Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Werking walsenmolen  (gelezen 1473 keer)

Offline rfrins

• Vol lid
  • Land: nl
Werking walsenmolen
« Gepost op: 06-07-2020 18:55 u »
Echt een hele stomme vraag: heb vrijdag voor het eerst een walsenmolen gebruikt (voorheen altijd gewerkt met een schijfmolen).

De molen heeft 2 walsen. Een wals stond vastgezet en de andere wals draaide rond dmv de boormachine. Gaf een prima resultaat.

Nu kwam ik erachter dat als ik de vaststaande wals los draai aan de zijkant met 2 moertjes deze ook meedraait.

Wat is nu de bedoeling van een walsenmolen, moet 1 wals draaien en 1 wals stilstaan of moeten beide walsen draaien?

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de bovenstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Online André de Laat

• Super lid
  • Ik brouw zoals ik het leuk vind.
Re: Werking walsenmolen
« Reactie #1 Gepost op: 06-07-2020 19:37 u »
Ik weet niet. Bij mij draaien ze allebei. Welke moertjes heb je het over? Heb je een foto?

Offline rfrins

• Vol lid
« Reactie #2 Gepost op: 06-07-2020 19:56 u »

De rode pijlen zijn naar de 2 draaimoertjes.
Als deze is aangedraaid, staat de walsenmolen aan die zijde vast. Draai ik de moertjes wat los dan draait hij mee

De blauwe pijl is de draaiende wals dmv de boormachine

Offline Jaap van der Meer

• Boven 10 berichten
  • *
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
« Reactie #3 Gepost op: 06-07-2020 21:23 u »
Beide walsen horen te draaien. De ene wals word aangedreven door de boormachine en door het malen van de mout draait de andere wals mee.  Deze wals zit excentrisch op een as, deze kun je stellen door de zwarte stelschroef los te draaien.
Althans zo werkt het bij mijn walsenmolen.
Succes, Jaap

Online André de Laat

• Super lid
« Reactie #4 Gepost op: 06-07-2020 21:44 u »
Beide walsen horen te draaien. De ene wals word aangedreven door de boormachine en door het malen van de mout draait de andere wals mee.  Deze wals zit excentrisch op een as, deze kun je stellen door de zwarte stelschroef los te draaien.
Althans zo werkt het bij mijn walsenmolen.
Succes, Jaap

Volgens mij werkt elke walsenmolen zo... Is de trechter wel goed gemonteerd?

Offline D.R.K.

• Vol lid
  • Als de kat van huis is brouwen we bier
« Reactie #5 Gepost op: 06-07-2020 21:46 u »
Zoals Jaap aangeeft, zwarte stel schroeven losdraaien en dan kan je de as die uitsteekt naast je boormachine aandrijf as gebruiken om te stellen.
Zit aan beide kanten en als het goed is zit er ook wat markering op.
Hiermee kan je je wasmolen met een voeler plaatje tussen de walsen afstellen, als je tevreden bent over de afstand dan de zwarte stel schroeven weer aandraaien en de borgmoer die erop zit ook vast draaien.
Hiermee voorkom je dat je wals gaan verlopen.

succes

Offline D.R.K.

• Vol lid
  • Als de kat van huis is brouwen we bier
« Reactie #6 Gepost op: 06-07-2020 21:48 u »
Volgens mij werkt elke walsenmolen zo... Is de trechter wel goed gemonteerd?

Je kan hem altijd omdraaien samenvol

Offline CeesM

• Super lid
  • Niet mouwen, lekker brouwen.
« Reactie #7 Gepost op: 06-07-2020 21:59 u »

De rode pijlen zijn naar de 2 draaimoertjes.
Als deze is aangedraaid, staat de walsenmolen aan die zijde vast. Draai ik de moertjes wat los dan draait hij mee

De blauwe pijl is de draaiende wals dmv de boormachine
Die 2 draaimoertjes (het zijn trouwens boutjes) moet je los draaien om de rollenafstand in te stellen. Zodra het op de gewenste afstand staat, draai je die boutjes weer vast. De rol moet wel kunnen meedraaien als je gaat schroten.

Als aanvulling kan ik je nog adviseren om die open hoekjes van de trechter bij de uiteinden van de rollen met ducktape dicht te plakken.
Uit mijn ervaring blijkt dat daar redelijk wat moutkorrels buiten de rollen vallen en dus heel blijven.

Online beermenke

• Super lid
  • Brouwerij De Sjravelaer
« Reactie #8 Gepost op: 06-07-2020 22:11 u »
Cees, je zult wel gelijk hebben maar hoe komen die korrels dan langs de rollen? Bij mj is het geheel dicht langs de rollen in de kast waarin de rollen draaien.

Offline rfrins

• Vol lid
« Reactie #9 Gepost op: 06-07-2020 22:28 u »
Bedankt voor alle reacties. Ik moet denk ik de constructie onder de loep gaan nemen, want het lijkt erop dat de wals, die niet direct wordt aangedreven, vast loopt en daardoor niet beweegt

Ga hem morgen eens uit elkaar halen en opnieuw monteren..

Offline rfrins

• Vol lid
« Reactie #10 Gepost op: 06-07-2020 22:29 u »

Als aanvulling kan ik je nog adviseren om die open hoekjes van de trechter bij de uiteinden van de rollen met ducktape dicht te plakken.
Uit mijn ervaring blijkt dat daar redelijk wat moutkorrels buiten de rollen vallen en dus heel blijven.

Dit was me inderdaad al opgevallen. Ga ik ook even naar kijken

Online André de Laat

• Super lid
« Reactie #11 Gepost op: 07-07-2020 07:06 u »
Die 2 draaimoertjes (het zijn trouwens boutjes) moet je los draaien om de rollenafstand in te stellen. Zodra het op de gewenste afstand staat, draai je die boutjes weer vast. De rol moet wel kunnen meedraaien als je gaat schroten.
En dan draai je de moertjes vast om de boutjes te borgen.

Nou, ik weet niet hoe je de trechter erop hebt geschroefd of wat voor walsenmolen je gebruikt, maar ik heb er geen last van.

Offline CeesM

• Super lid
  • Niet mouwen, lekker brouwen.
« Reactie #12 Gepost op: 07-07-2020 21:55 u »
Cees, je zult wel gelijk hebben maar hoe komen die korrels dan langs de rollen? Bij mj is het geheel dicht langs de rollen in de kast waarin de rollen draaien.

Dan heb jij mazzel. ;)

Bedankt voor alle reacties. Ik moet denk ik de constructie onder de loep gaan nemen, want het lijkt erop dat de wals, die niet direct wordt aangedreven, vast loopt en daardoor niet beweegt

Ga hem morgen eens uit elkaar halen en opnieuw monteren..

Ik denk dat die rol klem zit tussen je trechter. Dan moet je de onderkant van je trechter iets naar binnen buigen dat het vrij komt van je rol. De rol hoort probleemloos te draaien op de kogellagers.

En dan draai je de moertjes vast om de boutjes te borgen.

Nou, ik weet niet hoe je de trechter erop hebt geschroefd of wat voor walsenmolen je gebruikt, maar ik heb er geen last van.

Zoals beschreven in de gebruiksaanwijzing dat er bij zat. Ik heb zo'n walsenmolen als op de foto hierboven. ;)

Online André de Laat

• Super lid
« Reactie #13 Gepost op: 08-07-2020 04:31 u »
Dan heb jij mazzel. ;)
Ik ook klaarblijkelijk.

Ik denk dat die rol klem zit tussen je trechter. Dan moet je de onderkant van je trechter iets naar binnen buigen dat het vrij komt van je rol. De rol hoort probleemloos te draaien op de kogellagers.
Dat kun je doen ja, maar moet eigenlijk niet nodig zijn. Ergens zit er iets niet goed gemonteerd.

Zoals beschreven in de gebruiksaanwijzing dat er bij zat. Ik heb zo'n walsenmolen als op de foto hierboven. ;)
Ik heb die van Brewferm, met een houten onderplank waarin een uitsparing gefreesd is zodat ie op een emmer past. Ding werkt gewoon perfect. En er gaat geen korreltje mout verloren :)

Offline rfrins

• Vol lid
« Reactie #14 Gepost op: 08-07-2020 08:57 u »
Ik heb hem gisteren uit elkaar gehaald en de rol zat inderdaad klem tegen de zijkanten en er zat een hoop rotzooi tussen.

Schoongemaakt en hij loopt weer als een tierelier!

Bedankt voor het meedenken!

Online André de Laat

• Super lid
« Reactie #15 Gepost op: 08-07-2020 11:07 u »
Ik heb hem gisteren uit elkaar gehaald en de rol zat inderdaad klem tegen de zijkanten en er zat een hoop rotzooi tussen.

Schoongemaakt en hij loopt weer als een tierelier!

Bedankt voor het meedenken!

Kijk aan! Schroten maar dus!  :brouwen: :brouwen:

Tags: schroten