Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Vraag over potentiŽle opbrengst instellingen in BrouwHulp  (gelezen 529 keer)

Offline Snotje

• Senior lid
  • Land: nl
  • Brouwerij Snotje
Vraagje:  is het zo dat de potentiŽle opbrengst inhoud hoeveel suiker je kan vergisten van dat ingredient?
Context: Ik heb mijn brouwzaalrendement op 70% staan, en heb in mijn recept "candy sirup d-180" gekozen als ingrediŽnt. Nu staat deze automatisch in de lijst met 100% bij potentiŽle opbrengst . Nu vraag ik me af of dat klopt, volgens mij zit er 83% suiker in. Moet dit dan niet op 83% staan?

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de bovenstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline Snelbier

• Senior lid
  • Land: nl
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
Re: Vraag over potentiŽle opbrengst instellingen in BrouwHulp
« Reactie #1 Gepost op: 06-07-2020 13:33 u »
Zet in je siroop het vocht% op 17% en alles klopt weer. BrouwHulp berekent dan de resterende 83% als 'vergistbaar'.
Overigens is 'potentiŽle' opbrengst precies wat het is: geeft aan hoeveel materiaal in oplossing komt.
En dat zegt helaas nog niets over vergistbaarheid daarvan.  Geeft ook problemen bij donkere mouten; zijn slecht vergistbaar maar BrouwHulp ziet dat niet.
Succes,  Snelbier.

Maak als test maar een ingrediŽnt aan (siroop of vloeibaar extract) met bijv 80% vocht.  SG zal nauwelijks stijgen.

Offline Koen S

• Super lid
  • Land: be
  • This member is no longer active
    • Sint Franciscus Home Brewery
Re: Vraag over potentiŽle opbrengst instellingen in BrouwHulp
« Reactie #2 Gepost op: 06-07-2020 14:01 u »
Bij mij staan deze siropen in BrouwHulp op 100% potentiŽle opbrengst en 30% vochtgehalte. Volgens mij is dit min of meer correct.

Op de site van candisyrup lees ik:  '1.0 lb of candi syrup is 10.4 fluid ounces.
Omgerekend naar g en ml: 454 g = 308 ml
454/308 = sg 1047

30% water : 30 * sg 1000 (sg van water) = 30000
70% suiker is 70 x  sg 1060 (+/- sg van suiker)= 74200
30000 + 74200 = 104200 / 100 = sg 1042

Tags: