Heeft iemand ervarging met de Klarstein Maischfest?

Gestart door jpt, 11-07-2020 12:35 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

jpt

Mijn Bulldog brewer 25 is doorgebrand. Ik had hem al op 'borrowed time', had ik het idee. Maar nu is het dus finaal.

Zonder brouwapparatuur is het toch een beetje vreemd, dus zit ik een beetje om me heen te kijken. Gek genoeg valt er weinig te vinden over de Klaarstein Maischfest.

Dus, mocht iemand er ook mee bezig zijn (geweest), deel vooral je ervaringen!


https://www.klarstein.nl/?cl=details&cnid=f6ee07b85c7d12e13bf03ef999cfa3e3&anid=310bdfc7008747d9358767de89cb2c7a&varselid
  • =e018b9aa17e376b75cf41801365023a5#productReviews

Op het moment van schrijven kost 'ie € 239,99 inclusief btw en bezorging.

jpt


Eriks

Ik heb de fullhorn (prima ding!), dus over deze kan ik niks zeggen. Maar kijk ook vooral op Amazon als ze een Klarstein wilt hebben. Dat scheelde bij mij 40 euro ten opzichte van hun eigen site. En ze zijn zelf de seller op Amazon

Heuvinger brouwerij

Let op bij Klarstein / Oneconcept dat hun prijzen op en neer gaan als een jojo.
Ik heb eind oktober 2019 een 30L Hopfengott gekocht voor € 229 en inmiddels staat het ding op € 319.
Originele pomp heb ik nooit gebruikt, ik had nog een MP-15.
Het ding is te programeren voor 4 stappen, nog nooit gebruikt, ik stel iedere stap handmatig in.
Ervaring met aanbranden heb ik niet, ik maisch alleen in het ding en kook in een aparte koker.

jpt

Citaat van: Eriks op 11-07-2020  14:05 uIk heb de fullhorn (prima ding!), dus over deze kan ik niks zeggen. Maar kijk ook vooral op Amazon als ze een Klarstein wilt hebben. Dat scheelde bij mij 40 euro ten opzichte van hun eigen site. En ze zijn zelf de seller op Amazon
Bedankt voor de tip. Ik dacht dat Amazon niet in Nederland leverde. Nooit onderzocht eigenlijk.
Hij staat daar voor € 199

https://www.amazon.nl/Klarstein-Maischfest-ketel-puree-bierbrouwsysteem-niveaus/dp/B07QQXVXFL/ref=sr_1_1?__mk_nl_NL=%C3%85M%C3%85%C5%BD%C3%95%C3%91&crid=6ITVIP344ZUD&dchild=1&keywords=klarstein+maischfest-ketel&qid=1594492858&sprefix=klarstein%2Caps%2C279&sr=8-1

jpt

Citaat van: Brouwerij Hulzebos op 11-07-2020  16:38 uLet op bij Klarstein / Oneconcept dat hun prijzen op en neer gaan als een jojo.
Ik heb eind oktober 2019 een 30L Hopfengott gekocht voor €229 en inmiddels staat het ding op €219.
Orginele pomp heb ik nooit gebruikt, ik had nog een MP-15.
Het ding is te programeren voor 4 stappen, nog nooit gebruikt, ik stel iedere stap handmatig in.
Ervaring met aanbranden heb ik niet, ik maisch alleen in het ding en kook in een aparte koker.

Vriendelijk bedankt. Hij staat een behoorlijk stuk goedkoper te koop  :D

https://www.amazon.nl/gp/product/B07KB4LSRJ/ref=ppx_od_dt_b_asin_title_s00?ie=UTF8&psc=1
€ 109,99 Nice

Heuvinger brouwerij

Citaat van: jpt op 11-07-2020  20:48 uhttps://www.amazon.nl/gp/product/B07KB4LSRJ/ref=ppx_od_dt_b_asin_title_s00?ie=UTF8&psc=1
€ 109,99 Nice
Dit apparaat is een oneConcept Braufreund 30 maischketel.
De temperatuur wordt met een draaiknop ingesteld, zou dat nauwkeurig genoeg zijn voor maischen?
Bovendien vraag ik me af of er een maischkoker meegeleverd wordt.

jpt

Citaat van: Brouwerij Hulzebos op 12-07-2020  00:09 uDit aparaat is een oneConcept Braufreund 30 maischketel.
De temperatuur wordt met een draaiknop ingesteld, zou dat nauwkeurig genoeg zijn voor maischen?
Bovendien vraag ik me af of er een maischkoker meegeleverd wordt.
Het is redelijk terug naar een weckketelsysteem, zoals vroeger. Maar wat heb je precies nodig? Eigenlijk is het toch best prettig om soms een klein beetje op gevoel te navigeren (toch?). Het mout van nu kan prima tegen schommelingen. Eigenlijk zou je wel kunnen stellen dat 67 /~68 C  [in de meeste gevallen] alles voor je doet wat je nodig hebt. Voor die 110 eypo heb je ook nog eens een hoop knutselplezier. Dat is ook nog eens een fijne meerwaarde. Dank je voor je tip!

Mocht iemand geïnteresseerd zijn in het laatste besturingspaneel voor een Bulldog 25, PM me gerust, anders gaat het naar de storthoop.

joenedu

Ik brouw ook in een Bulldog Brewer 25, maar... moet ik me nu zorgen gaan maken?  :o Balen dat 'ie is doorgebrand.
Ik heb de allereerste versie, nog zonder mogelijkheid tot het programmeren van stappen en zo.

jouri1995

Ik ben in bezit van een Maischfest.
Op zich prima ketel om mee te beginnen. Zelf een circulatiepompje op gezet.
Echter is de temperatuur onder in de ketel een stuk hoger dan bovenin. Ook is de maischkorf iets aan de smalle kant waardoor er veel water aan de zijkant staat wat nooit in aanraking komt met de mout.
Als je verder het vermogen tijdens koken nog iets meer kon regelen zou dat ook fijn zijn. 1500W gaat eigenlijk net niet hard genoeg en 3 kW is veel te lomp. Desalniettemin heb ik al vele succesvolle brouwsels uit het ding laten stromen. Als je het geld hebt zou ik investeren in iets "beters". Als je voor simpel gaat en geld speelt enigszins een rol dan is het een prima ketel. Je krijgt immers waar je voor betaald! :)

jpt

Citaat van: joenedu op 13-07-2020  11:03 uIk brouw ook in een Bulldog Brewer 25, maar... moet ik me nu zorgen gaan maken?  :o Balen dat 'ie is doorgebrand.
Ik heb de allereerste versie, nog zonder mogelijkheid tot het programmeren van stappen en zo.
Nee, ik deed iets stoms met suiker toevoegen voor een stookwash. Dat suiker koekte aan op de bodem, terwijl hij op 2500 W stond te verhitten. Ik denk dat dat 'm de nek omgedraaid heeft. Een rookpluimpje was het gevolg en het was gedaan.

jpt

Citaat van: jouri1995 op 13-07-2020  22:46 uIk ben in bezit van een Maischfest.
Op zich prima ketel om mee te beginnen. Zelf een circulatiepompje op gezet.
Echter is de temperatuur onder in de ketel een stuk hoger dan bovenin. Ook is de maischkorf iets aan de smalle kant waardoor er veel water aan de zijkant staat wat nooit in aanraking komt met de mout.
Als je verder het vermogen tijdens koken nog iets meer kon regelen zou dat ook fijn zijn. 1500w gaat eigenlijk net niet hard genoeg en 3 kW is veel te lomp. Desalniettemin heb ik al vele succesvolle brouwsels uit het ding laten stromen. Als je het geld hebt zou ik investeren in iets "beters". Als je voor simpel gaat en geld speelt enigszins een rol dan is het een prima ketel. Je krijgt immers waar je voor betaald! :)
Je hebt precies het pijnpunt te pakken waar ik ook mee worstelde. Het verschil tussen 1500 en 3000 W is absurd. Overigens werkte de Bulldog ook met een ruimte tussen de binnenketel en de buitenketel. Waarom ze nooit een peilbuis hebben kunnen verzinnen, was me een raadsel.

Als het gemiddelde van de temperatuur maar goed zit. Dan maakt het weinig uit of onderin een paar graden heter is dan boven.

beermenke

Citaat van: jpt op 14-07-2020  00:13 uJe hebt precies het pijnpunt te pakken waar ik ook mee worstelde. Het verschil tussen 1500 en 3000 W is absurd. Overigens werkte de Bulldog ook met een ruimte tussen de binnenketel en de buitenketel. Waarom ze nooit een peilbuis hebben kunnen verzinnen, was me een raadsel.

Als het gemiddelde van de temperatuur maar goed zit. Dan maakt het weinig uit of onderin een paar graden heter is dan boven.

Met n eenvoudige vermogensregelaar lijkt me het verschil tussen 1500 en 3000 toch wel gemakkelijk naar keuze in te stellen.
Afhankelijk van hoeveelheid en buitentemp stel ik elk brouwsel in tot rollende kook

jpt

Citaat van: beermenke op 14-07-2020  17:18 uMet n eenvoudige vermogensregelaar lijkt me het verschil tussen 1500 en 3000 toch wel gemakkelijk naar keuze in te stellen.
Afhankelijk van hoeveelheid en buitentemp stel ik elk brouwsel in tot rollende kook
Je hebt gelijk. Misschien is de Fullhorn toch iets interessanter. Die heeft 3 modi, 900/1600/2500 W.

jpt

Citaat van: Eriks op 11-07-2020  14:05 uIk heb de fullhorn (prima ding!), dus over deze kan ik niks zeggen. Maar kijk ook vooral op Amazon als ze een Klarstein wilt hebben. Dat scheelde bij mij 40 euro ten opzichte van hun eigen site. En ze zijn zelf de seller op Amazon
Zie je het als een denkfout dat je alleen maar een valse bodem hebt? Je moet immers de bostel nog scheiden van het wort. Dat lijkt me een kliederig gebeuren. Hoe los jij dat op?

Eriks

Citaat van: jpt op 15-07-2020  18:07 uZie je het als een denkfout dat je alleen maar een valse bodem hebt? Je moet immers de bostel nog scheiden van het wort. Dat lijkt me een kliederig gebeuren. Hoe los jij dat op?

Ik doe nog steeds brew in bag. Dubbele bodem zit er in zodat de zak niet op de bodem komt. Na het maischen laat ik hem via het kraantje leeglopen in een lege schone emmer. Spoel ik soms nog over de mout in de zak. Haal ik daarna de zak er uit en vul in de ketel weer om te gaan koken, ik maak hem tussendoor niet schoon. Op een verdwaalde druppel na is het echt prima te doen!

jpt

Citaat van: Eriks op 15-07-2020  19:19 uIk doe nog steeds brew in bag. Dubbele bodem zit er in zodat de zak niet op de bodem komt. Na het maischen laat ik hem via het kraantje leeglopen in een lege schone emmer. Spoel ik soms nog over de mout in de zak. Haal ik daarna de zak er uit en vul in de ketel weer om te gaan koken, ik maak hem tussendoor niet schoon. Op een verdwaalde druppel na is het echt prima te doen!
Interessant. Die zak is natuurlijk deel van de verborgen kosten. Voor de 'artisanale beleving' is het wel het leukste om het zo te doen waarschijnlijk.

oneman

Citaat van: Eriks op 15-07-2020  19:19 uIk doe nog steeds brew in bag. Dubbele bodem zit er in zodat de zak niet op de bodem komt. Na het maischen laat ik hem via het kraantje leeglopen in een lege schone emmer. Spoel ik soms nog over de mout in de zak. Haal ik daarna de zak er uit en vul in de ketel weer om te gaan koken, ik maak hem tussendoor niet schoon. Op een verdwaalde druppel na is het echt prima te doen!
Citaat van: jpt op 16-07-2020  12:43 uInteressant. Die zak is natuurlijk deel van de verborgen kosten. Voor de 'artisanale beleving' is het wel het leukste om het zo te doen waarschijnlijk.
Ik gebruik ook een Füllhorn en doe hetzelfde als Eriks, maar dan zonder zak, de valse bodem is genoeg. Ik stort op de valse bodem, eventueel bijwarmen op 900 W, beetje roeren en dan element uit en maischen maar. Voor elke stap op 900 W verwarmen, roeren en element weer uit. Werkt prima. Daarna wort in emmer, schoonmaken en terug voor de kook. Geen last van troep onderin de ketel, geen aanbranden.

Dus die 'verborgen kosten' zijn niet nodig.  :)

Eriks

De verborgen kosten zijn zo'n 6 euro voor een zak op AliExpress ;D
Het kan ook zonder, maar liever lui dan moe. Trek nu met 1 berging de mout eruit en kan gelijk koken zonder schoon te maken

jpt

Citaat van: Eriks op 16-07-2020  22:50 uDe verborgen kosten zijn zo'n 6 euro voor een zak op AliExpress ;D
Het kan ook zonder, maar liever lui dan moe. Trek nu met 1 berging de mout eruit en kan gelijk koken zonder schoon te maken
Maar daar heb je verschrikkelijk veel formaten en typen. Wil je delen welke je daar hebt gevonden?

jpt

Citaat van: oneman op 16-07-2020  19:53 uIk gebruik ook een Füllhorn en doe hetzelfde als Eriks, maar dan zonder zak, de valse bodem is genoeg. Ik stort op de valse bodem, eventueel bijwarmen op 900 W, beetje roeren en dan element uit en maischen maar. Voor elke stap op 900 W verwarmen, roeren en element weer uit. Werkt prima. Daarna wort in emmer, schoonmaken en terug voor de kook. Geen last van troep onderin de ketel, geen aanbranden.

Dus die 'verborgen kosten' zijn niet nodig.  :)
Ik vind dat eigenlijk ook het leukst. Contact met je grondstoffen. Maar uit praktische overwegingen, kan het geen kwaad om het plakgehalte tot een minimum te beperken.

jpt

Citaat van: joenedu op 13-07-2020  11:03 uIk brouw ook in een Bulldog Brewer 25, maar... moet ik me nu zorgen gaan maken?  :o Balen dat 'ie is doorgebrand.
Ik heb de allereerste versie, nog zonder mogelijkheid tot het programmeren van stappen en zo.
Als je de laatste besturing wil hebben, -gratis- + verzendkosten, stuur me dan even een pm. Ik lees niets meer van een andere geinteresseerde.

Voor meer info: https://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,40463.msg611358.html

oneman

Citaat van: jpt op 18-07-2020  12:03 uIk vind dat eigenlijk ook het leukst. Contact met je grondstoffen. Maar uit praktische overwegingen, kan het geen kwaad om het plakgehalte tot een minimum te beperken.

Als het gaat om het 'plakgehalte', dan is een BIAB niet echt wat je zoekt.... zo'n zak met bostel & wort uit de pan tillen, uitknijpen en in een emmer dumpen is niet echt plakvrij.  ;D

Eriks

Citaat van: jpt op 18-07-2020  12:02 uMaar daar heb je verschrikkelijk veel formaten en typen. Wil je delen welke je daar hebt gevonden ?

Bier Homebrew Filter Bag Voor Brouwen Mout Kokend Wort Mash Zeef Tool Gratis Verzending
https://a.aliexpress.com/_B12Qw3

De 30x60 past precies en kan je de rand om de 2 handvatten slaan zodat hij tijdens het maischen netjes blijft zitten

jpt

Citaat van: Eriks op 18-07-2020  19:32 uBier Homebrew Filter Bag Voor Brouwen Mout Kokend Wort Mash Zeef Tool Gratis Verzending
https://a.aliexpress.com/_B12Qw3

De 30x60 past precies en kan je de rand om de 2 handvatten slaan zodat hij tijdens het maischen netjes blijft zitten
Hardstikke bedankt. Ik geloof dat alle obstakels wel uit de weg zijn.  :)

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.