Nieuw lid: Gijsbert

Gestart door Gijsbert, 11-07-2020 17:24 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Gijsbert

Hallo,

Bij deze wil ik mij voorstellen, mijn naam is Gijsbert Kamp leeftijd 67 en woon in Dongen. Ik ben sinds ik met vaderdag (2 jaren geleden) een brouwpakket van mijn dochter kreeg begonnen met brouwen. Nou dat ging hard, van lieverlee het een en ander aangeschaft, oa. een elektrische brouwketel tot een Brewster Beacon voor 30 liter. Zeer tevreden mee. Ik heb eigenlijk meteen een vraag; na het koken en overhevelen naar de gistemmer zie ik op de bodem van de Brewster een redelijk aangebrand koekje, daar waar het warmte element zit. Kan ik dit voorkomen of gewoon een kwestie van reinigen?
Verder ben ik voornemens om mij bij een hobbyclub aan te sluiten. (Roerstok??)

Jacques

Citaat van: Gijsbert op 11-07-2020  17:24 uHallo,

Bij deze wil ik mij voorstellen, mijn naam is Gijsbert Kamp leeftijd 67 en woon in Dongen. Ik ben sinds ik met vaderdag (2 jaren geleden) een brouwpakket van mijn dochter kreeg begonnen met brouwen. Nou dat ging hard, van lieverlee het een en ander aangeschaft, oa. een elektrische brouwketel tot een Brewster Beacon voor 30 liter. Zeer tevreden mee. Ik heb eigenlijk meteen een vraag; na het koken en overhevelen naar de gistemmer zie ik op de bodem van de Brewster een redelijk aangebrand koekje, daar waar het warmte element zit. Kan ik dit voorkomen of gewoon een kwestie van reinigen?
Verder ben ik voornemens om mij bij een hobbyclub aan te sluiten. (Roerstok??)

Welkom op het forum Gijsbert.
Bij De Roerstok ben je van harte welkom. Hopelijk starten de clubavonden weer op in de maand september.

Ik heb geen Brewster Beacon en kan je daarmee niet helpen. Wel weet ik dat veel brouwautomaten de mogelijkheid hebben om het vermogen waarmee gekookt wordt aan te passen. Of dat ook bij een Brewster Beacon het geval is weet ik niet.

André de Laat

Citaat van: Jacques op 11-07-2020  23:02 uWelkom op het forum Gijsbert.
Bij De Roerstok ben je van harte welkom. Hopelijk starten de clubavonden weer op in de maand september.

Ik heb geen Brewster Beacon en kan je daarmee niet helpen. Wel weet ik dat veel brouwautomaten de mogelijkheid hebben om het vermogen waarmee gekookt wordt aan te passen. Of dat ook bij een Brewster Beacon het geval is weet ik niet.

Die ketels zijn allemaal 1 pot nat. Verder: een brouwautomaat bestaat gewoon niet! Of je nou een Brewtools hebt, een Braumeister, een  Brewster Beacon, het maakt niet uit. Je zult uiteindelijk tóch handmatig handelingen moeten doen.

Fractus

Welkom Gijsbert! Leuk dat je een account aanmaakt om met ons mee te kletsen over bier.

Ik gebruik zelf een Easybrew, wat volgens mij lijkt op jouw systeem. Ik had eerst ook last van zulke 'aankoeking', maar dat is een stuk minder geworden nu ik het vermogen tijdens de maischstappen omlaag heb gebracht. Ik vermoed dat jij die ook in kunt stellen. Mijn ervaring is dat 500-800 W meee dan genoeg is voor het warmhouden tijdens het maischen. Misschien helpt dat je?

Gijsbert

Citaat van: Gijsbert op 11-07-2020  17:24 uHallo,

Bij deze wil ik mij voorstellen, mijn naam is Gijsbert Kamp leeftijd 67 en woon in Dongen. Ik ben sinds ik met vaderdag (2 jaren geleden) een brouwpakket van mijn dochter kreeg begonnen met brouwen. Nou dat ging hard, van lieverlee het een en ander aangeschaft, oa. een elektrische brouwketel tot een Brewster Beacon voor 30 liter. Zeer tevreden mee. Ik heb eigenlijk meteen een vraag; na het koken en overhevelen naar de gistemmer zie ik op de bodem van de Brewster een redelijk aangebrand koekje, daar waar het warmte element zit. Kan ik dit voorkomen of gewoon een kwestie van reinigen?
Verder ben ik voornemens om mij bij een hobbyclub aan te sluiten. (Roerstok??)

De Brewster Beacon kan ingesteld worden in stappen van 100 W, tussen 100W en 2500 W. Toch even een opmerking voor wat betreft de "brouwautomaat", wanneer de mout is gestort heb ik in principe geen omkijken er meer naar totdat het maischen is gedaan en of ik nou een maischschema maak of een met verschillende temperaturen, de ketel gaat automatisch van de ene temperatuur naar de volgende totdat het maischen is gedaan en er eventueel gespoeld kan gaan worden (wat ik niet doe, ik doe er alvast extra water in als ik ga maischen).
Bedankt Fractus voor de tip, ik ga die zeker proberen.
En Jacques ik wacht af of in september de club avonden weer doorgang vinden.

BikerEddy

Hoi Gijsbert,
Leuk dat je bent begonnen met bierbrouwen, in ieder geval veel plezier.
Op dit forum staat heel veel nuttige informatie, die je zou kunnen helpen.

Rinus

Welkom Gijsbert, mijn stadsgenoot.
Ik heb hetzelfde verschijnsel, maar het is goed schoon te maken. Na het reinigen met een middel naar keuze ;-)
kan je het beste nog eens met schoonmaak azijn werken, een 50% azijn, 50% water ongeveer. Hiermee haal je de kalklaag ook nog eens weg, mijn ervaring is dat het (kei)harde water wat wij hebben veel kalkaanslag geeft. Wel een tijdje laten inwerken.
Als je daar niets aan doet is dat een mooie hechtingslaag voor aankoeken van andere stofjes bij de volgende brouw.
Daarnaast inderdaad je vermogen temperen. Ik vermoed overigens wel dat het aanbranden pas tijdens de kook gebeurd, ik kook rond de 2200W. De truk is dat je een "rollende" kook krijgt.
Overigens is het wel verstandig je bostel uit te spoelen hoor! dat geeft veeeeel meer rendement, weggooien is zonde! Ik spoel uit met water van ca 80C.

D.R.K.

Welkom op het forum Gijsbert,

Leuk om te horen dat je zo enthousiast bent over de "nieuwe" hobby en lekker door blijven brouwen, leer je je ketel steeds beter kennen :)
En bij vragen gewoon wat op het forum zoeken of een topic starten er is hier zoveel kennis dat er altijd wel wat nuttigs uitkomt.


Gijsbert

Citaat van: Rinus op 12-07-2020  09:43 uWelkom Gijsbert, mijn stadsgenoot.
Ik heb hetzelfde verschijnsel, maar het is goed schoon te maken. Na het reinigen met een middel naar keuze ;-)
kan je het beste nog eens met schoonmaak azijn werken, een 50% azijn, 50% water ongeveer. Hiermee haal je de kalklaag ook nog eens weg, mijn ervaring is dat het (kei)harde water wat wij hebben veel kalkaanslag geeft. Wel een tijdje laten inwerken.
Als je daar niets aan doet is dat een mooie hechtingslaag voor aankoeken van andere stofjes bij de volgende brouw.
Daarnaast inderdaad je vermogen temperen. Ik vermoed overigens wel dat het aanbranden pas tijdens de kook gebeurd, ik kook rond de 2200W. De truk is dat je een "rollende" kook krijgt.
Overigens is het wel verstandig je bostel uit te spoelen hoor! dat geeft veeeeel meer rendement, weggooien is zonde! Ik spoel uit met water van ca 80C.
Rinus bedankt voor je reactie (overigens alle anderen ook hoor) maar ik heb laatst gelezen dat het echt niet noodzakelijk is om te spoelen. Ik heb nu een tripel op fles staan van dik 9%. Maar weet je, om met een ketel van 80° graden gaan lopen vind ik een beetje te link worden. Ik laat namelijk geregeld iets uit mijn handen vallen dus ook vandaar. Zit jij ook bij een hobbyclub? Groeten aan alle en tot schrijfs.

Rinus

Citaat van: Gijsbert op 12-07-2020  13:56 uZit jij ook bij een hobbyclub?
Ik ben geen lid van een club, maar als ik moest kiezen zou dat zeker de Roerstok zijn.

middelaersch

Welkom Gijsbert!

M.b.t. het aanbranden: door een isolatiemantel te gebruiken kun je op lager vermogen maischen en koken.
Ik heb eigenlijk nooit problemen met aanbranden. Maar een keer ben ik die mantel vergeten, en toen had ik ook meteen zo'n aangebrande plek op de bodem. Met maischen gebruik ik 1300 Watt, met koken 2.000.

Succes!

https://www.unibrew-nederland.nl/bierbrouwen/brouwen/brew-monktm-alles-in-een-brouwsysteem/brew-monk-cape-30-l-isolatiemantel.html

Jacques

Citaat van: André de Laat op 11-07-2020  23:12 uDie ketels zijn allemaal 1 pot nat. Verder: een brouwautomaat bestaat gewoon niet! Of je nou een Brewtools hebt, een Braumeister, een  Brewster Beacon, het maakt niet uit. Je zult uiteindelijk tóch handmatig handelingen moeten doen.

Er zit toch wel verschillen tussen de apparaten. Zo pompt een Braumeister het wort van onderen naar boven en wordt gebruik gemaakt van een verwarmingsspiraal in plaats van een verwarmingsplaat. Zijn toch wel wezenlijke verschillen. Maar handmatig moet inderdaad altijd handelingen uitvoeren, al is het alleen al het vullen en het aanzetten van het apparaat.  :)

Gijsbert

Citaat van: middelaersch op 12-07-2020  21:38 uWelkom Gijsbert!

M.b.t. het aanbranden: door een isolatiemantel te gebruiken kun je op lager vermogen maischen en koken.
Ik heb eigenlijk nooit problemen met aanbranden. Maar een keer ben ik die mantel vergeten, en toen had ik ook meteen zo'n aangebrande plek op de bodem. Met maischen gebruik ik 1300 Watt, met koken 2.000.

Succes!

https://www.unibrew-nederland.nl/bierbrouwen/brouwen/brew-monktm-alles-in-een-brouwsysteem/brew-monk-cape-30-l-isolatiemantel.html
Bedankt Middelaersch, de mantel gebruik ik dus zal ik het in het vermogen moeten zoeken. Ga ik zeker toepassen, bedankt voor je reactie.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.