Even voorstellen: Vincent

Gestart door Laikea, 02-07-2020 13:46 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

Laikea

He allemaal,

Ik ben Vincent de Boer, 27 jaar en geboren en getogen Groninger. Altijd sinds dat ik de opleiding Scheikunde ben gaan doen heb ik er over na gedacht om eigen bier te brouwen.
Inmiddels ben ik 'al' 5 jaar werkzaam in de organische chemie en heb ik besloten dat het tijd wordt om mijn eerste bier te brouwen.

Ik heb net de eerste ingrediënten besteld en ga zo snel mogelijk de eerste poging wagen. Op dit moment is het voor mij veel inlezen op het forum en kennis opdoen, maar gelukkig ligt het dicht bij mijn aard als chemicus.

Hebben jullie vragen/suggesties, kom maar door!

Cheers,
Vincent

RobbinR

Hee Vincent,

Allereerst van harte welkom op het forum!

Vanwege mij natuurkundige opleiding heb ik ook wat chemische kennis en ik kan je vertellen dat het mooi van pas komt bij het brouwen.
Vooral wanneer je wat dieper in de "brouwstof" duikt.
Ik raad je wel aan om niet dezelfde fout te maken als ik heb gemaakt.
Begin te brouwen met de basics, bouw daarna beetje bij beetje uit.

Wat voor bier wil je gaan brouwen?

Veel brouwplezier! :brouwen:

Robbin

Laikea

He Robbin!

Heel erg bedankt!
Leuk om te zien dat hier meer beta mensen zitten!

Ik wilde eigenlijk beginnen met een triple. Een karmeliet achtig biertje maar dan in de laatste 10 minuten van de laatste hop kook 20 g aan citroen en sinaasappel rasp (kan dit met verse rasp?) toevoegen.
Is dit al een te ambitieus plan?

Vincent

Jeroen76

Hoi Vincent!

Van harte welkom en ben er van overtuigd dat je met jou kennis en ervaring flink wat profijt hebt bij het brouwen. Daarnaast zul je wellicht ook andere brouwers wel kunnen helpen bij hun vragen.

Ik zou voor je eerste brouwsel niet meteen beginnen met dat soort fratsen maar eerder een zakje schillen meebestellen. Ook met diverse soorten (aroma)hop kun je leuk met de smaken knutselen. Zoek maar eens op Google naar 'hopwheel'

bijvoorbeeld

Gr. Jeroen

Laikea

He Jeroen!

Ik hoop zeker dat mijn kennis van pas kan komen bij andere brouwers. Ik moet nog de posts vinden, maar ik denk zeker dat dit in de komende tijd goed gaat komen.

Bedankt voor de tip! Lijkt mij het belangrijkste om de meer citrus hop aan het einde mee te brouwen, klopt dat (meer aroma, minder hop karakter)

Vincent

trebvuister

Hoi Vincent,

Welkom als 52-jarige natuurkundige ben ik dit jaar begonnen met bierbrouwen
begin simpel (ik ben met een pakket van Brouwbroeders (uit Groningen) begonnen)

Na 4x brouwen ben ik begonnen met voor mijn 5e brouwsel begonnen met aanpassen van water en vergisten op een vast temperatuur.

Bert

RobbinR

Citaat van: Laikea op 02-07-2020  14:21 uHe Robbin!

Heel erg bedankt!
Leuk om te zien dat hier meer beta mensen zitten!

Ik wilde eigenlijk beginnen met een triple. Een karmeliet achtig biertje maar dan in de laatste 10 minuten van de laatste hop kook 20 g aan citroen en sinaasappel rasp (kan dit met verse rasp?) toevoegen.
Is dit al een te ambitieus plan?

Vincent

Ik sluit me aan bij Jeroen. Dat is namelijk precies één van de fouten die ik in het begin heb gemaakt.
Je kunt bij verschillende brouwwinkels sinaasappelschil kopen.
De curacao zit volgens mij in de Karmeliet heb ik me laten vertellen.

Het hopwheel is inderdaad ook een goede om eens naar te kijken.

Laikea

Citaat van: RobbinR op 02-07-2020  14:31 uIk sluit me aan bij Jeroen. Dat is namelijk precies één van de fouten die ik in het begin heb gemaakt.
Je kunt bij verschillende brouwwinkels sinaasappelschil kopen.
De curacao zit volgens mij in de Karmeliet heb ik me laten vertellen.

Het hopwheel is inderdaad ook een goede om eens naar te kijken.

Ah top! Ik denk dat ik voor mijn eerste brew dan de schil achterwege laat en voor een meer citrus achtige hop ga. Minder kans dat ik het verpruts.

BikerEddy

Welkom Vincent,

Succes en veel plezier met brouwen.

Eddy

Jeroen76

Sinaasappelschil (gedroogd) is wel lekker in een tripel met wat korianderzaad. ;)

Je kunt er ook voor kiezen om nog te koudhoppen voor de aroma's. Ach de mogelijkheden zijn eindeloos en dat is juist het leuke van brouwen.

Succes en plaats even je recept op het forum voordat je gaat brouwen dan zullen de kenners je vast nog verder adviseren.

Gr. Jeroen


hansHalberstadt

Welkom op het forum Vincent. Zelf ben ik ook een Beta. Ooit getwijfeld om natuurkunde te gaan studeren, maar toch elektrotechniek gedaan. Inmiddels al weer 34 jaar werkzaam bij een groot semiconductor bedrijf wat is afgesplitst van Philips als architect/ontwerper/Wilie wortel. En chemie van de middelbare school is ook heel handig en biologie ook wel. Al die exacte vakken trouwens kun je wel wat mee bij het bierbrouwen.

Mijn tip zou zijn om te beginnen met wat niet al te moeilijke bieren om zo de invloed van de ingrediënten te leren kennen en bv te experimenteren met verschillende gisten, want gist heeft een hele belangrijke invloed op de smaak. Ik ben ooit begonnen met bieren met zoethout, drop, kruiden en sinaasappelschil etc. dat lijkt heel leuk en uitdagend, en geeft ook best lekker bieren maar daarmee ga je niet op de snelste manier door de leer curve van herkennen van de invloed van de belangrijke ingrediënten en gist. Ook dat is een keuze die je zelf moet maken. Belangrijkste is dat je er plezier in hebt want dan kun je het lang volhouden en hoeft de leer curve niet zo stijl te zijn.     

Laikea

Citaat van: hansHalberstadt op 02-07-2020  22:56 u

Wat een leuke reacties allemaal!
Ik was van plan om dit aan te houden, maar dan aan te passen voor een 10 L brouw batch

INFO

Maischwater   Spoelwater          Kooktijd
2,8 liter per kg   spoelen tot sg 1068   75min
 

Begin SG   Eind SG   Alcohol   IBU   EBU
1078   1010   9,5%   40   24

MAISCHSCHEMA

Temperatuur (°C)   62°C       72°       78°C
Tijd (minuten)         45min      20min   5min
INGREDIËNTEN

Vergistbare Ingrediënten Mout
+Pils mout: 9,23 kilo
+Gerst vlokken: 0,5 kilo
+Kristal suiker: 1,8 kilo

Ingrediënten Hop
+75 min: Target hop 60 gram
+75 min: Cascade hop 50 gram
+15 min: Cascade hop 40 gram
+5 min: Cascade hop 100 gram

VERGISTING & BOTTELEN

Als het wort 22 graden is Wyeast 3787 toevoegen. 9 gram bottelsuiker per liter voor de vergisting op de fles.

Wat zeggen jullie hiervan?
Is een mix van 2 recepten die ik online had gezien.

D.R.K.

Welkom op dit forum en leuk om nog een Groninger erbij te zien  :proost:

Veel plezier met brouwen en zoals andere aangeven, de keuzes zijn eindeloos en daarmee ook het materiaal voor de hobby :)

Groet
Thomas

hansHalberstadt

Is dit recept voor 50 liter? lijkt me wel erg veel hop dan nog? Wyeast 3787 kan geel ver doorgisten waarbij het laatste stukje langzaam kan gaan, dus kijk uit dat je niet te vroeg bottelt. Ik denk dat je rond de 1004 eind SG komt.

Laikea

Citaat van: hansHalberstadt op 03-07-2020  00:02 uIs dit recept voor 50 liter? lijkt me wel erg veel hop dan nog? Wyeast 3787 kan geel ver doorgisten waarbij het laatste stukje langzaam kan gaan, dus kijk uit dat je niet te vroeg bottelt. Ik denk dat je rond de 1004 eind SG komt.

Volgens mij was het een recept voor 30 liter. Is er een soort 'standaard' ratio voor hoeveelheid hop?

Laikea

Citaat van: D.R.K. op 02-07-2020  23:28 uWelkom op dit forum en leuk om nog een Groninger erbij te zien  :proost:

Veel plezier met brouwen en zoals andere aangeven, de keuzes zijn eindeloos en daarmee ook het materiaal voor de hobby :)

Groet
Thomas

Dankjewel! Weet jij toevallig waar je als beginnend brouwer makkelijk aan geschroot mout komt in Groningen?

Rob.Erto

Brouwmout verkoopt geschrote mout, maar het is goedkoper om mout in zakken te kopen en te schroten bij een collega brouwer.

trebvuister

Citaat van: Laikea op 03-07-2020  07:35 uDankjewel! Weet jij toevallig waar je als beginnend brouwer makkelijk aan geschroot mout komt in Groningen?
ik heb totnutoe online besteld (even googlen op geschroot mout kopen)

hansHalberstadt

Citaat van: Laikea op 03-07-2020  07:34 uVolgens mij was het een recept voor 30 liter. Is er een soort 'standaard' ratio voor hoeveelheid hop?
Op basis van de gewenste bitterheid (IBU= mg isoalphazuur per liter) kun je uitrekenen (grofweg) hoeveel je moet toevoegen. Meestal wordt daar brouwsoftware voor gebruikt, maar je kunt het ook vrij makkelijk uitrekenen. Elke hop bevat een hoeveelheid bitterstof=lupuline. Die bitterstof: alfazuur wordt tijdens het koken langzaam omgezet in isoalfazuur. Na een uur is dat proces voltooid en dan heb je ca 40% omgezet als maximum haalbaar. Dus met 100g hop met 6% alfazuur krijg je 100*0.4*0.06=2400mg isoalfazuur. Voor korter koken zijn er allerlei omzettingscurves curves (% utilisation) en eea is ook nog afhankelijk van je begin SG omdat suiker de omzetting remt.
zie bv https://realbeer.com/hops/FAQ.html

 

D.R.K.

Citaat van: Laikea op 03-07-2020  07:35 uDankjewel! Weet jij toevallig waar je als beginnend brouwer makkelijk aan geschroot mout komt in Groningen?

Als het de eerste keer wordt om te brouwen zou je ook kunnen overwegen om een start pakket te kopen met al geschroot mout, ik ben begonnen met pakket van Brouwbroeders en die zijn zeker bevallen.

Als je het gelijk op grotere schaal wil doen zou ik ook investeren in een walsmolen, die heb je voor ongeveer 100 euro nieuw (Chinees model)

browse

André de Laat

Zoek eens op SMaSH. Een leuke manier om simpele en lekkere bieren te brouwen. Je kunt oneindig experimenteren met verschillende mout, hop en gistsoorten.

Succes!

André.

Jacques

Citaat van: Laikea op 03-07-2020  07:34 uVolgens mij was het een recept voor 30 liter. Is er een soort 'standaard' ratio voor hoeveelheid hop?

Nee. De hoeveelheid hop dat je gebruikt is afhankelijk van het alfazuurgehalte zoals Hans heeft uitgelegd maar ook van:
- het moment van toevoegen van de hop. In veel recepten zie je veel late hopgiften en ook hopgiften na het koken. De bitterheid is hierdoor lager. Maar ook de beleving van de bitterheid is veel aangenamer. Je bier heeft een vollere smaak en je hebt veel meer hopsmaken;
- de bierstijl. Voor een tarwebier gebruik je heel weinig hop. Bij een IPA kan er bij wijze van spreken nooit te veel hop in je bier;
- je persoonlijke smaak. Het leuke van hobbybrouwen is dat je een bier helemaal naar je eigen smaak kunt brouwen.

Kortom: als het gaat om hopgiften gelden geen harde regels...

Welkom in de wonderlijke wereld van het zelfbrouwen van bier!

Laikea

Citaat van: Jacques op 04-07-2020  22:57 uNee. De hoeveelheid hop dat je gebruikt is afhankelijk van het alfazuurgehalte zoals Hans heeft uitgelegd maar ook van:
- het moment van toevoegen van de hop. In veel recepten zie je veel late hopgiften en ook hopgiften na het koken. De bitterheid is hierdoor lager. Maar ook de beleving van de bitterheid is veel aangenamer. Je bier heeft een vollere smaak en je hebt veel meer hopsmaken;
- de bierstijl. Voor een tarwebier gebruik je heel weinig hop. Bij een IPA kan er bij wijze van spreken nooit te veel hop in je bier;
- je persoonlijke smaak. Het leuke van hobbybrouwen is dat je een bier helemaal naar je eigen smaak kunt brouwen.

Kortom: als het gaat om hopgiften gelden geen harde regels...

Welkom in de wonderlijke wereld van het zelfbrouwen van bier!

Dankjewel! Ik ben al veel aan het leren en zal laten weten hoe hij is geworden (over een redelijk lange tijd)

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.