Corrosie

Gestart door Haan, 10-07-2020 11:38 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Haan

Hallo,

Onderin mijn ketel, boven het verwarmingselement heb ik corrosie geconstateerd.
Weet iemand of dit schadelijk kan zijn? Of de smaak kan beïnvloeden?

Hoe kan ik dit het beste verwijderen/ behandelen?

Alvast bedankt voor jullie reacties!

Grt, haan

André de Laat

Wat voor merk ketel is dat?

Haan

Klarstein, maar wat maakt dat uit?

Fractus

Ik denk dat roest op zich niet heel veel kwaad kan. Maar het maakt het schoonmaken een stuk lastiger en je ketel wordt er ook niet beter op als je zo blijft brouwen. Ik zou niet weten wat je eraan kunt doen, maar het zou niet mogen gaan roesten. Enig idee hoe het komt?

Ik heb zelf een Easybrew, maar dat is volgens mij gewoon hetzelfde apparaat met een ander labeltje. Wel wat krassen van het vele poetsen op de bodem, maar geen corrosie. Misschien contact opnemen met de leverancier? RVS zou niet zomaar moeten roesten

RobbinR

Daarnaast, dat de ketel van RVS is, wil niet zeggen dat het helemaal niet roest.
Ik weet niet of de deze ketel al lang in gebruik is, maar het ziet er naar uit dat de bodem niet gelijkmatig wordt verwarmd, of maar gedeeltelijk misschien.
Kan dit kloppen?
Dit zou namelijk oxidatie van het RVS kunnen versnellen.
Als er veel zwavel in je water zit is dit effect ook vergrotend voor de oxidatie.

Een tijdje geleden heb ik een artikel gelezen over waterbehandeling waarin werd beweerd dat de ijzer ionen in water een metaal-achtige smaak kunnen geven aan bier.
Ik zou alleen niet durven zeggen of er voldoende ijzerionen ontstaan uit de roest door het verwarmen van water in een ketel met roest.

Je zou het al wel terug kunnen proeven in eerder gebrouwen bieren als dit het geval is.
Stoort het niet? Dan zou ik er lekker in blijven brouwen! :brouwen:

Gerb

Dit kan gebeuren in aanwezigheid van zuur. Het wordt erger als je dan ook nog het verwarmingselement aan zet. Putcorrosie is sterk temperatuurafhankelijk. Bij verhoogde temperatuur wordt dit erger.

Verder kan je, bij normaal gebruik, door langdurig contact met vocht ook RVS304 aan het roesten krijgen.  Een goede tip is om altijd alle apparatuur goed te drogen na gebruik.

André de Laat

Citaat van: Haan op 10-07-2020  13:32 uKlarstein, maar wat maakt dat uit?

Nee maar ik vind het merkwaardig dat ie roest. Geen idee hoe oud ie is, maar ik zou toch bij de leverancier een klacht neerleggen. RVS betekent niet Roest Vrij Staal, maar Roest Vast Staal. Eigenlijk zou het niet moeten kunnen.

Ik zou er in ieder geval niet blij mee zijn. Verwijderen/behandelen? Ik heb geen idee.

Succes ermee!

André.

Hay

Is het wel corrosie? En niet overblijfselen van aanbranden?
Maar in beide gevallen ff een schuursponsje met wat jif en klaar.

Haan

Ik heb pas 3 keer deze ketel gebruikt, daarom verontrust het me een beetje.
Hoop niet dat het erger wordt.

Ik ga het in ieder geval goed schoonmaken zodat ik morgen weer lekker aan de gang kan :D


Simonsj

Materiaalsoort (lees staal legering) wat voor deze ketels gebruikt wordt is rvs304l. Deze legering wordt ook veel in de industrie gebruikt waarin ik aan lever. De corrosie bestendigheid van dit materiaal is uitstekend voor toepassing "bier brouwen". Dit lijkt mij op aangebrande mout.
Tot slot is 304 corrosiebestendig met een temperatuur tegen de 900 ºC.
Ik hoop dat je hier iets mee kan.

Rob Q

Citaat van: Simonsj op 10-07-2020  16:23 uIk hoop dat je hier iets mee kan.


Ja. Beter poetsen. Corrosie geloof ik ook niet, het lijkt verbrande / aangebrande mout. En met minder vermogen maischen en koken.

kubock

...en om Haan een zoekactie te besparen: je kan de aangebrande resten vrij eenvoudig reiningen door ze te weken in een beetje schoonmaakazijn en ze daarna met een keukenpapiertje te weg te boenen. Zo heb ik het afgelopen week ook gedaan.

Hay

Citaat van: Rob Q op 10-07-2020  17:41 uJa. Beter poetsen. Corrosie geloof ik ook niet, het lijkt verbrande / aangebrande mout. En met minder vermogen maischen en koken.

Inderdaad beter poetsen want dan heeft het er al na je laatste brouwsessie gezeten. (Als het aangebrande resten zijn).
En er zijn vele manieren om het zoveel mogelijk te voorkomen en om het weg te krijgen.
En als het geen corrosie is hoef je gelukkig geen klacht neer te leggen bij je leverancier. :(

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.