Advertentie Brouwland

Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Lallemand Philly sour  (gelezen 6854 keer)

Offline EvdBroek

• Super lid
  • Land: nl
  • Selissen Bier
Re: Lallemand Philly sour
« Reactie #25 Gepost op: 22-09-2020 08:17 u »
Mooi zuur bier geworden, met 1.5 kg frambozen ook lekker kleurtje :)

Het recept van David Heath geeft wel een beetje dun bier, alcohol is ook redelijk laag, maar mooie doordrinker met de warme dagen die we nog hadden.

Ik heb dit bier ook gebrouwen en het is lekker fris geworden, je ruikt gewoon de frambozen. In plaats van 1,5 kg heb ik 2 kg gebruikt. Mijn bier is alleen niet zo dun geworden, dat kan misschien komen door de temperatuur van het maischen. Ik heb op 70 graden gemaischt.

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de bovenstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline hopjesvla

• Vol lid
  • Picobrouwerij Brouwwerk
    • Brouwwerk
« Reactie #26 Gepost op: 22-09-2020 08:27 u »
Hebben jullie nog de trub gedumpt zoals in het filmpje? Dat zou bij mij niet lukken dus ben benieuwd naar wat de invloed van de frambozen nu echt is.

Offline EvdBroek

• Super lid
  • Selissen Bier
« Reactie #27 Gepost op: 22-09-2020 12:52 u »
Hebben jullie nog de trub gedumpt zoals in het filmpje? Dat zou bij mij niet lukken dus ben benieuwd naar wat de invloed van de frambozen nu echt is.

Ik heb de frambozen in een hopzakje gedaan (wel een betere kwaliteit dus fijnmaziger dan de standaard zakjes). Hierdoor eigenlijk geen deeltjes van de frambozen in het bier gekregen. Voor het bottelen heb ik een coldcrash gedaan en hierdoor vrij helder bier

Offline Alexander_H

• Vol lid
  • Brouwen is leren
« Reactie #28 Gepost op: 23-09-2020 07:59 u »
Ik heb de frambozen ook in twee hopzakjes gedaan, na een vorige ervaring met los in de nagisting wat veel rotzooi in de flesjes gaf. Geen coldcrash gedaan, en het bier is steeds helderder geworden, die gist plakt goed op de bodem van de flesjes en houdt wel wat aan deeltjes vast verder.

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
  • Brouw ze, roer ze en Proost!
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #29 Gepost op: 27-02-2021 23:50 u »
Een week geleden heb ik gebrouwen. Het is een licht gekleurd bier met veel late hopgiften.

De vergisting verliep minder snel dan ik de laatste tijd gewend was. Ik heb begrepen dat dit een eigenschap is van deze gist. De pH was gisteren 3,51, vermoedelijk gaat deze de komende tijd wat oplopen door autolyse en het feit dat ik koudhop heb toegevoegd.

Het verloop van de vergisting was als volgt:

Volgens de informatie die ik gezien heb in het onderstaand Youtube filmpje is dat een gebruikelijk verloop. Eerst wordt er melkzuur aangemaakt uit enkelvoudige suikers en daarna wordt maltose vergist tot ethanol en koolzuur. Omdat geen melkzuurbacteriën aan de verzuring te pas komen maar de wilde gist Lachancea kun je zure IPA's brouwen. Het monster dat ik geproefd heb is veel belovend.

Offline seed7

• Beheerder
  • Super lid
    • Moaneschien

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #31 Gepost op: 28-02-2021 20:22 u »

Offline hopjesvla

• Vol lid
    • Brouwwerk
« Reactie #32 Gepost op: 11-05-2021 15:19 u »
Mijn eerste brouwsel met de Philly Sour is ook klaar, en die is potdomme lekker  :D

Het is een soort zure framboos weizen geworden (of hoe je het ook wil noemen), drinkt zeer lekker weg. Framboos is complementair aan het zure van de gist. Niet te zuur, maar wel lekker fris. Ik ga deze vaker gebruiken, zeker voor de lente/zomer biertjes.

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #33 Gepost op: 11-05-2021 21:49 u »
Mijn eerste brouwsel met de Philly Sour is ook klaar, en die is potdomme lekker  :D

Het is een soort zure framboos weizen geworden (of hoe je het ook wil noemen), drinkt zeer lekker weg. Framboos is complementair aan het zure van de gist. Niet te zuur, maar wel lekker fris. Ik ga deze vaker gebruiken, zeker voor de lente/zomer biertjes.

Ook ik ben tevreden over mijn brouwsel. Zuur maar niet te zuur. Over een tijdje ga ik proberen een soort Rodenbach te brouwen met melanoidine mout en carared. Ook wil wat extract van housnippers toevoegen. Mijn inschatting is dat deze gist ideaal hiervoor is.

Offline hopjesvla

• Vol lid
    • Brouwwerk
« Reactie #34 Gepost op: 11-05-2021 22:05 u »
Precies, lekker fris zuur, maar niet te.

Had er zelf (bij de 50/50 pils/tarwe) nog wat Goldswan Red en wat zuurmout (acidulated Weyerman) in gedaan.

Ben benieuwd naar je Rodenbach-achtige poging, klinkt goed. 

Offline tdp

• Beheerder
  • Super lid
  • de kroezeboom bierbrouwerij
    • Kroezeboom Bierbrouwerij
« Reactie #35 Gepost op: 12-05-2021 13:35 u »
Heb de gist ook in huis, ben van plan om een stort te gebruiken van 70/30 pils/tarwemout, SG 1.051, en Summit als hop.

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #36 Gepost op: 12-05-2021 21:40 u »
Heb de gist ook in huis, ben van plan om een stort te gebruiken van 70/30 pils/tarwemout, SG 1.051, en Summit als hop.

Maar één hopsoort? Zelf zou ik er 2 of 3 gebruiken om een sterkere fruitige tegenhanger van de zure smaak te gebruiken. Daarbij denk ik aan Citra en  Centennial.

Offline tdp

• Beheerder
  • Super lid
  • de kroezeboom bierbrouwerij
    • Kroezeboom Bierbrouwerij
« Reactie #37 Gepost op: 13-05-2021 10:29 u »
Ja, maar 1 hop. Deze hop heb ik nog niet eerder gebruikt, (mocht niet van Sjaak ;)) en het leek mij juist dat deze complementair zou zijn aan de gist.

Tags: gist