Verwarmingselement vergistingskast

Gestart door iLikePizzas, 29-06-2020 13:32 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

iLikePizzas

Ik zit er aan te denken om een vergistingskast te bouwen met een oude koelkast en een inkbird thermostaat. Ik vraag me alleen af waar het verwarmingsgedeelte nou eigenlijk voor nodig is. Je wilt toch juist alleen maar koelen? Is de kamertemperatuur niet al verwarmend genoeg? Je wilt toch (bijna) nooit boven de 22 graden vergisten? Kan je de verwarming er ook gewoon uit laten?

Sander00


trebvuister

Mijn kast staat in de garage. Dus van de winter zal het wel wat koeler worden.
Mijn vrouw vindt het niet goed dat de kast in de woonkamer zet ;D

André de Laat

Citaat van: trebvuister op 29-06-2020  14:46 uMijn kast staat in de garage. Dus van de winter zal het wel wat koeler worden.
Mijn vrouw vindt het niet goed dat de kast in de woonkamer zet ;D

Ik ken iemand. Die ook een klimaatkast in de schuur heeft staan. Zijn vrouw claimde die koelkast. Ben je klaar mee.

D.R.K.

Citaat van: André de Laat op 29-06-2020  14:49 uIk ken iemand. Die ook een klimaatkast in de schuur heeft staan. Zijn vrouw claimde die koelkast. Ben je klaar mee.

Met de vrouw mag ik hopen :proost:

Jeroen76

Tsja temperatuurgecontroleerde vergisting...

Als je hem enkel kan koelen zal er van die gecontroleerde temperatuur weinig terecht komen als het kouder wordt. Vandaar dat je ook twee stopcontacten hebt in je Inkbird, 1 voor je verwarming en 1 voor de koeling.

Een verwarmingslint vind ik het makkelijkste, goedkoopste wat betreft verwarmen.

Gr. Jeroen


André de Laat

Citaat van: D.R.K. op 29-06-2020  14:59 uMet de vrouw mag ik hopen :proost:

Hahahahahaaaaa... Hij brouwt geloof ik niet eens meer. Gelukkig heb ik daar geen last van. (Blij)Vrijgezel :)  :proost: :proost: :biersmile: :biersmile:

hansHalberstadt

Citaat van: iLikePizzas op 29-06-2020  13:32 uIk zit er aan te denken om een vergistingskast te bouwen met een oude koelkast en een inkbird thermostaat. Ik vraag me alleen af waar het verwarmingsgedeelte nou eigenlijk voor nodig is. Je wilt toch juist alleen maar koelen? Is de kamertemperatuur niet al verwarmend genoeg? Je wilt toch (bijna) nooit boven de 22 graden vergisten? Kan je de verwarming er ook gewoon uit laten?
Ja dit is dus weer een mooi voorbeeld hoe ieders omstandigheden anders zijn en je dus geen algemene regels kunt vinden. mijn gisting doe ik in de kelder bij 14-18 graden omgevingstemperatuur. Jatrenlang heb ik een gistingskast gebruikt van ca 1m3 inhoud met verwarming. kostte een paar euro aan stroom per brouwsel. en toen dacht ik dat dat slimmer moest kunnen. Gistingsvat met goede isolatie daaromheen zo dicht mogelijk rondom het vat. in de wand 2 ventilatoren die omgevinghslucht om het vat blazen tussen de isolatie door als het te warm wordt en vloerverwarming als het te koud wordt. In de praktijk staat het ding dus vooral te koelen, maar het voordeel is dat dat vrijwel geen stroom kost met alleen 2 computerventilatortjes. Pas tegen het einde van de gisting is soms de verwarming nodig. Moraal: kijk dus vooral wat in jouw situatie het handigst werkt. 

middelaersch

Citaat van: iLikePizzas op 29-06-2020  13:32 uIk zit er aan te denken om een vergistingskast te bouwen met een oude koelkast en een inkbird thermostaat. Ik vraag me alleen af waar het verwarmingsgedeelte nou eigenlijk voor nodig is. Je wilt toch juist alleen maar koelen? Is de kamertemperatuur niet al verwarmend genoeg? Je wilt toch (bijna) nooit boven de 22 graden vergisten? Kan je de verwarming er ook gewoon uit laten?

Om een concreet antwoord op je vraag te geven:    ;)

Als je klimaatkast in een ruimte staat waar het inderdaad nooit kouder wordt dan 22 graden, en je wilt nooit warmer vergisten dan 22 graden, dan heb je in je klimaatkast geen verwarmingselement nodig. (Maar dan moet je dus wel min of meer zeker weten dat het in die ruimte ook nooit kouder wordt dan de temperatuur die je in je klimaatkast wilt hebben!)

Je hebt pas verwarming nodig als het in je klimaatkast warmer moet worden dan de lucht in de ruimte waar hij staat.

(Echter: als ik gebotteld heb dan zet ik de klimaatkast op 24/25 graden, dat kun je dan dus niet. Maar bij 22 graden komt die navergisting in de fles ook wel op gang, duurt waarschijnlijk iets langer.)

Jacques

Citaat van: iLikePizzas op 29-06-2020  13:32 uIk zit er aan te denken om een vergistingskast te bouwen met een oude koelkast en een inkbird thermostaat. Ik vraag me alleen af waar het verwarmingsgedeelte nou eigenlijk voor nodig is. Je wilt toch juist alleen maar koelen? Is de kamertemperatuur niet al verwarmend genoeg? Je wilt toch (bijna) nooit boven de 22 graden vergisten? Kan je de verwarming er ook gewoon uit laten?

Bij jou staat de verwarming heel de dag aan?  ^-^

Zeker in de winter is het handig dat je kunt verwarmen.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.