Lallemand Philly sour

Gestart door breda82, 05-07-2020 20:06 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

breda82

Kwam deze gist tegen. Lijkt me heel interessant om een keer mee te brouwen. De gist produceert de eerste 5 dagen melkzuur en daarna ook alcohol.

Dus geen kettle sour of zure maisch nodig, handig.

Zou ook geen problemen met schoonmaken om kruisbesmetting te voorkomen.


https://www.lallemandbrewing.com/en/united-states/product-details/wildbrew-philly-sour/

Ook in 11 gram verpakking verkrijgbaar , hopelijk ook snel in Nederland.

Tripppel PPP

Ja, de gist is verkrijgbaar bij Unibrew. Gisteren besteld!
Zie ook de goede video van David Heath over deze unieke gist:

Ik kan niet wachten om er een tripel bosvruchten sour mee te brouwen.

Staple

Hier nog wat meer info die de diepte in gaat:


breda82

Dat is goed nieuws, ben heel benieuwd naar de resultaten, ga hem zeker ook eens proberen. Hele leuke ontwikkeling deze gist.

wernerthefox

Klinkt als de Heilige Graal....zou het :)?
Ben heel benieuwd naar deze gist.

D.R.K.

Die was ik laatst ook tegen gekomen en ook deze in dezelfde serie: LALLEMAND WildBrew Helveticus Pitch - 10 g

Maar kon er zelf geen recept bij verzinnen, dus ook erg benieuwd wat jullie ermee gaan brouwen.
Smaakprofiel klinkt lekker  :proost:

breda82

Een sour ipa wil ik gaan proberen.

Helveticus is ook wel interessant, vroeg me af waarom zo duur voor 10 gram maar het zijn bacteriƫn in droge vorm en dosering is 10 g/hl. Nog niet eerder gezien!

wernerthefox

Ze hebben ook Sourvisiae. Ik begrijp niet helemaal wat de toegevoegde waarde is van deze Philly sour ....iemand die daar idee-en over heeft? Overigens is Sourvisiae niet erg goed verkrijgbaar.

Sour IPA uitstekend idee. "Gewone" sours zoals bijvoorbeeld van La Debauche ook niet te versmaden. Mooi bier :proost:

seed7

Citaat van: wernerthefox op 23-07-2020  09:31 uZe hebben ook Sourvisiae. Ik begrijp niet helemaal wat de toegevoegde waarde is van deze Philly sour ....iemand die daar idee-en over heeft? Overigens is Sourvisiae niet erg goed verkrijgbaar.

Sour IPA uitstekend idee. "Gewone" sours zoals bijvoorbeeld van La Debauche ook niet te versmaden. Mooi bier :proost:

Philly is een gist die melkzuur maakt, meer dan een Sacch. Het geeft iets meer smaak dan een Lactobacillus samen met een neutrale Sacch. Er is nog niet heel veel mee gebrouwen, wat "patent pending" en het geheel is nogal onder de pet gehouden. De gist was maar zeer beperkt beschikbaar. Je haalt er een zuurgraad mee die iets lager ligt dan bij L.delbrueckii en het dingske is hop tolerant. Veel L. zijn dat niet. Het is een gist die op de gebruikelijke wijze te verwijderen is, schoonmaken, desinfectie. Dit in tegenstelling tot b.v. een L.brevis.

De grote aandacht voor dit soort gisten en bacterien is niet nieuw, maar speelde zich voornamelijk op een paar zeer kleine fora af (BBB in het verleden), to FB Milk the Funk. Daar komen al dit soort vergisters langs, voor het brouwen van zuurbier (niet sours! ook niet zuur bier!) De bronnen van dit soort vergisters zijn zeer divers en vaak door hobbyisten "geoogst' en opgekweekt.

Sourvisiae is "engineerd", waarbij het niet helemaal duidelijk is hoe en op welke wijze. Hoogst waarschijnlijk een gevolg van "mass mating" en geen directe genetische manipulatie.

Verder passen ze allemaal in de trend, geen moeite, snel een resultaat, als de klant het drinkt is he goed genoeg. Rotatie, rotatie, rotatie.

Gewoon proberen en je bevindingen delen.

Ingo

wernerthefox

Gaaf, dank voor deze uitgebreide toelichting.
Ik ga deze gist zeker testen in mijn vakantie, ik zal mijn ervaringen delen.

hopjesvla

Citaat van: wernerthefox op 24-07-2020  12:02 uGaaf, dank voor deze uitgebreide toelichting.
Ik ga deze gist zeker testen in mijn vakantie, ik zal mijn ervaringen delen.

Ik ben erg benieuwd, klinkt zeer interessant!

Vraag me trouwens af in hoe verre het dumpen van de trub nu echt effect heeft op de smaak. In het filmpje stelt David dat het fruit icm de trub zorgt voor 'off-flavours'. Maar gezien de twee kampen (wel of niet overhevelen na gisting) kan dit wellicht ook en persoonlijke voorkeur zijn van hem. In mijn geval, met 1 vat, zou namelijk niet overhevelen beter passen.

Biertje1985

Een nieuwe korrel, van lallemand Wildbrew series die in een lab is ontwikkeld
Hiermee zou je een sour bier kunnen maken, zelfs met veel hop, zonder kettle souring of andere
technieken toe te passen. Is dit een nieuwe stap in de wereld van de gisten?

zie :

https://www.lallemandbrewing.com/en/united-states/product-details/wildbrew-philly-sour/

(De gist is verkrijgbaar in NL, bij een bekendere brouwwinkel)

SVB


Snelbier

Als brouwer (hobby/thuis..) lijkt me deze interessant, zou veel tussenstappen besparen.
Toch liever NIET in mijn brouw-garage ivm kruisbesmetting..
De variatie en veelvuldig gebruik van melkzuur-bacters is al wat jaren een zorg voor de voedsel-industrie; elke nieuwe variant vereist andere maatregelen om het 'beestje' onschadelijk te maken.
Beetje dubbel gevoel bij deze inventies..
Proost,   Snelbier

Jordy74

Hallo,

Op dit moment heb ik een bier op keg wat vergist is met de philly sour.
Ong 3,9 % abv en na de hoofdvestiging heb ik ingevroren fruit toegevoegd.
Het zuurtje zit er lekker in, en valt me niet tegen.
Wbt het gevaar voor besmetting; deze gist wordt meteen ondergesneeuwd door standaard gisten. Hij is namelijk een langzame vergister . Gewoon degelijk reinigen en desinfecteren zou meer dan voldoende zijn.

Ik ga er zeker nog eens een batch mee brouwen.

 

tdp


breda82

Citaat van: Jordy74 op 16-08-2020  19:41 uHallo,

Op dit moment heb ik een bier op keg wat vergist is met de philly sour.
Ong 3,9 % abv en na de hoofdvestiging heb ik ingevroren fruit toegevoegd.
Het zuurtje zit er lekker in, en valt me niet tegen.
Wbt het gevaar voor besmetting; deze gist wordt meteen ondergesneeuwd door standaard gisten. Hij is namelijk een langzame vergister . Gewoon degelijk reinigen en desinfecteren zou meer dan voldoende zijn.

Ik ga er zeker nog eens een batch mee brouwen.
Heb je toevallig de pH na de vergisting gemeten?

Jordy74

Citaat van: breda82 op 16-08-2020  23:19 uHeb je toevallig de pH na de vergisting gemeten?

Hij kwam uit op 3.4
Begin sg 1042 eind sg 1012.
 

Alexander_H

Ik heb hem gisteren gepitched op 24 graden, maar nog niet veel activiteit deze morgen, begin sg 1035. Ik ben benieuwd wat het gaat doen, van de week nog wat frambozen erbij ( recept uit de David heath video).

breda82

Citaat van: Jordy74 op 17-08-2020  08:45 uHij kwam uit op 3.4
Begin sg 1042 eind sg 1012.
Mooi! Heb hier ook een bier op 3.4 en dat is voor mij precies goed.

Biertje1985

Citaat van: Snelbier op 16-08-2020  17:27 uAls brouwer (hobby/thuis..) lijkt me deze interessant, zou veel tussenstappen besparen.
Toch liever NIET in mijn brouw-garage ivm kruisbesmetting..
De variatie en veelvuldig gebruik van melkzuur-bacters is al wat jaren een zorg voor de voedsel-industrie; elke nieuwe variant vereist andere maatregelen om het 'beestje' onschadelijk te maken.
Beetje dubbel gevoel bij deze inventies..
Proost,   Snelbier
Hoe bedoel je andere maatregelen om lacto onschadelijk te maken? Gewoon reinigen toch?

Biertje1985

Overigens, op youtube heeft Lallemand een mooie uitleg gemaakt waarin een hoop duidelijk wordt.

(Soms helpt het even een draadje volledig te lezen en het folmpje bovenaan te kijken >:D ::) )

Snelbier

Citaat van: Biertje1985 op 17-08-2020  23:28 uHoe bedoel je andere maatregelen om lacto onschadelijk te maken? Gewoon reinigen toch?
'Gewoon reinigen''? Pas op wat je zegt.. Tientallen topics hier over reinigen.  Ook tientallen reinigingsmiddelen beschikbaar, waarom?
Temperatuur-invloed op verschillende bacters.. Verwijderen van Bio-film, mechanisch reinigen..
En dan nog al die nieuwe lacto-rassen erbij, met eigen vereiste reinigingsmethode..
Ik blijf er een negatief gevoel bij houden.
Groet,  Snelbier.

Biertje1985

Gewoon reinigen inderdaad, dat kan op diverse manieren. Ik gebruik vaak caustic met daarna water en daarna starsan, en ik heb nooit gedoe met infecties of vreemde gisten cq doorgisten door aanwezigheid van een sta1 gist uit een vorige batch.

Bovendien heeft Philly Sour geen lactobacillus aan boord, het hele bijzondere is dat dit een lachancea spp gist is. Ofwel een gist en geen bacterie. Ik ben er niet zo bang voor.

Echter geeft ook whitelabs aan dat in professioneel gebruik aparte fermenter aanbevolen is. Gek genoeg, dus wellicht is er toch wat aan ten grondslag.





Alexander_H

Mooi zuur bier geworden, met 1.5 kg frambozen ook lekker kleurtje :)

Het recept van David Heath geeft wel een beetje dun bier, alcohol is ook redelijk laag, maar mooie doordrinker met de warme dagen die we nog hadden.


Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.