Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.
Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com
Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de bovenstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.
Beide walsen horen te draaien. De ene wals word aangedreven door de boormachine en door het malen van de mout draait de andere wals mee. Deze wals zit excentrisch op een as, deze kun je stellen door de zwarte stelschroef los te draaien.Althans zo werkt het bij mijn walsenmolen. Succes, Jaap
Volgens mij werkt elke walsenmolen zo... Is de trechter wel goed gemonteerd?
De rode pijlen zijn naar de 2 draaimoertjes.Als deze is aangedraaid, staat de walsenmolen aan die zijde vast. Draai ik de moertjes wat los dan draait hij meeDe blauwe pijl is de draaiende wals dmv de boormachine
Als aanvulling kan ik je nog adviseren om die open hoekjes van de trechter bij de uiteinden van de rollen met ducktape dicht te plakken.Uit mijn ervaring blijkt dat daar redelijk wat moutkorrels buiten de rollen vallen en dus heel blijven.
Die 2 draaimoertjes (het zijn trouwens boutjes) moet je los draaien om de rollenafstand in te stellen. Zodra het op de gewenste afstand staat, draai je die boutjes weer vast. De rol moet wel kunnen meedraaien als je gaat schroten.
Cees, je zult wel gelijk hebben maar hoe komen die korrels dan langs de rollen? Bij mj is het geheel dicht langs de rollen in de kast waarin de rollen draaien.
Bedankt voor alle reacties. Ik moet denk ik de constructie onder de loep gaan nemen, want het lijkt erop dat de wals, die niet direct wordt aangedreven, vast loopt en daardoor niet beweegtGa hem morgen eens uit elkaar halen en opnieuw monteren..
En dan draai je de moertjes vast om de boutjes te borgen. Nou, ik weet niet hoe je de trechter erop hebt geschroefd of wat voor walsenmolen je gebruikt, maar ik heb er geen last van.
Dan heb jij mazzel. Ik ook klaarblijkelijk.Ik denk dat die rol klem zit tussen je trechter. Dan moet je de onderkant van je trechter iets naar binnen buigen dat het vrij komt van je rol. De rol hoort probleemloos te draaien op de kogellagers.Dat kun je doen ja, maar moet eigenlijk niet nodig zijn. Ergens zit er iets niet goed gemonteerd.Zoals beschreven in de gebruiksaanwijzing dat er bij zat. Ik heb zo'n walsenmolen als op de foto hierboven. Ik heb die van Brewferm, met een houten onderplank waarin een uitsparing gefreesd is zodat ie op een emmer past. Ding werkt gewoon perfect. En er gaat geen korreltje mout verloren
Ik heb hem gisteren uit elkaar gehaald en de rol zat inderdaad klem tegen de zijkanten en er zat een hoop rotzooi tussen.Schoongemaakt en hij loopt weer als een tierelier!Bedankt voor het meedenken!