Snel rijpende/gistende/klarende Blonde

Gestart door HJvK[nl], 05-07-2020 14:33 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

HJvK[nl]

Dag medebrouwers,

Ik wil graag een blond bier brouwen, een beetje in de Leffe stijl. Mijn ervaring is echter dat dit vaak pas na een maand of 4 echt op smaak is.

Hebben jullie tips om dit te versnellen? Ik wil graag iets brouwen wat in de loop van de zomer nog te nuttigen is.

Jacques

Citaat van: HJvK[nl] op 05-07-2020  14:33 uDag medebrouwers,

Ik wil graag een blond bier brouwen, een beetje in de Leffe stijl. Mijn ervaring is echter dat dit vaak pas na een maand of 4 echt op smaak is.

Hebben jullie tips om dit te versnellen? Ik wil graag iets brouwen wat in de loop van de zomer nog te nuttigen is.

Zet het bier een tijdje warmer weg na het bottelen. Dat bevordert het sneller rijpen van een bier. Dank aan 25 ÂșC gedurende een maand.

chthon

Ik heb twee weken geleden een weizen gebrouwen met Mangove Jack's M20 weizen gist, en het was klaar in twee weken, 1 week fermentatie en 1 week bottelen. En in de fles is het ook zeer helder.

Wanneer je het twee weken in het gistvat zou laat staan en dan zeer voorzichtig overhevelt tijdens het bottelen, kun je waarschijnlijk nog helderder bottelen. Een bottelgist als CBC-1 helpt misschien ook de weizengist onderdrukken, zodat je nog helderder bier krijgt.

Ter info, ik had ook Mangrove Jack's M20 gist gebruikt om iets Leffe-achtigs te brouwen, maar ik had wel nog langer gelagerd om de gist kwijt te raken. Ik kon het verschil met echte Leffe eigenlijk niet proeven (denk kruidnagel).

middelaersch

Citaat van: chthon op 06-07-2020  12:30 uTer info, ik had ook Mangrove Jack's M20 gist gebruikt om iets Leffe-achtigs te brouwen, maar ik had wel nog langer gelagerd om de gist kwijt te raken. Ik kon het verschil met echte Leffe eigenlijk niet proeven (denk kruidnagel).

Interessante informatie! Welke mouten had je daarvoor gebruikt?

chthon

Blijkbaar staat het recept hier ergens in een post als een PDF attachment: Brouw-volume-III.pdf, want ik kan ditzelfde bestand niet opladen. Maar ik vind ook niet terug hoe ik bestanden moet zoeken.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.