CCT vat klein volume

Gestart door Joey, 12-07-2020 12:15 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Joey

Goedemiddag,

Omdat ik iets uitgebreid ben (van 5 naar 8 liter) moet ik op zoek naar een nieuw vergistingsvat.

Ik ben op zoek naar een cct vat. Vooral omdat ik benieuwd ben naar het verschil tov een mandfles waarin ik niet overhevelde voor de nagisting. En omdat het qua gemak wat voordelen zou moeten geven.

De kleinste die ik tegenkom is echter 11,3 liter (fastferment). Daarna gaan we al snel richting 30 liter.

Vraagjes;
1. Zijn er bij jullie andere cct vaten bekend met een inhoud van +- 16 liter?
2. Zo niet, ga ik met 11,3 liter inhoud voor 8 liter wort wegkomen? Blow off kan, maar heeft niet mijn voorkeur ivm ruimte.

Gr. Joey

André de Laat

Het is dan wel geen CCT, maar is dit niks voor je?
https://www.brouwstore.nl/ss-brewtech-mini-brew-bucket-13-l-3-5-gal



Zelf gebruik ik de grotere versie´s. Ik hevel ook niet meer over. Ben er reuze tevreden over. Wil je alsnog gist opkweken, kun je dat uit de bucket scheppen. Doe ik ook, gewoon met een gedesinfecteerde soeplepel. Gaat prima :)

Veel succes en wijsheid!

André.

Stefan013

8 liter is heel weinig. Als het bier smaakt dan baal dat je maar zo weinig hebt gebrouwen. Ik denk dat je snel de overstap gaat maken naar meer liters, het lijkt mij daarom zonde van je geld om een fastferment van 11 liter aan te schaffen. Wellicht eerst een grotere mandfles om daarna voor een cct met meer inhoud te gaan. En 8l. in een vergistingsvat van 11l. is krap. Ik zou het niet aanbevelen, je houdt zelfs nog minder liters over om te bottelen.

Joey

Bedankt tot zo ver. 8 liter is inderdaad nog niet zo veel, maar met de aanschaf van een pan en gistvat kon ik van 5 naar 8. Voorlopig wel even het maximum ivm ruimte. Ik verwacht toch nog wel tussen een halfjaar en een jaar op deze manier te brouwen. Daarnaast zit ik nog volop in de expirementele beginfase van het brouwen en voorkom ik op deze manier grote voorraden.

Aangezien ik toch een nieuw gistvast moet aanschaffen leek het me een goed moment iets anders te proberen. Een nieuwe mandfles is zeker een optie, maar een cct van 16 liter lijkt me ook het proberen waard. Die kan ik echter nergens vinden. Wellicht dat iemand weet of zo'n vat te vinden is, anders zal het inderdaad voorlopig gewoon een mandfles worden!

Koen S

Een petfles met een kraantje is een goed alternatief voor een glazen mandfles. Overhevelen is een stuk makkelijker via het kraantje en een siliconen slang.
Tip: neem een petfles met brede opening , dan kan je er makkelijk met je hand in om goed te reinigen.
Je hebt ze in veel maten en ze zijn heel betaalbaar:
https://www.brouwland.com/nl/onze-producten/wijnbereiding/flessen-vaten-houten-tonnen/gistingsflessen/gistingsflessen-pet

Fractus

Je kunt ook een mandfles op z'n kop zetten en een gaatje in de bodem boren, dan heb je een soort van CCT van glas. Het is eerder gedaan, maar ik kan zo gauw even geen foto's vinden. Er is wel een en ander op het forum geschreven hierover, het makkelijkste is misschien te zoeken naar "mandfles boren" omdat er nogal wat beschreven is over het boren van het gat in de bodem van de fles.

Het is in ieder geval een leuk klusproject ;)

Lange1985

Hoi,

Ik heb er eentje van 30 liter te koop staan (kunststof) waar ik normaal 20 liter in vergist. Eventueel iets voor jou?

Takkie83

Citaat van: André de Laat op 12-07-2020  12:50 uHet is dan wel geen CCT, maar is dit niks voor je?
https://www.brouwstore.nl/ss-brewtech-mini-brew-bucket-13-l-3-5-gal



Dit vat is wel conisch onderin, maar heeft alleen een aftapmogelijkheid boven de gist. Er gaat 13 liter in. Ik brouw zelf 10 liter per batch en dan gaat er ongeveer 9 het vat in, ongeveer een kratje opbrengst per batch. Fijn dingetje.

Wil je een maatje groter zou ik voor de Brew Monk gaan:

https://www.brouwstore.nl/brew-monk-rvs-vergistingsvat-30-l

Daar kan je prima 16 liter in vergisten met lekker wat kopruimte  :biersmile:

Joey

Citaat van: Takkie83 op 12-07-2020  21:16 uDit vat is wel conisch onderin, maar heeft alleen een aftapmogelijkheid boven de gist. Er gaat 13 liter in. Ik brouw zelf 10 liter per batch en dan gaat er ongeveer 9 het vat in, ongeveer een kratje opbrengst per batch. Fijn dingetje.

Wil je een maatje groter zou ik voor de Brewmonk gaan:

https://www.brouwstore.nl/brew-monk-rvs-vergistingsvat-30-l

Daar kan je prima 16 liter in vergisten met lekker wat kopruimte  :biersmile:

Ziet er interessant uit! Zeker omdat ik verwacht nog wel een tijd deze volumes te brouwen.

Is het trouwens mogelijk direct vanuit dit vat te bottelen? Zoals ik het begrijp zakt het gist in de conische bodem, maar die is niet afgesloten. Ik bottel normaal door de suiker toe te voegen in het bottelvat en dus niet per flesje.

Takkie83

Citaat van: Joey op 12-07-2020  22:24 uZiet er interessant uit! Zeker omdat ik verwacht nog wel een tijd deze volumes te brouwen.

Is het trouwens mogelijk direct vanuit dit vat te bottelen? Zoals ik het begrijp zakt het gist in de conische bodem, maar die is niet afgesloten. Ik bottel normaal door de suiker toe te voegen in het bottelvat en dus niet per flesje.

Je zou het kunnen proberen met voorzichtig roeren, maar ik zou het niet doen. Als je vanuit de bucket wilt bottelen zou ik bottelsuiker in de flesjes afmeten

Vanuit de Brew Monk kan je na aftappen gist wel bottelen met suiker in het vat, maar persoonlijk zou ik ook daar eerst overhevelen in een (plastic) gistvat met kraantje. Een goedkoop vaatje volstaat

Joey

Citaat van: Takkie83 op 12-07-2020  22:27 uJe zou het kunnen proberen met voorzichtig roeren, maar ik zou het niet doen. Als je vanuit de bucket wilt bottelen zou ik bottelsuiker in de flesjes afmeten

Vanuit de Brewmonk kan je na aftappen gist wel bottelen met suiker in het vat, maar persoonlijk zou ik ook daar eerst overhevelen in een (plastic) gistvat met kraantje. Een goedkoop vaatje volstaat

Eerst aftappen naar een bottelvat is verder geen probleem. Was vooral even nieuwsgierig hoe jullie dat deden.

Wat zijn de ervaringen qua kwaliteit van de brouwsels na overgaan op rvs en conisch? Is dit de investering waard, ook op het moment dat er nog geen gecontroleerde vergisting mogelijk is? Ik maak wel gebruik van temperatuurstabiele ruimtes en isoleer het gistvat.

Takkie83

Conische RVS vaten vangen je trub op en zorgen voor helderder bier. Daarnaast sluiten ze beter af dan (goedkope) plastic gistvaten, nemen geen luchtjes op en zijn makkelijker/beter schoon te maken (geen krassen). Temperatuurgecontroleerd vergisten kan met zowel plastic als RVS vaten

CeesM

Citaat van: Joey op 12-07-2020  12:15 uDe kleinste die ik tegenkom is echter 11,3 liter (fastferment). Daarna gaan we al snel richting 30 liter.

Vraagjes;
1. Zijn er bij jullie andere cct vaten bekend met een inhoud van +- 16 liter?
2. Zo niet, ga ik met 11,3 liter inhoud voor 8 liter wort wegkomen? Blow off kan, maar heeft niet mijn voorkeur ivm ruimte.
1. Ik ben nog geen CCT's tegengekomen die kleiner zijn dan 7 gal. ca. 26,5 liter.
2. In de meeste gevallen kan je daar goed mee wegkomen. Mijn batches zijn rond de 25 liter en vergist in een CCT van ca. 26,5 liter en er is nog nooit gist in mijn waterslot gekomen. Mocht je een keer een hevige vergisting hebben dan kan je bij de Fastferment een blow-off gebruiken waar je geen extra ruimte voor nodig hebt. Het flesje van de blow-off kan je onderaan kwijt naast je opvangbal.

Joey

Citaat van: CeesM op 12-07-2020  23:22 u1. Ik ben nog geen CCT's tegengekomen die kleiner zijn dan 7 gal. ca. 26,5 liter.
2. In de meeste gevallen kan je daar goed mee wegkomen. Mijn batches zijn rond de 25 liter en vergist in een CCT van ca. 26,5 liter en er is nog nooit gist in mijn waterslot gekomen. Mocht je een keer een hevige vergisting hebben dan kan je bij de Fastferment een blow-off gebruiken waar je geen extra ruimte voor nodig hebt. Het flesje van de blow-off kan je onderaan kwijt naast je opvangbal.

Zo had ik dat nog niet bekeken, maar dit vat heeft natuurlijk enigszins ruimte onder zich.

Wellicht dan nog niet zo'n gek idee om de fastferment te proberen. Je hebt toch nog steeds zo'n 29% headspace, dat moet toch 9 van de 10 keer wel goed gaan?! Hou ik de rest van het geld in mijn zak totdat ik echt kan uitbreiden tot een niveau waar ik jaren mee vooruit kan  ;D

SVB

Ik heb zelf de Fastferment 3G (3 stuks) en vind het juist wel prettig dat ze niet zo groot zijn.
Als het bier mislukt is hoef je niet veel weg te gooien, als het lekker is kan je het nogmaals proberen te maken (goed voor de oefening) en als het op is heb je een goede reden om wat nieuws te proberen.

Heb niet zoveel behoefte aan 3 kratten van hetzelfde bier.

Joey

Citaat van: SVB op 13-07-2020  19:03 uIk heb zelf de Fastferment 3G (3 stuks) en vind het juist wel prettig dat ze niet zo groot zijn.
Als het bier mislukt is hoef je niet veel weg te gooien, als het lekker is kan je het nogmaals proberen te maken (goed voor de oefening) en als het op is heb je een goede reden om wat nieuws te proberen.

Heb niet zoveel behoefte aan 3 kratten van hetzelfde bier.

Ik heb hem vanavond besteld. Voor max. 8 liter zal het wel goed gaan. Hoeveel vergist jij in dit vat? Voor die 50 euro durf ik dat gokje wel te wagen. Ben benieuwd.

SVB

Ik vergist er inderdaad ook rond de 8 liter in. Wel gecontroleerd, maar geen issues gehad nog mbt tot kopruimte.

Oosterling

Ik heb zelf drie van deze vergistingsvaatjes, gekocht via hopt.nl Ik ben er zelf heel erg tevreden mee, ze klemmen goed af, zijn van een hard plastic, enigszins doorzichtig waardoor je een eventuele bezinksellaag duidelijk kunt zien liggen, en de bodem is zo ingericht dat je je slurrie makkelijk kunt wassen, na het overhevelen of afvullen. Ik ben er zelf tenminste dik tevreden mee. Ik wil verder even aangeven dat ik niets te maken heb met hopt.nl, en dat dit dus niet preken voor eigen parochie is.  Inhoud is 11 liter en lijkt me een perfecte koop voor jou.

Linkje: https://www.hopt.nl/biervergisting/27995-seau-de-fermentation-11l.html



Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.