Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Floral Citrus  (gelezen 1684 keer)

Offline Oxhead

• Super lid
  • Land: nl
  • Elektriek fantastiek
Re: Floral Citrus
« Reactie #25 Gepost op: 05-07-2020 13:16 u »
Ja, Centennial had je gebruikt als bitterhop toch? Denk je dat het nog steeds in stijl was geweest als je de Hallertau had vervangen door Centennial of Cascade?
Ja https://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,37509.0.html

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de bovenstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline Hay

• Super lid
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
« Reactie #26 Gepost op: 05-07-2020 14:50 u »
Ja, Centennial had je gebruikt als bitterhop toch? Denk je dat het nog steeds in stijl was geweest als je de Hallertau had vervangen door Centennial of Cascade?

Maar die 2e link was een smash met alleen Cascade. En viel ook gewoon in de categorie tripel.

Offline beun

• Senior lid
« Reactie #27 Gepost op: 05-07-2020 15:57 u »
Ik heb een smash tripel met centennial hop en 3522 gist gebrouwen en hiermee een clubkampioenschap gewonnen. Dit bier wordt nu door een collega brouwer commercieel uitgebracht.
is een erg lekker bier. Vanuit deze batch ook een gedeelte vergist met 3787, deze was ook prima maar wel de mindere van de twee.

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
  • Brouw ze, roer ze en Proost!
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #28 Gepost op: 05-07-2020 23:10 u »
Als je een voorbeeld weet van een goed commercieel Belgisch bier met Amerikaans hop karakter dan houd ik me aanbevolen.

In tripel Karmeliet wordt Cascade gebruikt.
Ook bij Westmalle wordt in de mix van hoppen die daar gebruikt ook Amerikaanse hoppen gebruikt.

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
  • Brouw ze, roer ze en Proost!
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #29 Gepost op: 05-07-2020 23:14 u »
Voor een tripel met dryhop lijkt mij de 3787 het minst geschikt. Ik heb goede ervaringen met de m31 en wy3522 i.c.m koudhop. Zeker ook met Amerikaanse hoppen.
De wy3787 kan wel maar geeft van zichzelf al een complex smaakprofiel. Erg moeilijk om precies de juiste balans te vinden.
Andere tripel gisten heb ik nog geen ervaring mee i.c.m. koudhop.

Wyeast #3787 is de gist van Westmalle. Dit bier is de moeder van alle tripels. Anders gezegd het was het grote voorbeeld voor veel andere tripels.

Het is inderdaad en gist die een complex smaakprofiel geeft.

Offline Laikea

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #30 Gepost op: 26-07-2020 10:56 u »
Ik heb het bier twee weken geleden gebrouwen met een paar aanpassingen. Ik zal later het schema posten. Gisteren het jong bier gebotteld en een klein beetje geproefd, maar hij smaakt al heel erg goed!
Ben zeker benieuwd hoe hij over 4 weken zal smaken als het echt bier is 8) 8)

Tags: