Ervaringen Speidel Braumeister 200 liter

Gestart door Abdybok, 28-06-2020 23:02 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Abdybok

Wie heeft brouwervaring met een Speidel Braumeister van 200 Ltr?
Graag hoor ik ervaringen

André de Laat

Citaat van: Abdybok op 28-06-2020  23:02 uWie heeft brouwervaring met een Speidel Braumeister van 200 Ltr?
Graag hoor ik ervaringen

Welkom hier.

Ik denk niet dat er hier veel mensen ervaring hebben met zo´n installatie. We zijn hobbybrouwers en brouwen zulke hoeveelheden niet hobbymatig. Is voor een hobbybrouwer ook onbetaalbaar. Je praat over 12500 euro. Dat noem ik geen hobby meer dan. Maar goed, misschien zitten hier mensen die ermee gebrouwen hebben. Geen idee.

Succes!

André.

Martijn0172

Ik heb nu een aantal keren met de Braumeister 200 gebrouwen. Een mooi apparaat, maar wat mij betreft met name commercieel gezien een aantal beperkingen. Wat wil je precies weten?

D.R.K.

Mogelijk geeft dit forum je wat meer info, hebben een losse topic over de Braumeister 200 en Braumeister 500

https://forum.braumeisters.net/index.php

goom

Citaat van: André de Laat op 29-06-2020  03:29 uWelkom hier.

Ik denk niet dat er hier veel mensen ervaring hebben met zo´n installatie. We zijn hobbybrouwers en brouwen zulke hoeveelheden niet hobbymatig. Is voor een hobbybrouwer ook onbetaalbaar. Je praat over 12500 euro. Dat noem ik geen hobby meer dan. Maar goed, misschien zitten hier mensen die ermee gebrouwen hebben. Geen idee.

Succes!

André.
Correctie... Er zijn hier ook commerciële brouwers...

André de Laat

Citaat van: goom op 29-06-2020  12:20 uCorrectie... Er zijn hier ook commerciële brouwers...

Dat zou zomaar kunnen, maar de naam van het forum doet anders vermoeden. En commerciële brouwers zullen ook best hobbybrouwers zijn. Neemt niet weg dat hun kennis en ervaring niet op prijs gesteld wordt door mij. Een doorsnee hobbybrouwer zal niet met een Speidel Braumeister van 250 liter brouwen. Dat zul je toch met me eens zijn.

Hai

Citaat van: André de Laat op 29-06-2020  13:48 uDat zou zomaar kunnen, maar de naam van het forum doet anders vermoeden. En commerciële brouwers zullen ook best hobbybrouwers zijn. Neemt niet weg dat hun kennis en ervaring niet op prijs gesteld wordt door mij. Een doorsnee hobbybrouwer zal niet met een Speidel Braumeister van 250 liter brouwen. Dat zul je toch met me eens zijn.
Neemt niet weg dat hun kennis en ervaring niet op prijs gesteld wordt door mij.

Gelukkig door vele anderen wel :)

André de Laat

Citaat van: Hai op 29-06-2020  14:53 uNeemt niet weg dat hun kennis en ervaring niet op prijs gesteld wordt door mij.

Gelukkig door vele anderen wel :)

Hahahaaaaa. Verkeerd getypt. En dat op de vroege maandagmiddag  :huilen: :proost:

Jacques

Citaat van: goom op 29-06-2020  12:20 uCorrectie... Er zijn hier ook commerciële brouwers...

Klopt, en dat zijn er stiekem best veel...  :)

Abdybok

Bedankt voor alle reacties! Ik heb jarenlang met een 25 liter ketels gebrouwen en wil nu doorgroeien naar een 200 liter model. Zijn er brouwers die ervaring hebben met een automaat van Braumeister van 200 liter?

Graag hoor ik ook of er andere opties zijn om eens per twee weken 200 liter te brouwen? Mijn interesse gaat uit naar de 'automatische' Speidel zodat ik consistentie heb over verschillen brouwsels en zodat ik tijdens het brouwen meer tijd heb om bijvoorbeeld flessen af te vullen.

@ Martijn0172, Ik ben erg benieuwd naar de commerciële uitdagingen. Wat zie je als voor- en nadelen voor commercieel gebruik?

middelaersch

Ik vind 200 liter zo'n vreemde maat. Voor de meeste hobbyisten te groot, en voor professioneel gebruik veel te klein.
200 liter brouwen, daar kun je toch niks mee verdienen  :weetniet: :weetniet:

Martijn0172

Citaat van: Abdybok op 29-06-2020  22:36 u@ Martijn0172, Ik ben erg benieuwd naar de commerciële uitdagingen. Wat zie je als voor- en nadelen voor commercieel gebruik?

Met een Braumeister 200 liter is het lastig om voldoende bier er uit te krijgen met een SG1.055 of hoger, betekent dat je al snel aan een dubbelmaisch zit. Wanneer je met een meerstapmaischema bezig bent dan ben je al snel 10 u aan het brouwen. De capaciteit van de koelmantel is ook belabberd, koelen duurt lang. Met name in de zomer en met niet voldoende koel kraanwater. Je zal al snel aan de gang moeten gaan met een koelwater/glycol systeem en met spiraal koelers, of een professionele platenkoeler aan moeten schaffen. Daarbij zijn er ook problemen met het kiepsysteem en pomp. Volgens mij is dit laatste wel opgelost in de nieuwe versies. Voordelen zijn dan wel dat het relatief weinig ruimte in neemt en de automatische besturing erg prettig werkt. Je zou eens contact op kunnen nemen met Vincent Verhaar, de brouwer van Jovius. Ik brouw op zijn Braumeiser en Vincent wil altijd wel vragen beantwoorden

Ik zit zelf wel eens te fantaseren over een klein professioneel brouwhuis, maar zal dan waarschijnlijk eerder kijken naar de systemen van Polsini of zelf iets bouwen van grote pannen.

Johan_vL

Citaat van: middelaersch op 29-06-2020  23:48 uIk vind 200 liter zo'n vreemde maat. Voor de meeste hobbyisten te groot, en voor professioneel gebruik veel te klein.
200 liter brouwen, daar kun je toch niks mee verdienen  :weetniet: :weetniet:

Het is wel een maat, die je wellicht nog thuis kwijt kan en ervaring kan opdoen om wat groter te brouwen, maar ook uit kan vinden hoe het allemaal werkt zonder dat je direct allerlei zware financiële verplichtingen aangaat. Een soort hobbybrouwen+. Wel liefhebber en hobbybrouwer, maar ook behoefte om uit te vinden of je bier goed genoeg is dat mensen er voor willen betalen en nog beter ook nog terug komen voor meer. Het kan daarna altijd nog uit de hand lopen ...

Hai

Citaat van: André de Laat op 29-06-2020  15:22 uHahahaaaaa. Verkeerd getypt. En dat op de vroege maandagmiddag  :huilen: :proost:
:biersmile:

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.