Hoeveelheid gist (weizen) WLP300

Gestart door Noffel, 05-07-2020 20:05 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Noffel

Even een korte vraag over de hoeveelheid voor een weizen batch van 25 liter. Hoeveel zakjes White Labs zou voldoende zijn? Er staat dat ze voor 5 gallons, oftewel 19 liter zijn. We brouwen zelf een batch van rond de 25-26 liter. We hebben wel eens met 2 zakjes White Labs gewerkt om het process te versnellen, maar ik begrijp dat te veel gist ook voor problemen kan zorgen. Zal 1 zakje voldoende zijn?

Pieter1954

Ik heb deze gist de laatste keer bij een weizen gebruikt. Wel eerst een 2-traps starter gemaakt.
Het was een batch van 23 liter. De vergisting verliep snel. Na een week klaar en nog een week op de fles en hij was uitermate drinkbaar.

Noffel

Wij zijn niet van plan een starter te maken, omdat dat de eerste keer zou zijn en we daar weinig ervaring mee hebben.

Ik was meer benieuwd naar de ervaringen over de hoeveelheid gist t.o.v. de batch. Omdat ze specifiek vermelden dat het voor 19 liter is. Voorgaans hebben wij dit met succes voor 16 liter batches gebruikt, en eigenlijk altijd 2 zakjes voor 25 liter. Maar ze zijn nogal prijzig, dus de vraag was of iemand ervaring heeft met 1 zakje White Labs voor 25+ liter batches. Want uiteindelijk scheelt het maar een verhouding van 2, dus 1 verdubbelreeks van het gist.

Jacques

Citaat van: Noffel op 05-07-2020  20:05 uEven een korte vraag over de hoeveelheid voor een weizen batch van 25 liter. Hoeveel zakjes White Labs zou voldoende zijn? Er staat dat ze voor 5 gallons, oftewel 19 liter zijn. We brouwen zelf een batch van rond de 25-26 liter. We hebben wel eens met 2 zakjes White Labs gewerkt om het process te versnellen, maar ik begrijp dat te veel gist ook voor problemen kan zorgen. Zal 1 zakje voldoende zijn?

Naast het volume van je brouwsel is ook de zwaarte van het wort van belang. Niet zo heel vreemd omdat een wort met bijvoorbeeld een SG van 1090 veel meer suikers bevat om te vergisten dan een wort van 1050.

De rekentools voor het berekenen van de benodigde hoeveelheid gist houden hiermee rekening.
Zie bijvoorbeeld http://www.mrmalty.com/calc/calc.html

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.