Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Pineapple weizen  (gelezen 1688 keer)

Offline vanderhoeve

• Boven 10 berichten
  • *
  • Land: nl
Pineapple weizen
« Gepost op: 03-07-2020 22:29 u »
Laatst heb ik een pineapple weizen gedronken van het Uiltje, en vond dit wel een lekker fris biertje voor de zomerdag.

Ik ben een beetje aan het stoeien geweest voor een receptje en heb een aantal vragen.

Hoeveel ananas heb ik ongeveer nodig voor de nagisting om een duidelijk aanwezige ananas te krijgen?
Weet iemand toevallig welke gistsoort bij het uiltje gebruikt word? Ik heb hem wel op weten te kweken uit het depot van een flesje, maar ben even nieuwsgierig op welke temperatuur ik deze het beste kan laten vergisten

BrouwHulp Recept uitdraai

Basis
OmschrijvingWaarde
Kenmerk
Naam receptpineapple weizen van der Hoeve
Brouwdatum
BierstijlWeizen
Volume24,0 l
Begin SG1,052 SG
Berekende kleur (Morey)11 EBC
Berekende bitterheid (Rager)13 IBU
Brouwzaalrendement73,0 %
Kooktijd90 min.

Water en brouwzouten
HoeveelheidIngrediėnt
21,23 lWater uit Heerde
4,20 mlMelkzuur
12,09 lSpoelwater

Waterprofiel behandeld water
CaMgNaHCO3ClSO4
15 mg/l2 mg/l25 mg/l71 mg/l15 mg/l23 mg/l

Vergistbare ingrediėnten
HoeveelheidNaamMouterijKleur%
2,60 kgWhiteSwaen tarwemoutDe Swaen4 EBC45,0 %
2,60 kgSwaen PilsnerDe Swaen3 EBC45,0 %
0,58 kgCara-hellWeyermann25 EBC10,0 %
0,00 kgannanasGroentenboer0 EBC0,0 %

Maischschema
OmschrijvingTemperatuurStap tijdRust tijdBeslagdikte
Eiwitrust53,0 °C1 min.20 min.3,7 l/kg
Beta-amylase62,0 °C10 min.45 min.3,7 l/kg
Alfa-amylase72,0 °C15 min.10 min.3,7 l/kg
Uitmaischen78,0 °C10 min.5 min.3,7 l/kg

Hop
HoeveelheidNaamType% alfazuurKooktijd/toevoegingIBU
15,0 gHallertau Hersbrucker  pellets2,5%60 min.5,2 IBU
5,0 gPerlepellets8,0%60 min.5,5 IBU
15,0 gHallertau Hersbrucker  pellets2,5%10 min.1,0 IBU
15,0 gHallertau Hersbrucker  pellets2,5%0 min.0,9 IBU

Gist
starter[/data][data]pineapple weizen uiltje ()[/data][data]ondergist[/data][/row]
HoeveelheidNaamType
[row][data]15,0 gHallertau Hersbrucker  pellets2,5%0 min.0,9 IBU

Alle feedback is welkom.

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de bovenstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline Haagse Wouter

• Super lid
  • Ooievaars zijn best wel mooi
Re: pineapple weizen
« Reactie #1 Gepost op: 04-07-2020 09:35 u »
Hoeveel ananas heb ik ongeveer nodig voor de nagisting om een duidelijk aanwezige ananas te krijgen?
Weet iemand toevallig welke gistsoort bij het Uiltje gebruikt wordt? Ik heb hem wel op weten te kweken uit het depot van een flesje, maar ben even nieuwsgierig op welke temperatuur ik deze het beste kan laten vergisten

Je kunt proberen het uiltje een mailtje te sturen met deze vraag als hobbybrouwer.
Veel van de kleinere brouwerijen zijn niet heel moeilijk hierin. Zeker omdat het een special edition betreft.

Offline beun

• Senior lid
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
« Reactie #2 Gepost op: 04-07-2020 18:21 u »
Ik geloof niet dat het het uiltje er ananas in doet. Kwestie van de juiste hopsoort voor koudhoppen voor zover ik weet brouwen zij geen enkel bier zonder (veel) koudhop.

Offline vanderhoeve

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #3 Gepost op: 04-07-2020 20:33 u »
Inderdaad maar een keer een mailtje aan wagen :)

Op de site hebben ze het over een Pineapple infused weizen, Malt: Pilsner, Tarwe, Wheat & Oats

Ik denk dat ik maar gewoon een poging ga wagen om na de hoofdvergisting ananas toe te voegen.
Wat zou een goede hoeveelheid kunnen zijn? Ik zat zelf te denken aan 500 gram op 24 liter. Heeft dat heel veel invloed op het alcoholpercentage?
Misschien nog wat havervlokken?

Offline Fractus

• Vol lid
  • Trotse eigenaar van een Arsegan Easybrew 30
« Reactie #4 Gepost op: 04-07-2020 21:34 u »
Er zit zeker ananas in, het staat op de ingredientenlijst (zou me niet verbazen als er mensen allergisch zijn voor ananas dus logisch dat het ertussen moet staan). Het kan natuurlijk wel dat een groot deel van de ananas-sensatie eigenlijk uit de hop komt en die ananas er alleen maar bij zit vanwege marketing...

Ik zou ook proberen om een mailtje eruit te sturen naar 't Uiltje, niet geschoten is altijd mis en meestal vinden ze het leuk dat hobbybrouwers geļnteresseerd zijn in hun bieren. Als op hun website staat dat er oats in zitten, zou ik ook wat haver toevoegen. Waarschijnlijk voor de mooie troebele kleur, iets van 10%?

Koop anders nog een flesje en probeer goed te proeven: komt de ananassmaak alleen uit fruit of zit er ook fruitige hop in? Ruik je vooral ananas of proef je vooral ananas?

Je kunt ook het SG meten van een (ontgast en op kamertemperatuur gebracht) sample van het origineel, en een meting met een refractometer doen. Samen met het alcoholpercentage op de fles kun je dan het begin-SG bepalen, zie ook https://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,1389.0.html

Een en ander natuurlijk afhankelijk van of je echt een kloon wilt of dat je alleen iets in die richting wilt brouwen ;)

Als antwoord op je andere vragen: Stel dan van die 500 gram ananas iets van 20% suiker is, dan is dat totaal 100 gram. Op 24 liter is dan weinig, minder dan je bottelsuiker. Zou me daar niet zo'n zorgen om maken :) Als je veel smaak van de ananas wilt zou ik meer doen, als het slechts 1 van de vele smaken moet zijn dan zit je denk ik wel goed. Je kunt met dit soort dingen altijd beter voorzichtig beginnen, eventueel bij een volgende versie meer toevoegen.

Offline beun

• Senior lid
« Reactie #5 Gepost op: 04-07-2020 22:17 u »
Ik heb het bier ook gedronken, de meeste ananas zit in de geur. Verder een vrij droge weizen met redelijk ingetogen moutkarakter, wel lekker biertje en dorstlessend. iets vlak in de afdronk.

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
  • Brouw ze, roer ze en Proost!
    • Hobbybrouwen.nl
Re: Pineapple weizen
« Reactie #6 Gepost op: 04-07-2020 22:18 u »
Weet iemand toevallig welke gistsoort bij het Uiltje gebruikt wordt? Ik heb hem wel op weten te kweken uit het depot van een flesje, maar ben even nieuwsgierig op welke temperatuur ik deze het beste kan laten vergisten

Ga maar er vanuit dat de gist US-05 is. Het smaakprofiel van deze gist proef ik vaak terug in de bieren van het Uiltje.

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
  • Brouw ze, roer ze en Proost!
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #7 Gepost op: 04-07-2020 22:21 u »
Op de site hebben ze het over een Pineapple infused weizen, Malt: Pilsner, Tarwe, Wheat & Oats
....
Misschien nog wat havervlokken?

Tarwe en wheat...  >:D
Gelet op "Oats" zijn havervlokken een goede keuze.  :)

Offline beun

• Senior lid
« Reactie #8 Gepost op: 04-07-2020 22:49 u »
Ga maar er vanuit dat de gist US-05 is. Het smaakprofiel van deze gist proef ik vaak terug in de bieren van het Uiltje.

Zou zomaar ook wb 06 kunnen zijn gezien hoge vergistingsgraad en weizenkarakter

Offline Fractus

• Vol lid
  • Trotse eigenaar van een Arsegan Easybrew 30
« Reactie #9 Gepost op: 04-07-2020 23:33 u »
Tarwe en wheat...  >:D
Gelet op "Oats" zijn havervlokken een goede keuze.  :)

Haha dat was me geeneens opgevallen. Misschien hun manier om aan te geven dat er zowel gemoute als ongemoute tarwe in het bier zit?

Offline vanderhoeve

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #10 Gepost op: 05-07-2020 11:18 u »
Kijk, daar kan ik wat mee ;D

Ik heb een paar aanpassingen gedaan,

BrouwHulp Recept uitdraai

Basis
OmschrijvingWaarde
Kenmerk
Naam receptpineapple weizen van der Hoeve
Brouwdatum
BierstijlWeizen
Volume24,0 l
Begin SG1,048 SG
Berekende kleur (Morey)9 EBC
Berekende bitterheid (Tinseth)10 IBU
Brouwzaalrendement73,0 %
Kooktijd90 min.

Water en brouwzouten
HoeveelheidIngrediėnt
21,23 lWater uit Heerde
4,20 mlMelkzuur
11,96 lSpoelwater

Waterprofiel behandeld water
CaMgNaHCO3ClSO4
15 mg/l2 mg/l25 mg/l71 mg/l15 mg/l23 mg/l

Vergistbare ingrediėnten
HoeveelheidNaamMouterijKleur%
2,54 kgSwaen PilsnerDe Swaen3 EBC38,2 %
2,54 kgWhiteSwaen tarwemoutDe Swaen4 EBC38,2 %
0,56 kgHavervlokkenSupermarkt2 EBC8,5 %
1,00 kgannanasGroentenboer0 EBC15,1 %

Maischschema
OmschrijvingTemperatuurStap tijdRust tijdBeslagdikte
Eiwitrust53,0 °C1 min.20 min.3,8 l/kg
Beta-amylase62,0 °C10 min.45 min.3,8 l/kg
Alfa-amylase72,0 °C15 min.10 min.3,8 l/kg
Uitmaischen78,0 °C10 min.5 min.3,8 l/kg

Hop
HoeveelheidNaamType% alfazuurKooktijd/toevoegingIBU
15,0 gHallertau Hersbrucker    pellets2,5%60 min.4,2 IBU
5,0 gPerlepellets8,0%60 min.4,4 IBU
10,0 gHallertau Hersbrucker    pellets2,5%10 min.1,0 IBU
10,0 gHallertau Hersbrucker    pellets2,5%0 min.0,0 IBU
12,0 gCitrapellets12,0%koudhop0,0 IBU

Ik had de instellingen voor de bitterheid nog op Rager staan, veranderd naar Tinseth. Deze wordt het meeste gebruikt?

Offline vanderhoeve

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #11 Gepost op: 09-07-2020 19:20 u »
Hoe kan ik de ananas het beste klaarmaken voor gebruik?
In blokjes en invriezen?
Of moet het verwarmd worden voor het invriezen?

Offline Oosterling

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #12 Gepost op: 10-07-2020 00:01 u »
Goedeavond,

Ananas heeft als vervelende eigenschap dat het erg rijk is aan Bromelaļne. Deze stof heeft nog wel een de neiging om enzymen af te breken. De oplossing hiervoor is gelukkig redelijk eenvoudig. Enkele dagen in de vriezer, op -18, zou voldoende moeten zijn. Ik gebruik zelf altijd voor mijn tropische IPA ananas bij de Albert Heijn uit het vriesvak. Batch van 20 liter IPA heeft dan een kilo ananas, om een kilo passievrucht, om een kilo mango, en dat is samen een mooie balans. Ik gooi dit zelf altijd gewoon een uurtje van te voren in de fermentatie emmer, waar ik in ga overhevelen. Het is belangrijk dat je de ananas niet te vroeg toe voegt, omdat deze dan al zijn smaak en zoetigheid verliest in het nog redelijk heftige vergistingsproces.

Rob

Offline Johan_vL

• Senior lid
  • Van proberen kun je leren
« Reactie #13 Gepost op: 12-07-2020 09:58 u »
Als ik fruit toevoeg, vries ik het eerst in. 1 kg lijkt me nog steeds weinig, een 1 kg per 10 L zou ik mee starten om ananas uit de ananas te krijgen en heel (over)rijpe ananas gebruiken helpt wellicht ook?

De gist zal toch geen US-05 zijn? Het is een weizen genoemd en van US-05 krijg je geen weizen smaakprofiel. Als ze daar korrelgist gebruiken en geen vloeibare varianten, is het wel makkelijker kiezen, maar dat weet ik niet.

Niet gresch(r)oten is altijd mis  :brouwen:

Offline vanderhoeve

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #14 Gepost op: 12-07-2020 17:32 u »
Ik heb al een giststarter in de koelkast staan die ik kan gaan gebruiken, opgekweekt uit een flesje pineapple weizen.
Nu 1,3 kilo ananas klaar liggen in de vriezer.
Even wachten tot de citrapils uit de koelkast kan, dan kunnen we een poging gaan wagen :biersmile:

Offline Oosterling

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #15 Gepost op: 12-07-2020 20:58 u »
heel (over)rijpe ananas gebruiken helpt wellicht ook?

Tijdens het rijpen wordt zetmeel omgezet naar suikers. Bij overrijp fruit is het suikergehalte hoger dan dat van regulier fruit. Exacte cijfers heb ik zo vlug niet kunnen vinden van in hoeverre dat suikerniveau stijgt. Ik heb het zelf nooit geprobeerd, maar het lijkt mij dat je door de toevoeging van overrijp fruit opnieuw een heftige (hoofd) vergisting in beweging zet. Hierdoor vervliegen de smaakstoffen van je fruit en wordt het bier zuur.
Daarnaast had ik het in mijn vorige post over een kilo ananas, een kilo mango en een kilo passievrucht per 20 liter. Het gaat dus in totaal om een kilo per 6 liter. Het verschilt per fruit hoeveel je precies moet toevoegen. Met frambozen had ik bijvoorbeeld veel succes met 500 gram per 10 liter. Bij dit bier heb ik lactose toegevoegd om verder te zoeten. Dit is voor de topicstarter ook een goed advies om te doen. Het nadeel is dan wel dat je biertje een wat romiger mondgevoel krijgt, iets dat het biertje van Het Uiltje niet had.

Cheers!

Offline Johan_vL

• Senior lid
  • Van proberen kun je leren
« Reactie #16 Gepost op: 13-07-2020 11:38 u »
Tijdens het rijpen wordt zetmeel omgezet naar suikers. Bij overrijp fruit is het suikergehalte hoger dan dat van regulier fruit. Exacte cijfers heb ik zo vlug niet kunnen vinden van in hoeverre dat suikerniveau stijgt. Ik heb het zelf nooit geprobeerd, maar het lijkt mij dat je door de toevoeging van overrijp fruit opnieuw een heftige (hoofd) vergisting in beweging zet. Hierdoor vervliegen de smaakstoffen van je fruit en wordt het bier zuur.
Daarnaast had ik het in mijn vorige post over een kilo ananas, een kilo mango en een kilo passievrucht per 20 liter. Het gaat dus in totaal om een kilo per 6 liter. Het verschilt per fruit hoeveel je precies moet toevoegen. Met frambozen had ik bijvoorbeeld veel succes met 500 gram per 10 liter. Bij dit bier heb ik lactose toegevoegd om verder te zoeten. Dit is voor de topicstarter ook een goed advies om te doen. Het nadeel is dan wel dat je biertje een wat romiger mondgevoel krijgt, iets dat het biertje van Het Uiltje niet had.

Cheers!

Relatief ten opzichte van wort, zijn de suikers weinig en mijn ervaring is dat 2e vergisting met fruit of overrijp fruit, zich niet anders gedraagt. Gewoon rustig bubbelen. Bovendien, is het wat mij betreft belangrijker dat rijp fruit lekkerder ruikt en smaakt en dat je dat in je bier wil, het gaat primair niet om extra alcohol. Maar ja dat is natuurlijk mijn beleving :-P

Hoeveelheid fruit is prima 1 kg / 6 L, sorry dat had ik niet goed gelezen...

:brouwen:

Offline vanderhoeve

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #17 Gepost op: 13-07-2020 12:47 u »
Oke dan moet ik er nog een extra ananas bij regelen.
Ik hoef dus niks te verwarmen? Alleen invriezen is voldoende?

Offline Oosterling

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #18 Gepost op: 13-07-2020 12:53 u »
Noooit, nooit, nooit je fruit verwarmen. Koop bij de Albert Heijn zo'n doosje met ingevroren fruit. Als je bier klaar is met de hoofdvergisting, deze laten ontdooien door natuurlijke warmte, dus niet in de magnetron stoppen. Deze leg je vervolgens in je vat waarin je je bier gaat overhevelen. Die van het Uiltje was nou ook niet zo extreem aanwezig, want ik mij er van kan herinneren. Dus ik denk dat ongeveer 500 gram per 10 liter al een heel eind in de buurt komt.

Excuses geaccepteerd!
Groetjes

Offline Larsje40

• Junior lid
  • **
« Reactie #19 Gepost op: 20-07-2020 17:10 u »
Misschien een hele domme vraag, maar waarom laat je de ananas bv niet mee maischen? zou het dan alle smaak verliezen tijdens maischen en koken?

Offline vanderhoeve

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #20 Gepost op: 20-07-2020 17:32 u »
Volgens mij gaat dan alle smaak verloren

Offline Luiaard

• Junior lid
  • **
« Reactie #21 Gepost op: 25-07-2020 00:15 u »
Ik heb een aantal maanden terug mango (vers) in stukjes gesneden, in een gesloten weckpot gepasteuriseerd (in een pan met kokend water) en vervolgens ingevroren. Er schijnen na het invriezen zaken te gebeuren die de smaak bevoordelen bij fruit. Ik heb het eind hoofdgisting toegevoegd, was nog licht te proeven in het bier.

Offline Oosterling

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #22 Gepost op: 29-07-2020 16:56 u »
Ik heb een aantal maanden terug mango (vers) in stukjes gesneden, in een gesloten weckpot gepasteuriseerd (in een pan met kokend water) en vervolgens ingevroren. Er schijnen na het invriezen zaken te gebeuren die de smaak bevoordelen bij fruit. Ik heb het eind hoofdgisting toegevoegd, was nog licht te proeven in het bier.

Waarom eerst het koken en dan invriezen? In stukjes snijden en invriezen is meer dan genoeg. Door het koken maak je de smaak alleen maar minder

Offline volleybaltrainer

• Vol lid
« Reactie #23 Gepost op: 29-07-2020 19:24 u »
Invriezen zal er waarschijlijk ook toe leiden dat de cellen van het fruit enigzins kapot zullen gaan en de stoffen die in die cellen zitten ook beter in het bier oplossen.

Groeten Marco

Offline vanderhoeve

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #24 Gepost op: 29-07-2020 21:55 u »
De ananas is net uit de vriezer, zondag heb ik het recept gebrouwen. sindsdien goed aan het vergisten geweest, de activiteit in het waterslot is een stuk rustiger geworden dus de ananas gaat er straks bij.
Ben benieuwd :proost:

Tags: