Wort vlokt niet bij kook, veel eiwitten in gistvat

Gestart door knifeman, 07-07-2020 08:54 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

knifeman

Ik heb er regelmatig last van dat mijn wort bij koken niet goed uitvlokt, bijgevolg gaan de minuscule eiwitklontertjes mee door de filter het gistvat in. Ik gebruik geen Iers mos of tabletten maar als we met de brouwclub brouwen hebben we dat probleem niet, daar vlokt alles mooi samen.

Wat kan ik verbeteren? pH meet en stel ik regelmatig bij.

seed7

Kook je niet te hard, waardoor de deeltjes kleiner worden?
Of, is je whirlpool wel goed? Wacht je na vlam uit tot alles in de pan tot rust is gekomen voor je de whirpool aandraait?

Ingo

brouwerwaldonk

Citaat van: knifeman op 07-07-2020  08:54 uwat kan ik verbeteren ? pH meet en stel ik regelmatig bij.
Krijg je redelijk helder wort naar uw kookketel?
Vertel ook eens wat de waarde van uw pH is bij begin koken?
Wat heb je tegen het gebruik van Iers mos?

Luiaard

Ik gebruik altijd hopbellen en doe ze los in de kookketel en dit houdt voor mij de meeste vlokjes in de pan. Is er misschien een verschil in de wijze van brouwen tussen thuis en de brouwclub?

stiaanke


Hay

Vlak voor de kook schuim afscheppen met een schuimspaan.
Ben je al het grootste gedeelte kwijt.

Koen S

Citaat van: Hay op 07-07-2020  18:33 uVlak voor de kook schuim afscheppen met een schuimspaan.
Ben je al het grootste gedeelte kwijt.
Doe ik ook, het is geen moeite en wat eruit is kookt ook niet mee 

Jacques

Citaat van: Luiaard op 07-07-2020  12:16 uIs er misschien een verschil in de wijze van brouwen tussen thuis en de brouwclub?

De intensiteit van het koken kan van invloed zijn. Bij een rollende kook zijn er meer wervelingen waardoor de vlokken eerder in contact met elkaar komen en grotere vlokken gevormd worden. Kook je echter te lang (langer dan 75 minuten) dan kan dat weer zorgen voor het breken van de eiwitvlokken.

Zie ook https://byo.com/article/wort-boiling-homebrew-science/
en https://www.morebeer.com/articles/Hot_Trub_Formation_And_Removal

knifeman

Verschil in brouwproces is

Brouwclub: whirlpool na kook, 15 min laten rusten, koelen met pomp en platenkoeler tijdens overpompen naar vat.
Thuis: Whirlpool na kook, ondertussen koelen met spiraalkoeler, 15 min laten rusten en met pomp naar vat.

Kan de fijnheid van schroten ook een invloed hebben? Ik denk dat ik fijner schroot dan met de schrootmolen van de club.


André de Laat

Citaat van: Koen S op 07-07-2020  19:08 uDoe ik ook, het is geen moeite en wat eruit is kookt ook niet mee

Ik zorg altijd dat ik een spuitfles met water klaar heb staan. Werkt ook super. Wég schuim :)

middelaersch

Citaat van: knifeman op 08-07-2020  10:43 uThuis: Whirlpool na kook, ondertussen koelen met spiraalkoeler, 15 min laten rusten en met pomp naar vat

Bedoel je met 'spiraalkoeler' een tegenstroomkoeler of een dompelkoeler?

Ik kan me niet voorstellen dat je een goede whirlpool kunt maken terwijl de dompelkoeler in het vat hangt. De koeler zal het goed ronddraaien van het wort onmogelijk maken. Ook een whirlpool maken terwijl je het wort rondpompt door een tegenstroomkoeler zal niet goed werken.

Wat ik doe:
- tien minuten voor einde kook de dompelkoeler in de ketel hangen zodat deze ontsmet
- na het koken koken met de dompelkoeler koelen (en zodra het wort onder de 80 graden is laat ik de pomp v.d. brewmonk draaien zodat het koelen sneller gaat.)
- zodra het wort op de gewenste temperatuur is, 20-25 graden, zet ik de pomp uit en haal ik de dompelkoeler uit het vat, en dan pas draai ik een whirlpool.
- Dat laat ik een kwartiertje staan, daarna laat ik het wort via het kraantje in het gistvat lopen met achterlating van de trub in de ketel

Werkt perfect op die manier. Je ziet de trub mooi op een hoopje liggen midden in de ketel.


HermanH

Ik laat mijn wort steeds een half uurtje à een uur staan voor ik overhevel/pomp. Pas mijn watersamenstelling aan en gebruik iers mos of biersol. In mijn Grainfather kan ik niks forceren qua kookvermogen, op gas heb ik een regelbare ontspanner, dus daar kan ik wel hard koken. Nu, wat de oorzaak van het niet hoog uitvlokken is zal wel ergens liggen, ik zou zeggen, pH aanpassen, kalkrijker water gebruiken en koelen bij hoge temperatuur beginnen...? Zo ziet mijn uitvlokking eruit bij mijn Grainfather:




Koken op mijn gasbrander ziet er zo uit


knifeman

Ik zal waarschijnlijk het wort te veel blijven agiteren tijdens het koelen whirlen en pompen. Ik ga het eens op jouw manier proberen HermanH

Hay

Citaat van: André de Laat op 08-07-2020  11:28 uIk zorg altijd dat ik een spuitfles met water klaar heb staan. Werkt ook super. Wég schuim :)

Maar dan ben je je eiwitten niet kwijt.

André de Laat

Citaat van: Hay op 08-07-2020  17:32 uMaar dan ben je je eiwitten niet kwijt.

Nee Hay, dat klopt, maar daarvoor gebruik ik Iers mos. De eiwitten klonteren mooi samen. Doe ik altijd al zo. Werkt prima voor mij.


Koen S

Citaat van: André de Laat op 08-07-2020  17:55 uNee Hay, dat klopt, maar daarvoor gebruik ik Iers mos. De eiwitten klonteren mooi samen. Doe ik altijd al zo. Werkt prima voor mij.
Ik gebruik nooit Iers mos of iets vergelijkbaars, eiwitten vlokken mooi uit. Ik gebruik wel veel hop, meestal hopbellen.

middelaersch

Citaat van: Koen S op 08-07-2020  17:58 uIk gebruik nooit Iers mos of iets vergelijkbaars, eiwitten vlokken mooi uit. Ik gebruik wel veel hop, meestal hopbellen.

Hier hetzelfde.

middelaersch

Citaat van: HermanH op 08-07-2020  13:22 uZo ziet mijn uitvlokking eruit bij mijn Grainfather:




Die filterdingen heb ik niet in mijn brewmonk gebouwd.

Ze zijn niet nodig, en verstoren het ronddraaien van de whirlpool.
En ze raken ook nog verstopt als je een beetje pech hebt.

'The KISS principle states that most systems work best if they are kept simple rather than made complicate.'

https://en.wikipedia.org/wiki/KISS_principle


HermanH

Citaat van: middelaersch op 08-07-2020  18:14 uDie filterdingen heb ik niet in mijn brewmonk gebouwd.

Ze zijn niet nodig, en verstoren het ronddraaien van de whirlpool.
En ze raken ook nog verstopt als je een beetje pech hebt.

'The KISS principle states that most systems work best if they are kept simple rather than made complicate.'

https://en.wikipedia.org/wiki/KISS_principle
Ik zou zeggen "KISS my ass" bij zo'n uitspraak, maar daar ben ik te opgevoed voor, ieder zijn werkwijze, als je goed opgelet hebt zie je geen trub van hoppellets of bloemen, de foto was van een "opkweekwort" voor een giststarter, dus daar hoeft geen hop in. Heb met die opstelling nog nooit problemen gehad tot op heden, dus waarom zou ik in Gods naam moeten veranderen omdat er een wijsneus er mij op attent maakt, de foto is trouwens van een Grainfather, doch dat doet er niet toe, het was echt een mooie foto om de uitvlokking te tonen, zonder hopverontreiniging... Het ging hier trouwens over uitvlokken, niet over filterproblemen bij brouwautomaten....  ;)

André de Laat

Citaat van: middelaersch op 08-07-2020  18:14 uDie filterdingen heb ik niet in mijn brewmonk gebouwd.

Ze zijn niet nodig, en verstoren het ronddraaien van de whirlpool.
En ze raken ook nog verstopt als je een beetje pech hebt.

'The KISS principle states that most systems work best if they are kept simple rather than made complicate.'

https://en.wikipedia.org/wiki/KISS_principle

Sorry, maar vaak wordt hier iets gecompliceerd gemaakt gewoon omdat het kan. Is het nodig? Nee. Als gemiddelde hobbybrouwer kun je er niks mee.

ExPeteriment

Citaat van: middelaersch op 08-07-2020  12:58 uWat ik doe:
- tien minuten voor einde kook de dompelkoeler in de ketel hangen zodat deze ontsmet
- na het koken koken met de dompelkoeler koelen (en zodra het wort onder de 80 graden is laat ik de pomp v.d. brewmonk draaien zodat het koelen sneller gaat.)
- zodra het wort op de gewenste temperatuur is, 20-25 graden, zet ik de pomp uit en haal ik de dompelkoeler uit het vat, en dan pas draai ik een whirlpool.
- Dat laat ik een kwartiertje staan, daarna laat ik het wort via het kraantje in het gistvat lopen met achterlating van de trub in de ketel

Werkt perfect op die manier. Je ziet de trub mooi op een hoopje liggen midden in de ketel.
Zo doe ik het ook in mijn Easybrew 30. Toch heb ik het idee dat zonder rondpompen ik meer uitgevlokt eiwit overhoud. Koelen wel langzamer uiteraard, maar als ik de planten, gras (en hop) toch water moet geven. Warm koelwater vang ik op voor de schoonmaak.

middelaersch

Citaat van: HermanH op 08-07-2020  18:44 uIk zou zeggen "KISS my ass" bij zo'n uitspraak, maar daar ben ik te opgevoed voor, ieder zijn werkwijze, als je goed opgelet hebt zie je geen trub van hoppellets of bloemen, de foto was van een "opkweekwort" voor een giststarter, dus daar hoeft geen hop in. Heb met die opstelling nog nooit problemen gehad tot op heden, dus waarom zou ik in Gods naam moeten veranderen omdat er een wijsneus er mij op attent maakt, de foto is trouwens van een Grainfather, doch dat doet er niet toe, het was echt een mooie foto om de uitvlokking te tonen, zonder hopverontreiniging... Het ging hier trouwens over uitvlokken, niet over filterproblemen bij brouwautomaten....  ;)

Nou nou nou Herman, iets minder is ook genoeg! :biersmile:

Ik zeg dat ik dat filter niet gebruik, en waarom niet, en dan sla je zo'n toon aan.  :weetniet:

tdp


EBC

De uitvlokking wordt met name bepaald door het gerstras/graansoort en vermouting.
Caramouten zullen bijvoorbeeld meer uitvlokken dan basismouten.

Hulpstoffen en hard of zacht koken doen naar maar weinig aan af, dat zijn weer de suboptimalisaties.

HermanH

Citaat van: middelaersch op 09-07-2020  00:22 uNou nou nou Herman, iets minder is ook genoeg! :biersmile:

Ik zeg dat ik dat filter niet gebruik, en waarom niet, en dan sla je zo'n toon aan.  :weetniet:
Ja, en dan was ik nog niet eens begonnen...  >:D Was de woordspeling die in me op kwam toen ik die "KISS" zag staan, dus tja... Misschien was het wel de druppel van weken/maanden "komma-n**ken" hier, het begint mij echt hoog te zitten dat er steeds maar hun oplossing of idee blijven door de keel duwen hier, man, wat heeft de doorsnee bezoeker hier nu aan, "nee, ik doe het zo, nee, ik doe het anders, en dan is het antwoord, nee, toch doe ik het zo, en dan is er terug ene die er zijn zegje op heeft...", dat is hier al 'eeuwen' aan de gang precies, wel, ik moet zeggen, ik ga nu nog enkel wat meelezen en dus ja, niemand zal nog last hebben van mij, ik post al niet veel, dus... En ja, sorry mocht het te heftig geweest zijn, ik zal het dan ook nooit meer doen...  :-X :biersmile:

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.