Overhevelen - geen beweging meer in waterslot

Gestart door Clapton, 10-07-2020 12:22 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Brouwerij De Stichting

De zuurstofdoorlaatbaarheid hangt af van de kortste weg tussen de binnen- en buitenkant  van de mandfles. En dat kan een stuk korter zijn als de dikte van de stop.

Koen S

Citaat van: Brouwerij De Stichting op 11-07-2020  11:15 uDe zuurstofdoorlaatbaarheid hangt af van de kortste weg tussen de binnen- en buitenkant  van de mandfles. En dat kan een stuk korter zijn als de dikte van de stop.
Dat moet je even toelichten, hier ben ik niet slim genoeg voor.

hansHalberstadt

Citaat van: Brouwerij De Stichting op 11-07-2020  11:15 uDe zuurstofdoorlaatbaarheid hangt af van de kortste weg tussen de binnen- en buitenkant  van de mandfles. En dat kan een stuk korter zijn als de dikte van de stop.
Bedoel je dan zuurstofdoorlaatbaarheid van glas? glas laat volgen mij geen zuurstof door. het gaat om zuurstofdoorlaatbaarheid en dikte samen inderdaad.

Brouwerij De Stichting

Citaat van: hansHalberstadt op 11-07-2020  12:09 uBedoel je dan zuurstofdoorlaatbaarheid van glas? glas laat volgen mij geen zuurstof door. het gaat om zuurstofdoorlaatbaarheid en dikte samen inderdaad.
Sorry, ik was niet helemaal duidelijk. Ik bedoelde de zuurstofdoorlaatbaarheid van de siliconen stop. Hoe dieper de stop in de fles wordt geduwd en/of hoe groter de lengte van de afsluiting hoe minder zuurstof zal worden doorgelaten.

Brouwerij De Stichting

Citaat van: Koen S op 11-07-2020  11:23 uDat moet je even toelichten, hier ben ik niet slim genoeg voor.
Nooit van jezelf zeggen dat je niet slim genoeg bent. Iedereen heeft z'n kwaliteiten.

Koen S

Citaat van: Brouwerij De Stichting op 11-07-2020  12:53 uNooit van jezelf zeggen dat je niet slim genoeg bent. Iedereen heeft z'n kwaliteiten.
Het was pure ironie hoor. 😁

hansHalberstadt

Citaat van: Brouwerij De Stichting op 11-07-2020  12:52 uSorry, ik was niet helemaal duidelijk. Ik bedoelde de zuurstofdoorlaatbaarheid van de siliconen stop. Hoe dieper de stop in de fles wordt geduwd en/of hoe groter de lengte van de afsluiting hoe minder zuurstof zal worden doorgelaten.
Ok duidelijk. Je bedoelt de effectieve lengte die de zuurstof aflegt naar buiten.

Brouwerij De Stichting

Citaat van: Koen S op 11-07-2020  12:57 uHet was pure ironie hoor. 😁
Gelukkig maar!

Citaat van: hansHalberstadt op 11-07-2020  12:58 uOk duidelijk. Je bedoelt de effectieve lengte die de zuurstof aflegt naar buiten.
Yep!

Silky

Citaat van: BikerEddy op 11-07-2020  09:39 uKan natuurlijk, maar niet echt nodig, suikeroplossing 6-8 gr/l is voldoende.

Niet als je te lang hebt gewacht met bottelen of wanneer je helder jongbier bottelt...
Jacques zegt vaak: "geduld en geduld", maar ik heb er geen zin (meer) in om vier of meer weken te wachten op voldoende koolzuurdruk in de flesjes (één keer met een tripel van 9,5° alc.  heb ik zelfs de flesjes opnieuw moeten openen om alsnog druppelsgewijs bottelgist toe te voegen). Wat een geklojo en geen ideale situatie met het oog op extra zuurstofinslag. Sindsdien voeg ik 0,8 tot 1,2 gram Fermentis F2 toe in de bottelemmer op 20 à 25 liter jongbier en nu is elk bier na 5 tot 7 dagen op druk. Bijkomend voordeel is dat het gistdepot stevig verkleefd geraakt op de bodem van het flesje. Als je het F2 na elk gebruik vacuum herverpakt kan een enkel zakje een heel brouwjaar mee (ik brouw van oktober tot april/mei...). Het gist bewaart op die manier probleemloos in de koelkast... Mijn conclusie: waarom de dingen moeilijk maken als het makkelijk ook kan...  :weetniet:

Koen S

Citaat van: Silky op 11-07-2020  17:44 uNiet als je te lang hebt gewacht met bottelen of wanneer je helder jongbier bottelt...
Jacques zegt vaak: "geduld en geduld", maar ik heb er geen zin (meer) in om vier of meer weken te wachten op voldoende koolzuurdruk in de flesjes (één keer met een tripel van 9,5° alc.  heb ik zelfs de flesjes opnieuw moeten openen om alsnog druppelsgewijs bottelgist toe te voegen). Wat een geklojo en geen ideale situatie met het oog op extra zuurstofinslag. Sindsdien voeg ik 0,8 tot 1,2 gram Fermentis F2 toe in de bottelemmer op 20 à 25 liter jongbier en nu is elk bier na 5 tot 7 dagen op druk. Bijkomend voordeel is dat het gistdepot stevig verkleefd geraakt op de bodem van het flesje. Als je het F2 na elk gebruik vacuum herverpakt kan een enkel zakje een heel brouwjaar mee (ik brouw van oktober tot april/mei...). Het gist bewaart op die manier probleemloos in de koelkast... Mijn conclusie: waarom de dingen moeilijk maken als het makkelijk ook kan...  :weetniet:
Helemaal akkoord, je moet geen problemen zoeken. Een halve gram bottelgist F2 volstaat overigens voor 20 liter hoor. 👍

BikerEddy

Citaat van: Silky op 11-07-2020  17:44 uNiet als je te lang hebt gewacht met bottelen of wanneer je helder jongbier bottelt...
Jacques zegt vaak: "geduld en geduld", maar ik heb er geen zin (meer) in om vier of meer weken te wachten op voldoende koolzuurdruk in de flesjes (één keer met een tripel van 9,5° alc.  heb ik zelfs de flesjes opnieuw moeten openen om alsnog druppelsgewijs bottelgist toe te voegen). Wat een geklojo en geen ideale situatie met het oog op extra zuurstofinslag. Sindsdien voeg ik 0,8 tot 1,2 gram Fermentis F2 toe in de bottelemmer op 20 à 25 liter jongbier en nu is elk bier na 5 tot 7 dagen op druk. Bijkomend voordeel is dat het gistdepot stevig verkleefd geraakt op de bodem van het flesje. Als je het F2 na elk gebruik vacuum herverpakt kan een enkel zakje een heel brouwjaar mee (ik brouw van oktober tot april/mei...). Het gist bewaart op die manier probleemloos in de koelkast... Mijn conclusie: waarom de dingen moeilijk maken als het makkelijk ook kan...  :weetniet:
In het te bottelen bier zit genoeg gistcellen die door de suikeroplossing  weer actief worden, je kan natuurlijk voor de zekerheid natuurlijk extra bottelgist toevoegen, ik heb dit nooit nodig gehad. Na 3 weken lekker biertje met genoeg CO2.
Maar, het is een keuze.

André de Laat

Dingen moeilijker maken dan het is, daar zijn sommige mensen kampioen in. Lekker makkelijk voor een beginneling. Ik brouw nu ruim 5 jaar. Ik brouw 2-3 keer per maand. Eerst gebotteld, nu gaat alles in kegs. Wat een verademing. Geforceerd carboniseren. Keg op 3 bar druk voor een dag of twee en ik kan genieten van mijn bier. Dat spul moest allemaal niet zo duur zijn (kegs etc.), maar daar heb ik toch geen seconde spijt van gehad. Ik had gewoon een bloedhekel aan flessen schoonmaken en bottelen. Eerst brouwde ik recepten ¨op papier¨. Heb begin dit jaar een premium account genomen op de Brewfather app. Daar moet ik me nog steeds in verdiepen.

Silky

Citaat van: André de Laat op 11-07-2020  20:04 uDingen moeilijker maken dan het is, daar zijn sommige mensen kampioen in. Lekker makkelijk voor een beginneling. Ik brouw nu ruim 5 jaar. Ik brouw 2-3 keer per maand. Eerst gebotteld, nu gaat alles in kegs. Wat een verademing. Geforceerd carboniseren. Keg op 3 bar druk voor een dag of twee en ik kan genieten van mijn bier. Dat spul moest allemaal niet zo duur zijn (kegs etc.), maar daar heb ik toch geen seconde spijt van gehad. Ik had gewoon een bloedhekel aan flessen schoonmaken en bottelen. Eerst brouwde ik recepten ¨op papier¨. Heb begin dit jaar een premium account genomen op de Brewfather app. Daar moet ik me nog steeds in verdiepen.

... en zo is (gelukkig 😃) iedereen verschillend. Flessen reinigen is ook niet meteen mijn favoriete bezigheid maar bottelen vind ik best leuk ... :proost:

BikerEddy

Citaat van: Silky op 11-07-2020  23:13 u... en zo is (gelukkig 😃) iedereen verschillend. Flessen reinigen is ook niet meteen mijn favoriete bezigheid maar bottelen vind ik best leuk ... :proost:
Flessen reinigen is inderdaad niet leuk, wat ik tegenwoordig doe is een halve vaatwastablet in een aantal emmers, bierflesjes en water erin, lekker naar bed gaan en de ochtend erop vallen de etiketten vanzelf van de flessen.    :dansen:

André de Laat

Citaat van: BikerEddy op 11-07-2020  23:57 uFlessen reinigen is inderdaad niet leuk, wat ik tegenwoordig doe is een halve vaatwastablet in een aantal emmers, bierflesjes en water erin, lekker naar bed gaan en de ochtend erop vallen de etiketten vanzelf van de flessen.    :dansen:

Je hebt het nu dus alleen over de etiketjes. Ja, lekker makkelijk, maar de binnenkant van de flessen is pas belangrijk.

BikerEddy

Citaat van: André de Laat op 12-07-2020  00:02 uJe hebt het nu dus alleen over de etiketjes. Ja, lekker makkelijk, maar de binnenkant van de flessen is pas belangrijk.
Dus? Wat wil je zeggen wat iedereen al weet?

André de Laat

Citaat van: BikerEddy op 12-07-2020  00:19 uDus? Wat wil je zeggen wat iedereen al weet?
Zeg jij het maar. Aan jou de eer.

Jacques

Citaat van: Silky op 11-07-2020  07:57 u... en gebruik volgende keer eens een grammetje bottelgist op 20 à 25 liter bier, dat bespaart je een hoop stress...

Dit topic gaat over overhevelen...

Voor het gebruik van bottelgist is een apart topic.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.