Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Frambozen toevoegen  (gelezen 1058 keer)

Offline tieskewieske

• Boven 10 berichten
  • *
  • Land: nl
  • Setting the first steps into a world of brewing
Frambozen toevoegen
« Gepost op: 03-07-2020 19:20 u »
Hallo brouwers,

Ik heb een vraag over het toevoegen van frambozen. Normaliter zet ik het bier na 2 weken gisten op een 'cold crash' van 2 graden. Nu wil ik frambozen toevoegen. Moet ik dit doen na de hoofdgisting (2 dagen) of kan ik ze ook tijdens de cold crash toevoegen? Want er komen natuurlijk suikers vrij die niet vergist worden bij die temperatuur krijg ik dan geen bierbommen na het bottelen?

Mvg,

Matthijs

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de bovenstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline Esterenbrouw

• Senior lid
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
Re: Frambozen toevoegen
« Reactie #1 Gepost op: 03-07-2020 19:24 u »
Onlangs ook gebrouwen.
Bier voor nagisting overgeheveld en frambozen toegevoegd.

Uitstekend bier geworden.

Offline breda82

• Senior lid
  • Land: 00
  • Just experiment
« Reactie #2 Gepost op: 03-07-2020 23:22 u »
Gister ook bier op fruit gezet. Na 5 dagen naar het 2e vat, vergisting van de fruitsuikers is nu bezig, eind volgende week de fles in.
4 soorten, bosvruchten, frambozen, passievrucht, en watermeloen als experiment. Voor het bottelen goed proeven en naar wens met wat lactose of melkzuur op smaak brengen met als resultaat lekkere licht alcoholische fruited sour voor de zomer.

Offline Esterenbrouw

• Senior lid
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
« Reactie #3 Gepost op: 03-07-2020 23:43 u »
Helemaal mee eens.

Offline Oosterling

• Vol lid
  • Brouwerij Het Snerpende Hertje
« Reactie #4 Gepost op: 22-07-2020 20:31 u »
Weekje laten vergisten tot de hoofdvergisting zo'n beetje afgerond is, dan overhevelen in een vat met ontdooit fruit, na 3 dagen drooghoppen, nog eens 4 dagen laten staan, en bottelen. :)
Links is 10 liter IPA met 500 gram frambozen en 250 gram granaatappel, rechts 500 grammen aan ananas, mango en passievrucht, en 250 grammen aan perzik en banaan. Drooghop met 80 gram Simcoe en 40 gram Saaz. En wat lactose om aan te zoeten en voor een prettig mondgevoel. Heel prettig biertje!

Offline Oosterling

• Vol lid
  • Brouwerij Het Snerpende Hertje
« Reactie #5 Gepost op: 22-07-2020 20:34 u »
En voor je het gaat vragen, jaaa, al mijn vergistingsvaten zien er uit als halve aantekeningenboekwerken met schilderstape en aantekeningen

Tags: fruit