die naar zwavel smaken.
Als het zo is dat je bier naar sulfiet smaakt, dan heb je de boel goed Vern**kt.

 :degroeten:

Jacques

Grappig dat je dit schrijft Hoppie. In Duitsland willen sommige brouwers in verband met het Reinheitsgebot  geen anti-oxidanten toevoegen aan het bier. Ze selecteren in plaats daarvan bepaalde gistsoorten die wat meer sulfiet van nature aanmaken. Sulfiet is namelijk een prima anti-oxidant. Sulfiet hoor je dus niet te gebruiken als desinfectant maar als middeltje om een betere smaakstabiliteit te krijgen  >:D 

Hopmans

Dat Sulfiet vies is heb ik nooit gezegd.

http://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,2604.msg27883.html#msg27883

 :P

Maar de hoeveelheden die ik gebruik zijn niet dusdanig dat je het proeft in mijn bier, maar ik spoel
dan ook niet na met water, omdat ik weet dat het niet vies is.

Aah, effe verderop zeg je inderdaad hetzelfde. Grappig.  :proost2:

*EDIT*

CiteerAls je een chloorsmaak heb komt dat door niet goed naspoelen. Niet door het gebruik van chloor.

Met sulfiet hoef je lekker niet na te spoelen. Scheelt weer werk.  :weetbeter:
Spoelen jullie lekker maar een end heen.
Het feit dat je al moet spoelen bij chloor zegt al genoeg. Denk daar maar eens over na.

 :degroeten:

Jacques

Hoi Hoppie,

Het klopt Hoppie dat je een sulfietoplossing niet hoeft na te spoelen. Maar als de oplossing niet zijn werk doet omdat het niet reinigt en een slechte desinfectant is heb je er niet zo veel aan.
Het is natuurlijk wel genoegzaam bekend dat jij het niet erg vindt als je bier is geïnfecteerd. Veel andere hobbybrouwers hebben echter graag de kwaliteit van hun bier in de hand. Zij kunnen eventueel sulfiet gebruiken voor het verbeteren van de smaakstabiliteit. Als desinfectant doen ze er goed aan een ander middel te gebruiken dat wel betrouwbaar is.

Hopmans

Hoi Jacques,

Ik heb gelukkig nooit een geinfecteerd bier gehad (op een wit vliesje na dan bij opkweken commercieel bier).
Maar als ik ooit eens een zuurtje krijg gooi ik het inderdaad niet weg.
Ik heb natuurlijk mijn lambiek geheveld met mijn hevelslang waar een kraantje in zit. Dus................ ::)

 :degroeten:

Jur1

Hoi, als ik mijn cct heb gereinigd blijf ik altijd die zure lucht ruiken. Die is dan altijd afkomstig van de rubbers. Twijfel dan aan de kwaliteit van mijn reinigingsproces. Ik reinig alles met oxi, laat half uur weken en dan spoelen. Heb nooit een infectie gehad maar er moet toch een manier zijn om die lucht uit de rubbers te krijgen. Help...

Jacques

Citaat van: Jur1 op 15-07-2019  18:55 uHoi, als ik mijn cct heb gereinigd blijf ik altijd die zure lucht ruiken. Die is dan altijd afkomstig van de rubbers. Twijfel dan aan de kwaliteit van mijn reinigingsproces. Ik reinig alles met oxi, laat half uur weken en dan spoelen. Heb nooit een infectie gehad maar er moet toch een manier zijn om die lucht uit de rubbers te krijgen. Help...

Luchtjes kun je kwijt raken door een chloorhoudend reinigingsmiddel te gebruiken. Bijvoorbeeld Chemipro Caustic of Puro Caustic.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.