Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: SG verhogen met suiker, effect op mondgevoel bier  (gelezen 1693 keer)

Offline lexkato

• Junior lid
  • **
  • Land: nl
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
SG verhogen met suiker, effect op mondgevoel bier
« Gepost op: 11-07-2020 21:48 u »
Aparte titel maar het gaat om de volgende vraag.
Ik hoop dat ik het duidelijk kan uitleggen.

Stel je voor, je hebt een volmout brouwsel met een start SG van 1060 wat je laat vergisten met gist X
Na het bottelen heeft dit bier een bepaald mondgevoel wat we ervaren.

Nu ga ik exact het zelfde bier brouwen maar verhoog het begin SG naar 1070 door na de kook suiker aan het wort toe te voegen.
Verder blijft alles hetzelfde, dus zelfde mout stort, gist, enz.

Mijn gevoel zegt dat het mondgevoel van dit bier dunner zal zijn als het eerste brouwsel.
Klopt dit en zo ja hoe kan ik dit onderbouwen?

Een kennis van mij trekt dit in twijfel, hij zegt dat de suiker volledig vergist en dus geen invloed hierop heeft zolang je de  moutstort en hoeveelheid maischwater gelijk houdt.

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de bovenstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline André de Laat

• Super lid
Re: SG verhogen met suiker, effect op mondgevoel bier
« Reactie #1 Gepost op: 11-07-2020 22:27 u »
Simpel. Vind jij je bier lekker? Wat boeit het dan wat de rest ervan vindt?

Offline hansHalberstadt

• Super lid
  • meten is weten
« Reactie #2 Gepost op: 11-07-2020 22:33 u »
De extra suiker wordt volledig omgezet in alcohol met daarbij nog de vorming van wat hogere alcoholen en esters. Dus je zal min of meer het effect krijgen van het toevoegen van een beetje alcohol aan het eerste bier met nog een heel klein beetje extra smaak van fruitsnoepjes.   

Offline lexkato

• Junior lid
  • **
« Reactie #3 Gepost op: 11-07-2020 22:54 u »
André al vind ik je antwoord wat kort door de bocht en ik mij afvraag of je dit antwoord bij zo veel andere vragen ook geeft? Echt een meerwaarde  ;)

Zal ik uitleggen waar deze vraag vandaan komt.
Wij zitten met een Max. Moutstort van 13 kg en 55 ltr water.
We willen een porter wat hoger in de alcohol hebben maar wel het zelfde aantal liters behouden.
Mijn kennis zegt dus dat we gewoon extra suiker kunnen toevoegen en dat verder weinig tot geen invloed heeft op het eind resultaat vwb Het mondgevoel.
Ik betwijfel dat aangezien het aandeel volledig vergistbare suikers vergroot wordt en dus je bier dunner en droger wordt?

Uit het antwoord van Hans blijkt dit dus toch mee te vallen?

Offline hansHalberstadt

• Super lid
  • meten is weten
« Reactie #4 Gepost op: 11-07-2020 23:03 u »
Je zou eens kunnen proberen om wat wodka toe te voegen aan je bier. 1 gram suiker geeft een halve gram alcohol en dat is ca 0.6 ml alcohol dus 1.6 ml wodka van 38%. Zo kun je een grof idee krijgen van het verschil denk ik.

Offline André de Laat

• Super lid
« Reactie #5 Gepost op: 11-07-2020 23:05 u »
Je zou eens kunnen proberen om wat wodka toe te voegen aan je bier. 1 gram suiker geeft een halve gram alcohol en dat is ca 0.6 ml alcohol dus 1.6 ml wodka van 38%. Zo kun je een grof idee krijgen van het verschil denk ik.

Dat zijn lapmiddeltjes hè?

Offline hansHalberstadt

• Super lid
  • meten is weten
« Reactie #6 Gepost op: 11-07-2020 23:08 u »
Dat zijn lapmiddeltjes hè?

Ik zie het meer als testje om snel inzicht te krijgen en om daarna beter in staat te zijn om het volgende brouwsel in 1 keer te maken zoals je het hebben wilt. Scheelt weer een trial en error lus van 2 maanden. Je kunt dat in je glas uitproberen en met een paar glazen bepalen hoeveel suiker je aan je volgende brouwsel gaat toevoegen.

Offline D.R.K.

• Vol lid
  • Als de kat van huis is brouwen we bier
« Reactie #7 Gepost op: 11-07-2020 23:12 u »
André al vind ik je antwoord wat kort door de bocht en ik mij afvraag of je dit antwoord bij zo veel andere vragen ook geeft? Echt een meerwaarde  ;)

We willen een porter wat hoger in de alcohol hebben maar wel het zelfde aantal liters behouden.
Mijn kennis zegt dus dat we gewoon extra suiker kunnen toevoegen en dat verder weinig tot geen invloed heeft op het eind resultaat vwb Het mondgevoel.
Ik betwijfel dat aangezien het aandeel volledig vergistbare suikers vergroot wordt en dus je bier dunner en droger wordt?

Zou je in zon geval ook niet 2 keer kunnen maischen, je rendement gaat dan wel naar beneden maar je zal een hoger SG kunnen behalen en ook je totaal volume gelijk kunnen houden.

Offline André de Laat

• Super lid
« Reactie #8 Gepost op: 11-07-2020 23:14 u »

Je kunt ook minder liters brouwen met meer mout.

Offline hansHalberstadt

• Super lid
  • meten is weten
« Reactie #9 Gepost op: 12-07-2020 00:23 u »
 2x maischen kost extra moeite en tijd en minder bier maken wil je misschien ook niet. De TS wil gewoon een antwoord op zijn vraag lijkt mij en geen andere werkwijze.

Offline brouwerwaldonk

• Super lid
  • Land: be
  • Water is lekker als het langs brouwerij is geweest
« Reactie #10 Gepost op: 12-07-2020 06:06 u »
Wat je eventueel ook kan doen omdat je ketel al vol zit is, verschuif een hoeveelheid brouwwater naar spoelwater, zo krijg je ruimte om meer mout te gebruiken rekening houden met de liters die worden opgenomen in het extra hoeveelheid bostel.

Offline lexkato

• Junior lid
  • **
« Reactie #11 Gepost op: 12-07-2020 08:42 u »
Ik weet dat er meerdere manieren zijn om een hoger SG te halen zonder suiker toe te voegen.

De vraag was kun je bij een bier waar je te vreden over bent qua moutsmaak, bitterheid, mondgevoel, enz.
Straffeloos suiker toevoegen om het alc. percentage omhoog te krijgen of heeft dit toch ook invloed op de andere zaken.
Maakt het toevoegen hiervan het bier bijv. dunner/droger dan het bier zonder suiker maar met dezelfde moutstort enz. Maar met een  LAGER alcohol percentage.

Ik ga met Hans zijn antwoord eens aan de slag.

Offline ExPeteriment

• Senior lid
« Reactie #12 Gepost op: 12-07-2020 22:16 u »

Zal ik uitlEggen waar deze vraag vandaan komt.
Wij zitten met een Max. Moutstort van 13kg en 55ltr water.
We willen een Porter wat hoger in de alcohol hebben maar wel het zelfde aantal liters behouden.
Mijn kennis zegt dus dat we gewoon extra suiker kunnen toevoegen en dat verder weinig tot geen invloed heeft Op het eind resultaat vwb Het mondgevoel.

Aan opendeurintrapantwoorden heb je inderdaad niet veel. In de loop der jaren voeg ik minder/nauwelijks suiker toe, ik vind het bier er lekkerder door geworden. Het alcohol percentage is geen doel op zich, het gaat om de smaak.

Offline CeesM

• Super lid
  • Niet mouwen, lekker brouwen.
« Reactie #13 Gepost op: 12-07-2020 23:32 u »
In plaats van suiker, moutextract toevoegen.

Offline Laikea

• Junior lid
  • **
« Reactie #14 Gepost op: 13-07-2020 12:32 u »
Ik weet dat er meerdere manieren zijn om een hoger SG te halen zonder suiker toe te voegen.

De vraag was kun je bij een bier waar je te vreden over bent qua moutsmaak, bitterheid, mondgevoel, enz.
Straffeloos suiker toevoegen om het alc. percentage omhoog te krijgen of heeft dit toch ook invloed op de andere zaken.
Maakt het toevoegen hiervan het bier bijv. dunner/droger dan het bier zonder suiker maar met dezelfde moutstort enz. Maar met een  LAGER alcohol percentage.

Ik ga met Hans zijn antwoord eens aan de slag.

Al ben ik nog niet heel bekend met bierbrouwen, is de chemie achter deze vraag wel heel interessant.
Je combinatie onvergistbare en vergistbare suikers wat je uit de mout haalt maakt het mondgevoel en daarmee de droogheid. De extra suikers die je daarna nog toevoegd zijn voor het alcohol percentage (correct me when im wrong).
Als alle suikers die je dan extra toevoegd omgezet zullen worden in alcohol zul je een verdunning krijgen van je bier, maar is deze verdunning groot genoeg om een verandering in je totaal volume te krijgen. Ik denk zelf dat de verdunning miniem is ten opzichte van je totale hoeveelheid bier, waardoor je ongeveer hetzelfde mondgevoel zal houden.

Cheers! :biersmile:

Online beun

• Senior lid
« Reactie #15 Gepost op: 13-07-2020 18:03 u »
Volgens mij kun je 10-15% suiker toevoegen zonder dat dit echt een groot verschil in body van je bier geeft. Natuurlijk speelt ook de soort gist, de moutstort en het maischschema mee in het geheel.
Ik zou de batch een keer splitsen en bij 1 batch na de hoofdgisting de suiker erbij doen. Dan is je vraag beantwoord

groet stefan

Offline Fractus

• Vol lid
  • Trotse eigenaar van een Arsegan Easybrew 30
« Reactie #16 Gepost op: 13-07-2020 21:22 u »
In plaats van suiker, moutextract toevoegen.

Ik vind dit een hele goede suggestie. Misschien nog mooier: Vervang in je moutstort een deel van je basismout door moutextract, en schroef dan je begin-SG op totdat je weer aan die 13 kilo mout zit. Zo blijft de verhouding basismout - speciaalmouten gelijk met het origineel.

Mixen van moutextract en mout kan prima in een bier, daar zijn zelfs prijzen mee gewonnen op de wedstrijden  :biersmile:

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
  • Brouw ze, roer ze en Proost!
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #17 Gepost op: 14-07-2020 23:26 u »
Mijn gevoel zegt dat het mondgevoel van dit bier dunner zal zijn als het eerste brouwsel.
Klopt dit en zo ja hoe kan ik dit onderbouwen?

Door de vergisting van suiker worden meerdere vergistingsproducten gevormd. Die dragen allemaal bij aan het verhogen van de body. Het is zeker niet zo dat je bier "dunner" wordt.
Je krijgt zelfs meer esters als je een gedeelte van de mout vervangt door suiker. Wel heb je dan in verhouding minder restsuikers. Restsuikers dragen in verhouding veel bij aan de body, maar ook alcohol, esters en andere vergistingsproducten verhogen de body.

Dit zijn leuke dingen om zelf uit te testen. Splits je brouwsel en voeg bij een gedeelte extra suiker en bij het andere gedeelte doe je dat niet. Netjes uit laten gisten, bottelen en vergelijken. Door dingen uit te proberen leer je heel veel...

Offline lexkato

• Junior lid
  • **
« Reactie #18 Gepost op: 15-07-2020 19:54 u »
Allemaal bedankt, weer een hoop geleerd.
Binnenkort eens kijken of ik een badge kan splitsen.

Offline Oosterling

• Junior lid
  • **
« Reactie #19 Gepost op: 15-07-2020 20:02 u »
Ik heb zelf altijd een gevoel dat ik een meer holle of droge afdronk krijg bij een grote suikerstort. Hebben meer mensen hier ervaring mee?

Heb zelf al een tijdje geen Sacharose of sucrose  op bottelsuiker na toegevoegd aan mijn bieren, wanneer dat niet gebruikelijk is. Deze lente en halve zomer heb ik vooral weizen, witbieren en gefruite NEIPA's gebrouwen, omdat het zo'n lekker weertje was en de temperatuur er om vroeg. Daarnaast misschien ook een beetje omdat een nieuwe vlam dit lekkere biersoorten vind, en aangezien daar normaal gesproken geen suiker meer bij in hoeft, doe ik dat ook niet.

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
  • Brouw ze, roer ze en Proost!
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #20 Gepost op: 15-07-2020 22:19 u »
Ik heb zelf altijd een gevoel dat ik een meer holle of droge afdronk krijg bij een grote suikerstort. Hebben meer mensen hier ervaring mee?

Dit is het geval als je een gedeelte van de storting vervangt door suiker. Dit komt doordat je dan in verhouding minder restsuikers hebt.

Mijn reactie was vooral bedoeld om te wijzen op het feit dat je door een suikergift niet alleen extra alcohol krijgt maar ook veel andere vergistingsproducten die bijdragen aan de body van het bier. Extra suiker geeft meer smaak en body.

Overigens wordt er bij veel zware Belgische bierstijlen suiker toegevoegd voor een betere doordrinkbaarheid. Een volmout bier met een begin SG van 1090 of hoger moet je bij wijze van spreken wegkauwen...

Tags: