Een biertje met weinig alcohol brouwen

Gestart door brewt, 03-12-2020 08:33 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

brewt

Hallo allemaal!

Het lijkt mij leuk om eens, als probeersel, een bier te brouwen met weinig alcohol. Ik zit te denken aan een alcoholpercentage vergelijkbaar met een Radler, zo'n 2%.
Mijn idee is om een bestaand recept te pakken en deze terug te schalen naar ~ 1.020 start SG.
Ik begrijp dat ik de hoppen ook naar beneden moet schalen om een goede verhouding te bewaren tussen de bitterheid en zoetheid.

Ik wilde vragen of er verder nog dingen zijn waar ik op moet letten? En wat jullie van het recept denken?
https://share.brewfather.app/vNoM2sx2k6HzwS


Verder heb ik in dit recept gebruik gemaakt van Perle als bitterhop, de keuze hier voor heb ik gemaakt omdat de beschrijving van Perle (goed hoparoma, fruitig en kruidig) goed aansluit bij het smaakprofiel van de aroma hop (Saaz, aangename hoparoma's, grondachtig, pittig, en kruidachtig). Echter twijfel ik nog wel, dit komt door dat het originele recept, waar ik deze op gebaseerd heb, gebruik maakt van Styrian goldings als bitterhop en ergens anders las ik weer dat Magnum heel goed gaat met Saaz. Is er iemand die hier iets over kan zeggen?

Hopfenfox

Niet direct een antwoord op je vraag, maar toch:

Gisteren webinar van Fermentis gevolgd over hun nieuwe LA-01 gist. Die zet maltose niet om in alcohol en je komt er daarom mee in de 0,5-1% alcohol range. Leek me leuk eens mee te experimenteren, tot de laatste twee slides kwamen. Enkel verkrijgbaar in 500 gram, want hobbybrouwers zouden liever zware bieren brouwen. Goed argument, not. En bovendien, omdat de gist veel restsuikers achterlaat is het een ideale voedingsbodem voor alles wat je niet in je bier wil. Dus moet je pasteuriseren. Als je daar zin in hebt zou ik er zeker eens naar kijken. Ik wacht het nog even af, te veel gedoe voor een beginner.

brewt

Citaat van: Hopfenfox op 03-12-2020  08:56 uNiet direct een antwoord op je vraag, maar toch:

Gisteren webinar van Fermentis gevolgd over hun nieuwe LA-01 gist. Die zet maltose niet om in alcohol en je komt er daarom mee in de 0,5-1% alcohol range. Leek me leuk eens mee te experimenteren, tot de laatste twee slides kwamen. Enkel verkrijgbaar in 500 gram, want hobbybrouwers zouden liever zware bieren brouwen. Goed argument, not. En bovendien, omdat de gist veel restsuikers achterlaat is het een ideale voedingsbodem voor alles wat je niet in je bier wil. Dus moet je pasteuriseren. Als je daar zin in hebt zou ik er zeker eens naar kijken. Ik wacht het nog even af, te veel gedoe voor een beginner.

Hoi Hopfenfox, bedankt voor je reactie!
Ik heb ook gezien dat Guido Baart deze workshop zou gaan geven. Ik op basis hier van een beetje rond zitten zoeken. Buiten dat, zoals je aangeeft, het niet beschikbaar is in kleine hoeveelheden had ik ook al gezien dat Guido aangeeft dat je moet pasteuriseren, hier: https://www.facebook.com/groups/BierBrouwen/permalink/2726814627531356. Daar door was voor mij de lol van een "experimentje" er al af en wilde ik eens kijken wat mensen van mijn originele post denken.

Het zou best kunnen dat er redenen zijn waarom dit nergens naar zal gaan smaken, daar hoop ik dan hier achter te komen! :)

seed7

Citaat van: brewt op 03-12-2020  08:33 uHet lijkt mij leuk om eens, als probeersel, een bier te brouwen met weinig alcohol. Ik zit te denken aan een alcohol percentage vergelijkbaar met een Radler, zo'n 2%.


Ron Pattinson, "Austerity!" of via Lulu is een leuk boek over brouwen na de oorlog. Amper grondstoffen en veel beperkingen. Hierin staan de nodige recepten voor, noodgedwongen, laagalcoholische bieren. Wel meestal boven de 2%.

Ik zo zeker niet die LA-01 pakken, om het pasteuriseren, maar ook omdat je dan meer wort dan bier proeft. Je kunt dan net zo goed gekookte wort ongefermenteerd afvullen met een scheutje Vodka oid ;)


Een simpele methode is heet maischen ~75C en Windsor gist gebruiken. Da zit je op een SVG van 55-65%.

Dit verhaal van Greg Doss pg18 (PDF) geeft je een idee welke gisten niet diep gaan. Pagina 35 geeft een idee over de invloed van inmaisch temperaturen. Verder kun je kort maischen ~45 min of tot je jodiumtest goed is.

Ingo

Sander83

Ik ben ook erg geïnteresseerd in het brouwen van smaakvolle bieren met een laag alcoholpercentage. Daarom heb ik het boek 'Session Beers' van Jennifer Talley gekocht. In het boek deelt de schrijfster haar ervaring over jarenlang experimenteren. Dat geeft een aardige inkijk in hoe je bepaalde combinaties van smaken en technieken kunt toepassen. Ook staan er recepten in het boek. Omdat het boek over Session Beers gaat betekent dit dat vanuit bierstijlen wordt gedacht en daarom de alcoholpercentages per bierstijl lager zijn normaal. Een Session Tripel bevat dan bijvoorbeeld 5% alcohol. Het gouden idee voor het brouwen van het meest smaakvolle alcoholarme bier lees je in dit boek helaas ook niet  ;). Wellicht toch leuk voor onder de kerstboom.

brewt

Hoi Ingo en Sander, bedankt voor jullie reacties!
Leuk dat jullie wat leesvoer aanbevelen. Ik zal er eens naar gaan kijken.
Als ik jullie reacties lees dan lijkt het me dat ik er misschien wat te makkelijk over gedacht heb.
Ben nog wel benieuwd of iemand mij kan vertellen wat nu precies de reden is dat het simpelweg naar beneden schalen van het recept waarschijnlijk geen goede resultaten zal opleveren?

seed7

Citaat van: brewt op 03-12-2020  09:39 ubenieuwd of iemand mij kan vertellen wat nu precies de reden is dat het simpelweg naar beneden schalen van het recept waarschijnlijk geen goede resultaten zal opleveren?

Dun bier.

Je moet ook met de balans van grondstoffen en proces te spelen om een beetje body en mondgevoel in het bier te krijgen.

Een heel mooi bier waarbij dit minder rol speelt is een heel licht zuurbier. Dat gaat dan de kant van een cider op qua smaakbeleving.

Kijk naar Engelse recepten voor Bitters en milds van ~3,3%, wat doen ze daar om het geheel nog overeind te houden. Iedere 0.5% die je er van af snoept vraagt weer ontwikkeling.
Een van de aspecten is de carbonisatie, die is zeer laag.


Ingo

brewt

Citaat van: seed7 op 03-12-2020  09:49 uDun bier.

Je moet ook met de balans van grondstoffen en proces te spelen om een beetje body en mondgevoel in het bier te krijgen.

Een heel mooi bier waarbij dit minder rol speelt is een heel licht zuurbier. Dat gaat dan de kant van een cider op qua smaakbeleving.

Kijk naar Engelse recepten voor Bitters en milds van ~3,3%, wat doen ze daar om het geheel nog overeind te houden. Iedere 0.5% die je er van af snoept vraagt weer ontwikkeling.
Een van de aspecten is de carbonisatie, die is zeer laag.


Ingo

Bedankt voor de uitleg Ingo. Ik ga toch maar iets anders maken zondag  ;D

Hopfenfox

Precies, dat werd ook nog vermeld. Hergisten op fles doet weinig dus moet de CO2 er op een andere manier in. Niet weggelegd voor een simpele hobbybrouwer zonder kegs. Geen probleem, nog genoeg wel-alcoholische varianten te maken.  :biersmile:

brewt

Citaat van: Hopfenfox op 03-12-2020  10:08 uPrecies, dat werd ook nog vermeld. Hergisten op fles doet weinig dus moet de CO2 er op een andere manier in. Niet weggelegd voor een simpele hobbybrouwer zonder kegs. Geen probleem, nog genoeg wel-alcoholische varianten te maken.  :biersmile:

Zou dit niet op te lossen zijn met een beetje bottelgist? Natuurlijk komt er dan wel weer wat alcohol bij.

Hopfenfox

Er zit nog 50-60% van de vergistbare suikers in je bier. Als je daar gist op loslaat die die suikers kan opeten, krijg je vuurwerk in je schuur... bovendien zou die gist dan alle maltose omzetten en dan heb je los van de CO2-ontwikkeling ook weer een normaal alcoholisch bier.

brewt

Citaat van: Hopfenfox op 03-12-2020  10:15 uEr zit nog 50-60% van de vergistbare suikers in je bier. Als je daar gist op loslaat die die suikers kan opeten, krijg je vuurwerk in je schuur... bovendien zou die gist dan alle maltose omzetten en dan heb je los van de CO2-ontwikkeling ook weer een normaal alcoholisch bier.

Oh ja, als je de LA-01 gist gebruikt dan zal je inderdaad je resultaat weer enorm veranderen.
Wellicht zou het wel werken als je een laag start sg hebt, maar dan smaakt je bier weer niet haha..

Bedankt voor het meedenken hoor!

Takkie83

Gewoon een eisbock brouwen maar dan je bier weggooien en de rest bottelen  :nut:

tdp

Citaat van: seed7 op 03-12-2020  09:49 uDun bier.
...
Kijk naar Engelse recepten voor Bitters en milds van ~3,3%, wat doen ze daar om het geheel nog overeind te houden. Iedere 0.5% die je er van af snoept vraagt weer ontwikkeling.
Een van de aspecten is de carbonisatie, die is zeer laag.
...

En de grap is dat ze ook nog geregeld naar de suikerpot grijpen, ook bij dergelijke lichte bieren qua alcohol.

Heb nu zelf een bitter aan de tap en op fles van 3,5%, dit komt echter over als een goede Pale Ale.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.