Smaak IPL kwijtgeraakt tijdens hergisting, wat is er gebeurd?

Gestart door lennart0r, 11-07-2020 17:26 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

lennart0r

Een poosje terug hebben wij ruim 50 liter IPL afgevuld op fles. Ongeveer het recept: 90% pilsmout, 10% tarwemout. 500 g whirlpool hop en 500 g drooghop. Vergisting met 100 gram gehydrateerde poedergist kwam zeer snel op gang. Een week op 12-13 graden, daarna drie weken op 5 graden. Op de dag van het afvullen natuurlijk iets afgetrapt en geproefd: ondanks dat er nauwelijks koolzuur in zat, proefden we een potentieel heerlijk biertje met een goede fruitige hopsmaak en hop-aroma. Gebotteld met 5 g/l kristalsuiker. Bij het afvullen had het bier behoorlijk de neiging te schuimen dus ik heb de flesjes heel schuin gehouden om zo min mogelijk schuim te laten ontstaan.

Nu twee weken later heb ik twee flesjes losgetrokken en het bier smaakt niet goed: te rond, muf, een soort van zoetig (in het mondgevoel) en totaal geen hop. Een deel is zelfs door de gootsteen gespoeld gisteravond. Koolzuur is prima, schuim is mooi, maar de kleur is donkerder dan je zou verwachten gezien de gebruikte mouten. De twee flesjes komen uit een krat die in huis op kamertemperatuur en in indirect licht zijn bewaard, de andere kratten staan in een kelder bij mijn schoonouders en die zeggen dat het bier lekker is (maar dat zijn niet de meest kritische mensen dus dat moet ik zelf nog proeven).

Is dit bier geoxideert en rijp voor de gootsteen? Wat hebben we verkeerd gedaan en wat moeten we de volgende keer anders doen? Dit is voor mij enorm balen want er zit behoorlijk wat tijd, moeite en een beetje geld in en het leek echt een heerlijk lekker biertje te gaan worden.

beun

Kan lichtsmaak zijn. Zelfs indirect licht is een grote vijand van je bier. Zelfs bruin glas biedt geen bescherming. Heeft iets met de hop te maken dacht ik.

Als ik het goed heb gebruiken de grotere bekende brouwerijen hiervoor tegenwoordig hopextract of zoiets i.p.v. hop waardoor de reactie met licht niet plaatsvindt of veel minder.

Er zijn vast forumleden die het beter uit kunnen leggen.




Koen S

Oxidatie.
Hoe heb je overgeheveld? Hoe heb je de dryhop toegevoegd? Pellets of bellen? Hoe bottel je, met een bottelpijpje? Hevel je eerst over naar een bottelvat?

lennart0r

Kan het ook veroorzaakt zijn door restjes schoonmaakmiddel die niet volledig uit de flessen zijn gespoeld?

lennart0r

Citaat van: Koen S op 11-07-2020  18:49 uOxidatie.
Hoe heb je overgeheveld? Hoe heb je de dryhop toegevoegd? Pellets of bellen? Hoe bottel je, met een bottelpijpje? Hevel je eerst over naar een bottelvat?
Niet overgeheveld: wort heeft vanaf de brouwdag tot en met het bottelen in 1 vat gezeten

Dryhop pellets in verzwaarde hopzakjes, 5 dagen voor het afvullen toegevoegd door het deksel te openen, toen is er waarschijnlijk aardig wat zuurstof bijgekomen. Had het geholpen als we ook wat suiker hadden toegevoegd en de temperatuur wat hadden verhoogd?

Bottelen doen we met een slang gekoppeld aan het krantje aan de onderkant van het vergistingsvat dat op ruim een meter hoog staat, laag tafeltje ervoor en er zit een kogelkraan aan het eind van de slang bij de vultuit.

SVB

Eigenlijk alles wat je opsomt:
Voor mij is dit een infectie... geen idee welke naam... maar zo heb ik mijn biertje afgedaan. Daarna een veel striktere schoonmaak toegepast, sindsdien niet meer gehad (en daarvoor 3x op rij)

Koen S

Citaat van: lennart0r op 11-07-2020  20:49 uNiet overgeheveld: wort heeft vanaf de brouwdag tot en met het bottelen in 1 vat gezeten

Dryhop pellets in verzwaarde hopzakjes, 5 dagen voor het afvullen toegevoegd door het deksel te openen, toen is er waarschijnlijk aardig wat zuurstof bijgekomen. Had het geholpen als we ook wat suiker hadden toegevoegd en de temperatuur wat hadden verhoogd?

Bottelen doen we met een slang gekoppeld aan het krantje aan de onderkant van het vergistingsvat dat op ruim een meter hoog staat, laag tafeltje ervoor en er zit een kogelkraan aan het eind van de slang bij de vultuit.
Gebruik je een bottelpijpje dat van onderaan in de flesjes afvult of laat je het jongbier van boven in het flesje stromen? Dit is qua oxidatie een wereld van verschil.

lennart0r

Citaat van: Koen S op 11-07-2020  23:21 uGebruik je een bottelpijpje dat van onderaan in de flesjes afvult of laat je het jongbier van boven in het flesje stromen? Dit is qua oxidatie een wereld van verschil.
Nee we laten het jongbier van bovenaf in het flesje stromen.



lennart0r

Citaat van: SVB op 11-07-2020  21:58 uEigenlijk alles wat je opsomt:
Voor mij is dit een infectie... geen idee welke naam... maar zo heb ik mijn biertje afgedaan. Daarna een veel striktere schoonmaak toegepast, sindsdien niet meer gehad (en daarvoor 3x op rij)
Hmmmm interessant, een infectie had ik nog niet overeogen. Naar mijn beleving hadden we al een behoorlijk strikt schoonmaak van de flesjes: 4 verschillende schoonmaakstappen. Of bedoel je schoonmaak van andere delen? Weet je waar ik meer informatie hierover kan vinden?


lennart0r

Ik heb nog wat meer gelezen op internet en wat zwakke punten uit ons proces gevonden:

1 het vergistingsvat: deze is van plastic en al vele jaren in gebruik, we maken het vat altijd schoon voor en na gebruik, maar we desinfecteren hem nooit bewust. Als we hem tevoorschijn halen uit de opslag zit er altijd wel een geurtje in. Wellicht zit daar een bron van infectie?

2 terugkoelen: wij werken met een zelfgemaakte spiraalkoeler en de warmteoverdracht is niet optimaal, dus de temperatuur van het teruggekoelde jongbier is zo'n 25 graden, misschien zelfs iets meer. Daar gooien we dan gehydrateerde korrelgist bij een vervolgens koelen we hem terug naar 11 graden in de vergistingskast. Is de temperatuur te hoog en is het beter te wachten met het toevoegen van de gist?

Koen S

Citaat van: lennart0r op 12-07-2020  00:23 uNee we laten het jongbier van bovenaf in het flesje stromen.
Koop een afvulpijpje, kost bijna niks. Je bier zal frisser smaken en minder verkleuren.
https://www.braumarkt.com/afvulpijpje-medium-voor-kraan

D.R.K.

Ik heb eerstgister voor het eerst een vulpijpje gebruikt maar mijn ervaring was dat hij wel erg langzaam vulde.
Heb hem er uiteindelijk af gehaald omdat ik er wel klaar mee was en weer gewoon gaan vullen met het kraantje op het vat en dan schuin in de fles laten lopen.
Ik kreeg mijn flesjes ook niet vol genoeg met het vulpijpje, omdat het volume die de pijpje in neemt net te groot was om het mooi tot onderkant verdikking te vullen

Kan zijn dat het aan de gebruiker lag en niet aan het materiaal zelf, dus zal het nog eens proberen.

Tips zijn welkom  :nut: :proost:

Eriks

Citaat van: D.R.K. op 12-07-2020  09:27 uIk heb eerstgister voor het eerst een vulpijpje gebruikt maar mijn ervaring was dat hij wel erg langzaam vulde.
Heb hem er uiteindelijk af gehaald omdat ik er wel klaar mee was en weer gewoon gaan vullen met het kraantje op het vat en dan schuin in de fles laten lopen.
Ik kreeg mijn flesjes ook niet vol genoeg met het vulpijpje, omdat het volume die de pijpje in neemt net te groot was om het mooi tot onderkant verdikking te vullen

Kan zijn dat het aan de gebruiker lag en niet aan het materiaal zelf, dus zal het nog eens proberen.

Tips zijn welkom  :nut: :proost:

Je weet dat je het pijpje tegen de bodem van het flesje moet drukken om er bier uit te laten komen? Ik zeg dit met een reden, had het zelf de eerste keer niet door :o ;D

beun

Citaat van: lennart0r op 11-07-2020  17:26 uNu twee weken later heb ik twee flesjes losgetrokken en het bier smaakt niet goed: te rond, muf, een soort van zoetig (in het mondgevoel) en totaal geen hop. Een deel is zelfs door de gootsteen gespoeld gisteravond. Koolzuur is prima, schuim is mooi, maar de kleur is donkerder dan je zou verwachten gezien de gebruikte mouten. De twee flesjes komen uit een krat die in huis op kamertemperatuur en in indirect licht zijn bewaard, de andere kratten staan in een kelder bij mijn schoonouders en die zeggen dat het bier lekker is (maar dat zijn niet de meest kritische mensen dus dat moet ik zelf nog proeven).


Ik zou eerst ook proeven hoe die uit de kelder zijn. als die wel ok zijn weet je dat het lichtinval is geweest.
ook oxidatie of een infectie zijn heel goed mogelijk

Als je lichtsmaak ooit een keer heb geproefd herken je hem meteen.
Je kunt het bier ook door iemand laten proeven die verstand heeft van smaakafwijkingen.

stefan
 

D.R.K.

Citaat van: Eriks op 12-07-2020  09:33 uJe weet dat je het pijpje tegen de bodem van het flesje moet drukken om er bier uit te laten komen? Ik zeg dit met een reden, had het zelf de eerste keer niet door :o ;D

Hahaha gelukkig was ik daar al wel achtergekomen anders had ik nu nog naar mijn bottelemmer en eerste flesje zitten kijken  :nut:
Neemt niet weg dat ik vermoed dat ik wel iets verkeerd doe want anders zouden andere mensen niet zo blij zijn met deze vulpijpjes.

Oxhead

Klinkt als oxidatie en niet als een infectie. Ergens in je proces komt er te veel lucht mee.

lennart0r

Citaat van: beun op 12-07-2020  09:55 uik zou eerst ook proeven hoe die uit de kelder zijn. als die wel ok zijn weet je dat het lichtinval is geweest.
ook oxidatie of een infectie zijn heel goed mogelijk

als je lichtsmaak ooit een keer heb geproefd herken je hem meteen.
je kunt het bier ook door iemand laten proeven die verstand heeft van smaak afwijkingen.

stefan

Ik heb wil eens pils gedronken dat een hele zomer lang in de zon in de tuin had gestaan, dat wordt muf, een beetje zoals ons biertje. Alleen ons bier is maar een paar weken oud en heeft niet buiten gestaan, bijna alleen binnen in huis uit het zonlicht, kan dat proces zo snel gaan?

beun

Citaat van: lennart0r op 12-07-2020  14:44 uIk heb wil eens pils gedronken dat een hele zomer lang in de zon in de tuin had gestaan, dat wordt muf, een beetje zoals ons biertje. Alleen ons bier is maar een paar weken oud en heeft niet buiten gestaan, bijna alleen binnen in huis uit het zonlicht, kan dat proces zo snel gaan?

Een paar uur direct zonlicht kan genoeg zijn. Indirect zal iets langer duren.
Ik dacht dat bieren met veel hop vatbaarder zijn omdat het iets in de hop is wat reageert.

Koen S

Citaat van: D.R.K. op 12-07-2020  09:27 uIk heb eerstgister voor het eerst een vulpijpje gebruikt maar mijn ervaring was dat hij wel erg langzaam vulde.
Heb hem er uiteindelijk af gehaald omdat ik er wel klaar mee was en weer gewoon gaan vullen met het kraantje op het vat en dan schuin in de fles laten lopen.
Ik kreeg mijn flesjes ook niet vol genoeg met het vulpijpje, omdat het volume die de pijpje in neemt net te groot was om het mooi tot onderkant verdikking te vullen

Kan zijn dat het aan de gebruiker lag en niet aan het materiaal zelf, dus zal het nog eens proberen.

Tips zijn welkom  :nut: :proost:
Het gaat inderdaad soms langzaam, voordeel is dat je bier dan niet te hard schuimt.
Als je vindt dat je flesjes niet vol genoeg zijn, kan je het flesje na het vullen laten zakken tot de onderkant van het bottelpijpje tegen de bovenkant van je flesje komt, dan eventjes tegen de binnenkant van je flesje drukken tot het genoeg gevuld is.
Ik doe dit nooit, voor mij moet het niet helemaal vol.
Een tip: na het bottelen kan je het bottelpijpje uit elkaar halen (even goed trekken aan het plastic) en even alle onderdelen reinigen. Anders heb je na een tijd kans op infectie.

lennart0r

Citaat van: beun op 12-07-2020  14:57 uEen paar uur direct zonlicht kan genoeg zijn. Indirect zal iets langer duren.
Ik dacht dat bieren met veel hop vatbaarder zijn omdat het iets in de hop is wat reageert.
Ik hoop van harte dat dit het probleem is.

beun

Citaat van: lennart0r op 12-07-2020  15:32 uIk hoop van harte dat dit het probleem is

Oxidatie zou ook goed kunnen maar als ik het goed begrijp brouw je vaker op dezelfde wijze. Dan zou het vreemd zijn als ineens het verschil zo groot is terwijl je proces hetzelfde is gebleven. Een bier dat in tijd van een paar weken instort (zoals je omschrijft) terwijl tijdens bottelen alles ok was, dat heb ik zelfs bij flesjes waarbij de kroonkurk niet goed geplaatst was na een aantal weken niet zo ervaren.

Ik zou eerst nog maar wat flessen proeven om te kijken of ze allemaal hetzelfde hebben.

Jacques

Citaat van: lennart0r op 11-07-2020  17:26 uEen poosje terug hebben wij ruim 50 liter IPL afgevuld op fles. Ongeveer het recept: 90% pilsmout, 10% tarwemout. 500 g whirlpool hop en 500 g drooghop. Vergisting met 100 gram gehydrateerde poedergist kwam zeer snel op gang. Een week op 12-13 graden, daarna drie weken op 5 graden. Op de dag van het afvullen natuurlijk iets afgetrapt en geproefd: ondanks dat er nauwelijks koolzuur in zat, proefden we een potentieel heerlijk biertje met een goede fruitige hopsmaak en hop-aroma. Gebotteld met 5 g/l kristalsuiker. Bij het afvullen had het bier behoorlijk de neiging te schuimen dus ik heb de flesjes heel schuin gehouden om zo min mogelijk schuim te laten ontstaan.

Nu twee weken later heb ik twee flesjes losgetrokken en het bier smaakt niet goed: te rond, muf, een soort van zoetig (in het mondgevoel) en totaal geen hop. Een deel is zelfs door de gootsteen gespoeld gisteravond. Koolzuur is prima, schuim is mooi, maar de kleur is donkerder dan je zou verwachten gezien de gebruikte mouten. De twee flesjes komen uit een krat die in huis op kamertemperatuur en in indirect licht zijn bewaard, de andere kratten staan in een kelder bij mijn schoonouders en die zeggen dat het bier lekker is (maar dat zijn niet de meest kritische mensen dus dat moet ik zelf nog proeven).

Is dit bier geoxideerd en rijp voor de gootsteen? Wat hebben we verkeerd gedaan en wat moeten we de volgende keer anders doen? Dit is voor mij enorm balen want er zit behoorlijk wat tijd, moeite en een beetje geld in en het leek echt een heerlijk lekker biertje te gaan worden.

Het bier is donkerder dan verwacht, muf en iets zoetig... Dat past prima bij oxidatie.
Lichtsmaak is wat scherp en onaangenaam en niet rond...

Het beste is als het bier geproefd wordt door een ervaren proever.  Eventueel kun je flesje naar mij zenden.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.