Voorzetje IPA met "Aloha" hop

Gestart door Derp, 09-07-2020 20:28 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Derp

Hi allemaal,

Ik heb "aloha" hop gekregen, zie deze link: link.

Geen idee wat het precies is, maar het schijnt een blend te zijn met een heel mooi aroma. Daar hou ik wel van, dus ik wil er zaterdag mee gaan brouwen. Ik wil graag een IPA maken waarbij ik met deze hop ga koudhoppen, om er echt een heel mooi sterk aroma op te hebben. Daarnaast moet hij ook redelijk bitter zijn.

Als basis wilde ik dit recept nemen: https://www.twortwat.nl/recepten?id=268 waarvan ik de kandijsuiker weglaat.

Dit is dan het recept met de ingredienten die ik heb voor 20 L:
BrouwHulp Recept uitdraai


Basis
OmschrijvingWaarde
Kenmerk4
Naam receptAanpassing van t wort wat mosaic double IPA
Brouwdatum
BierstijlOverige bieren
Volume20.0 l
Begin SG1.052 SG
Eind SG1.011 SG
Schijnbare vergistingsgraad82.4%
Alcoholgehalte6.7 vol.%
Berekende kleur (Morey)15 EBC
Berekende bitterheid (Rager)80 IBU
Brouwzaalrendement70.0 %
Kooktijd70 min.

Vergistbare ingrediƫnten
HoeveelheidNaamMouterijKleur%
2.33 kgPale Ale moutDingemans7 EBC46.6 %
1.87 kgSwaen PilsnerDe Swaen3 EBC37.3 %
0.55 kgSwaen Munich LightDe Swaen14 EBC11.0 %
0.19 kgCara-hellWeyermann25 EBC3.8 %
0.07 kgCaramunich IIWeyermann120 EBC1.3 %

Hop
HoeveelheidNaamType% alfazuurKooktijd/toevoegingIBU
20.0 gMosaicpellets13.9%first wort hop50.4 IBU
20.0 gMosaicpellets13.9%15 min.12.2 IBU
20.0 gMosaicpellets13.9%5 min.7.6 IBU
26.0 gAlohapellets13.9%0 min.9.9 IBU
26.0 gAlohapellets13.9%koudhop0.0 IBU

Gist
HoeveelheidNaamType
11.5 gSafale American (US-05)bovengist

Als ik deze invoer in BrouwHulp kom ik op een begin SG uit van 1.052.. Een stuk lager dan de 1.072 waar zij mee rekenen. Dat zal vast komen omdat mijn brouwzaalrendement lager ligt (ik weet als beginnend brouwer helaas nog niet hoe hoog dat rendement is, ik ga maar even uit van 70%) en door het weglaten van de kandijsuiker. Met US-05 gist zal dit uitkomen op 1.011, wat een bier van 5.3% maakt voor het bottelen (dus met bottelsuiker iets hoger). Geen double IPA, maar vind ik eigenlijk prima.

Nu wellicht een paar wellicht lastige vragen om dit recept aan te passen:

-In het originele recept staat koriander. Aan te raden?
-Dit bier wordt door BrouwHulp voorspeld op 15 EBC. Misschien gezever, maar wat als ik hem wat meer diep amber wil hebben zoals dit:

Wat voor mout zou ik kunnen toevoegen, en wat is het effect naast de kleur op de smaak en andere aspecten? Is toevallig iets geschikt dat ik heb wellicht?

De Swaen                                 BlackSwaen Honey Biscuit (85 EBC)        1.000 kg
De Swaen                                 Swaen Munich Light (14 EBC)              1.000 kg
De Swaen                                 Swaen Pilsner (3 EBC)                    5.591 kg
De Swaen                                 Swaen Vienna (10 EBC)                    0.594 kg
De Swaen                                 WhiteSwaen tarwemout (4 EBC)             5.000 kg
Dingemans                                Aroma 50 (50 EBC)                        1.000 kg
Dingemans                                Cara 120 (120 EBC)                       0.858 kg
Dingemans                                Pale Ale mout (7 EBC)                    5.000 kg
Thomas Fawcett and Sons                  Cara-mout (20 EBC)                       1.000 kg
Weyermann                                Cara-hell (25 EBC)                       1.000 kg
Weyermann                                Cara-pils (4 EBC)                        0.695 kg
Weyermann                                Caramunich II (120 EBC)                  1.000 kg


-De hop.. is het aan te raden om voor de eerste hop additions ook de "aloha" blend te gebruiken of kan ik hiervoor de mosaic gebruiken, of wellicht wat anders? Heb ook nog deze liggen:

Ahtanum (6.0 %)                          pellets                                  32.4 g
Centennial (10.3 %)                      bellen                                   53.2 g
Mosaic (13.9 %)                          pellets                                  200.0 g
Saaz (3.4 %)                             pellets                                  200.0 g
Styrian Goldings (3.4 %)                 bellen                                   100.0 g
Tettnanger (3.5 %)                       bellen                                   100.0 g

Sorry voor de beginnersvragen en de bak aan info, en alvast bedankt voor jullie suggesties :)

beun

Wil je een ipa of een dipa brouwen?

Derp

Citaat van: beun op 09-07-2020  20:54 uwil je een ipa of een dipa brouwen?
Een IPA

Fractus

Ik weet denk ik wel waarom je begin-SG zoveel lager is: Je hebt het recept verdubbeld, maar bij de pale ale mout ben je een kilootje vergeten ;) 2x 1667 gram is 3334g, oftewel 3,33 kg. Typefoutje denk ik.

Als hij dan weer wat zwaarder wordt, wordt de kleur ook donkerder. Je kunt hem ook laag in alcohol laten, en dan je caramunich iets omhoog schroeven totdat je de kleur hebt die je wilt. Je krijgt hierdoor iets aan zoet/caramel in je bier, maar een beetje zoet past misschien wel mooi bij de hop.

Wat betreft koriander: ik zou het weglaten om de simpele reden dat je wilt proeven hoe je Aloha hop smaakt. De koriander zorgt dan voor 'vervuiling' van de smaak van je hopsmaak.

Ik zou je aloha-hop niet gebruiken voor FWH, want dan blijft er toch weinig van de fruitigheid hangen. Misschien wel wat Aloha op de 15 minuten toevoegen, dan krijg je wat meer smaak in plaats van alleen aroma van je Aloha.

Wordt vast een lekker biertje! :biersmile:

Derp

Citaat van: Fractus op 10-07-2020  11:31 uIk weet denk ik wel waarom je begin-SG zoveel lager is: Je hebt het recept verdubbeld, maar bij de pale ale mout ben je een kilootje vergeten ;) 2x 1667 gram is 3334g, oftewel 3,33 kg. Typefoutje denk ik.

Als hij dan weer wat zwaarder wordt, wordt de kleur ook donkerder. Je kunt hem ook laag in alcohol laten, en dan je caramunich iets omhoog schroeven totdat je de kleur hebt die je wilt. Je krijgt hierdoor iets aan zoet/karamel in je bier, maar een beetje zoet past misschien wel mooi bij de hop.

Wat betreft koriander: ik zou het weglaten om de simpele reden dat je wilt proeven hoe je Aloha hop smaakt. De koriander zorgt dan voor 'vervuiling' van de smaak van je hopsmaak.

Ik zou je aloha-hop niet gebruiken voor FWH, want dan blijft er toch weinig van de fruitigheid hangen. Misschien wel wat Aloha op de 15 minuten toevoegen, dan krijg je wat meer smaak in plaats van alleen aroma van je Aloha.

Wordt vast een lekker biertje! :biersmile:

Slordige fout van mij inderdaad! Heb de Pale Ale opgehoogd, en om aan een EBC van 20 te komen heb ik de Caramunich verdubbeld. Wellicht is dat wel weer erg aan de hoge kant, maar caramel met een mooi hoparoma lijkt me mooi.

Dank voor de tip van de koriander ook, die blijft er dus uit. En daarnaast neem ik je tip voor de hoptoevoeging ter harte. Voor het maischschema zal ik gewoon uitgaan van de stappen zoals aangegeven bij het originele recept

BrouwHulp Recept uitdraai

Basis
OmschrijvingWaarde
Kenmerk4
Naam receptaanpassing van t wort wat mosaic double IPA
Brouwdatum
BierstijlOverige bieren
Volume20.0 l
Begin SG1.063 SG
Eind SG1.011 SG
Schijnbare vergistingsgraad82.4%
Alcoholgehalte6.7 vol.%
Berekende kleur (Morey)20 EBC
Berekende bitterheid (Rager)Onbekend want hop nog niet ingevoerd
Brouwzaalrendement70.0 %
Kooktijd70 min.

Vergistbare ingrediƫnten
HoeveelheidNaamMouterijKleur%
3.33 kgPale Ale moutDingemans7 EBC54.4 %
1.87 kgSwaen PilsnerDe Swaen3 EBC30.5 %
0.55 kgSwaen Munich LightDe Swaen14 EBC9.0 %
0.19 kgCara-hellWeyermann25 EBC3.1 %
0.18 kgCaramunich IIWeyermann120 EBC2.9 %

Top, bedankt! Gaat een leerervaring worden. :)

Fractus

Leuk! Kijk maar of je ons op de hoogte kunt houden van de voortgang, hoe gaat de vergisting en hoe smaakt hij uiteindelijk, dat soort dingen :)

Derp

Citaat van: Fractus op 10-07-2020  12:13 uLeuk! Kijk maar of je ons op de hoogte kunt houden van de voortgang, hoe gaat de vergisting en hoe smaakt hij uiteindelijk, dat soort dingen :)
Vind ik ook leuk, dus zal ik doen! Morgen is de brouwdag, zal hier af en toe wel wat posten.

Derp

Nou, zaterdag brouwdag gehad. Hij staat te bubbelen.

Het was onze derde batch sinds we (serieus) begonnen zijn met brouwen, we hebben het nog niet volledig in de vingers, en hebben een paar fouten gemaakt.

Alles tot en met het spoelen ging uiteraard als een trein. Bij het spoelen was het echter met de moutpijp bovenop de pan (we brouwen met een EasyBrew 30) niet mogelijk om fatsoenlijk te kijken hoeveel wort er in de pan zit, en daardoor hebben we teveel spoelwater toegevoegd. Daardoor kwam ons begin SG te laag uit. We hebben wat langer doorgekookt maar met het tempo waarop het ging had dat nog heel erg lang geduurt. Daarom in BrouwHulp berekend hoeveel suiker erbij zou moeten om het gewenste SG te behalen en dat gedaan (810 gram, best veel naar ons idee). We hebben nu ook meer jongbier in het vat zitten dan normaal. Blij dat US-05 rustig vergist, want veel kopruimte hebben we niet in de SS BrewBucket, met een Weizen had ie nu schuim geblazen.

Dat was fout 1. Prima, gaan we van leren. Ik heb een katrolletje besteld om de moutpijp te kunnen optillen zodat hij net boven de pan hangt, dan kan ik voortaan wel de streepjes aflezen. Alternatief zou kunnen zijn een kijkglas te installeren voor de EasyBrew, maar vind het katrolletje eigenlijk toch wel handig zodat je niet boven je macht hoeft te tillen. Wat suiker behalve met het alcoholgehalte met de smaak doet gaan we ook ervaren.

Fout 2: bij het koelen drukte mijn maat de slang dicht waardoor de 2 koppelingen van het koelspiraal heel even water spoten... de pan in! Het is in principe maar kraanwater, maar geen idee hoeveel besmettingsgevaar dit opgeleverd heeft. We gaan het merken. Oplossing voor deze is gewoon niet de slang dichtknijpen (LOL) of we kunnen eventueel naar een platenkoeler, maar daarvoor zou ik de pomp op de EasyBrew moeten vervangen voor een versie die kokend wort kan pompen (geen idee of dat kan, heb er een vraag overgesteld in het EasyBrew topic).

En als we toch bezig zijn... "fout" weet ik niet maar het wort had wel kouder dan 29 graden gekund voordat het naar het vat ging. Hij stond wel vrij snel te bubbelen en is lekker bezig.

Ach ja.. zo leren we. Komt vast iets drinkbaars uit, maar ben voornamelijk benieuwd naar die besmetting mocht dat zo zijn..

Alexander_H

Die tweede fout heb ik ook ongeveer een keer gehad, ik koel met grondwater en een koelspiraal, maar die bleek ook te lekken na wat warm te zijn geworden, ik zag ineens dat er grondwater de ketel in liep!

Overigens is dat bier een van onze beste bieren tot nu toe geworden, dus ik zou me nog niet teveel zorgen maken, zeker met gewoon kraanwater.

Fractus

Leuk verhaal Derp!

Van fouten kun je leren, en je hebt in ieder geval kunnen lachen op je brouwdag ;) Kraanwater in Nederland is erg schoon, als er een infectie van komt zou dat zijn omdat de voorwerpen waar het water langs/door/overheen is gespoeld voor het in je wort kwam vies waren. Ik zou me ook niet teveel zorgen maken, grote kans dat het wel goedkomt. Tip uit eigen ervaring: Mocht je bier straks met het bottelen slecht smaken (beetje zuur), toch gewoon bottelen! Ik heb dat eerder gehad en toen het grootste deel weggegooid, terwijl na een paar maanden het zure was verdwenen en het prima bier is geworden.

Succes met de koudhop straks! Heb je nog geproefd van je wort?

Derp

Dank voor de geruststelling! We gaan het zien.

Ben eigenlijk vergeten te proeven maar meestal kom ik in dit stadium niet verder dan "mierzoet" of "mierzoet met moutig/hoppig karakter".  ;D Over een paar dagen eens een sampeltje trekken en kijken hoe hij is. Waarschijnlijk volgende week dinsdag koudhoppen en dan zie zaterdag bottelen (even checken of de SG de laatste dagen inderdaad op het eindpunt is maar vorige keren was dat bij 2 weken wel ruim het geval).

Derp

Hij staat nog steeds te bubbelen. De US-05 vergist zeer rustig en gelijkmatig op 20 graden! Hij was de ochtend na het brouwen al netjes aan het bubbelen, heeft nooit heel hard gebubbeld maar gaat wel zeer constant door zo, nu al 8 dagen.

Zaterdag een sampeltje genomen om te proeven, was nog super zoet. Hoefde niet eens het SG te meten.  :P Als ie minder gaat bubbelen zal ik koudhoppen, maar dit gaat vermoedelijk geen batch worden die na 2 weken de fles op kan.

Andere vraag: Stel dat ik bij het bottelen van deze nog een IPA wil brouwen, kan ik dat op de bestaande gistkoek doen of is dat echt te veel gist?

Jacques

Citaat van: Derp op 20-07-2020  10:07 uAndere vraag: Stel dat ik bij het bottelen van deze nog een IPA wil brouwen, kan ik dat op de bestaande gistkoek doen of is dat echt te veel gist?

Ja. Beter is een gedeelte van het depot te gebruiken. Nog beter is het een giststarter te maken met de gist van het depot.

Derp

Citaat van: Jacques op 20-07-2020  22:51 uJa. Beter is een gedeelte van het depot te gebruiken. Nog beter is het een giststarter te maken met de gist van het depot.
Dank!

Bij nader inzien.. als ik aan iets van herhaalbaarheid wil doen dan kan ik wellicht beter een nieuw zakje gist gebruiken denk ik, aangezien er ook smaak mee zal komen met het restje en ook weet ik natuurlijk niet exact de hoeveelheid gist die ik gebruikt heb.

Tenminste, dat is mijn gevoel. Ben een beginnend brouwer en wil graag een basisrecept hebben voor enkele biertypen en die dan op basis van het proeven bijstellen naar mijn smaak. Dus ja.. dan is het "storten op gistkoek" een factor die lastig te herhalen is.

Jacques

Citaat van: Derp op 22-07-2020  16:01 uDank!

Bij nader inzien.. als ik aan iets van herhaalbaarheid wil doen dan kan ik wellicht beter een nieuw zakje gist gebruiken denk ik, aangezien er ook smaak mee zal komen met het restje en ook weet ik natuurlijk niet exact de hoeveelheid gist die ik gebruikt heb.

Tenminste, dat is mijn gevoel. Ben een beginnend brouwer en wil graag een basisrecept hebben voor enkele biertypen en die dan op basis van het proeven bijstellen naar mijn smaak. Dus ja.. dan is het "storten op gistkoek" een factor die lastig te herhalen is.

Het "storten op de gistkoek" betekent dat je met heel veel gist start. Gist die niet altijd in de beste conditie is. Het gevolg kan zijn dat je bier weinig body heeft door enzymen die vrijkomen uit afgestorven gistcellen. Die enzymen zorgen ook voor een mindere schuimhoudbaarheid.

Beter is het de vergisting niet te starten met een overmaat aan gist. Voor een beginnende hobbybrouwer biedt het gebruik van een zakje korrelgist meer controle over de kwaliteit van je bier.

Derp

Citaat van: Jacques op 22-07-2020  21:46 uHet "storten op de gistkoek" betekent dat je met heel veel gist start. Gist die niet altijd in de beste conditie is. Het gevolg kan zijn dat je bier weinig body heeft door enzymen die vrijkomen uit afgestorven gistcellen. Die enzymen zorgen ook voor een mindere schuimhoudbaarheid.

Beter is het de vergisting niet te starten met een overmaat aan gist. Voor een beginnende hobbybrouwer biedt het gebruik van een zakje korrelgist meer controle over de kwaliteit van je bier.

Dank! Ik hou het voor nu inderdaad even beter bij de basics.

Derp

Gister na 15 dagen gekoudhopt. Hij bleef erg lang bubbelen maar was rustig geworden, met 1 bubbel per 1,5 min.  Na het toevoegen van de koudhop (90 gram op 21 liter), is ie weer een stuk harder gaan bubbelen!

Overigens was de sample al heel erg lekker zaterdag. Zou hem zo al drinken als het kon.

Jacques

Citaat van: Derp op 27-07-2020  19:54 uZou hem zo al drinken als het kon.

Wat hield je tegen?  ^-^ :proost:

Door de koudhop kan het overigens nog een tijd duren voordat het bier helemaal is uitgegist.

Derp

Citaat van: Jacques op 27-07-2020  21:57 uWat hield je tegen?  ^-^ :proost:

Door de koudhop kan het overigens nog een tijd duren voordat het bier helemaal is uitgegist.
Heb wel wat proefglaasjes gepakt, maar bedoelde dat ik hem niet zo kon houden.  ::)

Dat van de koudhop begrijp ik niet, het kan zelf niet vergist worden, dus waarom kan het nu langer duren? Linkje zodat ik weer wat kan leren, misschien? :)

tdp

Citaat van: Derp op 29-07-2020  10:05 uHeb wel wat proefglaasjes gepakt, maar bedoelde dat ik m niet zo kon houden.  ::)

Dat van de koudhop begrijp ik niet, het kan zelf niet vergist worden, dus waarom kan het nu langer duren? Linkje zodat ik weer wat kan leren, misschien? :)

Jacques refereert naar de hop creep, zie bijv. dit draadje

beun

En hop creep is een lastig fenomeen. Soms heb je er weinig tot geen last van, maar vaker bevat het bier na een aantal maanden teveel koolzuur door het heel langzaam doorgisten.
Niet al teveel bottelsuiker gebruiken beperkt dit enigzins of anders werkt  snel opdrinken natuurlijk ook goed ;)
Ik brouw zelf veel bieren met dryhop en merk dat ik regelmatig, nadat het bier een aantal maanden op fles zit, een groot duvelglas nodig heb om in uit te kunnen schenken.

Dus voordat je dit bier gaat bottelen  even goed inlezen over dit onderwerp en ik zou niet boven de 5-6 gram per liter bottelsuiker gaan.


Derp

Citaat van: tdp op 29-07-2020  10:07 uJacques refereert naar de hop creep, zie bijv. dit draadje
Zeer interessant, erg bedankt!

Ik heb toevallig een liter van het wort apart in een fles gedaan voor het koudhoppen. Daar zit dus niet de extra hop in. Kan ik straks simpelweg het verschil in vergistingsgraad meten om het verschil te ervaren?

Naast het verschil in aroma moet ik nu ook verwachten dat de niet gekoudhopte fles zoeter is, schat ik in?

Daarnaast: bubbelt doordat de vergisting nu langer doorgaat mijn hoparoma nu niet weg?

Jacques

Citaat van: Derp op 30-07-2020  10:59 u1. Kan ik straks simpelweg het verschil in vergistingsgraad meten om het verschil te ervaren?

2. Naast het verschil in aroma moet ik nu ook verwachten dat de niet gekoudhopte fles zoeter is, schat ik in?

3. Daarnaast: bubbelt doordat de vergisting nu langer doorgaat mijn hoparoma nu niet weg?

1. Ja.
2. Dat zal meevallen. Restsuikers hebben een lage zoetkracht.
3. Nee, de verdamping is beperkt en het hoparoma bindt zich aan het bier.

Derp

Heb hem gister gebotteld. In 5 dagen was hij nog net geen 1 punt gezakt en vond dat ie nu wel erg lang op het gist en de koudhop lag. Heb me aan het eerdere advies van 5 gram suiker per liter gehouden.

Heb wat ongebotteld bier gedronken, Aroma was heel tropisch. Een maat noemde het "Taksi drink", maar als je drinkt komt de mooie (wel scherpe) bitterheid van de mosaic naar voren.

Zeer benieuwd als hij koud en met koolzuur is.

Derp

Citaat van: Jacques op 30-07-2020  23:02 u1. Ja.
2. Dat zal meevallen. Restsuikers hebben een lage zoetkracht.
3. Nee, de verdamping is beperkt en het hoparoma bindt zich aan het bier.
Dank hiervoor trouwens! Leer elke keer weer wat.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.