Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Te weinig alcohol in het bier  (gelezen 1330 keer)

Offline brittkitfrit

• Eerste berichten geplaatst
  • *
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
Te weinig alcohol in het bier
« Gepost op: 06-07-2020 13:59 u »
Hallo!

Ik krijg herhaaldelijk een te laag alcoholpercentage in mijn bier en ik krijg het niet voor elkaar dit op te lossen.  :(

Ik ben een beginnende bierbrouwer dus ik pak het nog niet al te ingewikkeld aan. Ik heb een online starterskit aangeschaft en ben hiermee aan de slag gegaan. Ik gebruik voor het mout Brewferm (de belgian saison) en deze moet uiteindelijk een alcohol percentage krijgen van 6.0%. Ik krijg echter nu al twee keer maar 4.9%.

Is het normaal dat het percentage zo relatief veel afwijkt? Is hier een standaard oplossing voor?

Ik begin volgende week weer met een nieuwe lading bier en ik wil graag dat het deze keer wel goed uitkomt.  :)

Britt

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de bovenstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline hans_nwk

• Super lid
  • Land: nl
Re: Te weinig alcohol in het bier
« Reactie #1 Gepost op: 06-07-2020 14:11 u »
Iets meer info is handig:
- Wat is je start-/eind- SG en hoe meet je het?
- welke mout/maischschema?
- hoeveel suiker?
- welke en hoeveel gist?
- welke vergistingstemperatuur?

Kortom je recept en werkwijze zijn nodig om nuttige feedback te krijgen.

Offline brittkitfrit

• *
« Reactie #2 Gepost op: 06-07-2020 14:19 u »
Start SG is 1040, eind SG is 1004
Voor het mout heb ik de instructies van Brewferm gevolgd. Ik heb 500 gram suiker opgelost in 2 liter water. Hierbij kwam 13 liter water om 15 liter bier te krijgen. (Ik heb dus niet latere suikertoevoeging gedaan). Voor de gist heb ik de gist gebruikt die bij de Brewferm kwam, daar weet ik verder niet heel veel over.
Verder stond het vat in een onverwarmde kantoor. Deze is altijd tussen de 18 en 23 graden.

Offline Snelbier

• Senior lid
« Reactie #3 Gepost op: 06-07-2020 15:02 u »
Gaat zo te zien om het Brewferm vloeibaar-extract pakket? Maakt het iets duidelijker.
- Je SG-start is iets te laag. Teveel water toegevoegd, of moutextract en suiker niet goed opgelost, heeft soms wat tijd nodig.
Slecht opgeloste suiker en extract is voor gist geen probleem, die vindt ze wel.  Vertekent alleen je SG-meting.
Als je echt 15 L in het gistvat hebt mag je ervan uitgaan dat je SG 1.044 was.
- SG-end hoger dan verwacht. Kan veel oorzaken hebben. Soort gist, vergistingstemperatuur, hoeveelheid gist, etc.
De meegeleverde gist lijkt volgens Brouwland op Fermentis-BE-134, en die mag wat warm vergisten https://fermentis.com/en/fermentation-solutions/you-create-beer/safale-be-134/
Belangrijk voor elk gist is een constante temperatuur. Een ruimte die 5 graden per dag/nacht fluctueert is NIET ideaal.
Ook kan het lang duren voordat een gist helemaal klaar is, zeker als wat weinig gist is gebruikt of als temperatuur niet ideaal is.
- Veel beginnersproblemen zijn al beschreven in de wiki: https://www.wiki-hobbybrouwen.nl/dokuwiki/doku.php?id=beginnende_brouwer:blikbrouwen
Succes,  Snelbier

Offline brittkitfrit

• *
« Reactie #4 Gepost op: 06-07-2020 15:10 u »
Oke! Dankjewel! Dan probeer ik een ruimte te vinden die misschien een wat constantere temperatuur heeft :) Hopelijk helpt dat.

Offline brouwerwaldonk

• Super lid
  • Land: be
  • Water is lekker als het langs brouwerij is geweest
« Reactie #5 Gepost op: 06-07-2020 15:25 u »
Met een begin densiteit van 1040 ga je nooit 6% alcohol krijgen daarmee krijg je maar 4,9%
Wil je bij je volgende poging met 15 L wort, bier van 6% bekomen los dan in het hete wort 400 g suiker op, zodat je op 1050 komt voor het gisten.

Offline Snelbier

• Senior lid
« Reactie #6 Gepost op: 06-07-2020 15:31 u »
Oke! Dankjewel! Dan probeer ik een ruimte te vinden die misschien een wat constantere temperatuur heeft :) Hopelijk helpt dat.
Dat is het halve werk, maar beter dan niks.  Gist genereert zelf ook warmte, tijdens hoofdgisting zal het bier vele graden warmer zijn dan omgevingstemperatuur.
Meet dus de BIER-temperatuur, en niét de omgeving..  Thermometer tegen het vat plakken en isoleren met sponsje of zo..
Het kan best zijn dat je bier de eerste dagen op een koelere plek moet staan om zelf op juiste temperatuur (~22'C??) te blijven.
En niet te snel bottelen, eerst volledig uitgisten. SG meten, niét zomaar geloven wat de handleidingen zeggen. Zie de Wiki en dit forum.
Proost,  Snelbier

Offline hansHalberstadt

• Super lid
  • meten is weten
« Reactie #7 Gepost op: 06-07-2020 15:31 u »
Ik krijg herhaaldelijk een te laag alcoholpercentage in mijn bier en ik krijg het niet voor elkaar dit op te lossen. 
Wat bedoel je met 'te laag alcoholpercentage' Hoe concludeer je :Ik krijg echter nu al twee keer maar 4.9%? Doe je dat via een formule op basis van begin en eind SG (dat neem ik even aan want (40-4)*0.135=4.9% wat jij zegt. Verder komt er nog een halve punt alcohol bij door bottelen met ca 8 g/l suiker voor de druk op je flesjes. dus dan zit je nu al op 5.4vol%.  Maar je wilt naar 6% dus dan moet je op 5.5 uitkomen einde gisting en dat is  41 Sg punten verschil dus bv van1046 naar 1005.

Je moet dan dus gewoon wat minder bier brouwen. bv eerst alles oplossen tot 10 liter, dan SG meten (na goed mengen!!!) en dan corrigeren tot SG=1046. bv je hebt 10 liter met SG=1056 en je wilt naar 1046 dan moet je dus naar 56/46 x 10=12.2 liter

Offline hansHalberstadt

• Super lid
  • meten is weten
« Reactie #8 Gepost op: 06-07-2020 15:38 u »
Maar het kan heel goed zijn dat je nu gemeten hebt voordat alles goed was gemengd. dus dan ligt er een laag stroop op de bodem en meet je natuurlijk een lager SG als je wat vanaf het oppervlak neemt om te meten. Dus dan denk je dat je begin SG lager is dan het werkelijk is. Je eind SG was behoorlijk laag 1004, dus daar ligt het niet aan. Maar gisten op constante temperatuur is wel aan te raden om andere redenen (ongewenst zuurstof aanzuigen aan einde gisting door temperatuurwisselingen, ongewenste gist neerslag als het snachts afkoelt waardoor de gisting minder snel gaat daarna etc.)

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
  • Brouw ze, roer ze en Proost!
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #9 Gepost op: 06-07-2020 23:12 u »
- SG-end hoger dan verwacht. Kan veel oorzaken hebben. Soort gist, vergistingstemperatuur, hoeveelheid gist, etc.

Dat is hier niet het geval. Een eind SG van 1004 is niet hoog.

Het "probleem" zit hem in het te lage begin SG. Dit is simpel op te lossen: minder water of meer suiker toevoegen zoals anderen ook schrijven.

Offline hansHalberstadt

• Super lid
  • meten is weten
« Reactie #10 Gepost op: 06-07-2020 23:19 u »
Het "probleem" zit hem in het te lage begin SG. Dit is simpel op te lossen: minder water of meer suiker toevoegen zoals anderen ook schrijven.
Of niet goed gemengd waardoor je alleen denkt dat je SG te laag is.

Offline middelaersch

• Super lid
  • En ik preuf, 't smakt, heb ik zelf gemakt!
« Reactie #11 Gepost op: 06-07-2020 23:24 u »
Of niet goed gemengd waardoor je alleen denkt dat je SG te laag is.

Dat zou je achteraf moeten kunnen vaststellen c.q. meten met een dobber en refractometer.
Dan kun je ook het begin SG berekenen. En dus ook ongeveer het werkelijke alcoholpercentage.

Offline hansHalberstadt

• Super lid
  • meten is weten
« Reactie #12 Gepost op: 06-07-2020 23:38 u »
Dat zou je achteraf moeten kunnen vaststellen c.q. meten met een dobber en refractometer.
Dan kun je ook het begin SG berekenen. En dus ook ongeveer het werkelijke alcoholpercentage.
Zeker, maar de topicstarter wilde nog niet al te moeilijk gaan doen begreep ik, hoewel een refractometer aanschaffen krijg je denk ik geen spijt van.

Offline Gossi

• Vol lid
« Reactie #13 Gepost op: 07-07-2020 13:34 u »
Bij een bierkit worden de liters of gallons vaak te optimistisch voorgespiegeld.
Er wordt vaak geadviseerd om minder liters te gebruiken of extra moutextract toe te voegen.
Er zijn speciale pakjes moutextract die je mee kunt bestellen.
Een refractometer is dan wel handig, als je wilt weten hoeveel alcohol je hebt.

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #14 Gepost op: 07-07-2020 21:19 u »

Niet echt een techniek voor een beginnende brouwer...

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #15 Gepost op: 07-07-2020 21:22 u »
Bij een bierkit worden de liters of gallons vaak te optimistisch voorgespiegeld.

Voor het schrijven van Bierbrouwen voor dummies heb ik een aantal brouwsels gemaakt met bierkits. En ook ik heb gemerkt dat de producenten heel erg optimistisch zijn...

Offline hansHalberstadt

• Super lid
  • meten is weten
« Reactie #16 Gepost op: 07-07-2020 21:59 u »
Voor het schrijven van Bierbrouwen voor dummies heb ik een aantal brouwsels gemaakt met bierkits. En ook ik heb gemerkt dat de producenten heel erg optimistisch zijn...
Maar wat je specificeert op je product moet toch kloppen? Of geven ze getallen die op diverse manieren uitgelegd kunnen worden? (Geen idee want ik heb al 25 jaar geen blik meer in handen gehad.) 

Offline hansHalberstadt

• Super lid
  • meten is weten
« Reactie #17 Gepost op: 07-07-2020 22:03 u »
Kan toch niet missen qua specificatie zou je zeggen.
Als ik een pak suiker in de winkel koop van 1 kg dan moet dat wettelijk gezien aan die specificatie voldoen anders krijgt de producent een boete denk ik bij een steekproef.

Brewferm bierkit Imperial Stout
Een rijke stout vol van smaak. Donker en bitter dankzij het gebruik van gebrande mout. Zacht mondgevoel met heerlijke tonen van chocolade en koffie.
Begindichtheid: 1070
Verwacht alcoholgehalte (ABV): 7,5%
Voor 9 liter bier
IBU: 45 - 55
Kleur: zwart
Gist: Union jack

Offline André de Laat

• Super lid
« Reactie #18 Gepost op: 08-07-2020 11:22 u »

In het begin heel wat bierkits ¨gebrouwen¨. Ik denk dat ik de hele Brewferm reeks wel zo´n beetje heb gehad. Moet eerlijk bekennen dat ze allemaal in de smaak vielen. Een beetje creativiteit kan echter geen kwaad. Ik doel op andere gist, meer of minder water, moutextract i.p.v. suiker toevoegen, dryhoppen, alles is mogelijk. Inderdaad, het alcohol percentage kun je beïnvloeden door meer suiker/moutextract toe te voegen of minder water toe te voegen. Ook goed, stevig roeren is van groot belang.

Succes!

André.

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #19 Gepost op: 08-07-2020 21:34 u »
Kan toch niet missen qua specificatie zou je zeggen.
Als ik een pak suiker in de winkel koop van 1 kg dan moet dat wettelijk gezien aan die specificatie voldoen anders krijgt de producent een boete denk ik bij een steekproef.

Brewferm bierkit Imperial Stout
Een rijke stout vol van smaak. Donker en bitter dankzij het gebruik van gebrande mout. Zacht mondgevoel met heerlijke tonen van chocolade en koffie.
Begindichtheid: 1070
Verwacht alcoholgehalte (ABV): 7,5%
Voor 9 liter bier
IBU: 45 - 55
Kleur: zwart
Gist: Union jack

De specificaties zijn heel precies, maar in de praktijk blijkt dat je vaak toch wat lager uitkomt. Dit kan komen doordat je meer water gebruikt hebt of doordat niet alle siroop uit het blik of foliepak in je gistvat terecht is gekomen.

Offline hansHalberstadt

• Super lid
  • meten is weten
« Reactie #20 Gepost op: 08-07-2020 23:30 u »
Ok dat zou kunnen. Maar als je wilt kun je dus altijd op het gewenste begin SG komen door het in 2 stappen te doen: oplossen tot iets minder volume, dan goed mengen, meten en aanvullen met water wat nodig is om exact goed uit te komen. Maar vraag is of dat hoeft want een paar procent sterker of slapper bier proef je niet.

Offline André de Laat

• Super lid
« Reactie #21 Gepost op: 09-07-2020 02:58 u »
De specificaties zijn heel precies, maar in de praktijk blijkt dat je vaak toch wat lager uitkomt. Dit kan komen doordat je meer water gebruikt hebt of doordat niet alle siroop uit het blik of foliepak in je gistvat terecht is gekomen.

Dus? De handleiding niet precies gevolgd! :) ;) Tja, dan klopt het niet meer hè? Het staat er allemaal precies in beschreven.

André.

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #22 Gepost op: 09-07-2020 22:58 u »
Dus? De handleiding niet precies gevolgd! :) ;) Tja, dan klopt het niet meer hè? Het staat er allemaal precies in beschreven.

André.

De handleidingen bij bierkits zijn niet heilig...

Offline hansHalberstadt

• Super lid
  • meten is weten
« Reactie #23 Gepost op: 09-07-2020 23:34 u »
De handleidingen bij bierkits zijn niet heilig...
Dus dan staat er wel precies op wat er in het blik zit, maar bij de opgegeven hoeveelheid water krijg je niet het daarbij vermelde SG dan. Dus dan verkopen ze niet te weinig, alleen geven ze te optimistische getallen mbt water, maar dat is toch wel een beetje misleidend, immers je koopt feitelijk een pakket voor zoveel liter bier met een bijbehorende sterkte. (In iedere geval begin SG, want gisting heb je natuurlijk niet 100% onder controle)

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #24 Gepost op: 10-07-2020 21:36 u »
Dus dan staat er wel precies op wat er in het blik zit, maar bij de opgegeven hoeveelheid water krijg je niet het daarbij vermelde SG dan. Dus dan verkopen ze niet te weinig, alleen geven ze te optimistische getallen mbt water, maar dat is toch wel een beetje misleidend, immers je koopt feitelijk een pakket voor zoveel liter bier met een bijbehorende sterkte. (In iedere geval begin SG, want gisting heb je natuurlijk niet 100% onder controle)

Dat is wat ik schrijf, de cijfertjes zijn zeer optimistisch.

Tags: