Lallemand Philly sour

Gestart door breda82, 05-07-2020 20:06 u

Vorige topic - Volgende topic

EvdBroek

Citaat van: Alexander_H op 22-09-2020  07:59 uMooi zuur bier geworden, met 1.5 kg frambozen ook lekker kleurtje :)

Het recept van David Heath geeft wel een beetje dun bier, alcohol is ook redelijk laag, maar mooie doordrinker met de warme dagen die we nog hadden.

Ik heb dit bier ook gebrouwen en het is lekker fris geworden, je ruikt gewoon de frambozen. In plaats van 1,5 kg heb ik 2 kg gebruikt. Mijn bier is alleen niet zo dun geworden, dat kan misschien komen door de temperatuur van het maischen. Ik heb op 70 graden gemaischt.

hopjesvla

Hebben jullie nog de trub gedumpt zoals in het filmpje? Dat zou bij mij niet lukken dus ben benieuwd naar wat de invloed van de frambozen nu echt is.

EvdBroek

Citaat van: hopjesvla op 22-09-2020  08:27 uHebben jullie nog de trub gedumpt zoals in het filmpje? Dat zou bij mij niet lukken dus ben benieuwd naar wat de invloed van de frambozen nu echt is.

Ik heb de frambozen in een hopzakje gedaan (wel een betere kwaliteit dus fijnmaziger dan de standaard zakjes). Hierdoor eigenlijk geen deeltjes van de frambozen in het bier gekregen. Voor het bottelen heb ik een coldcrash gedaan en hierdoor vrij helder bier

Alexander_H

Ik heb de frambozen ook in twee hopzakjes gedaan, na een vorige ervaring met los in de nagisting wat veel rotzooi in de flesjes gaf. Geen coldcrash gedaan, en het bier is steeds helderder geworden, die gist plakt goed op de bodem van de flesjes en houdt wel wat aan deeltjes vast verder.

Jacques

Een week geleden heb ik gebrouwen. Het is een licht gekleurd bier met veel late hopgiften.

De vergisting verliep minder snel dan ik de laatste tijd gewend was. Ik heb begrepen dat dit een eigenschap is van deze gist. De pH was gisteren 3,51, vermoedelijk gaat deze de komende tijd wat oplopen door autolyse en het feit dat ik koudhop heb toegevoegd.

Het verloop van de vergisting was als volgt:

Volgens de informatie die ik gezien heb in het onderstaand Youtube filmpje is dat een gebruikelijk verloop. Eerst wordt er melkzuur aangemaakt uit enkelvoudige suikers en daarna wordt maltose vergist tot ethanol en koolzuur. Omdat geen melkzuurbacteriën aan de verzuring te pas komen maar de wilde gist Lachancea kun je zure IPA's brouwen. Het monster dat ik geproefd heb is veel belovend.

Jacques

Citaat van: seed7 op 28-02-2021  11:19 uTer info: http://suigenerisbrewing.com/index.php/2021/02/12/diving-deep-in-to-philly-sour/

Ingo

Leuke informatie, welke aanvullend is op de Youtube film.

hopjesvla

Mijn eerste brouwsel met de Philly Sour is ook klaar, en die is potdomme lekker  :D

Het is een soort zure framboos weizen geworden (of hoe je het ook wil noemen), drinkt zeer lekker weg. Framboos is complementair aan het zure van de gist. Niet te zuur, maar wel lekker fris. Ik ga deze vaker gebruiken, zeker voor de lente/zomer biertjes.

Jacques

Citaat van: hopjesvla op 11-05-2021  15:19 uMijn eerste brouwsel met de Philly Sour is ook klaar, en die is potdomme lekker  :D

Het is een soort zure framboos weizen geworden (of hoe je het ook wil noemen), drinkt zeer lekker weg. Framboos is complementair aan het zure van de gist. Niet te zuur, maar wel lekker fris. Ik ga deze vaker gebruiken, zeker voor de lente/zomer biertjes.

Ook ik ben tevreden over mijn brouwsel. Zuur maar niet te zuur. Over een tijdje ga ik proberen een soort Rodenbach te brouwen met melanoidine mout en carared. Ook wil wat extract van housnippers toevoegen. Mijn inschatting is dat deze gist ideaal hiervoor is.

hopjesvla

Precies, lekker fris zuur, maar niet te.

Had er zelf (bij de 50/50 pils/tarwe) nog wat Goldswan Red en wat zuurmout (acidulated Weyerman) in gedaan.

Ben benieuwd naar je Rodenbach-achtige poging, klinkt goed. 

tdp

Heb de gist ook in huis, ben van plan om een stort te gebruiken van 70/30 pils/tarwemout, SG 1.051, en Summit als hop.

Jacques

Citaat van: tdp op 12-05-2021  13:35 uHeb de gist ook in huis, ben van plan om een stort te gebruiken van 70/30 pils/tarwemout, SG 1.051, en Summit als hop.

Maar één hopsoort? Zelf zou ik er 2 of 3 gebruiken om een sterkere fruitige tegenhanger van de zure smaak te gebruiken. Daarbij denk ik aan Citra en  Centennial.

tdp

Ja, maar 1 hop. Deze hop heb ik nog niet eerder gebruikt, (mocht niet van Sjaak ;)) en het leek mij juist dat deze complementair zou zijn aan de gist.

breda82

Afgelopen zaterdag eindelijk een bier met deze gist gebrouwen. Heel simpel 60/40 pils/tarwemout en wat Hallertau. Net even gemeten en zit al op 1.010. Geur is heerlijk moet ik zeggen, friszuur fruitig, beetje appel. Smaak is nu al heel goed, niet superzuur maar gewoon lekker mild, precies goed.  Dit beloofd wel wat. Wil van het weekend wat fruit gaan toevoegen.

Heb alleen vraagje, ik las dat je bottelgist moet gebruiken bij het bottelen, dat heb ik nu niet.
Iemand die het met succes zonder bottelgist op fles gezet heeft? Iemand tips?

hopjesvla

Geen enkel probleem mee gehad. Moet ook bekennen dat ik het stuk over bottelgist ook nergens gelezen heb. Anyway, nu de 2e batch in staan, ook zonder bottelgist en die lijkt het ook weer goed te doen (zegt de flessen drukmeter).

breda82

Citaat van: hopjesvla op 08-07-2021  19:49 uGeen enkel probleem mee gehad. Moet ook bekennen dat ik het stuk over bottelgist ook nergens gelezen heb. Anyway, nu de 2e batch in staan, ook zonder bottelgist en die lijkt het ook weer goed te doen (zegt de flessen drukmeter).
Thanks! Dan gaan we er gewoon voor zonder bottelgist. Zou wel beter zijn als webshops het duidelijker in de omschrijving vermelden.

WildBrewTM Philly Sour is not recommended for bottle conditioning applications. A dedicated bottle conditioning strain such as LalBrew[emoji2400] CBC-1 should be used when bottle conditioning WildBrewTM Philly Sour fermentations.

Jacques

Citaat van: breda82 op 08-07-2021  22:04 uWildBrewTM Philly Sour is not recommended for bottle conditioning applications. A dedicated bottle conditioning strain such as LalBrew[emoji2400] CBC-1 should be used when bottle conditioning WildBrewTM Philly Sour fermentations.

Klinkt een beetje als:  wij van WC-eend...

Als je niet te lang wacht met bottelen dan kun je een prima hergisting krijgen op de fles.

Alexander_H

Ook geen bottelgist gebruikt, prima hergist.

breda82

Citaat van: Jacques op 08-07-2021  22:45 uKlinkt een beetje als:  wij van WC-eend...

Als je niet te lang wacht met bottelen dan kun je een prima hergisting krijgen op de fles.
Ja die gedachte had ik ook inderdaad. Hij trekt wel snel helder deze zie ik, morgen fruit erbij en dan snel de fles in zodra hij gereed is.

Luiaard

In mei, vorig jaar, heb ik een (soort van) Berliner Weisse gebrouwen met dit gist. 50% pils, 50% tarwe met weinig hop. Na de hoofdgisting heb ik rabarber en framboos in het gistvat toegevoegd.

Dit is een fantastisch bier geworden, nog beter dan mijn eerdere Berliner Weisse bieren (die ik met een 'normaal gist', lactobac. en brett. maakte).

Het beviel zelfs zo goed dat ik van de Philly Sour meerdere zakjes heb besteld om weer wat fruitige zure biertjes te maken. Voor mij is het vooral erg fijn dat het simpel is met 1 soort gist (die verder nog tolerant is tegen de hop).

De kooktijd kan ook kort gehouden worden (indien hopbitterheid geen grote rol hoeft te spelen). Ik heb het op 15 minuten gehouden vorige keer. Ook belangrijk is dat het bier goed houdbaar is en de smaak op een positieve manier ontwikkelde op de fles.

Jacques

Mijn laatste brouwsel vergist op dit moment met de Philly Sour.

het verloop van de vergisting is bijzonder. Eerst een lange lagfase, daarna een kleine daling in het SG (de fase waarin veel zuur wordt geproduceerd en dan eindelijk gaat de gist los en daalt het SG snel.

Verloop Philly Sour.png

Zijn er meer forumleden die deze gist vaker gebruiken?

Overigens ben ik nu een eerder gebrouwen zuurbier gebrouwen met Philly Sour aan het drinken. Het bier is ruim een jaar oud en smaakt prima zonder funky smaakjes. Zure bieren verouderen goed zonder al te veel last van oxidatie. Door de veroudering worden ze zachter en ronder van smaak.

Thomas97

Citaat van: Jacques op 23-04-2022  22:46 uZijn er meer forumleden die deze gist vaker gebruiken?

Ik heb deze gist inmiddels twee keer gebruikt. De eerste keer een heel simpel bier om gewoon eens te kijken wat de smaak van de gist was en de tweede keer hadden we de batch gesplitst met verschillende soorten fruit, waarbij de versie met frambozen wel echt heel erg lekker was. Omdat deze gist niet heel ver doorgist, hebben we tijdens de lagering op fruit nog een saisongist toegevoegd om het bier wat droger te krijgen, wat ook goed heeft uitgepakt.

De volgende keer willen we in plaats van die saisongist de Roeselare blend toevoegen om het bier nog net wat zuurder en een beetje funky te krijgen.

Luiaard

Citaat van: Jacques op 23-04-2022  22:46 uZijn er meer forumleden die deze gist vaker gebruiken?

Ik heb toevallig nu net weer een bier gemaakt met dit gist. Weer 50/50 tarwemout/gerstemout. Dit keer in de nagisting een kilo passievruchtpuree toegevoegd.

Na twee weken op fles is het wederom een groot succes. Qua ontwikkeling ervaar ik ook geen funky smaken na een jaar (ik heb nog een aantal flessen van mijn rabarberbier van ongeveer een jaar oud). Al en al telkens frisse bieren met een lekker zuurtje.

Overigens heb ik ook vergelijkbare verloop qua vergisting. Afbeelding uploaden lukt me even niet, dus hierbij de Brewfather URL: https://share.brewfather.app/7T7FK25F6aPTWg

Verloop Philly Sour 3.png

Jacques

Citaat van: Thomas97 op 24-04-2022  10:16 uDe volgende keer willen we in plaats van die saisongist de Roeselare blend toevoegen om het bier nog net wat zuurder en een beetje funky te krijgen.

De Roeselare blend geeft mooie zure bieren is ook mijn ervaring. Het lastige met deze mengeling van gist en melkzuurbacteriën is dat je heel goed moet desinfecteren om bij je volgend brouwsel geen zuurbier te krijgen. Omdat de Philly Sour gist een hele lange lagfase kent kan deze gist minder snel de boventoon vormen als je het volgende brouwsel ent met voldoende "normale" bovengist.

De Philly Sour is inderdaad wel heel strak van smaak. Het geeft een zure smaak zonder paardendekens, stro of fenolische smaakjes.

Jacques

Citaat van: Luiaard op 24-04-2022  13:31 uAfbeelding uploaden lukt me even niet.

Zie het topic 2 manieren om foto's op het forum te plaatsen

In je bericht heb ik het plaatje geplaatst.

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.