Heeft iemand ervarging met de Klarstein Maischfest?

Gestart door jpt, 11-07-2020 12:35 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

joenedu

Citaat van: jpt op 18-07-2020  12:07 uAls je de laatste besturing wil hebben, -gratis- + verzendkosten, stuur me dan even een pm. Ik lees niets meer van een andere geinteresseerde.

Voor meer info: https://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,40463.msg611358.html

PB gestuurd!

jpt

Citaat van: joenedu op 20-07-2020  07:49 uPB gestuurd!
Veel plezier er mee. Hij is onderweg.

joenedu

Citaat van: jpt op 21-07-2020  18:28 uVeel plezier er mee. Hij is onderweg.
Thanks, ik hoop dat ik hem niet snel nodig heb.
En dan nu weer snel on topic over de Klarstein Maischfest, waar ik je helaas niet bij kan helpen...  ;)

Heuvinger brouwerij

Citaat van: jpt op 11-07-2020  12:53 uAh, het valt me nu pas op, er zit geen pompsysteem bij.
Ach, dan haal je bij Ali https://nl.aliexpress.com/item/4001135149788.html?spm=a2g0o.productlist.0.0.64e755beQ4AopQ&algo_pvid=9ea16603-190d-41b2-b304-4d32aad8aefb&algo_expid=9ea16603-190d-41b2-b304-4d32aad8aefb-4&btsid=0b0a0ad815954326267357469e27ff&ws_ab_test=searchweb0_0,searchweb201602_,searchweb201603_ KL05937 RoboBrew/BREWZILLA Gen3 Recirculatie Pijp Montage, een MP-15 pomp en wat pijpjes en fittings.
Heb ik ook gedaan om de Oneconcept/Klarstein Hopfengott van een fatsoenlijke pomp te voorzien.

jpt

Dat ziet er niet onaardig uit. Dank je voor je tip. 
Ik ken een camlock niet. Is dat een soort gardena of zo? En hoe zet je dat pijpje vast aan je ketel?

Heuvinger brouwerij

Citaat van: jpt op 22-07-2020  23:29 uDat ziet er niet onaardig uit. Dank je voor je tip.
Dank je!
Citaat van: jpt op 22-07-2020  23:29 uIk ken een camlock niet. Is dat een soort gardena of zo? En hoe zet je dat pijpje vast aan je ketel?
Het is allemaal BSP 1/2.
Afhankelijk van je ketel, of maw het gaatje in de wand van je ketel, kies voor 3/8 of voor 1/2.
Dus voor mij was het fitting in de weckketel 3/8, kraantje 3/8, verloop 3/8 naar 1/2, camlock 1/2.
Tussen kraantje en verloop moet ook nog een elleboogje.
Ach, als wtb'er is het gewoon leidingfitwerk.
Echt die fitting bij Ali zijn best wel goed, maar het duurt even voor dat er is.
Het grootste probleem met Ali is, dat het zolang duurt voordat het binnen is, dat je alweer met andere dingen bezig bent.
Maar eh!
Wil foto's zien of tekeningen?
Die klarstein zit waarschijnlijk op 1/2 bsp.

jpt

Dat is wel leuk om uit te zoeken. De Brewzilla heeft al heel wat revisies gekend, zo te zien (V 3.1.1 al).  Het zou leuk zijn als er koperen onderdelen in zaten, dat absorbeert wat off-flavors.

En je hebt verder ook gelijk, je bent meestal al veel verder en totaal niet meer met het onderwerp bezig als ze je komen storen met een pakketje dat niet in de brievenbus past. Daarom bestel ik liever niet bij Ali, want het gevaar loert dat je met allerlei overbodige impulsaankoop rommel blijft zitten  :D
Maar ik ga zeker even op onderzoek uit! Cheers! 


jpt

Citaat van: Heuvinger brouwerij op 23-07-2020  01:14 uDank je!Het is allemaal BSP 1/2.
Afhankelijk van je ketel, of maw het gaatje in de wand van je ketel, kies voor 3/8 of voor 1/2.
Dus voor mij was het fitting in de weckketel 3/8, kraantje 3/8, verloop 3/8 naar 1/2, camlock 1/2.
Tussen kraantje en verloop moet ook nog een elleboogje.
Ach, als wtb'er is het gewoon leidingfitwerk.
Echt die fitting bij Ali zijn best wel goed, maar het duurt even voor dat er is.
Het grootste probleem met Ali is, dat het zolang duurt voordat het binnen is, dat je alweer met andere dingen bezig bent.
Maar eh!
Wil foto's zien of tekeningen?
Die klarstein zit waarschijnlijk op 1/2 bsp.
De fullhorn is inmiddels binnen. Zowel de bulldog als de fullhorn zouden een 1/2" kraantje hebben. Het mondje van de bulldog is echter groter. Ik begrijp inmiddels beter, dat dat een aardig geknutsel wordt om de juiste stukken bij elkaar te vinden.
Je zo me een enorm plezier doen om een tekening en (of) foto te posten, om een idee te krijgen. Ik ken al die koppelstukken immers niet, maar waarschijlijk is een verloop van 3/8 -> 1/2 al een goed begin.

guidomarree

Niet specifiek om deze winkel te promoten. Maar het zou zoiets kunnen zijn:
https://www.gamma.be/nl/assortiment/van-marcke-nippel-verloop-1-2-m-x-3-8-m-chroom/p/B484467

Vindbaar eigenlijk in elke doe het zelfzaak. En dan zien dat je ook een rubberen of silicone ring hebt als afdichting. En een moer van 3/8".

Zo heb ik het ongeveer gedaan bij mijn weckketel.

Zelf had ik ook geen ervaring, maar is eigenlijk gewoon een puzzel. Het enigste dat verwarrend was is de 'F' en 'M' bij de beschrijving. Achter gekomen dat dit 'female' en 'Male' is. Dus niks speciaal.

Heuvinger brouwerij





Ik heb een tijdje gespeeld met die 12 V solarpompjes, liep iedere keer vast, ik had gegeven moment er zelfs een op voorraad.
Toch maar zo'n dure MP-15 gekocht.
Dat werkt gewoon en blijft werken, wat een genot!

Citaat van: guidomarree op 01-08-2020  14:36 uNiet specifiek om deze winkel te promoten. Maar het zou zoiets kunnen zijn:
https://www.gamma.be/nl/assortiment/van-marcke-nippel-verloop-1-2-m-x-3-8-m-chroom/p/B484467

Deze nippel is verchroomd messing, liever een AISI 304 nippel van Ali.



Mijn Lidl weckketeltje heeft een 3/8 kraan van Ali gekregen, verloopje van 3/8 naar 1/2, elleboogje en een slangtuit.

Saxmo61

Citaat van: Eriks op 15-07-2020  19:19 uIk doe nog steeds brew in bag. Dubbele bodem zit er in zodat de zak niet op de bodem komt. Na het maischen laat ik hem via het kraantje leeglopen in een lege schone emmer. Spoel ik soms nog over de mout in de zak. Haal ik daarna de zak er uit en vul in de ketel weer om te gaan koken, ik maak hem tussendoor niet schoon. Op een verdwaalde druppel na is het echt prima te doen!

Ik begrijp het voordeel van BIAB niet zo goed zeker als je een ketel met aftapkraan hebt.
Heb ook geen ervaring Met BIAB. Wat is het voordeel? Ik heb zelf een ketel Met aftapkraan en heb op Ali voor 25 euro  een filterbodem besteld
https://nl.aliexpress.com/item/32492967513.html?spm=a2g0o.productlist.0.0.139c44eb8xCQUF&algo_pvid=19156b09-fbc0-4f44-b647-aca090492ff2&algo_expid=19156b09-fbc0-4f44-b647-aca090492ff2-3&btsid=0b0a22a415962963011557331eac8e&ws_ab_test=searchweb0_0,searchweb201602_,searchweb201603_
Je hebt dan gelijk een dubbele bodem. Vervolgens een pomp aangesloten zo dat ik kan recirculeren of filtered

Heuvinger brouwerij

Citaat van: Saxmo61 op 01-08-2020  17:53 uIk begrijp het voordeel van BIAB niet zo goed zeker als je een ketel met aftapkraan hebt.

Ik wel!
Ik heb met mij Lidl weckketeltje biab gebrouwen met circulatie pomp.
Voordeel is als het spoelen klaar gereed is, je de zak gewoon uit de ketel trekt en kunt storten in de groene maden bak.
Ik kook dan ook in een andere ketel.
Met een filterbodem moet je de hele ketel leeg scheppen, naar mijn idee niet echt efficiƫnt.
Nu met een moutkorf kan het mout heel gemakkelijk in de groene bak storten.

jpt

Citaat van: Heuvinger brouwerij op 01-08-2020  16:20 u



Ik heb een tijdje gespeeld met die 12 V solarpompjes, liep iedere keer vast, ik had gegeven moment er zelfs een op voorraad.
Toch maar zo'n dure MP-15 gekocht.
Dat werkt gewoon en blijft werken, wat een genot!

Citaat van: guidomarree op 01-08-2020  14:36 uNiet specifiek om deze winkel te promoten. Maar het zou zoiets kunnen zijn:
https://www.gamma.be/nl/assortiment/van-marcke-nippel-verloop-1-2-m-x-3-8-m-chroom/p/B484467

Deze nippel is verchroomd messing, liever een AISI 304 nippel van Ali.



Mijn Lidl weckketeltje heeft een 3/8 kraan van Ali gekregen, verloopje van 3/8 naar 1/2, elleboogje en een slangtuit.
Dat heb je netjes gedaan. Jammer dat je alsnog een siliconenslang nodig hebt gehad, maar hier kan ik wat mee. Thanks!

N.b die solarpompjes zijn zwaar ruk. Ik heb er zelf een MP-6R voor in de plaats gezet.
Dat volstaat prima, tot 80 C.  Deze: https://www.alibaba.com/product-detail/SAILFLO-MP-6R-food-grade-Centrifugal_60681711479.html

jpt

Citaat van: guidomarree op 01-08-2020  14:36 uNiet specifiek om deze winkel te promoten. Maar het zou zoiets kunnen zijn:
https://www.gamma.be/nl/assortiment/van-marcke-nippel-verloop-1-2-m-x-3-8-m-chroom/p/B484467

Vindbaar eigenlijk in elke doe het zelfzaak. En dan zien dat je ook een rubberen of silicone ring hebt als afdichting. En een moer van 3/8".

Zo heb ik het ongeveer gedaan bij mijn weckketel.

Zelf had ik ook geen ervaring, maar is eigenlijk gewoon een puzzel. Het enigste dat verwarrend was is de 'F' en 'M' bij de beschrijving. Achter gekomen dat dit 'female' en 'Male' is. Dus niks speciaal.
Heel fijn. Bedankt voor het meedenken. Dit is een beginnetje, niet alles hoeft van ver te komen immers.

guidomarree

Citaat van: guidomarree op 01-08-2020  14:36 uNiet specifiek om deze winkel te promoten. Maar het zou zoiets kunnen zijn:
https://www.gamma.be/nl/assortiment/van-marcke-nippel-verloop-1-2-m-x-3-8-m-chroom/p/B484467

Vindbaar eigenlijk in elke doe het zelfzaak. En dan zien dat je ook een rubberen of silicone ring hebt als afdichting. En een moer van 3/8".

Zo heb ik het ongeveer gedaan bij mijn weckketel.

Zelf had ik ook geen ervaring, maar is eigenlijk gewoon een puzzel. Het enigste dat verwarrend was is de 'F' en 'M' bij de beschrijving. Achter gekomen dat dit 'female' en 'Male' is. Dus niks speciaal.

Vandaag achter gekomen. Er zijn ook 2 verschillende soorten schroefdraad. De 'NPT'  en 'BSP' (denk hier 'gasdraad' genoemd). Blijkbaar wordt in Europa het meeste BSP gebruikt. En ik heb veel dingen NPT gekocht natuurlijk.

Heuvinger brouwerij

Rechte draad (BSP en metrisch)
Conische draad (R = BSPT en NPT)
Als de diameter bij de een buitendraad oploopt, of bij een binnendraad afloopt, is er sprake van een conische draad.
Als de diameter op de verschillende meetpunten gelijk is spreken we van een rechte draad.

De kerndiameter van NPT schroefdraad is kleiner dan van BSP.
Maw NPT gaat wel past in BSP, maar gaat zonder teflon tape zonder meer lekken.
BSP gaat niet zo goed passen NPT.
Gewoon bij montage altijd teflon tape gebruiken tegen lekken.
Is weer zon'n werktuigbouwkundig dingetje, ooit allemaal eens op school gehad.

guidomarree

Citaat van: Heuvinger brouwerij op 05-08-2020  13:13 uRechte draad (BSP en metrisch)
Conische draad (R = BSPT en NPT)
Als de diameter bij de een buitendraad oploopt, of bij een binnendraad afloopt, is er sprake van een conische draad.
Als de diameter op de verschillende meetpunten gelijk is spreken we van een rechte draad.

De kerndiameter van NPT schroefdraad is kleiner dan van BSP.
Maw NPT gaat wel past in BSP, maar gaat zonder teflon tape zonder meer lekken.
BSP gaat niet zo goed passen NPT.
Gewoon bij montage altijd teflon tape gebruiken tegen lekken.
Is weer zon'n werktuigbouwkundig dingetje, ooit allemaal eens op school gehad.

Ook inderdaad ooit eens gehad op school. Maar blijkbaar zat het toch iets te ver weg in mijn geheugen en heb ik er gewoon over gekeken.

Vanavond zal ik het dan eens testen of het goed genoeg dicht indien ik de combinatie + teflon gebruik

RJSN

Ik heb een Klarstein Maischfest 25 liter. Een maand of 3 geleden gekocht via hun eigen site voor 209,- . Zag inderdaad dat ie op Amazon 199,- was.
Kwam er pas later achter dat er geen recirculatie pomp bij zat. Als beginnend brouwer (5x gebrouwen met pannen) had ik daar niet op gelet. Maar kan eenvoudig later worden toegevoegd (al ziet dat er minder fraai uit dan vanuit de fabriek)

Voordelen:
- Goedkoop
- Compleet met koelspiraal
- Goed in te stellen en eenvoudige display

Nadelen:
- Geen indicatie op zijkant van het aantal liters in de ketel
- Geen recirculatie
- Geen stappen mogelijk met spoelen. Dan moet het filter er helemaal uit en komt op de deksel te staan.
- Kan fouten geven als de warmteplaat niet zijn warmte kwijt kan

De reviews op internet geven aan dat er vaak een error komt en dat dan de ketel reset dient te worden via een pin op de onderkant. Dit klopt. Dit komt doordat er mout door het filter gaat en op de warmteplaat vast brandt. Dan komt er een storing. Dit heb ik opgelost door het mout na het schroten in filter te gooien en goed te schudden. Dan vallen de kleine deeltjes er al uit en deze kunnen dan niet op de warmteplaat komen tijdens het maischen.

Verborgen kosten zijn nog de aansluitingen van de koelspiraal. Heb ook een lange roerspaan gekocht om tussen het filter en de ketel te kunnen roeren.

Al met al als beginnend brouwer tevreden over dit product al kan ik me voorstellen dat ervaren brouwers iets meer vereisen. Morgen weer een biertje brouwen.

jpt

Citaat van: RJSN op 19-08-2020  15:56 uIk heb een Klarstein Maischfest 25 liter. Een maand of 3 geleden gekocht via hun eigen site voor 209,- . Zag inderdaad dat ie op Amazon 199,- was.
Kwam er pas later achter dat er geen recirculatie pomp bij zat. Als beginnend brouwer (5x gebrouwen met pannen) had ik daar niet op gelet. Maar kan eenvoudig later worden toegevoegd (al ziet dat er minder fraai uit dan vanuit de fabriek)

Voordelen:
- Goedkoop
- Compleet met koelspiraal
- Goed in te stellen en eenvoudige display

Nadelen:
- Geen indicatie op zijkant van het aantal liters in de ketel
- Geen recirculatie
- Geen stappen mogelijk met spoelen. Dan moet het filter er helemaal uit en komt op de deksel te staan.
- Kan fouten geven als de warmteplaat niet zijn warmte kwijt kan

De reviews op internet geven aan dat er vaak een error komt en dat dan de ketel reset dient te worden via een pin op de onderkant. Dit klopt. Dit komt doordat er mout door het filter gaat en op de warmteplaat vast brandt. Dan komt er een storing. Dit heb ik opgelost door het mout na het schroten in filter te gooien en goed te schudden. Dan vallen de kleine deeltjes er al uit en deze kunnen dan niet op de warmteplaat komen tijdens het maischen.

Verborgen kosten zijn nog de aansluitingen van de koelspiraal. Heb ook een lange roerspaan gekocht om tussen het filter en de ketel te kunnen roeren.

Al met al als beginnend brouwer tevreden over dit product al kan ik me voorstellen dat ervaren brouwers iets meer vereisen. Morgen weer een biertje brouwen.
De binnenpan is wel fijn, dat is net wat luxer dan een brouwzak.

Fijn om te lezen dat je er plezier van hebt.  Inmiddels heb ik zelf de fulhorn.

Tip: Siliconenslangen kun je voor een redelijke prijs bij tuincentra halen, in verschillende diameters.

Heuvinger brouwerij

Citaat van: jpt op 22-08-2020  12:31 uDe binnenpan is wel fijn, dat is net wat luxer dan een brouwzak.
Die binnenpan is ook de reden dat ik mijn Onecept/Klarstein Hopfengott gekocht heb.
Waarbij ik wel moet zeggen dat ik met een brouwzak meer mout kon storten.
Citaat van: jpt op 22-08-2020  12:31 uTip: Siliconenslangen kun je voor een redelijke prijs bij tuincentra halen, in verschillende diameters.
Dank voor de tip!
Ik wil een gaan kijken.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.