Pale Ale/Strong Bitter

Gestart door tdp, 08-07-2020 10:28 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

tdp

Aanstaand weekend eens tijd vinden om onderstaand te brouwen. Simpel recept, met een mout welke ik nog niet eerder gebruikt heb. Ben nog aan het kijken of ik kan roeren tijdens de vergisting middels een roervlo, om zo de gist meer in suspensie te houden. Ik verdenk namelijk deze gist ervan dat deze er baat bij heeft. De vorige keer dat ik deze gist gebruikte, leek deze volledig klaar. Echter op fles toch nog enkele SG punten verder gegaan. Waarschijnlijk op fust afvullen, al moet ik dan nog een van de vaatjes leegtappen daarvoor, zware taak ;)

BrouwHulp Recept uitdraai


Basis
OmschrijvingWaarde
Kenmerk069
Naam receptSummer Ale
Brouwdatum10-7-2020
BierstijlPale Ale/Strong Bitter
Volume23,1 l
Begin SG1,049 SG
Eind SG1,012 SG
Schijnbare vergistingsgraad75,5%
Alcoholgehalte4,8 vol.%
Berekende kleur (Morey)15 EBC
Berekende bitterheid (Tinseth)34 IBU
Brouwzaalrendement90,0 %
Kooktijd60 min.

Water en brouwzouten
HoeveelheidIngrediënt
20,00 lWater uit Rossum 2020Q1
1,00 gCaCl2
2,00 mlFosforzuur
10,80 lSpoelwater

Waterprofiel behandeld water
CaMgNaHCO3ClSO4
45 mg/l6 mg/l54 mg/l106 mg/l36 mg/l84 mg/l

Vergistbare ingrediënten
HoeveelheidNaamMouterijKleur%
4,00 kgPearl Pale Ale MaltThomas Fawcett and Sons5 EBC94,1 %
0,25 kgCrystal moutThomas Fawcett and Sons130 EBC5,9 %

Maischschema
OmschrijvingTemperatuurStap tijdRust tijdBeslagdikte
Beta-amylaserust63,0 °C1 min.30 min.4,7 l/kg
Alfa-amylaserust72,0 °C15 min.30 min.4,7 l/kg
Uitmaischen78,0 °C5 min.5 min.4,7 l/kg

Hop
HoeveelheidNaamType% alfazuurKooktijd/toevoegingIBU
25,0 gBramling Cross 7,3% (Unibrew)bellen7,3%60 min.19,3 IBU
25,0 gBramling Cross 7,3% (Unibrew)bellen7,3%15 min.9,6 IBU
25,0 gEast Kent Goldings (Unibrew)bellen4,0%15 min.5,3 IBU
15,0 gEast Kent Goldings (Unibrew)bellen4,0%0 min.0,0 IBU
15,0 gBramling Cross 7,3% (Unibrew)bellen7,3%0 min.0,0 IBU

Gist
HoeveelheidNaamType
22,0 gLallemand London ESB ()bovengist

Vergisting
KenmerkWaarde
Starttemp. vergisting18,0 °C
Max. temp. hoofdvergisting18,0 °C
Eind temp. hoofdvergisting18,0 °C
Eind SG hoofdvergisting1,012 SG
Schijnbare vergistingsgraad75,5%
Temp. nagisting18,0 °C
Temp. lagering18,0 °C


Hay

Ik heb een aantal weken geleden jouw landlord recept na gebrouwen en ook deze gist gebruikt.
En die viel na een aantal dagen ook stil bij mij.
Een aantal dagen flink gezwenkt en zo er toch nog een paar puntjes afgehaald.
Dus denk dat die roervlo wel werkt.

TeVeHa

Ook een bellenman zie ik, ik ga ook slechts voor pellets als het niet anders kan, wat opvalt is je vergistingstemp. geef je hem geen duw naar boven op het laatst?

tdp

Citaat van: Hay op 08-07-2020  17:38 uIk heb een aantal weken geleden jouw landlord recept na gebrouwen en ook deze gist gebruikt.
En die viel na een aantal dagen ook stil bij mij.
Een aantal dagen flink gezwenkt en zo er toch nog een paar puntjes afgehaald.
Dus denk dat die roervlo wel werkt.

Mooi om te horen dat het recept gebruikt wordt, komt best in de buurt moet ik eerlijk zeggen!

Het roeren heb ik laatst ook met Hans besproken, en gezien hoe hij dit deed, kan wel een opstelling fabrieken denk ik!

tdp

Citaat van: TeVeHa op 08-07-2020  17:59 uOok een bellenman zie ik, ik ga ook slechts voor pellets als het niet anders kan, wat opvalt is je vergistingstemp. geef je hem geen duw naar boven op het laatst?

Ik brouw inderdaad eigenlijk nooit met pellets, eerder wel soms gedaan. Vind bloemen toch fijner werken, gewoon los in de ketel, heeft ook een mooie filterende werking na koken.

Ik verhoog af en toe de temperatuur, maar alleen wanneer ik twijfel of de gist het gaat 'redden'. Meestal 1 temperatuur tijdens de gehele vergisting, maar da's meer uit gemak dan dat er echt een filosofie achter zit ;)

Hay

Citaat van: Hay op 08-07-2020  17:38 uIk heb een aantal weken geleden jouw landlord recept na gebrouwen en ook deze gist gebruikt.
En die viel na een aantal dagen ook stil bij mij.
Een aantal dagen flink gezwenkt en zo er toch nog een paar puntjes afgehaald.
Dus denk dat die roervlo wel werkt.

Toch nog problemen met deze gist gekregen. Na een tijd steeds meer schuim dat eerst langzaam en later steeds sneller de fles uitkwam.
Dus toch nog door gegaan in de fles en dat ondanks dat ik niet echt veel bottelsuiker had gebruikt.
Ben uiteindelijk heel vaak met de opener de kelder in gegaan en elke keer heel voorzichtig de druk afgelaten.
Het lijkt nu goed te gaan. We wachten af.

tdp

Citaat van: Hay op 07-09-2020  13:00 uToch nog problemen met deze gist gekregen. Na een tijd steeds meer schuim dat eerst langzaam en later steeds sneller de fles uitkwam.
Dus toch nog door gegaan in de fles en dat ondanks dat ik niet echt veel bottelsuiker had gebruikt.
Ben uiteindelijk heel vaak met de opener de kelder in gegaan en elke keer heel voorzichtig de druk afgelaten.
Het lijkt nu goed te gaan. We wachten af.

Denk ook niet dat het door de suiker komt dat 'ie weer begint, maar door een scheut zuurstof. Blijft een bijzondere gist, die ik nog niet getemd heb. Maar ik ga het winnen :).

tdp

Om dit brouwsel af te ronden:

Dit bier heb ik op fust afgevuld, waardoor het probleem met de gist minder groot was. Eerst gewoon weggezet, daarna op druk gebracht. Is echt een super lekker bier geworden, al zeg ik het zelf! Vaatje was te snel leeg ;).

Al met al weer een goede reden om weer eens een bitter te brouwen. Deze week weer ingrediënten ingevlogen uit Engeland, waarmee ik onderstaand denk te gaan brouwen. Qua kleur iets lichter, het kilootje Pearl Pale Ale is een restje welke ik op deze manier op maak. Waarschijnlijk ga ik de helft afvullen op fust, de andere helft op fles.


BrouwHulp Recept uitdraai


Basis
OmschrijvingWaarde
KenmerkSS003
Naam receptTuinfluiter
Brouwdatum3-8-2020
BierstijlBitter
Volume44,0 l
Begin SG1,043 SG
Eind SG1,011 SG
Schijnbare vergistingsgraad74,4%
Alcoholgehalte4,2 vol.%
Berekende kleur (Morey)11 EBC
Berekende bitterheid (Tinseth)33 IBU
Brouwzaalrendement74,6 %
Kooktijd90 min.

Water en brouwzouten
HoeveelheidIngrediënt
40,00 lWater uit Rossum 2020Q1
4,00 mlFosforzuur
20,59 lSpoelwater

Waterprofiel behandeld water
CaMgNaHCO3ClSO4
31 mg/l6 mg/l54 mg/l104 mg/l24 mg/l84 mg/l

Vergistbare ingrediënten
HoeveelheidNaamMouterijKleur%
7,00 kgFinest Pale Ale Golden PromiseSimpsons Malt7 EBC82,4 %
1,00 kgPearl Pale Ale MaltThomas Fawcett and Sons5 EBC11,8 %
0,50 kgCaraGold MaltCrisp Malt18 EBC5,9 %

Maischschema
OmschrijvingTemperatuurStap tijdRust tijdBeslagdikte
Beta-amylaserust65,0 °C1 min.30 min.4,7 l/kg
Alfa-amylaserust72,0 °C15 min.30 min.4,7 l/kg
Uitmaischen78,0 °C5 min.5 min.4,7 l/kg

Hop
HoeveelheidNaamType% alfazuurKooktijd/toevoegingIBU
60,0 gFuggle 3,9% (Unibrew)bellen3,9%90 min.14,8 IBU
50,0 gStyrian Goldings 2.8% (Unibrew)bellen2,8%65 min.8,4 IBU
40,0 gEast Kent Goldings (Unibrew)bellen4,0%65 min.9,6 IBU
60,0 gBramling Cross 7,3% (Unibrew)bellen7,3%whirlpool0,0 IBU

Overige ingrediënten
HoeveelheidNaamTypeGebruik
19,10 gIers mosklaringsmiddelkoken

Gist
HoeveelheidNaamType
33,0 gLallemand London ESB ()bovengist

Vergisting
KenmerkWaarde
Starttemp. vergisting18,0 °C
Max. temp. hoofdvergisting18,0 °C
Eind temp. hoofdvergisting20,0 °C
Eind SG hoofdvergisting1,011 SG
Schijnbare vergistingsgraad74,4%
Temp. nagisting20,0 °C
Temp. lagering20,0 °C


Markie Mark

Een mooi biertype blijft de strong bitter toch. Die zie je relatief weinig in Nederland. Ik had twee weken geleden het geluk bij de speciaalbierwinkel in Ermelo te zijn en enkel ESB's te kunnen scoren. Hierop ook een aantal Engelse mouten (MO en Crystal 150) en hoppen (Target en EKG) besteld en natuurlijk Wyeast 1968. De giststarter is inmiddels op de magneetroerder gezet en zaterdag gaan we weer 21 liter brouwen. Ben benieuwd naar je nieuwste versie want die zit laag in kleur als ik het zo zag.

tdp

Citaat van: Markie Mark op 23-09-2020  19:30 uEen mooi biertype blijft de strong bitter toch. Die zie je relatief weinig in Nederland. Ik had twee weken geleden het geluk bij de speciaalbierwinkel in Ermelo te zijn en enkel ESB's te kunnen scoren. Hierop ook een aantal Engelse mouten (MO en Crystal 150) en hoppen (Target en EKG) besteld en natuurlijk Wyeast 1968. De giststarter is inmiddels op de magneetroerder gezet en zaterdag gaan we weer 21 liter brouwen. Ben benieuwd naar je nieuwste versie want die zit laag in kleur als ik het zo zag.

Zit inderdaad lager in kleur. Ik denk overigens dat ik de CaraGold vervang door een restant Crystal 130. Zal dus iets donkerder uitvallen.

Maar blijft inderdaad een hele fijne stijl. Was in Albergen recentelijk, maar viel tegen wat hij had aan Engelse bitters/ESB's; en dat op 1500+ aan bieren op fles... Goede reden om ze zelf te brouwen!

De London ESB van Lallemand schijnt de korrel te zijn van Wyeast 1968 (Fuller). Je zou ook de W1469 kunnen nemen, is de gist van Timothy Taylor, mijn favoriete bitter!

Markie Mark

Als de Lallemand de korrelversie is van de Wyeast 1968 dan zou dat misschien wel prettig zijn. Nadat ik mijn smackpack had opgekweekt in een giststarter werd deze heel sterk flocculerend en vlokkig en vandaag bij toevoegen aan het wort was deze moeilijk nog weer in suspensie te schudden in de erlenmeyer. Dus ik hoop niet dat die nu te snel uitzakken en de vergisting niet voldoende snel op gang gaat komen. De brewbrain float gaat het me laten zien de komende uren.

Markie Mark

Nou geen enkel probleem gehad met de Wyeast 1968. Mooi kunnen volgen met de float hydrometer hoe de vergisting verliep en na meerdere dagen stabiel gebleven te zijn op een eind SG van 1015 gebotteld gisteren. Zeer compacte en dikke gistkoek die neergeslagen was en een nagenoeg helder bier om te bottelen verkregen.

Heb in navolging van jouw Landlord recept 5 kg Golden Promise mout en Wyeast 1469 besteld. Die komt over een tijdje op de planning.

tdp

Citaat van: Markie Mark op 07-10-2020  19:55 uNou geen enkel probleem gehad met de Wyeast 1968. Mooi kunnen volgen met de float hydrometer hoe de vergisting verliep en na meerdere dagen stabiel gebleven te zijn op een eind SG van 1015 gebotteld gisteren. Zeer compacte en dikke gistkoek die neergeslagen was en een nagenoeg helder bier om te bottelen verkregen.

Heb in navolging van jouw Landlord recept 5 kg Golden Promise mout en Wyeast 1469 besteld. Die komt over een tijdje op de planning.

Goed bezig! Zaterdag gaat de pan op het vuur, recept iets aangepast nog. Zal hem van het weekend posten!

Die gist en mout ga je geen spijt van krijgen!

tdp

Dit zit nu in de ketel, iets hoger rendement dan voorspeld (85% ipv 80%).

BrouwHulp Recept uitdraai


Basis
OmschrijvingWaarde
KenmerkSS003
Naam receptTuinfluiter Bitter
Brouwdatum04-10-2020
BierstijlBitter
Volume44,0 l
Begin SG1,043 SG
Eind SG1,011 SG
Schijnbare vergistingsgraad74,4%
Alcoholgehalte4,2 vol.%
Berekende kleur (Morey)15 EBC
Berekende bitterheid (Tinseth)38 IBU
Brouwzaalrendement80,1 %
Kooktijd60 min.

Water en brouwzouten
HoeveelheidIngrediënt
40,00 lWater uit Rossum 2020Q2
3,45 mlFosforzuur
17,48 lSpoelwater

Waterprofiel behandeld water
CaMgNaHCO3ClSO4
30 mg/l7 mg/l55 mg/l104 mg/l26 mg/l87 mg/l

Vergistbare ingrediënten
HoeveelheidNaamMouterijKleur%
6,50 kgFinest Pale Ale Golden PromiseSimpsons Malt7 EBC82,3 %
1,05 kgPearl Pale Ale MaltThomas Fawcett and Sons5 EBC13,3 %
0,35 kgCrystal moutThomas Fawcett and Sons130 EBC4,4 %

Maischschema
OmschrijvingTemperatuurStap tijdRust tijdBeslagdikte
Beta-amylaserust65,0 °C1 min.30 min.5,1 l/kg
Alfa-amylaserust72,0 °C15 min.30 min.5,1 l/kg
Uitmaischen78,0 °C5 min.5 min.5,1 l/kg

Hop
HoeveelheidNaamType% alfazuurKooktijd/toevoegingIBU
55,0 gBramling Cross 7,3% (Unibrew)bellen7,3%60 min.23,3 IBU
50,0 gEast Kent Goldings (Unibrew)bellen4,0%30 min.8,9 IBU
50,0 gFuggle 3,9% (Unibrew)bellen3,9%15 min.5,6 IBU
66,0 gStyrian Goldings 2.8% (Unibrew)bellen2,8%whirlpool0,0 IBU

Overige ingrediënten
HoeveelheidNaamTypeGebruik
19,10 gIers mosklaringsmiddelkoken

Gist
HoeveelheidNaamType
33,0 gLallemand London ESB ()bovengist

Vergisting
KenmerkWaarde
Starttemp. vergisting18,0 °C
Max. temp. hoofdvergisting18,0 °C
Eind temp. hoofdvergisting20,0 °C
Eind SG hoofdvergisting1,011 SG
Schijnbare vergistingsgraad74,4%
Temp. nagisting20,0 °C
Temp. lagering20,0 °C


Hay

Ben benieuwd ik heb besloten dat ik deze gist niet meer durf te gebruiken. >:D

tdp

Citaat van: Hay op 11-10-2020  13:38 uBen benieuwd ik heb besloten dat ik deze gist niet meer durf te gebruiken. >:D

Mietje ;). Ik gebruik hem nu voor het eerst in de CCT, kijken of het gedrag anders is. Eventueel morgen of overmorgen nog even een keer beluchten, kan deze gist wel gebruiken :)

Hay

Ha ha nee hoor verstandig worden noemen ze dat.

tdp

Citaat van: Hay op 11-10-2020  15:32 uHa ha nee hoor verstandig worden noemen ze dat.

 8)
Ben wel voornemens om een gelijk recept eens te brouwen met de Windsor, is ook wel een kanshebber voor een goede bitter.

tdp

Dit bier zit nu op de tap en op fles. Zelfs mijn schoonvader vind hem lekker  8)
Zie ook https://kroezeboombierbrouwerij.wordpress.com/2020/11/21/tuinfluiter-bitter/

Takkie83

Leuk Teun! En leerzaam topic. Ik ga binnenkort ook een goeie batch bitter brouwen want ik drink het veel te weinig, zeker nu ik al bijna een jaar het Kanaal niet mag oversteken cq naar de Engelse pub kan  :-\ Dus ik ben me in deze stijl(en) aan het inlezen. Ik heb zelf een flinke hoeveelheid Maris Otter liggen en EK Golding. Samen met een beetje crystal 120, zou je mij ook die London ESB aanraden of kan ik beter een andere gist gebruiken denk je? Ik heb nog S-04 in huis. Wel/geen goed idee?

Jouw moutsoorten zien er interessant uit trouwens. Wil je je dealer met ons delen?  ;D

tdp

De Golden Promise van Simpsons heb ik meegenomen uit Engeland destijds, is een hele mooie mout. Je zou hem hier kunnen bestellen, nadeel is dat je met verzendkosten zit. En goed opletten dat je 'uncrushed' besteld. In het VK is het heel gewoon dat je alles geschroot besteld namelijk. Ze keken destijds ook raar op dat ik een hele zak wou hebben :).

De rest komt van van de Kooy/Unibrew af.

De S-04 gebruik ik eigenlijk nooit, kan daar slecht een mening over geven. De London ESB vind ik een hele mooie, al is het wel eentje die je moet leren gebruiken. De Windsor zou je kunnen gebruiken van Lallemand, of wellicht de Liberty Ale Yeast (M36), die doet het ook goed met Engelse hoppen en mouten.

Takkie83

Ok dank voor de info! Ik moet binnenkort toch weer wat gisten gaan bestellen dus dan neem ik deze gelijk mee  :) En die Bramling Cross ben ik ook benieuwd naar, heb daar nog geen ervaring mee, al zie ik dat je die alleen als bitterhop gebruikt. Is die toevallig ook te gebruiken als aromahop?

tdp

Dat kan zeker, moet je niet bang zijn om er veel van te gebruiken.

Takkie83

Ok dank voor de tips!  :biersmile:

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.