Saison recept

Gestart door vanderhoeve, 25-08-2020 14:55 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

vanderhoeve

Ik wil een saison gaan brouwen van de week. ik ben even bezig geweest met een receptje in elkaar te draaien.
Zou dit een lekker biertje kunnen worden?

BrouwHulp Recept uitdraai


Basis
OmschrijvingWaarde
Kenmerk7
Naam receptvan der hoeve saison
Brouwdatum26-8-2020
BierstijlSaison
Volume25,4 l
Begin SG1,056 SG
Berekende kleur (Morey)13 EBC
Berekende bitterheid (Tinseth)14 IBU
Brouwzaalrendement73,0 %
Kooktijd60 min.

Water en brouwzouten
HoeveelheidIngrediënt
20,00 lWater uit Heerde
5,51 mlMelkzuur
14,90 lSpoelwater

Waterprofiel behandeld water
CaMgNaHCO3ClSO4
15 mg/l2 mg/l25 mg/l68 mg/l15 mg/l23 mg/l

Vergistbare ingrediënten
HoeveelheidNaamMouterijKleur%
3,92 kgSwaen PilsnerDe Swaen3 EBC60,0 %
1,63 kgWhiteSwaen tarwemoutDe Swaen4 EBC25,0 %
0,98 kgPlatinumSwaen Salty karamelDe Swaen25 EBC15,0 %

Maischschema
OmschrijvingTemperatuurStap tijdRust tijdBeslagdikte
Amylaserust65,0 °C2 min.75 min.3,1 l/kg

Hop
HoeveelheidNaamType% alfazuurKooktijd/toevoegingIBU
7,0 gNorthern Brewerpellets9,7%60 min.6,7 IBU
7,0 gE.K. Goldingpellets5,7%60 min.3,9 IBU
10,0 gHallertau Hersbrucker pellets2,5%10 min.0,9 IBU
5,0 gNorthern Brewerpellets9,7%10 min.1,7 IBU
5,0 gE.K. Goldingpellets5,7%10 min.1,0 IBU

Overige ingrediënten
HoeveelheidNaamTypeGebruik
0,30 gservomyces gistvoeding danstaranderskoken

Gist
HoeveelheidNaamType
22,0 gBelle Saison ()bovengist

de salty karamel heb ik nog niet eerder mee gewerkt, weet niet zo goed of dit in het recept past?
hoor graag of er op of aanmerkingen zijn

vanderhoeve

En welke temperatuur kan ik het beste aanhouden voor de vergisting?

Wolter

Die salty caramel ken ik persoonlijk niet. Gewoon proberen zou ik zeggen. In een saison vind ik het persoonlijk wel een soort van must om een redelijke hoeveelheid (tussen 10/25%) spelt nou te gebruiken.

Qua temperatuur kan je deze rustig wat op laten lopen. Veel saisongisten doen het beter op hogere temperaturen. De gist die jij gebruikt is volgens mij ook in de lagere temperaturen prima te gebruiken. Volgens mij is de range tussen de 15 en 30+ graden aanbevolen door de fabrikant.

vanderhoeve

Is de vergistingsgraad ook hoger/beter bij een hogere temperatuur? Of maakt dat niet uit?

Sjoerd

Wordt een lekker biertje hoor! Ik denk dat die Salty Karamel te vergelijken is met Carahell. Die zou ik terugbrengen naar 5%. Verder zou ik hem de eerste 3 dagen laten gisten op 20-21 graden, daarna met een graad per dag op laten lopen naar 28 graden

Wolter

Citaat van: vanderhoeve op 26-08-2020  21:00 uIs de vergistingsgraad ook hoger/beter bij een hogere temperatuur? Of maakt dat niet uit?
Als je binnen de aangegeven range blijft zal dat niet zo heel veel uitmaken. De vitaliteit en hoeveelheid gepitchte gist heeft daar meer invloed op.

Sjoerd

Citaat van: vanderhoeve op 26-08-2020  21:00 uIs de vergistingsgraad ook hoger/beter bij een hogere temperatuur? Of maakt dat niet uit?

Sterke gist, gaat bij begin SG 1056 door naar 1000 of 1001

vanderhoeve

Ik heb hem inmiddels gebrouwen, alleen iets te veel gespoeld. Sg was te laag bij het koken, iets aangevuld met dark moutextract.
Heb de kast op 22 graden gezet, het waterslot is al mooi druk  :brouwen:

Appiehappie

Citaat van: Sjoerd op 26-08-2020  21:24 uSterke gist, gaat bij begin SG 1056 door naar 1000 of 1001

Mijn Saison zal zondag afgevuld worden. Inderdaad sterke vergisting van 1.053 naar 0.999 (gecorrigeerd, afwijking is ca. + 2 in mijn ispindel).



Ik zal zondag nog even op de ouderwetse manier het sg checken met een sg meter. Mijn gist was een French Saison Ale gist van Mangrove Jack's.

Temperatuur ca. 26 graden.


Novice77

Ik heb toevallig ook net een Saison gebrouwen, met dezelfde gist maar een ander verloop.
Jouw SG is in 1 dag gedaald va 1053 naar 1013, die van mij deed er 3 dagen over (weliswaar op 22 graden, begon op 1051). Zie afbeelding.

Is er trouwens een plek op dit forum waar we dit soort grafieken kunnen verzamelen?



Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.