Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Bottelgist nogmaals  (gelezen 2631 keer)

Online hansHalberstadt

• Super lid
  • Land: nl
  • meten is weten
Re: Bottelgist nogmaals
« Reactie #50 Gepost op: 09-07-2020 00:38 u »

Probleem is vaak dat er in theorieŽn dingen worden weggelaten die in de praktijk wel een rol spelen. Maar dat zijn dan dus onvolledige theorieŽn....
Precies pH stijging kan bv het gevolg zijn van autoyse of koolzuur wat ontsnapt einde gisting. als je dus dat 2e effect weglaat in de theorie dan kun je alleen maar concluderen dat pH stijging dus komt door autolyse, ook al is er helemaal geen autolyse, maar alleen maar koolzuur wat ontsnapt. 

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de bovenstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
  • Brouw ze, roer ze en Proost!
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #51 Gepost op: 09-07-2020 22:31 u »
Hier de berekening op basis van theorie van dit filmpje:

l
Levert deze curve op

Dus bij afname van de concentratie van 2.2 naar 1.7 gram per liter ga je van pH=3.829 naar pH=3.886

Jij gaat er vanuit dat op het moment van de pH stijging de koolzuurproductie sterk verminderd is. Dit is echter niet het geval. De vergisting gaat nog steeds door alleen verloopt deze iets minder intens. Onder atmosferische druk is er een maximum aan koolzuur dat in het bier kan zitten. De rest verdwijnt uit het bier. Een lagere koolzuurproductie betekent niet zonder meer dat er minder koolzuur in je bier aanwezig is,

Dat de pH van je bier afhankelijk is van de hoeveelheid gist heb ik gezien bij eerdere tests. Zie onder andere het topic Ontwikkeling pH tijdens vergisting in relatie tot hoeveelheid gist

Dat er basisch aminozuren vrijkomen op het moment dat de hoofdgisting overgaat in de nagisting kun je zien aan de hand van het volgende plaatje. De toename van de hoeveelheid aminozuren is een gevolg van autolyse...

In het plaatje ontbreekt de lijn van het verloop van de pH. Ik ben ergens een plaatje tegen gekomen waar ook deze lijn is weergegeven maar die kan ik zo snel niet vinden.

[edit]
Net dit plaatje gevonden dat laat zien dat de pH stijgt terwijl de vergisting nog gewoon bezig is.

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #52 Gepost op: 09-07-2020 22:34 u »
Net eens even gekeken of er in het boek 'yeast'  iets over autolyse te vinden is.

'For most homebrewers working with wide-bottom fermenter and healthy yeast, autolysis should not be much  of an issue.... but overall, if you keep the beer / yeast at reasonable temperatures and harvest the yeast in a reasonable amount of time, you should not experience any problems with autolysis.'
....
'The same is not true for commercial brewers working on a much larger scale.  Very tall fermenters that concentrate the yeast tightly in a cone tend to increase the rate of autolysis.
....
One factor that affects both homebrewers and professionals is packaging beer with excessive amounts of yeast.

Zij zeggen dus eigenlijk hetzelfde als Palmer, en voegen daar aan toe dat druk een factor is die autolyse bevordert, en dat dat in grote professionele installaties dus wel een rol kan spelen. Verder zeggen ze dat je moet zorgen dat er niet te veel gist mee de fles in gaat. Maar dat wisten we al.

Ik denk dat de artikelen waar Jacques naar verwijst veelal betrekking hebben op professionele omgevingen. En daar is het dus blijkbaar wel een serieus probleem, maar voor ons hobbyisten veel minder.

Ik proef heel regelmatig bieren van andere hobbybrouwers waarbij duidelijk autolyse smaken in zitten. Het is ook voor ons hobbybrouwers een probleem.
Veel hobbybrouwers zijn zo vertrouwd met het feit dat hun bieren een autolyse smaak hebben dat ze het niet herkennen als een smaakafwijking...

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #53 Gepost op: 09-07-2020 22:40 u »
Dat was precies mijn boodschap in Reactie #15
Ik weet niet of iemand dat wel eens is opgevallen: je schenkt een bier in en hebt in eerste instantie mooi schuim in je glas, maar als je daar het laatste beetje vanaf de bodem bijschenkt dan slaat het schuim gelijk neer. Dat kan best door autolyse komen van de gist in je flesje waardoor schuim negatieve stoffen vlak boven de bodem zitten.

De schuimnegatieve stoffen zijn eiwitten die vrijkomen uit de gist. Die zweven door het bier.

Het minder mooi schuimen van een bier als je het depot meeschenkt komt door kleine deeltjes (lees vlokjes) in het depot die de schuimlamellen verstoren.

Online hansHalberstadt

• Super lid
  • meten is weten
« Reactie #54 Gepost op: 09-07-2020 23:04 u »
Jij gaat er vanuit dat op het moment van de pH stijging de koolzuurproductie sterk verminderd is. Dit is echter niet het geval. De vergisting gaat nog steeds door alleen verloopt deze iets minder intens. Onder atmosferische druk is er een maximum aan koolzuur dat in het bier kan zitten. De rest verdwijnt uit het bier.
Wat ik zei is dat de (concentratie koolzuur-evenwichtsconcentatie)=k x koolzuurproductie.
Hier de gistingssnelheid van mijn Wy3787 bier, met even een arbitraire aanname voor k, maar geeft wel het idee aan. Je ziet dus dat de concentratie hoger is dan evenwicht zolang er gisting is. De gistingssnelheid is het verschil in gewicht tussen 2 metingen/tijdsverschil tussen 2 metingen. Kun je bepalen door bv van een flesje bier met bekende CO2 concentratie te meten hoe snel de CO2 ontsnapt. Dat heb ik echter nog niet gemeten.

Online hansHalberstadt

• Super lid
  • meten is weten
« Reactie #55 Gepost op: 09-07-2020 23:07 u »
De schuimnegatieve stoffen zijn eiwitten die vrijkomen uit de gist. Die zweven door het bier.

Het minder mooi schuimen van een bier als je het depot meeschenkt komt door kleine deeltjes (lees vlokjes) in het depot die de schuimlamellen verstoren.
Volgens mij zie ik het schuim inzakken terwijl ik nog het laatste restje helder bier inschenk. Dus ik schenk geen depot mee. 

Offline middelaersch

• Super lid
  • En ik preuf, 't smakt, heb ik zelf gemakt!
« Reactie #56 Gepost op: 09-07-2020 23:11 u »
Ik proef heel regelmatig bieren van andere hobbybrouwers waarbij duidelijk autolyse smaken in zitten. Het is ook voor ons hobbybrouwers een probleem.
Veel hobbybrouwers zijn zo vertrouwd met het feit dat hun bieren een autolyse smaak hebben dat ze het niet herkennen als een smaakafwijking...

Weet je ook wat die betreffende hobbybrouwers anders doen dan jij?

En in het verlengde van deze vraag misschien ook even nog een keer eerder vermelde citaten uit 'yeast': daar stellen ze wel enkele duidelijke 'mitsen' (nu onderstreept) bij de stelling dat autolyse geen probleem is, misschien dat je daar overheen gelezen hebt:

'For most homebrewers working with wide-bottom fermenter and healthy yeast, autolysis should not be much  of an issue.... but overall, if you keep the beer / yeast at reasonable temperatures and harvest the yeast in a reasonable amount of time, you should not experience any problems with autolysis.'
....
One factor that affects both homebrewers and professionals is packaging beer with excessive amounts of yeast.

Zijn dat niet de punten waarop de door jou bedoelde brouwers de fout in gaan?

Online hansHalberstadt

• Super lid
  • meten is weten
« Reactie #57 Gepost op: 09-07-2020 23:25 u »

Net dit plaatje gevonden dat laat zien dat de pH stijgt terwijl de vergisting nog gewoon bezig is.

Dat is wel een mooi plaatje.
Wat je daar volgens mij ziet is dat eerst de pH sterk daalt als de gisting start. Dat komt overeen met mijn grafiekje als de CO2 concentratie toeneemt van vrijwel 0 (pH van het wort) tot waardes rond de 4.5. dat is dan denk ik tgv CO2 en wat bufferwerking dus iets hoger dan mijn 'spa' berekening zonder buffers.
Daarna zie je dat de gistingssnelheid van de onderste curve tussen dag 2 en dag 3 min of meer constant is, dus dan verwacht ik een CO2 concentratie die iets boven het evenwicht ligt en een constante laagste pH, dat is ook wat je ziet. Tussen dag 3 en dag 4 neemt de gisting sterk af (te weinig punten m het goed te zien) en zie je de pH iets toenemen, precies zoals ik ook bereken, immers daardoor neemt de CO2 concentratie iets af. na dag 4 neemt de gisting sterk af en zal de CO2 concentratie dus naar de evenwichtsconcentratie toe gaan en de pH dus langzaam omhoog gaan naar de pH die hoort bij de evenwichtsconcentratie (evt wat minder sterk door de buffers) dus klopt goed met wat ik zou verwachten op basis van koolzuurconcentratie.

ps wat mij ook opvalt is dat na dag 10 de pH niet veel meer toeneemt. Als er autolyse zou zijn dan zou je juist verwachten dat dat steeds erger zou worden, dus dat de pH langer door zou stijgen.

Offline EBC

• Super lid
  • Land: be
  • Beer blings us together.
    • Perron Bieren
« Reactie #58 Gepost op: 10-07-2020 00:01 u »

Ik vrees dat er hobbybrouwers en hobbybrouwers zijn.

Sommigen zijn beginner en hebben last van alle afwijkingen, waaronder wellicht autolyse.

Maar er zijn ook gevorderde hobbybrouwers, en die hebben misschien geen of beperkt last van autolyse. Ervaring doet wonderen. Deze hobbybrouwers begrijpen jouw hetze tegen autolyse niet.

Er zijn ook  hobbybrouwers die extreem gevoelig zijn voor autolysesmaken, waaronder jij wellicht, maar dat hoeft geen meerderheid te zijn.

Ik ben een (zij het professionele grotere) hobbybrouwer, en kan me geen enkel bier in de herinnering halen waar autolyse een probleem was. Ik herken me totaal niet in de autolyseangst die je alsmaar predikt.

Misschien moet je verschil maken in welke hobbybrouwers er last van hebben, qua ervaring, installatie, etc. Steeds maar generaliseren dat autolyse funest is, daarmee haal je weerstand op de hals.

En al die pH metingen ... dat doet niemand, en het levert ook niks op. Zeker niet omdat autolyse voor de meesten hier geen probleem is. Ik zou niet weten waarom ik regelmatig pH moet meten. Drink je bier binnen 12 maand op, en dan is autolyse zelden een probleem. Oxidatie komt eerder boven, maar dat is een ander verhaal.

En mocht het liggen aan de gevorderdheid van de kunst van bierproeven en het het herkennen ... Jupiler en Leffe staan nog steeds aan de top. Die bieren zijn technisch ok, maar missen bijna alles qua smaak. Dus het zal wel gaan, de consument is helemaal niet kritisch. Autolyse proeft de doorsnee consument niet.

Offline pincopallino

• Super lid
  • drink gezond
« Reactie #59 Gepost op: 10-07-2020 15:23 u »

""een smaak die doet denken aan zwavelig, gistachtig, vleesachtig en zeepachtig. " Als je een zo' smaak niet herkent dan kun je beter stoppen met bier brouwen en vooral met bier drinken..

Offline pincopallino

• Super lid
  • drink gezond
« Reactie #60 Gepost op: 10-07-2020 19:06 u »
 ... Jupiler en Leffe staan nog steeds aan de top. Die bieren zijn technisch ok, maar missen bijna alles qua smaak.

Jupiler heeft de standaard pilsener smaak zoals alle pils. Leffe heeft een uitgesproken smaak.

Online hansHalberstadt

• Super lid
  • meten is weten
« Reactie #61 Gepost op: 10-07-2020 20:25 u »
Wat ik zei is dat de (concentratie koolzuur-evenwichtsconcentratie)=k x koolzuurproductie.
Die factor k is denk ik ook nog sterk afhankelijk van wat voor soort materiaal je gistingsvat is gemaakt. Het geeft eigenlijk aan hoe snel je koolzuur vrij komt bij een concentratie koolzuur boven de evenwichtsconcentratie. Iedereen weet dat in een plastic glas vel sneller koolzuur bellen vrijkomen dan in een schoon glas en als er aanslag of oneffenheden inzitten gaat het nog sneller. Dat geldt dus ook allemaal in een gistingsvat tijdens de hoofdgisting. En dat bepaalt ook weer hoe snel de pH stijgt aan het einde van de gisting.

Dus als je niet in de gaten hebt dat koolzuur een rol speelt dan zul je mogelijk (ten onrechte) concluderen dat in een plastic gistingsvat minder snel autolyse optreedt dan in een schone glazen mandfles.   

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #62 Gepost op: 11-07-2020 17:16 u »
Wat ik zei is dat de (concentratie koolzuur-evenwichtsconcentatie)=k x koolzuurproductie.
Hier de gistingssnelheid van mijn Wy3787 bier, met even een arbitraire aanname voor k, maar geeft wel het idee aan. Je ziet dus dat de concentratie hoger is dan evenwicht zolang er gisting is. De gistingssnelheid is het verschil in gewicht tussen 2 metingen/tijdsverschil tussen 2 metingen. Kun je bepalen door bv van een flesje bier met bekende CO2 concentratie te meten hoe snel de CO2 ontsnapt. Dat heb ik echter nog niet gemeten.

Eerlijk gezegd weet ik niet hoe ik de 3 plaatjes moet lezen.
Ik zie een geleidelijke daling in SG en een sterk fucculerende lijn voor CO2 productie. Dat strookt niet met elkaar. Ook begrijp ik niet waar de 2e piek vandaan komt.
Het is jammer dat je de pH niet gemeten hebt tijdens de vergisting...

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #63 Gepost op: 11-07-2020 17:23 u »

Weet je ook wat die betreffende hobbybrouwers anders doen dan jij?

En in het verlengde van deze vraag misschien ook even nog een keer eerder vermelde citaten uit 'yeast': daar stellen ze wel enkele duidelijke 'mitsen' (nu onderstreept) bij de stelling dat autolyse geen probleem is, misschien dat je daar overheen gelezen hebt:

....

Zijn dat niet de punten waarop de door jou bedoelde brouwers de fout in gaan?

Het gaat fout door de volgende combinatie:  te veel gist te enten, het bier te lang op de  grote hoeveelheid gist van de hoofdgisting te laten staan en de temperatuur van het jongbier te verhogen om het goed uit te laten gisten.

Autlolysesmaakjes komen veel vaker voor dan sommige schrijvers ons willen laten geloven...

Online hansHalberstadt

• Super lid
  • meten is weten
« Reactie #64 Gepost op: 11-07-2020 17:23 u »
Ik zie een geleidelijke daling in SG en een sterk fucculerende lijn voor CO2 productie. Dat strookt niet met elkaar. Ook begrijp ik niet waar de 2e piek vandaan komt.
Het is jammer dat je de pH niet gemeten hebt tijdens de vergisting...
Die fluctuaties komen omdat ik in elk punt de helling van de grafiek gebruik, dus dan heb je veel last van de resolutie waarmee het gewicht gemeten wordt, dus daar moet je even overheen kijken en in gedachten een trendlijn er doorheen trekken. Het meten van de pH tijdens de gisting is voor mij te lastig, immers ik had juist de weegmethode gekozen om niets uit het vat te hoeven halen. 

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #65 Gepost op: 11-07-2020 17:29 u »
Dat is wel een mooi plaatje.
Wat je daar volgens mij ziet is dat eerst de pH sterk daalt als de gisting start. Dat komt overeen met mijn grafiekje als de CO2 concentratie toeneemt van vrijwel 0 (pH van het wort) tot waardes rond de 4.5. dat is dan denk ik tgv CO2 en wat bufferwerking dus iets hoger dan mijn 'spa' berekening zonder buffers.
Daarna zie je dat de gistingssnelheid van de onderste curve tussen dag 2 en dag 3 min of meer constant is, dus dan verwacht ik een CO2 concentratie die iets boven het evenwicht ligt en een constante laagste pH, dat is ook wat je ziet. Tussen dag 3 en dag 4 neemt de gisting sterk af (te weinig punten m het goed te zien) en zie je de pH iets toenemen, precies zoals ik ook bereken, immers daardoor neemt de CO2 concentratie iets af. na dag 4 neemt de gisting sterk af en zal de CO2 concentratie dus naar de evenwichtsconcentratie toe gaan en de pH dus langzaam omhoog gaan naar de pH die hoort bij de evenwichtsconcentratie (evt wat minder sterk door de buffers) dus klopt goed met wat ik zou verwachten op basis van koolzuurconcentratie.

Die felle daling van de pH is niet zo zeer een gevolg van de aanmaak van koolzuurgas maar van de aanmaak van organische zuren door de gist.

Als de groei van de gist afremt worden er minder organische zuren aanmaakt.

Na de aanmaak van veel gistcellen gaan ook veel cellen dood. Het aantal levende cellen wordt steeds kleiner.

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #66 Gepost op: 11-07-2020 17:31 u »
Die fluctuaties komen omdat ik in elk punt de helling van de grafiek gebruik, dus dan heb je veel last van de resolutie waarmee het gewicht gemeten wordt, dus daar moet je even overheen kijken en in gedachten een trendlijn er doorheen trekken. Het meten van de pH tijdens de gisting is voor mij te lastig, immers ik had juist de weegmethode gekozen om niets uit het vat te hoeven halen.

Als je de pH niet meet kun je geen verband leggen tussen de pH daling en stijging door koolzuurontwikkeling...

Online hansHalberstadt

• Super lid
  • meten is weten
« Reactie #67 Gepost op: 11-07-2020 17:34 u »
Als je de pH niet meet kun je geen verband leggen tussen de pH daling en stijging door koolzuurontwikkeling...
Dat was een theoretisch afgeleid verband.

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #68 Gepost op: 11-07-2020 17:36 u »
Volgens mij zie ik het schuim inzakken terwijl ik nog het laatste restje helder bier inschenk. Dus ik schenk geen depot mee.

Bijzonder. Ik zie dit gebeuren zodra er een beetje depot meekomt.

De stoffen die vrijkomen door autolyse verspreiden zich over de gehele fles door diffusie. Alleen vaste stoffen die zwaarder zijn dan het bier (het gistdepot en uitgevlokte eiwitten) liggen onderin.

Online hansHalberstadt

• Super lid
  • meten is weten
« Reactie #69 Gepost op: 11-07-2020 17:37 u »
Die felle daling van de pH is niet zo zeer een gevolg van de aanmaak van koolzuurgas maar van de aanmaak van organische zuren door de gist.
De pH daling door koolzuur kun je toch gewoon uitrekenen? Organische zuren worden ook aangemaakt, dus beide effecten tellen op.

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #70 Gepost op: 11-07-2020 17:39 u »
Dat was een theoretisch afgeleid verband.

Die niet klopt omdat de pH van bier maar slechts voor een klein deel afhankelijk is van het koolzuurgehalte...
De invloed van de organische zuren en die van vrijkomende basische aminozuren uit gistcellen is groter.

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #71 Gepost op: 11-07-2020 17:42 u »
De pH daling door koolzuur kun je toch gewoon uitrekenen? Organische zuren worden ook aangemaakt, dus beide effecten tellen op.

Dan moet je de hoeveelheid organische zuren weten en meerdere buffers bij elkaar tellen.
De hoeveelheid zuur dat aangemaakt wordt is gist- en omstandigheid afhankelijk. Een simpele rekensom is het niet.

Online hansHalberstadt

• Super lid
  • meten is weten
« Reactie #72 Gepost op: 11-07-2020 17:43 u »
Die niet klopt omdat de pH van bier maar slechts voor een klein deel afhankelijk is van het koolzuurgehalte...
De invloed van de organische zuren en die van vrijkomende basische aminozuren uit gistcellen is groter.
Heb je daar getallen van dan hoeveel organische zuren er ontstaan en wat die met de pH doen? Wat ik steeds merk is dat ik onderbouwde argumenten probeer aan te leveren en die worden dan zo zonder verder tegenonderbouwing van tafel geveegd. Zo discussieren heeft totaal geen zin en ik ga daar dus ook niet mee verder op deze manier. 

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #73 Gepost op: 11-07-2020 17:45 u »
En al die pH metingen ... dat doet niemand, en het levert ook niks op. Zeker niet omdat autolyse voor de meesten hier geen probleem is. Ik zou niet weten waarom ik regelmatig pH moet meten. Drink je bier binnen 12 maand op, en dan is autolyse zelden een probleem. Oxidatie komt eerder boven, maar dat is een ander verhaal.

Nog voor het bier de fles in gaat zit er al een autolysesmaak aan het bier...
Dit komt doordat velen denken dat het geen kwaad kan dat het bier lang op de gist staat.

Offline pincopallino

• Super lid
  • drink gezond
« Reactie #74 Gepost op: 11-07-2020 20:58 u »
Nog voor het bier de fles in gaat zit er al een autolysesmaak aan het bier...
Dit komt doordat velen denken dat het geen kwaad kan dat het bier lang op de gist staat.

Wat is bij jou lang ? beschrijf de autolysesmaak voordat het bier de fles ingaat. Misschien hebben deze brouwers "" Veel hobbybrouwers zijn zo vertrouwd met het feit dat hun bieren een autolyse smaak hebben dat ze het niet herkennen als een smaakafwijking... er iets aan.

Tags: