Floral Citrus

Gestart door Laikea, 03-07-2020 15:42 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Laikea

He allemaal,

Wat denken jullie van het volgende recept?


Maischwater       Spoelwater                 Kooktijd
10 L                   spoelen tot sg 1068     75min
 

Begin SG   Eind SG   Alcohol   IBU   EBU
1078         1010          9,5%   34     ?

MAISCHSCHEMA

Temperatuur (°C)  50-60 oC   60°C        72°       78°C
Tijd (minuten)       10 min      30min      30min    5min
INGREDIËNTEN

Ingrediënten Mout
Pils mout: 3.6 kilo
Kristal suiker: 0.7 kilo

Ingrediënten Hop
Tijd mee koken:
60 min: Target hop 10 gram
60 min: Centennial hop 8 gram
15min: Centennial hop 8 gram
5min: Centennial hop 20 gram

VERGISTING & BOTTELEN

Als het wort 22 graden is Wyeast 3787 toevoegen. 9 gram bottelsuiker per liter voor de vergisting op de fles.

De bedoeling is om c.a. 8 L eind volume te krijgen. Daarnaast wil ik een blonde tripel brouwen met bloemige en citrus tinten met enige hopsmaak er nog in.
Weet alleen niet of die 10 L maischwater teveel is om 8 L eind te krijgen.

Ben benieuwd naar de reacties!
Bedankt!

Laikea

wernerthefox

Flauwe vraag: waarom wil je een bloemige citrus tripel brouwen? Als je van fruitige hoppen houdt, liggen Amerikaanse stijlen dan niet meer voor de hand dan Belgische? Zou zelf niet gauw een Amerikaanse hop pakken voor Belgisch tripel, eerder een nobele hop. Maar het kan een bewuste keuze zijn om te mixen.
Ik zou langer maischen, ik maisch zelf 90 min bij 60 graden voor deze stijl.
De gist is belangrijk voor een tripel, ik kan MJ m31 aanraden. Afgaande op de beschrijving lijkt deze Wyeast ook prima. Ik gebruik zelf veel minder bottelsuiker (4-5 g/L).
Eindvolume waag ik me niet aan.

Hay

Misschien een flauwe vraag maar waarom niet?
Ik heb een tripel gebrouwen met citra hop en die is superlekker geworden.
Kan heel goed hoor.

wernerthefox

Citaat van: Hay op 03-07-2020  17:32 uMisschien een flauwe vraag maar waarom niet?
Ik heb een tripel gebrouwen met citra hop en die is superlekker geworden.
Kan heel goed hoor.
Volgens mij gaf ik aan in mijn antwoord ook aan dat het een keuze is. En dat het kan dat geloof ik. Vraag me alleen wel af waarom je een tripel zou willen brouwen met Amerikaanse hop, begrijp het niet goed. Wat zijn de specifieke smaken in een tripel die moeten worden aangevuld met uitgesproken hop?

Hay

Gebeurt al jaren en er zijn 1e prijzen mee gewonnen op wedstrijden.
Die was dan met Cascade maar is ook een Amerikaanse hop.

Laikea

Citaat van: wernerthefox op 03-07-2020  16:39 uFlauwe vraag: waarom wil je een bloemige citrus tripel brouwen? Als je van fruitige hoppen houdt, liggen Amerikaanse stijlen dan niet meer voor de hand dan Belgische? Zou zelf niet gauw een Amerikaanse hop pakken voor Belgisch tripel, eerder een nobele hop. Maar het kan een bewuste keuze zijn om te mixen.
Ik zou langer maischen, ik maisch zelf 90 min bij 60 graden voor deze stijl.
De gist is belangrijk voor een tripel, ik kan MJ m31 aanraden. Afgaande op de beschrijving lijkt deze Wyeast ook prima. Ik gebruik zelf veel minder bottelsuiker (4-5 g/L).
Eindvolume waag ik me niet aan.

Om heel eerlijk te zijn, omdat het mij een interessante combinatie lijkt.

Als je langer maischt op 60 graden, krijg je dan niet veel meer beta-amylase waardoor je minder zoetigheid en een meer droog bier overhoudt?

Qua bottelsuiker bedankt! Denk dat ik dan iets minder toe ga voegen.

Gaat mij meer om de hoeveelheid water en pilsmout die ik wil gebruiken. Zijn deze hoeveelheden logisch voor de hoeveelheid die ik wil brouwen?

wernerthefox

Citaat van: Laikea op 03-07-2020  18:30 uAls je langer maischt op 60 graden, krijg je dan niet veel meer bata-amylase waardoor je minder zoetigheid en een meer droog bier overhoudt?

Gaat mij meer om de hoeveelheid water en pilsmout die ik wil gebruiken. Zijn deze hoeveelheden logisch voor de hoeveelheid die ik wil brouwen?
Klopt, doel van langer maischen geeft een droger bier door meer beta-amylase activiteit.
Voor een tripel gebruik ik momenteel 1.9 kg pils, 320 g suiker in 6 L water.
3.6 kilo in 10 L lijkt me prima!

wernerthefox

Citaat van: Hay op 03-07-2020  17:55 uGebeurt al jaren en er zijn 1e prijzen mee gewonnen op wedstrijden.
Die was dan met Cascade maar is ook een Amerikaanse hop.
Als je een voorbeeld weet van een goed commercieel Belgisch bier met Amerikaans hop karakter dan houd ik me aanbevolen.

Koen S

Ter Dolen Armand is een Tripel met Cascade als dryhop, mooi bier maar niet echt bijzonder, wat braaf.
Thorberg vind ik wil lekker maar is eigenlijk een Belgian IPA.
Mijn volgende Tripel wordt er eentje met alleen maar Cascade, wordt vast erg lekker.

Laikea

Citaat van: Koen S op 03-07-2020  19:22 uTer Dolen Armand is een Tripel met Cascade als dryhop, mooi bier maar niet echt bijzonder, wat braaf.
Thorberg vind ik wil lekker maar is eigenlijk een Belgian IPA.
Mijn volgende Tripel wordt er eentje met alleen maar Cascade, wordt vast erg lekker.

Oeh klinkt goed! Ik ben sowieso fan van de Duvel Triple Hop, hoewel de huidige versie iets minder is. Ben benieuwd naar je Cascade tripel.

beun

Voor een tripel met dryhop lijkt mij de 3787 het minst geschikt. Ik heb goede ervaringen met de m31 en wy3522 i.c.m koudhop. Zeker ook met Amerikaanse hoppen.
De wy3787 kan wel maar geeft van zichzelf al een complex smaakprofiel. Erg moeilijk om precies de juiste balans te vinden.
Andere tripel gisten heb ik nog geen ervaring mee i.c.m. koudhop.

Hay

Citaat van: wernerthefox op 03-07-2020  18:58 uAls je een voorbeeld weet van een goed commercieel Belgisch bier met Amerikaans hop karakter dan houd ik me aanbevolen.

Nee een voorbeeld heb ik niet.
Maar ik brouw vaker net als Koen hierboven schrijft een tripel met alleen Cascade hop en dat is echt een super lekkere tripel.

wernerthefox

Dat zal ik dan maar van je aannemen.
Reden dat ik discussie aanging was eigenlijk de combinatie van tripel en Centennial, een hele uitgesproken Amerikaanse hop met inderdaad een bloemig aroma. Het ligt wat mij betreft niet voor de hand. Combinatie van citrus en tripel lijkt me wel weer een goede combinatie.
Overigens ben ik best kieskeurig als het over tripels gaat, sommige commerciële tripels smaken zijn naar mijn idee veel te sterk van smaak door toevoeging van koriander, sinaasappel etc.  Westmalle vind ik wel lekker, voor mijn gevoel gaat die meer richting de "Belgian Strong" zoals Duvel. Ik zal de citra / triple hop weer eens meenemen. En kijken of die Ter Dolen lokaal verkrijgbaar is.

middelaersch

Mbt de gistkeuze: WY 3787 is uitstekend geschikt voor een tripel, de monniken van Westmalle bewijzen dat iedere dag weer.
(Met M31 of WY 3522 kun je overigens ook prima een tripel brouwen.)

Mbt de hopkeuze: die is inderdaad niet 'traditioneel', maar wat is er op tegen om af en toe eens buiten de lijntjes te kleuren? Niks toch?  :weetniet:

Mbt de hoeveelheden water en mout: gebruik brouwsoftware, bijvoorbeeld BrouwHulp. Daarmee kun je dit perfect uitrekenen, evenals de benodigde hoeveelheden hop etc. BrouwHulp is gratis.

Koen S

Citaat van: beun op 03-07-2020  21:56 uvoor een tripel met dryhop lijkt mij de 3787 het minst geschikt. ik heb goede ervaringen met de m31 en wy3522 i.c.m koudhop. zeker ook met amerikaanse hoppen.
de wy3787 kan wel maar geeft van zichzelf al een complex smaakprofiel. erg moeilijk om precies de juiste balans te vinden.
andere tripel gisten heb ik nog geen ervaring mee i.c.m. koudhop
Die 3787 en Cascade zijn misschien niet zo'n goeie match, misschien zo koud mogelijk vergisten, 18° of zo, kwestie van geen banaan te hebben.

GvB84

Citaat van: Koen S op 04-07-2020  11:41 uDie 3787 en Cascade zijn misschien niet zo'n goeie match, misschien zo koud mogelijk vergisten, 18° of zo, kwestie van geen banaan te hebben.

Vorige weer een Smash tripel gebrouwen met 3787 en Cascade. De monstertjes om het sg te meten proeven veelbelovend.
Ik heb trouwens i.p.v. pilsmout palemout gebruikt. Het is dus niet echt een stijlvaste tripel geworden.

GvB84

Een tripel met centennial lijkt me wel wat. Ik zou deze hop dan alleen gebruiken bij einde kook en een beetje als aromahop. Ik ben een beetje voorzichtig geworden met hoppen met een hoge alpha waarde vroeg in het kookproces in combinatie met Belgische gisten. Het is erg moeilijk om de juiste balans te vinden.

Laikea

Citaat van: GvB84 op 04-07-2020  22:23 uEen tripel met centennial lijkt me wel wat. Ik zou deze hop dan alleen gebruiken bij einde kook en een beetje als aromahop. Ik ben een beetje voorzichtig geworden met hoppen met een hoge alpha waarde vroeg in het kookproces in combinatie met Belgische gisten. Het is erg moeilijk om de juiste balans te vinden.

Oke! Zou je dan aanraden om de Centennial in het begin weg te laten en alleen de laatste 15 en 5 minuten mee laten brouwen?

GvB84

Citaat van: Laikea op 04-07-2020  22:54 uOke! Zou je dan aanraden om de Centennial in het begin weg te laten en alleen de laatste 15 en 5 minuten mee laten brouwen?

Ja. Ik zou een bitterhop nemen die een zachtere bitterheid geeft.

Oxhead


Markie Mark

Ik heb al een aantal bijzonder geslaagde 'tripels' gebrouwen met zowel Centennial als bitterhop en Cascade als aromahop en ook al 2x een smasch o.b.v. alleen Cascade. De gisten die hierbij gebruikt werden zijn de Wyeast 1214, MJ M31 en de Wyeast 3522.

Centennial i.c.m. Cascade geeft volgens mij de floral citrus die je zoekt.

Aangezien ik een batchgrootte lees van 10 liter zou ik het gewoon ook proberen. Daar komt ongeveer 1 kratje aan bier uit en daaraan kun je je geen bult vallen. Je leert er mooi van en daarna probeer je weer wat anders. 


wernerthefox

Precies. Mijn onderliggende vraag was of je een 'tripel' wilt brouwen, of een tripel zonder aanhalingstekens. Dat is een keuze. Ik vind centennial en Cascade ook een geslaagde combinatie.

Oxhead

Citaat van: wernerthefox op 05-07-2020  10:31 uPrecies. Mijn onderliggende vraag was of je een 'tripel' wilt brouwen, of een tripel zonder aanhalingstekens. Dat is een keuze. Ik vind centennial en Cascade ook een geslaagde combinatie.
Mijn bieren met Cascade en Centennial vielen volgens het BKG toch echt in de categorie tripel. ;)

Laikea

Bedankt allemaal! :groots: :groots:
Ik ga het recept proberen maar dan zonder de Centennial in het begin mee koken. Als hij over een maandje klaar is zal ik posten hoe hij geworden is! :biersmile:

wernerthefox

Citaat van: Oxhead op 05-07-2020  11:41 uMijn bieren met Cascade en Centennial vielen volgens het BKG toch echt in de categorie tripel. ;)
Ja, Centennial had je gebruikt als bitterhop toch? Denk je dat het nog steeds in stijl was geweest als je de Hallertau had vervangen door Centennial of Cascade?

Oxhead

Citaat van: wernerthefox op 05-07-2020  12:25 uJa, Centennial had je gebruikt als bitterhop toch? Denk je dat het nog steeds in stijl was geweest als je de Hallertau had vervangen door Centennial of Cascade?
Ja https://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,37509.0.html

Hay

Citaat van: wernerthefox op 05-07-2020  12:25 uJa, Centennial had je gebruikt als bitterhop toch? Denk je dat het nog steeds in stijl was geweest als je de Hallertau had vervangen door Centennial of Cascade?

Maar die 2e link was een smash met alleen Cascade. En viel ook gewoon in de categorie tripel.

beun

Ik heb een smash tripel met centennial hop en 3522 gist gebrouwen en hiermee een clubkampioenschap gewonnen. Dit bier wordt nu door een collega brouwer commercieel uitgebracht.
is een erg lekker bier. Vanuit deze batch ook een gedeelte vergist met 3787, deze was ook prima maar wel de mindere van de twee.

Jacques

Citaat van: wernerthefox op 03-07-2020  18:58 uAls je een voorbeeld weet van een goed commercieel Belgisch bier met Amerikaans hop karakter dan houd ik me aanbevolen.

In tripel Karmeliet wordt Cascade gebruikt.
Ook bij Westmalle wordt in de mix van hoppen die daar gebruikt ook Amerikaanse hoppen gebruikt.

Jacques

Citaat van: beun op 03-07-2020  21:56 uVoor een tripel met dryhop lijkt mij de 3787 het minst geschikt. Ik heb goede ervaringen met de m31 en wy3522 i.c.m koudhop. Zeker ook met Amerikaanse hoppen.
De wy3787 kan wel maar geeft van zichzelf al een complex smaakprofiel. Erg moeilijk om precies de juiste balans te vinden.
Andere tripel gisten heb ik nog geen ervaring mee i.c.m. koudhop.

Wyeast #3787 is de gist van Westmalle. Dit bier is de moeder van alle tripels. Anders gezegd het was het grote voorbeeld voor veel andere tripels.

Het is inderdaad en gist die een complex smaakprofiel geeft.

Laikea

Ik heb het bier twee weken geleden gebrouwen met een paar aanpassingen. Ik zal later het schema posten. Gisteren het jong bier gebotteld en een klein beetje geproefd, maar hij smaakt al heel erg goed!
Ben zeker benieuwd hoe hij over 4 weken zal smaken als het echt bier is 8) 8)

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.