Werking walsenmolen

Gestart door rfrins, 06-07-2020 18:55 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

rfrins

Echt een hele stomme vraag: heb vrijdag voor het eerst een walsenmolen gebruikt (voorheen altijd gewerkt met een schijfmolen).

De molen heeft 2 walsen. Een wals stond vastgezet en de andere wals draaide rond dmv de boormachine. Gaf een prima resultaat.

Nu kwam ik erachter dat als ik de vaststaande wals los draai aan de zijkant met 2 moertjes deze ook meedraait.

Wat is nu de bedoeling van een walsenmolen, moet 1 wals draaien en 1 wals stilstaan of moeten beide walsen draaien?

André de Laat

Ik weet niet. Bij mij draaien ze allebei. Welke moertjes heb je het over? Heb je een foto?

rfrins



De rode pijlen zijn naar de 2 draaimoertjes.
Als deze is aangedraaid, staat de walsenmolen aan die zijde vast. Draai ik de moertjes wat los dan draait hij mee

De blauwe pijl is de draaiende wals dmv de boormachine

Jaap van der Meer

Beide walsen horen te draaien. De ene wals word aangedreven door de boormachine en door het malen van de mout draait de andere wals mee.  Deze wals zit excentrisch op een as, deze kun je stellen door de zwarte stelschroef los te draaien.
Althans zo werkt het bij mijn walsenmolen.
Succes, Jaap

André de Laat

Citaat van: Jaap van der Meer op 06-07-2020  21:23 uBeide walsen horen te draaien. De ene wals word aangedreven door de boormachine en door het malen van de mout draait de andere wals mee.  Deze wals zit excentrisch op een as, deze kun je stellen door de zwarte stelschroef los te draaien.
Althans zo werkt het bij mijn walsenmolen.
Succes, Jaap

Volgens mij werkt elke walsenmolen zo... Is de trechter wel goed gemonteerd?

D.R.K.

Zoals Jaap aangeeft, zwarte stel schroeven losdraaien en dan kan je de as die uitsteekt naast je boormachine aandrijf as gebruiken om te stellen.
Zit aan beide kanten en als het goed is zit er ook wat markering op.
Hiermee kan je je wasmolen met een voeler plaatje tussen de walsen afstellen, als je tevreden bent over de afstand dan de zwarte stel schroeven weer aandraaien en de borgmoer die erop zit ook vast draaien.
Hiermee voorkom je dat je wals gaan verlopen.

succes

D.R.K.

Citaat van: André de Laat op 06-07-2020  21:44 uVolgens mij werkt elke walsenmolen zo... Is de trechter wel goed gemonteerd?

Je kan hem altijd omdraaien samenvol

CeesM

Citaat van: rfrins op 06-07-2020  19:56 u

De rode pijlen zijn naar de 2 draaimoertjes.
Als deze is aangedraaid, staat de walsenmolen aan die zijde vast. Draai ik de moertjes wat los dan draait hij mee

De blauwe pijl is de draaiende wals dmv de boormachine
Die 2 draaimoertjes (het zijn trouwens boutjes) moet je los draaien om de rollenafstand in te stellen. Zodra het op de gewenste afstand staat, draai je die boutjes weer vast. De rol moet wel kunnen meedraaien als je gaat schroten.

Als aanvulling kan ik je nog adviseren om die open hoekjes van de trechter bij de uiteinden van de rollen met ducktape dicht te plakken.
Uit mijn ervaring blijkt dat daar redelijk wat moutkorrels buiten de rollen vallen en dus heel blijven.

beermenke

Cees, je zult wel gelijk hebben maar hoe komen die korrels dan langs de rollen? Bij mj is het geheel dicht langs de rollen in de kast waarin de rollen draaien.

rfrins

Bedankt voor alle reacties. Ik moet denk ik de constructie onder de loep gaan nemen, want het lijkt erop dat de wals, die niet direct wordt aangedreven, vast loopt en daardoor niet beweegt

Ga hem morgen eens uit elkaar halen en opnieuw monteren..

rfrins

Citaat van: CeesM op 06-07-2020  21:59 uAls aanvulling kan ik je nog adviseren om die open hoekjes van de trechter bij de uiteinden van de rollen met ducktape dicht te plakken.
Uit mijn ervaring blijkt dat daar redelijk wat moutkorrels buiten de rollen vallen en dus heel blijven.

Dit was me inderdaad al opgevallen. Ga ik ook even naar kijken

André de Laat

Citaat van: CeesM op 06-07-2020  21:59 uDie 2 draaimoertjes (het zijn trouwens boutjes) moet je los draaien om de rollenafstand in te stellen. Zodra het op de gewenste afstand staat, draai je die boutjes weer vast. De rol moet wel kunnen meedraaien als je gaat schroten.
En dan draai je de moertjes vast om de boutjes te borgen.

Citaat van: CeesM op 06-07-2020  21:59 uAls aanvulling kan ik je nog adviseren om die open hoekjes van de trechter bij de uiteinden van de rollen met ducktape dicht te plakken.
Uit mijn ervaring blijkt dat daar redelijk wat moutkorrels buiten de rollen vallen en dus heel blijven.

Nou, ik weet niet hoe je de trechter erop hebt geschroefd of wat voor walsenmolen je gebruikt, maar ik heb er geen last van.

CeesM

Citaat van: beermenke op 06-07-2020  22:11 uCees, je zult wel gelijk hebben maar hoe komen die korrels dan langs de rollen? Bij mj is het geheel dicht langs de rollen in de kast waarin de rollen draaien.

Dan heb jij mazzel. ;)

Citaat van: rfrins op 06-07-2020  22:28 uBedankt voor alle reacties. Ik moet denk ik de constructie onder de loep gaan nemen, want het lijkt erop dat de wals, die niet direct wordt aangedreven, vast loopt en daardoor niet beweegt

Ga hem morgen eens uit elkaar halen en opnieuw monteren..

Ik denk dat die rol klem zit tussen je trechter. Dan moet je de onderkant van je trechter iets naar binnen buigen dat het vrij komt van je rol. De rol hoort probleemloos te draaien op de kogellagers.

Citaat van: André de Laat op 07-07-2020  07:06 uEn dan draai je de moertjes vast om de boutjes te borgen.

Nou, ik weet niet hoe je de trechter erop hebt geschroefd of wat voor walsenmolen je gebruikt, maar ik heb er geen last van.

Zoals beschreven in de gebruiksaanwijzing dat er bij zat. Ik heb zo'n walsenmolen als op de foto hierboven. ;)

André de Laat

Citaat van: CeesM op 07-07-2020  21:55 uDan heb jij mazzel. ;)
Ik ook klaarblijkelijk.

Ik denk dat die rol klem zit tussen je trechter. Dan moet je de onderkant van je trechter iets naar binnen buigen dat het vrij komt van je rol. De rol hoort probleemloos te draaien op de kogellagers.
Dat kun je doen ja, maar moet eigenlijk niet nodig zijn. Ergens zit er iets niet goed gemonteerd.

Zoals beschreven in de gebruiksaanwijzing dat er bij zat. Ik heb zo'n walsenmolen als op de foto hierboven. ;)
Ik heb die van Brewferm, met een houten onderplank waarin een uitsparing gefreesd is zodat ie op een emmer past. Ding werkt gewoon perfect. En er gaat geen korreltje mout verloren :)

rfrins

Ik heb hem gisteren uit elkaar gehaald en de rol zat inderdaad klem tegen de zijkanten en er zat een hoop rotzooi tussen.

Schoongemaakt en hij loopt weer als een tierelier!

Bedankt voor het meedenken!

André de Laat

Citaat van: rfrins op 08-07-2020  08:57 uIk heb hem gisteren uit elkaar gehaald en de rol zat inderdaad klem tegen de zijkanten en er zat een hoop rotzooi tussen.

Schoongemaakt en hij loopt weer als een tierelier!

Bedankt voor het meedenken!

Kijk aan! Schroten maar dus!  :brouwen: :brouwen:

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.