Farmhouse / Imperial Saison w. Kveik

Gestart door JamMasterJustin, 07-07-2020 11:04 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

JamMasterJustin

Hi,

Ik ga binnenkort weer brouwen. Dit keer een Farmhouse achtig biertje. Ben benieuwd of jullie tips hebben. Zal ik er wat haver- of gerstevlokken bij doen ivm body? En ik twijfel over de hoeveelheid hop.

Wakatu heb ik overigens nog nooit gebruikt, maar de combi van Hornidal en het limoen-effect van Wakatu klinkt wel interessant.

BrouwHulp Recept uitdraai


Basis
OmschrijvingWaarde
Kenmerk
Naam receptKachel Kveik Wakatu
Brouwdatum07-07-2020
BierstijlSaison
Volume23,0 l
Begin SG1,086 SG
Berekende kleur (Morey)16 EBC
Berekende bitterheid (Rager)33 IBU
Brouwzaalrendement75,0 %
Kooktijd60 min.

Water en brouwzouten
HoeveelheidIngrediënt
24,00 lWater uit Water Heerlen
11,96 lSpoelwater

Waterprofiel behandeld water
CaMgNaHCO3ClSO4
31 mg/l7 mg/l79 mg/l232 mg/l25 mg/l75 mg/l

Vergistbare ingrediënten
HoeveelheidNaamMouterijKleur%
7,93 kgPilsmoutWeyermann3 EBC97,5 %
0,20 kgCara 120Dingemans120 EBC2,5 %

Maischschema
OmschrijvingTemperatuurStap tijdRust tijdBeslagdikte
Amylaserust67,0 °C1 min.75 min.3,0 l/kg
Uitmaischen78,0 °C10 min.10 min.3,0 l/kg

Hop
HoeveelheidNaamType% alfazuurKooktijd/toevoegingIBU
25,0 gWakatupellets7,5%60 min.24,8 IBU
25,0 gWakatupellets7,5%10 min.5,0 IBU
20,0 gWakatupellets7,5%0 min.3,3 IBU

Gist
HoeveelheidNaamType
1,0 pak(ken)FY #5: Hornindal ()ondergist


Biertje1985

Lijkt me een mooi recept! Haver doet het altijd goed. maar aan je startsg te zien kom je aan body niks te kort, goed voor de kveik die houden van hogere SG. Misschien wat meer hop/bitterheid maar dat hangt er vanaf wat je wilt bereiken (deze keer juist de mout en de gist wilt laten doorkomen)

Lekker warm vergisten, en zeker geen starter maken  >:D >33graden >:D Let op bij echte Hornindal (niet die van commerciele gistbanken) zit er ook o.a. Lacto bij.

Eerste keer Kveik? Dan vast niet de laatste keer. :brouwen:

jouri1995

Naar deze ben ik wel even benieuwd!
Laat je weten als die klaar is? ;)

JamMasterJustin

Citaat van: Biertje1985 op 07-07-2020  14:17 uLijkt me een mooi recept! Haver doet het altijd goed. maar aan je startsg te zien kom je aan body niks te kort, goed voor de kveik die houden van hogere SG. Misschien wat meer hop/bitterheid maar dat hangt er vanaf wat je wilt bereiken (deze keer juist de mout en de gist wilt laten doorkomen)

Lekker warm vergisten, en zeker geen starter maken  >:D >33graden >:D Let op bij echte Hornindal (niet die van commerciele gistbanken) zit er ook o.a. Lacto bij.

Eerste keer Kveik? Dan vast niet de laatste keer. :brouwen:

Ik heb de Hornindal van iemand op het forum, klein buisje amper een theelepel qua hoeveelheid. Ging de vorige keer (met Stranda) erg goed. Klein beetje wordt afgetapt, 10 minuten gekookt en gekoeld. Kveik laten gisten voor anderhalf uur + koelen en was al verzoveelvoudigd. Ben wel benieuwd of er lacto in zit. Ik twijfel nog tussen Hornidal, Stranda en Voss als kveik... Maar Hornidal klinkt zo uniek.

Ik verhoog de IBU tot 41

JamMasterJustin

Zaterdag wordt deze gebrouwen. Als iemand nog laatste tips heeft hoor ik het graag

BrouwHulp Recept uitdraai


Basis
OmschrijvingWaarde
Kenmerk
Naam receptKachel Kveik Wakatu
Brouwdatum07-07-2020
BierstijlSaison
Volume23,0 l
Begin SG1,086 SG
Berekende kleur (Morey)18 EBC
Berekende bitterheid (Rager)34 IBU
Brouwzaalrendement75,0 %
Kooktijd60 min.

Water en brouwzouten
HoeveelheidIngrediënt
17,99 lWater uit Water Heerlen
6,01 lGedemineraliseerd water
11,98 lSpoelwater

Waterprofiel behandeld water
CaMgNaHCO3ClSO4
24 mg/l5 mg/l60 mg/l177 mg/l20 mg/l57 mg/l

Vergistbare ingrediënten
HoeveelheidNaamMouterijKleur%
7,82 kgPilsmoutWeyermann3 EBC96,0 %
0,33 kgCara 120Dingemans120 EBC4,0 %

Maischschema
OmschrijvingTemperatuurStap tijdRust tijdBeslagdikte
Amylaserust67,0 °C1 min.75 min.2,9 l/kg
Uitmaischen78,0 °C10 min.10 min.2,9 l/kg

Hop
HoeveelheidNaamType% alfazuurKooktijd/toevoegingIBU
35,0 gWakatupellets5,5%60 min.25,4 IBU
20,0 gWakatupellets5,5%10 min.2,9 IBU
45,0 gWakatupellets5,5%0 min.5,5 IBU

Overige ingrediënten
HoeveelheidNaamTypeGebruik
2,50 gWyeast gistvoedinganderskoken

Gist
HoeveelheidNaamType
1,0 pak(ken)FY #5: Hornindal ()ondergist


hans_nwk

Als het een (sterke) saison moet worden (droog) zou ik een deel suiker gebruiken.
Als hij niet droog hoeft gewoon zo laten maar voor een saison wel veel body denk ik.

JamMasterJustin

Een 10% suiker kan inderdaad. Maischen op 65 kan ik ook doen

royalasgard

Citaat van: hans_nwk op 15-07-2020  09:31 uAls het een (sterke) saison moet worden (droog) zou ik een deel suiker gebruiken.
Als hij niet droog hoeft gewoon zo laten maar voor een saison wel veel body denk ik.
Er kan wel een wereld van verschil tussen een saison en een farmhouse bier ik zeg het maar even.

hans_nwk

Citaat van: royalasgard op 15-07-2020  10:07 uEr kan wel een wereld van verschil tussen een saison en een farmhouse bier ik zeg het maar even.
Inderdaad, wat op het verkeerde been gezet door de topic titel. Farmhouse is niet echt gedefinieerd (denk ik) maar een imperial saison zal het niet worden (dat vind ik dan net zo erg als de topicstarter, en hij vindt het niet erg waarschijnlijk).

JamMasterJustin

Thnx voor het bericht, maar het moest ergens in een hokje van BrouwHulp passen

hans_nwk

Citaat van: JamMasterJustin op 16-07-2020  17:11 uThnx voor het bericht, maar het moest ergens in een hokje van BrouwHulp passen
Ik neem inderdaad ook niet altijd de moeite om precies een hokje uit te zoeken dat past bij het bier (en soms bestaat dat ook niet precies).

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.