Tip, verwarmingsgordel + kabel wartel ip68

Gestart door Robbb, 05-07-2020 14:37 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Robbb

Bij deze heb ik een paar tips voor het verwarmen en voor het gebruiken van apparatuur in je vaten.
Via Ali expres kan je verwarmingsgordels vinden van 25 of 30 Watt (ook van 80 of 100 Watt maar die worden te warm naar mijn idee voor ons doeleind maar dat bepaal je zelf)

https://nl.aliexpress.com/wholesale?catId=0&initiative_id=SB_20200705040156&SearchText=brouw+gordel

Deze gordel verbruikt weinig energie en werkt direct met een langzame temperatuur op je vaten waardoor ze geleidelijk opwarmen, gebruik deze met een thermostaat anders wordt het alsnog te warm.

Ook nog een tip voor een lucht en waterdichte afsluiting der mate van een wartel om in je vat bijvoorbeeld een temperatuur sensor of aquarium verwarming te hangen.

Deze verkopen ze bij wildkamp en gaan door een 12 mm gat, rubber voor tussen de wartel en deksel zit hier niet standaard bij en ook de plastic moer wordt los verkocht.
Een rubber ring met een binnen diameter van 12 mm voldoet prima.
wartel: https://www.wildkamp.nl/product/obo-wartel-met-trekontlasting-polyamide-ip68-lichtgrijs-ral-7035-m12/15066201
wartelmoer: https://www.wildkamp.nl/product/obo-wartelmoer-polystyreen-lichtgrijs-ral-7035-m12/15066205
de rubber ring heb ik zo geen linkje voor die heb ik zelf geknipt van een stukje rubber.

Deze 2 tips gecombineerd met een thermostaat vormen een prima basis om de temperatuur stabiel te houden zonder een complete kast (mits de omgevingstemperatuur het toe laat, bij een hittegolf wordt het standaard te warm) in het voor en najaar heb ik dit dan met een handdoek er om op tafel staan, je kan zo dus meer kwijt met minder ruimte. In de kruipruimte kan je dit ook toepassen in de zomer.



Snelbier

Oppassen met temperatuursensors, zijn niet allemaal waterdicht. Alleen in het bier hangen als ze daarvoor zijn gemaakt.
Bij twijfel gewoon sponsje tegen het vat met sensor er onder, zoals op je foto. Soms is een simpele oplossing de beste.
Proost, Snelbier.

beermenke

Deze riem gebruik ik al jaren. Werkt prima. Thermowell in vat en hier gaat de sensor in.
25 W, voor 20 liter

Robbb

Citaat van: Snelbier op 05-07-2020  16:14 uOppassen met temperatuursensors, zijn niet allemaal waterdicht. Alleen in het bier hangen als ze daarvoor zijn gemaakt.
Bij twijfel gewoon sponsje tegen het vat met sensor er onder, zoals op je foto. Soms is een simpele oplossing de beste.
Proost, Snelbier.

Daar heb je helemaal gelijk in, bedankt voor je aanvulling. Hiervoor gebruik ik ook geschikte temperatuur sensors, gegoten in kunststof niet in metaal.


In het vat is trouwens ook niet handig als ie in de koelkast staat. Je hebt dan al  snel dat ie te ver door koelt, ik gebruik dit alleen als het vat met verwarmingsriem ergens los staat waar er alleen bij verwarmd en niet gekoeld hoeft te worden. dan werkt het perfect :)

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.