Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Waarschijnlijk domme foutje...  (gelezen 846 keer)

Offline pincopallino

• Super lid
  • drink gezond
Waarschijnlijk domme foutje...
« Gepost op: 02-07-2020 15:58 u »
De deksel van mijn fermenter zat een scheur. Ik heb deze dicht gemaakt met polyesterhars. Ik wist dat bij het verwerken van polyesterhars het stof styreen vrijkomt en deze stinkt uren in de wind. Ondanks dat ik de binnenzijde van de deksel bedekt had met aluminiumfolie, bij het openen van een fles, ruik ik de bekende penetrante geur van polyesterdamp. Het zit niet in de smaak, deze is voortreffelijk. Ik vraag mij af of 25 lit. richting de gootsteen moet gaan. Wie weet hier meer van?

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de bovenstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline Guppie

• Vol lid
  • Land: nl
  • Motus necesse est
Re: waarschijnlijk domme foutje...
« Reactie #1 Gepost op: 02-07-2020 16:01 u »
Styreen is giftig.
Persoonlijk zou ik er geen risico mee willen lopen.
Proeven doe je naast met de mond ook met de neus, lijkt me niet eens prettig om te drinken.

Offline pincopallino

• Super lid
  • drink gezond
« Reactie #2 Gepost op: 02-07-2020 16:47 u »
Even update voor de duidelijkheid. De damp zelf is niet  direct  in de fermenter gekomen omdat de deksel was reeds gehard. Wel de stank en als ik nu na 4 weken aan de deksel ruik, het is nog steeds aanwezig.

Offline Snelbier

• Senior lid
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
« Reactie #3 Gepost op: 02-07-2020 17:02 u »
Styreen-verhaal daargelaten (bij twijfel zou ik het bier dumpen):
Ruik je geen velpon-luchtje? Hogere esters door te warm vergisten? Is ook niet gezond, maar wel iets minder erg.
Brouw veilig.  Snelbier.

Offline pincopallino

• Super lid
  • drink gezond
« Reactie #4 Gepost op: 02-07-2020 17:04 u »
Styreen-verhaal daargelaten (bij twijfel zou ik het bier dumpen):
Ruik je geen velpon-luchtje? Hogere esters door te warm vergisten? Is ook niet gezond, maar wel iets minder erg.
Brouw veilig.  Snelbier.

Nee, het is de typische polyester stank.

Offline TeVeHa

• Vol lid
  • Land: 00
  • Nederlanders of Belgen zijn me evenveel waard
« Reactie #5 Gepost op: 02-07-2020 17:10 u »
bij het openen van een fles, ruik ik de bekende penetrante geur van polyesterdamp.

Je hebt je best gedaan dat is duidelijk maar als je het ruikt bij het opendoen van een fles zit het er ook in, btw een scheur in een deksel van een fermenter? Hoe kom je daaraan?

Offline hansHalberstadt

• Super lid
  • meten is weten
« Reactie #6 Gepost op: 02-07-2020 17:16 u »
Als je het ruikt vanuit je flesje dan zit het in je bier opgelost. Wel zonde, maar zou ik inderdaad niet meer drinken. Polyester is echt rommel. Die lucht gaat er na jaren nog niet af.

Offline trebvuister

• Vol lid
« Reactie #7 Gepost op: 02-07-2020 18:14 u »
Polyester is slecht voor je lever (weet ik helaas via een familielid) vergelijkbaar met schade door overmatig alcoholgebruik

Doorspoelen helaas en nieuwe deksel aanschaffen

Offline pincopallino

• Super lid
  • drink gezond
« Reactie #8 Gepost op: 02-07-2020 19:02 u »
als je het ruikt vanuit je flesje dan zit het in je bier opgelost. Wel zonde, maar zou ik inderdaad niet meer drinken. Polyseter is echt rommel. die lucht gaat er na jaren nog niet af.

Inderdaad. Ik heb vaker met polyester gewerkt, je blijft het ruiken. Destillatieketel = alcohol = desinfectiemiddel.

Offline pincopallino

• Super lid
  • drink gezond
« Reactie #9 Gepost op: 02-07-2020 19:04 u »
Je hebt je best gedaan dat is duidelijk maar als je het ruikt bij het opendoen van een fles zit het er ook in, btw een scheur in een deksel van een fermenter? Hoe kom je daaraan?

Slechte kwaliteit denk ik. Vanaf het begin hebben veel gebruikers problemen mee gehad.

Offline PP

• Vol lid
« Reactie #10 Gepost op: 02-07-2020 19:13 u »
Als je de MSDS van polyester / styreen opzoekt vallen een aantal zaken op:
gelukkig stinkt het. Dat betekent dat je een zeer lage concentratie al kunt waarnemen.
Het lost niet op in water (bier).

We maken allemaal wel eens een foutje maar waarom meteen het bier weggooien?
Probeer eens een inschatting van de concentratie te maken: < 1 mg/ 25 L = 1000/25 = 40 micro g/ L?
Hoeveel L bier moet je (eenmalig) drinken om aan een gevaarlijke dosis te komen?
Ik denk dat je eerder een kloppende lever of hoofdpijn hebt van de alcohol.

Volgens mij snuif je meer dampen tijdens een tankbeurt (benzine/ diesel) van je auto op! 
Wat dacht je van H2S of andere chemische stoffen in je bier?

Natuurlijk, ik zou de deksel ook vervangen.

Groet, Paul

Offline hansHalberstadt

• Super lid
  • meten is weten
« Reactie #11 Gepost op: 02-07-2020 19:19 u »
Destillatieketel = alcohol = desinfectiemiddel.
Juist.

Offline BikerEddy

• Junior lid
  • **
  • Beter 1 bier in de hand dan de lucht van 10
« Reactie #12 Gepost op: 02-07-2020 19:44 u »
Lekker bottelen joh, lost niet op in bier dus komt het na hevelen niet in de fles.
Proost!

Offline hansHalberstadt

• Super lid
  • meten is weten
« Reactie #13 Gepost op: 02-07-2020 20:08 u »
Lekker bottelen joh, lost niet op in bier dus komt het na hevelen niet in de fles.
Proost!

Het was toch al gebotteld. De lucht kwam uit de flesjes bij openen, althans dat begreep ik ervan.

Offline Johan_vL

• Senior lid
  • Van proberen kun je leren
« Reactie #14 Gepost op: 11-07-2020 10:23 u »
Als je de MSDS van polyester / styreen opzoekt vallen een aantal zaken op:
gelukkig stinkt het. Dat betekent dat je een zeer lage concentratie al kunt waarnemen.
Het lost niet op in water (bier).

Groet, Paul

Dit is onjuist, het lost wel degelijk op in water. De beschikbare chemische informatie over stoffen is niet altijd adequaat. Ik meet styreen in grondwater, dat is in opgeloste vorm. Van naftaleen of fenantreen is ook vermeld in chemische database(s) dat het niet zou oplossen in water. Echter in de wetenschappelijke literatuur zijn er tal van publicaties, waarbij het wel in opgeloste vorm gemeten wordt.
Styreen is een mono-aromatische koolwaterstof en die lossen bijna allemaal relatief goed op in water. Voordeel is wel dat styreen vrij goed zowel aeroob als anaeroob afbreekt biologisch.

:proost:

Offline pincopallino

• Super lid
  • drink gezond
Re: Waarschijnlijk domme foutje...
« Reactie #15 Gepost op: 12-07-2020 10:38 u »
Opgelost = deksel gerepareed. Binnen zijde bedekt met siliconepasta geschikt voor levensmiddelen. Deksel voorzien van vlotter.

Tags: