Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Barley Wine  (gelezen 288 keer)

Offline Sjoerd

• Senior lid
  • Land: nl
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
Barley Wine
« Gepost op: 30-06-2020 21:53 u »
Voor komende winter wil ik een mooi zwaar bier brouwen die vwb stijl het dichts bij de Barley Wine ligt. Recept als volgt:

BSG 1100
IBU  30

75% palemout
15% tarwemout
10% cara 120

maischschema: 
50 min op 64 graden
30 min op 72 graden
1 min   op 78 graden

Hop
Cascade        75 min 10  ibu
EK Goldings   75 min 5   ibu
Hallertau H    75 min 5   ibu
Hallertau H    20 min 2   ibu
Cascade         20 min 3  ibu
EK Goldings    10 min 5  ibu

Gist: W1762 en US05

De gist is eigenlijk mijn grootste vraag. Het wordt een gesplitste batch. Ik heb nog nooit gebrouwen met de US05, een gist mag van mij wel wat karakter hebben, ik lees dat deze gist vrij clean is, maar dat hij toch wel wat esters geeft bij een wat hogere vergistingstemperatuur. Ik wil hem vergisten op 22 graden.

Met de W1762 heb ik al aardig wat mooie quads gebrouwen. Die noem ik omdat ik zeker weet dat ik hier een mooi bier van krijg, maar eigenlijk gebruik ik liever een andere gist dit keer. Onlans was ik ook best enthousiast over de W1318, maar ondanks een vergistingstemperatuur van 20 graden is de schuimvorming waardeloos. Dus als iemand een goede suggestie heeft, dan hoor ik het heel graag.

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de bovenstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline Bennemans

• Super lid
  • Land: nl
  • Bier hier..... dank u wel.
Re: Barley Wine
« Reactie #1 Gepost op: 30-06-2020 22:25 u »
ik heb voor mijn laatste Barley wine de Nottingham gebruikt, deze verdraagt ook zwaarder bier, volgens de gegevens tot 14%.
Het laat je de mouten goed naar voren komen, vrij clean dus.

Als hop gebruik ik uitsluitend Engelse hoppen, maar dat is mijn keuze.

Tags: